Partyflock
 
­ Nederland

'Festivalorganisatoren sjoemelen met bezoekcijfers'

gepubliceerd door , op
'Festivalorganisatoren sjoemelen met bezoekcijfers'
4 december 2014
Er wordt volop gesjoemeld met bezoekersaantallen van grote publieksevenementen. Die trekken in werkelijkheid fors minder publiek dan de organisatoren naar buiten toe communiceren. Dat stelt Maarten van Rijn, docent Evenementenlogistiek aan de Hogeschool voor Toerisme in Breda in BN DeStem.
Volgens Van Rijn zijn de commerciële belangen zo groot geworden, dat bezoekersaantallen structureel mooier worden voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn.

30 tot 40 procent bovenop verzonnen
Hij deed onderzoek naar het meten van bezoekersaantallen van gratis toegankelijke, grote publieksevenementen en kwam tot de ontluisterende conclusie dat sinds organisatoren de bezoekersaantallen zelf vaststellen, ze er structureel 30 tot 40 procent bovenop gooien. "Voor een sponsor is een evenement met 130.000 bezoekers natuurlijk interessanter dan met 80.000 bezoekers", aldus Van Rijn.

Buitenfestival Deventer
Onlangs ontstond er twijfel over het bezoekersaantal van buitenfestival Deventer op Stelten. Volgens de organisatie trok het driedaagse theaterspektakel vorig jaar 140.000 bezoekers.
Na analyse, uitgevoerd door het Amsterdamse onderzoeksbureau Decisio, van data van telefoonprovider Vodafone bleken die aantallen een stuk lager te liggen. De onderzoekers kwamen op een aantal van hooguit 85.000 bezoekers en dat zou volgens Decisio zelfs nog lager kunnen liggen.

Bron: Omroep Brabant

8 opmerkingen

Gebeurd al jaren. Net als meldingen dat het bijna uitverkocht is terwijl er nog plek zat is, kwestie van het terrein iets kleiner maken zodat je volgende editie de hype mee hebt dat je echt wel op tijd je kaarten moet kopen. Want ja, het was vorig jaar toch uitverkocht? Marketingtrucs, niets anders.
laatste aanpassing
Uitspraak van Sten1990 op donderdag 3 september 2015 om 16:04:
Gebeurd al jaren. Net als meldingen dat het bijna uitverkocht is terwijl er nog plek zat is, kwestie van het terrein iets kleiner maken zodat je volgende editie de hype mee hebt dat je echt wel op tijd je kaarten moet kopen. Want ja, het was vorig jaar toch uitverkocht? Marketingtrucs, niets anders.


inderdaad
Uitspraak van Sten1990 op donderdag 3 september 2015 om 16:04:
Gebeurd al jaren. Net als meldingen dat het bijna uitverkocht is terwijl er nog plek zat is, kwestie van het terrein iets kleiner maken zodat je volgende editie de hype mee hebt dat je echt wel op tijd je kaarten moet kopen. Want ja, het was vorig jaar toch uitverkocht? Marketingtrucs, niets anders.

Inderdaad. Soms lees je wel weken wees snel bijna uitverkocht. :rot:
Psg concerts ook. Altijd uitverkocht, niet gek als je weet ik hoeveel kaartjes gratis erbij geeft.
 
Gratis, betaald, vol of leeg .. gaat mij toch echt om de inhoud van het festival.
Jou wel....net als ik.....maar in de wereld eromheen gaat het maar om 1 ding....geld
Werkzaam bij Het Betere Ragwerk
Artiest {SHOWLIST artist 16079, 34072}
Bezoekersaantal gesjoemel? Wat dacht je van "bijna uitverkocht, wees er snel bij"-leugens? Voor sponsoren is het bezoekersaantal inderdaad belangrijk, maar voor de feestganger maakt dat een stuk minder uit. Die wil alleen maar dat het gezellig vol is, en dan het liefst ook uitverkocht, anders gaat (vaak) de muntprijs omhoog als je er eenmaal bent (terwijl de helft van de kaarten is weggegeven, of helemaal niet vergeven/verkocht).
Dit is al jaren aan de gang. Wat is er niet mooier om als event organisator een foto te hebben met SOLD OUT !!! Er wordt bijna bij ieder event wel een bord geplaatst. Leuk voor de plaatselijke kranten en andere media om hier dan over te schrijven. Niemand zal dat later ooit kunnen controleren of dit wel of niet het geval is. Ook voor standhouders is dit vaak nadelig. Ze betalen een X bedrag voor het "mogen" staan op een event, ook daar zit natuurlijk vriendjespolitiek in. De standhouders gaan er vanuit dat ze daardoor ook klandizie terug gaan zien. Maar jah is dat wel zo. Concertorganisatoren doen dit natuurlijk ook al jaren. Degene die dit ontkent heeft of boter op z'n hoofd of praat voor z'n eigen belangen.
laatste aanpassing