Partyflock

Festivalmarkt in vijf jaar tijd geŽxplodeerd

Festivalmarkt in vijf jaar tijd geŽxplodeerd

gepubliceerd door , op
Festivalmarkt in vijf jaar tijd geŽxplodeerd (afbeelding)
Anno nu is het mogelijk om via Facebook een inschatting te maken hoe groot de Nederlandse dance-festivalmarkt is. In twee eerdere columns van Denis Doeland waren al de eerste bevindingen te vernemen. Nu heeft hij aan de hand van Facebook data in samenwerking met Fanalists de omvang van de Nederlandse dancefestivals in 2016 in kaart gebracht.

Eerdere data
In 2012 kwam in opdracht van ADE-organisator Buma Stemra een omvangrijk rapport over de dance-industrie in Nederland uit, van economisch advieskantoor EVAR Advisory Services. Daaruit bleek dat grote evenementen en festivals, met meer dan drieduizend bezoekers in 2011 bij elkaar maar liefst 137 miljoen euro opbrachten. In tien jaar tijd werd er toen een groei van 70 procent geconstateerd. Buma Stemra trok op basis van het rapport de volgende conclusie:

"De grote internationale successen van de Nederlandse DJ's en de dance scene blijkt van grote economische betekenis voor Nederland. In Nederland gaat hier jaarlijks ruim een half miljard euro (587 miljoen euro) om."

Facebook als benchmark
In een eerdere post werd duidelijk dat met meer dan 10 miljoen Nederlanders in het netwerk dat Facebook een representatieve afspiegeling van de bevolking is. Samen met het team van Fanalists en de benchmark-app Rankingz is door DDMCA, Fanalists en Jibe Company gekeken naar de 350 dancefestivals uit de vorige post.

Bijna elk festival maakte in 2016 een evenement aan via Facebook. Om de omvang van de markt te bepalen kwamen we uit op 344 festivals die een evenementenpagina hebben die activiteit vertoond. Met een RSVP op een evenementenpagina wordt door fans aangegeven of zij gaan, geÔnteresseerd zijn of niet geÔnteresseerd zijn.

Festivalmarkt verdrievoudigd
268 dance evenementen en festivals trekken volgens de gegevens van Facebook meer dan drieduizend bezoekers. De geschatte omzet van de ticketverkoop bedraagt zo'n 140 miljoen euro. Iets meer dan 2,9 miljoen bezoekers kochten afgelopen jaar een ticket. Een bezoeker bezocht iets meer dan 3 festivals. Gemiddeld trokken de 268 festivals zo'n 11 duizend bezoekers.

Uit het eerdere rapport van EVAR Advisory Services valt op te maken dat in 2011 de omzet van de festivals uit ticketverkoop op 46 miljoen euro uitkwam. Het aantal festivals dat meer dan drieduizend bezoekers trok bedroeg destijds 123 stuks. Gemiddeld hadden de festivals zo'n 13 duizend bezoekers. In vijf jaar tijd is de festivalmarkt in aantal festivals met meer dan drieduizend bezoekers verdubbeld en in ticketverkoop verdrievoudigd. Ondanks dat de festivals gemiddeld minder bezoekers trokken toch een explosieve groei.

Unieke bezoekers
Doeland benoemde eerder al dat sommige festivals zogenaamde vanity metrics gebruiken. Dit zijn waarden die eenvoudig te begrijpen zijn maar op zichzelf weinig zeggen. Populaire metrics zijn de friends, fans & followers, ookwel vaak bezoekers- en ledenaantallen of views van social media en videoplatformen. "Het is niet dat deze metrics niets zeggen. Maar enige nuance en context moet wel worden aangebracht", stelde Doeland destijds.

Doeland vervolgt: "Wanneer je kijkt naar de 2,9 miljoen die in 2016 een ticket voor de dancefestival kochten rijst de vraag hoeveel unieke bezoekers zijn dit? Kijkende naar het aantal unieke profielen op Facebook dat aangeeft dat naar een evenement gaat zijn dit ongeveer 879 duizend unieke personen."

Plafond in zicht
Alle gemeten festivals op Facebook hebben maximaal zo'n 1,1 miljoen unieke profielen. Deze kochten in 2016 bijna 3,6 miljoen tickets die goed waren voor 146 miljoen euro omzet. De resterende kleine festivals (76) met minder dan 3.000 bezoekers brachten 0,7 miljoen euro op. De verwachting voor 2017 is dan ook dat het plafond in zicht komt.

3 opmerkingen

Volgens mij was dat plafond vorig jaar al duidelijk bereikt...­ veel middelgrote festivals hadden veel te weinig bezoekers...­ en dit jaar word dat nog n stuk erger.­

Leuk als je een duur kaartje hebt gekocht, dat je op n event beland waar de helft vd aankleding ontbreekt, de licht en geluidsinstallatie eruit ziet alsof er maar 500 euro budget was voor t geheel...­ en er amper publiek loopt.­
(ik zit in de evenementenwereld, en heb al zovaak meegemaakt dat de voorverkoop zo slecht liep dat gehuurde licht/geluidsinstallaties niet betaald konden worden, de headliner DJ's wegbleven omdat de gage niet betaald was, en halfweg de dag de meeste bezoekers ook vertrokken waren omdat de plaatsvervangende acts en bij elkaar geschraapte apparatuur om te huilen zo slecht was...­
Dat hier gewoon overduidelijk een ’bubbel’ aan het ontstaan is, is al jaren duidelijk.­ Het is een grote markt.­ Veel mensen zijn begonnen uit liefde voor de muziek maar intussen is er een klapper geld te verdienen, dus alle geldwolven zitten ook in diezelfde scene.­ Alles wordt tot op het bot uitgemolken.­ Zelfs opleidingsinstituten springen op de hype in, door allerlei fopleidingen te starten.­ Vrijetijdskunde, event managing, music managing enzovoort.­ Iedereen ruikt geld.­ Waar hebben we dit eerder gezien? Nou, in de huizenmarkt en bij de internetbubbel bijvoorbeeld.­ Als er te veel mensen geld ruiken, dan helpt de hype zichzelf wel weer om zeep.­ Wat dan over blijft is datgene dat kwalitatief goed is en/of datgene waar liefde voor de scene achter zit.­ Het kan mij niet snel genoeg uit elkaar klappen iig.­
killing voor de scene, want de grote jongens bepalen de markt.­ Veel kleinere organisaties kunnen productioneel niet tippen aan de grotere producties en je vist in dezelfde vijver qua doelgroep.­ Daarnaast vergeet men dat , ook al gaat het economisch beter, men geld maar 1 x kan uitgeven.­ Geld dat naar festivals gaat en niet naar de clubs.­ In clubs wordt talent ontdekt en is de basis van een ''scene'' ontmoeting van publiek, artiesten en creativiteit.­ Niet festivals.­ Zeker met al die gekopieerde grootschalige anonieme festivalletjes met 45 euro entree , geluidsrestricities, dure drankjes en veel dezelfde line ups want op safe spelen.­