Partyflock
 
­

Vouchers als redding voor evenementenbranche: TicketGift stelt infrastructuur beschikbaar

gepubliceerd door , op
afbeelding Vouchers als redding voor evenementenbranche: TicketGift stelt infrastructuur beschikbaar
Het ACM heeft beslist dat het ook voor de evenementenbranche is toegestaan om tickets te vervangen voor vouchers. Deze maatregel werd al toegestaan voor de reis- en vliegbranche, maar zorgt er nu ook voor dat tickets van afgelaste evenementen niet per definitie terugbetaald hoeven te worden. Hierdoor moeten faillissementen en het instorten van de gehele evenementenbranche, voorkomen worden.

Het Haarlemse bedrijf TicketGift stelt door deze beslissing haar infrastructuur, welke al was aangelegd voor de lancering van de Festival Cadeaukaart, beschikbaar. "Op 12 maart kwam het nieuws naar buiten dat alle evenementen waren afgelast, een week voordat wij de Festival Cadeaukaart wilden lanceren", aldus de 27-jarige Rowdy Baltus, oprichter van TicketGift B.V. "Hierdoor zagen wij een flinke investering en een half jaar van voorbereiding als sneeuw voor de zon verdwijnen".

Snel schakelen
Vanaf het moment dat het ACM met de voucher regeling naar buiten kwam, besloot TicketGift direct om de al aangelegde infrastructuur alsnog beschikbaar te stellen. "Het uitgeven van een cadeaukaart of een voucher is voor ons in de basis zo goed als hetzelfde. Bij het afrekenen van een ticket kan er tussen iDeal, Paypal en Creditcard gekozen worden voor de Festival Cadeaukaart". Baltus licht de betaalmethode toe: "Het kaartnummer en de PIN-code kan gemakkelijk ingevoerd worden. Het tegoed wat op de voucher staat wordt vervolgens in mindering gebracht van het te betalen bedrag."

Eisen van het ACM
Wel zijn er een aantal eisen gesteld aan het uitgeven van vouchers. Zo dienen de vouchers een minimale geldigheidsduur te hebben van minimaal 12 maanden en moet het een volwaardige vervanging van het ticket zijn. De voucher moet ook reserverings- en administratiekosten vergoeden en wanneer de consument alsnog geld terug wilt ontvangen, dient dat ook uitbetaald te worden. Mocht de voucher na afloop van de geldigheidsduur nog steeds niet besteed zijn, dient de overige waarde ook uitbetaald te worden.

Samenwerkingen
De Festival Cadeaukaart, en dus FestivalVoucher, beschikt al over een flink aantal samenwerkingen. Het bedrijf uit Haarlem werkt al samen met Payment Service Providers Mollie, Pay en Buckaroo. Daarnaast zijn ticketingproviders als SimpleTicket, Chipta en Sollidd ook al gekoppeld. Evenementenorganisaties kunnen via de website van FestivalVoucher informeren naar de mogelijkheden. Om de evenementenbranche te stimuleren kunnen evenementenorganisaties zelf ook hun eigen cadeaukaart uitgeven.