Partyflock
 
­ Nederland

'Het gaat ons om het feesten'

gepubliceerd door , op
(artikel de Volkskrant 21 november 2001)
Wouter Tavecchio, vennoot Q-Dance in Amsterdam, noemt belang van concepten.
De onderneming van Wouter Tavecchio (25) en zijn partner Wildrik Timmerman (26) begon in 1998 'heel klein'. Tavecchio: 'Met feestjes voor vijfhonderd mensen ofzo. We wilden iets leuks doen. En we bleken er geld aan over te houden. Nog steeds gaat het ons om 'feesten om het feesten'. Die credibility is voor ons heel belangrijk.'

Het eerste 'concept' was feesten met klassiekers uit de house-geschiedenis. Keer op keer waren de feesten uitverkocht. Ook zalen voor drieduizend bezoekers liepen schijnbaar moeiteloos vol.

De twee bouwden hun onderneming uit tot een waaier van zorgvuldige bewaakte concepten, van gouden house-classics en sferische trance tot beukende hard style.

Ieder concept heeft zijn eigen feesten, een eigen website en eveuteel cd's. De concepten, dat zijn de echte bezittingen van de onderneming.

Het concept Qlimax bijvoorbeeld, dat in december achtduizend bezoekers naar de Amsterdamse Heineken Music Hall moet lokken, is al zo sterk dat gewerkt wkan worden zonder de grote namen onder de discjockeys.

Tavecchio: 'Die zijn zo duur geworden dat wij zelf maar artiesten zijn gaan maken. Wij ondersteunen ze op onze sites en eventueel met een cd. En dan draaien ze voor veel minder op onze feesten. Zo investeren we uiteindelijk minder in de artiesten, maar meer in het feest op zicht.'

Bij Q-Dance werken nu acht mensen. Daar zitten een artist and repertoire-manager en een creatief directeur bij. Maar de grondleggers bepalen nog steeds persoonlijk de muziekale koers. 'Wij zijn de doelgroep', zegt Timmerman.

Dit jaar boekt Q-Dance met 25 feesten een omzet van zeven miljoen gulden. Komend jaar wordt naar verwachting de tien miljoen gulden overschreden, vooral door de organisatie van een feest voor 20 duizend mensen in het Thialfstadion in Heerenveen. Kaartjes kosten daar 75 gulden per persoon. De gemiddelde bezoeker is zo'n vijftig gulden kwijt aan drankjes, toiletten en parkeren.

'Het is lonend', zegt Tavecchio over de inkomsten. 'Wij staan op de loonlijst en meer dan de helft van de winst wordt weer geïnvesteerd in het bedrijf. Wij zitten in de groei. Vergroting van het marktaandeel in de grote evenementen, nu zo'n 20 procent, en naamsbekendheid zijn belangrijke doelen voor ons.'

Marktleider ID&T heeft inmiddels een belang in Q-Dance genomen. Taveccio: 'Zij leveren de locaties en geven toegang tot hun media, zoals hun radiostation.'

Mochten de twee hun credibility onder de doelgroep verliezen, dan is het tijd weer jongere mensen aan te nemen.