Airscape - Now & Then

door , gepubliceerd op , waardering: 79/100
Airscape - Now & Then
2 februari 2010
Het Airscape project ontstond als een alias van Johan Gielen in 1992 en was één van de eerste iconen in de trancescene. Het project leverde wereldwijde hits op als 'Pacific Melody', 'L’Esperanza' en 'Sosei'. Dit zijn platen die het stempel tranceklassieker zonder problemen mogen dragen. Deze tracks zijn in de originele versie, aangevuld met nieuwe platen te vinden op Now & Then.

In de originele versie? Jawel. Dit album bevat de originele zeven minuten en eenentwintig seconden durende versie van 'L’esperanza'. Door de combinatie van oude en nieuwe tracks krijg je een goed beeld van de evolutie van de trance de afgelopen vijftien jaar. Waar Gielen bij de oude tracks samenwerkte met Chris Inger en Sven Maes (Svenson) heeft hij voor de nieuwe tracks gekozen voor de nieuwe generatie producers. Hij heeft in de studio gezeten met Cor Fijneman (‘Faith’ en ‘Saints ltd.’), Daniel Wanrooy en Mark Green (‘Feel alive like I do’) en Ben Huijbrechts (‘Not Today, Maybe Tomorrow’ en ‘Certification’). Dit resulteert in een aantal nieuwe frisse progressive trance platen. De bigroom trance zoals we die kennen van eerder genoemde ‘Sosei’ en L’esperanza’ is alleen op die tracks te horen.

Het album opent goed met ‘My Love’. Een nieuwe track met vocale bijdragen van Jes Brieden. ‘My Love’ is een relaxte plaat met een lekker baslijntje, mooie sounds en de prima stem van Jes. Een uitstekende binnenkomer in dit zeventig minuten durende Airscape verhaal. De tweede plaat is ‘L’esperanza’. Een plaat die elke trance liefhebber kent. Dit is echt trance in de oude stijl. Een mooie break, een ijzersterk thema en opzwepende drums! De plaat is ruim tien jaar oud maar hij klinkt nog steeds top. Het album gaat verder met afwisselend oude en nieuwe tracks. Waarbij de nieuwere platen allemaal wat rustiger van aard zijn. ‘Not Today, Maybe Tomorrow’ is zelfs een heuse lounge track. Een aangename afwisseling na het toch wat gedateerd klinkende ‘Cruising’ halverwege het album. Dan volgt het volgende hoogtepunt en dat is wederom een van de klassiekers. Dit keer is het de big room trance klapper 'Sosei'. Die nieuwe tracks zijn albsoluut sterk maar de hoogtepunten op deze cd liggen toch bij de oudere tracks, waarvan er binnenkort ook nog eens een aantal opnieuw geremixed uit komen.

‘Now & Then’ geeft een mooi beeld van de trancesounds van toen en nu. De nieuwe tracks klinken totaal anders dan de oudere nummers op dit album. Een aantal platen zijn ruim vijftien jaar oud en dat is hier en daar ook wel te horen. Maar dat is in dit geval zeker geen probleem. Het geeft dit album iets speciaals. De nieuwe generatie maakt kennis met de klappers van vroeger, en de oudere generatie kan de nieuwe sounds (her)ontdekken. Al met al is dit een uitstekende release die bij echte trance liefhebbers niet mag ontbreken. Met ‘Now & Then’ slaat Johan Gielen als Airscape een brug tussen het begin en de toekomst van de trance.

Score: 79/100

1. My Love (with Jes)
  2. L'esperanza