Partyflock
 
­ Nederland

SP start Meldpunt Kaart te Duur

gepubliceerd door , op
SP start Meldpunt Kaart te Duur
13 januari 2015
SP-Kamerlid Jasper van Dijk heeft vrijdag het meldpunt Kaart te Duur geopend. Vaak moeten mensen een veel te hoog bedrag betalen voor hun toegangskaart voor culturele- en sportevenementen. Van Dijk vraagt iedereen, die onnodig veel betaalt, te mailen naar kaartteduur@sp.nl

Het komt regelmatig voor dat mensen een veel te hoog bedrag betalen voor hun kaartje omdat ze die via de zogenaamde 'secundaire verkoop' hebben aangeschaft. Dit zijn bedrijven die massaal toegangskaarten opkopen om die vervolgens voor een veel hoger bedrag aan te bieden op internet. Van Dijk: 'Deze bedrijven verdienen doelbewust bakken met geld over de rug van bezoekers. We roepen iedereen op die hiermee te maken heeft het te melden. Deze wanpraktijken moeten stoppen.' Daarom heeft de SP samen met het CDA een wetsvoorstel gemaakt om tegen deze professionele handelaren op te treden. Als de wet wordt aangenomen kunnen kopers hun geld via een geschillencommissie terugvorderen als het kaartje meer dan 20 procent kost dan de originele prijs.

Het komt ook voor dat kaartverkopers hoge servicekosten in rekening brengen. De onderbouwing is vaak uiterst schimmig. Ook hier wil Van Dijk maatregelen tegen nemen. Daarom vraagt hij de regering om de willekeur rond servicekosten aan te pakken. 'Verkopers moeten precies laten weten waarom welke servicekosten worden gemaakt. Ook dienen we te voorkomen dat kopers voor ieder kaartje apart steeds opnieuw servicekosten betalen. Het bezoeken van een evenement zou tenslotte iets leuks moeten zijn, het is nogal zuur als je dan onnodig met enorme kosten wordt geconfronteerd.'

15 opmerkingen

Zolang mensen die achterlijke prijzen blijven betalen zullen er altijd handelaren bestaan.
Overigens goed van de servicekosten. Het systeem is helemaal geautomatiseerd en toch worden de servicekosten steeds duurder. Voor sommige feesten betaal je al 5 euro per kaart. En dan moet je het zelf uitprinten. (N)

Van Dijk vraagt iedereen, die onnodig veel betaalt, te mailen naar kaartteduur@sp.nl

Het komt regelmatig voor dat mensen een veel te hoog bedrag betalen voor hun kaartje omdat ze die via de zogenaamde 'secundaire verkoop' hebben aangeschaft.

Vraag me af of die mensen gaan mailen aangezien ze het schijnbaar niet erg vinden meer te betalen. Als je het teveel vindt koop je die kaarten toch niet?
laatste aanpassing
Helemaal mee eens dat service kosten de pan uit reizen en dan vaak ook nog per kaart! Transactie kosten ala, maar 4,50 per gekochte ticket ( hallo paylogic) is gewoon oplichting. Zoiets zou hooguit 1.50 per transactie mogen zijn voor eventuele server onkosten.
Uitspraak van B-Flock :bounce: op maandag 30 maart 2015 om 11:00:
Vraag me af of die mensen gaan mailen aangezien ze het schijnbaar niet erg vinden meer te betalen. Als je het teveel vindt koop je die kaarten toch niet?


Niet de mensen die daar een kaartje kopen, maar misschien wel degenen die die kaartjes niet kopen omdat ze die te duur vinden ;)
 
Servicekosten bij paylogic zijn idd belachelijk voor een geautomatiseerd systeem dat niet meer doet dan een code genereren op een sjabloon. Ticketscript rekent ook per kaartje extra kosten. En los van dat, geef ik de opkopers groot gelijk, uitverkocht = uitverkocht. Dan is het logisch dat iemand er meer voor vraagt.
Nu nog een meldpunt voor als ik de kaarten uit eerste hand te duur vind O:)
Ja ze kunnen het wel transparanter maken de servicekosten, maar dan alsnog gaan ze de prijs echt niet verlagen. Dan komt er straks een wet om dit verplicht te vermelden, dan maken ze er wel een broodje aap verhaal van. Paylogic: "Ja het sjabloon moest ontworpen worden, systeembeheer, invoeren systeem etc etc."

Leuk initiatief, maar gaat weinig uithalen ben ik bang...
laatste aanpassing
"Dit zijn bedrijven die massaal toegangskaarten opkopen om die vervolgens voor een veel hoger bedrag aan te bieden op internet. "

Niet alleen bedrijven, maar ook particulieren kopen tegenwoordig de maximaal aantal kaarten(bv 8) en houden er dan zelf 2 en de rest voor de verkoop.
Ik snap dat mensen dit doen ,want het is makkelijk verdienen, maar dit verpest het wel voor de rest.

De extra servicekosten zin idd schandalig, vroeger kon je als je 5 kaartjes tegelijk kocht nog 1 keer servicekosten betalen,nu moet je 5 keer 5 euro betalen, dat is wel erg veel.

Hopelijk heeft dit initiatief nut, maar ik vrees van niet.
Leuk geprobeerd, maar al in 2006 of 2008 was er een wetsvoorstel om doorverkoop onmogelijk te maken......is nooit wat geworden.
 
Uitspraak van B-Flock :bounce: op maandag 30 maart 2015 om 11:00:
Overigens goed van de servicekosten. Het systeem is helemaal geautomatiseerd en toch worden de servicekosten steeds duurder.
Uitspraak van verwijderd op maandag 30 maart 2015 om 12:01:
Servicekosten bij paylogic zijn idd belachelijk voor een geautomatiseerd systeem dat niet meer doet dan een code genereren op een sjabloon. Ticketscript rekent ook per kaartje extra kosten.

Dat iets is geautomatiseerd, wil niet zeggen dat er geen kosten werden of worden gemaakt. Doorontwikkeling van de interfaces, het platform en de netwerken, onderhoud daarvan en ondersteuning daarop kosten geld voor een ICT-bedrijf als Paylogic of Ticketscript. Hoe hoog die kosten zijn, wat daarvan wordt doorberekend, aan wie en in welke vorm, bepaalt de ticketverkoper, soms in samenwerking met de organisator.

Onderling concurreren de ticketboeren op allerlei factoren; de verkoopprocedure voor gasten is slechts een klein onderdeel van de keten. Backoffice, customisation (eigen layout), payment processor (betaalopties en kosten), hardware (zoals ticketscanners), on-site ondersteuning, klantenservice, performance (stabiliteit, schaalbaarheid, snelheid), data-analyse, marketingdiensten en rapportages zijn andere zaken waar je aan kunt denken. Ook hier kiest een organisator voor als een samenwerking wordt aangegaan met één van de ticketdiensten. Er gebeurt dus veel meer, achter de schermen, als hetgene wat wij zien.

Uitspraak van Pepsi. op maandag 30 maart 2015 om 11:16:
Transactie kosten ala, maar 4,50 per gekochte ticket ( hallo paylogic) is gewoon oplichting.

In het geval van Paylogic bepaalt ID&T de servicekosten; bij andere organisatoren kan de Paylogic fee lager liggen (bron). (Inmiddels vallen ID&T en Paylogic onder dezelfde holding (SFX), dus kan je het alsnog dezelfde partij aanrekenen.)

Dingen die wat mij betreft mogen veranderen/verbeteren zijn:
- Kaarten op naam met identificatie aan de deur. Bij Tomorrowland en evenementen in de UK is dit al normaal. Dit voorkomt doorverkoop;
- Verplichten tot publiceren van entreeprijs + vaste servicekosten bij het aanbieden van de kaarten, zoals dat ook verplicht is geworden voor vliegticketaanbieders;
- Naming & shaming van grote evenementorganisatoren door het bijhouden van een ranglijst met hoogste servicekosten;
- Aansporen tot het verklaren van de servicekosten door de organisator;
- Wettelijk te bepalen plafond van maximale servicefee per evenementticket.

Wie heeft nog andere suggesties?
Uitspraak van actief op maandag 30 maart 2015 om 15:40:
Dat iets is geautomatiseerd, wil niet zeggen dat er geen kosten werden of worden gemaakt.


Dat wordt ook niet gesteld, wel is er in ieder geval de indruk dat er veel meer kosten in rekening worden gebracht, dan er werkelijk worden gemaakt. Of ben je er zo één die de 7 euro administratiekosten bij een boete van het CJIB ook prima vindt? Of de 25-35 euro administratiekosten voor ongeveer alle vakjes die je zelf al invoert bij het boeken van een vakantie? Voor dat geld heb je thans Gigabytes aan data. Meeste bedrijven maken miljoenen winsten, de piefjes allemaal in dure sportauto's, allemaal over de rug van de normale bezoekers.

Uitspraak van actief op maandag 30 maart 2015 om 15:40:
Onderling concurreren de ticketboeren op allerlei factoren; de verkoopprocedure voor gasten is slechts een klein onderdeel van de keten. Backoffice, customisation (eigen layout), payment processor (betaalopties en kosten), hardware (zoals ticketscanners), on-site ondersteuning, klantenservice, performance (stabiliteit, schaalbaarheid, snelheid), data-analyse, marketingdiensten en rapportages zijn andere zaken waar je aan kunt denken. Ook hier kiest een organisator voor als een samenwerking wordt aangegaan met één van de ticketdiensten. Er gebeurt dus veel meer, achter de schermen, als hetgene wat wij zien.


Ja veel blabla, weinig transparantie, dat sowieso.

Uitspraak van actief op maandag 30 maart 2015 om 15:40:
- Kaarten op naam met identificatie aan de deur. Bij Tomorrowland en evenementen in de UK is dit al normaal. Dit voorkomt doorverkoop;


Ja/nee, niet helemaal waar iig. De identificatie wordt je voor gehouden, maar gebeurd in werkelijkheid in zeer beperkte mate tot niet. De doorverkoop; die is er nog steeds. Het is wel wat moeilijker geworden allemaal, dat wel, maar waar een wil is, is altijd een weg. Zo zwart wit als dat dit doorverkoop voorkomt, is het helemaal nog niet!

Uitspraak van actief op maandag 30 maart 2015 om 15:40:
- Verplichten tot publiceren van entreeprijs + vaste servicekosten bij het aanbieden van de kaarten, zoals dat ook verplicht is geworden voor vliegticketaanbieders;


Je bedoelt met vaste servicekosten nu één vaste prijs denk ik? Dat zou idd netjes zijn. Maar meestal kun je de uiteindelijk prijs al met enkele kliks te weten komen, dus niet echt het belangrijkste punt imo.

Uitspraak van actief op maandag 30 maart 2015 om 15:40:
Wettelijk te bepalen plafond van maximale servicefee per evenementticket.

Wie heeft nog andere suggesties?


Ja dat en mss het bundelen dat..als je 4 tickets koopt voor jezelf en je vrienden (of whatever, 2 voor jezelf en je partner oid) dat je relatief ook wel iets minder servicekosten mag betalen. Qua (Server)onderhoud/databeheer/service/ aftersales is het toch allemaal wel wat makkelijker (denk ik, als leek) als je 15.000 x 4 tickets heb gekocht vs 60.000 x eentje. Nogmaals, lijkt mij hoor.
Mogelijkheid om kaarten terug te geven aan de organisatie als je toch niet kan gaan. Dan hoeft er niet doorverkocht te worden en kan alles eerlijk via het oorspronkelijke kanaal nogmaals verkocht worden. Schijnt in België ook al zo te zijn.
 
Uitspraak van !¤ Bad Sound Kills Good Music ¤! op dinsdag 31 maart 2015 om 01:17:
Meeste bedrijven maken miljoenen winsten, de piefjes allemaal in dure sportauto's, allemaal over de rug van de normale bezoekers.

Socialistisch gelul. Als het zo eenvoudig zou zijn start je zelf toch een miljoenenbedrijf?

Uitspraak van !¤ Bad Sound Kills Good Music ¤! op dinsdag 31 maart 2015 om 01:17:
Qua (Server)onderhoud/databeheer/service/ aftersales is het toch allemaal wel wat makkelijker (denk ik, als leek) als je 15.000 x 4 tickets heb gekocht vs 60.000 x eentje. Nogmaals, lijkt mij hoor.

Dat lijkt mij ook inderdaad, dus ik zie ook geen terechte reden in servicekosten per kaart ipv per transactie/bestelling. Dat ruikt nog het meest naar misleiding.

Uitspraak van ;p Qnallertjuh ;p op dinsdag 31 maart 2015 om 18:42:
Mogelijkheid om kaarten terug te geven aan de organisatie als je toch niet kan gaan. Dan hoeft er niet doorverkocht te worden en kan alles eerlijk via het oorspronkelijke kanaal nogmaals verkocht worden. Schijnt in België ook al zo te zijn.

Goed voor de bezoeker, maar wel een enorm financieel risico voor de organisator. Als er weer eens regen is aangekondigd voor Dance Valley zit UDC een dag van tevoren opeens met een gat van 10.000 kaarten die plotsklaps terugkomen. Misschien koppelen aan een termijn van enkele wegen voor aanvang van het evenement als laatste terugkoopdatum?
Uitspraak van actief op woensdag 1 april 2015 om 09:56:
ance Valley zit UDC een dag van tevoren opeens met een gat van 10.000 kaarten die plotsklaps terugkomen.


Nee hoor, all sales are final he. Zo gaat dat bij een miljoenenbedrijf ;) Niks sociaals/socialistisch aan.
Die mensen moeten allemaal zelf hun tickets weg doen, maar UDC heeft de kaarten dan al verkocht. Zo makkelijk is het dus toch ;) Wat idd wel kan, is dat er minder mensen aanwezig zijn op het event om drankjes te kopen enz. En dat de mensen die wel komen gedurende een kortere duur van de dag aanwezig zijn (wat later komen bijv).

Uitspraak van actief op woensdag 1 april 2015 om 09:56:
n opeens met een gat van 10.000 kaarten


Ook maar veronderstelling jouwerzijds.
Uitspraak van actief op maandag 30 maart 2015 om 15:40:
Er gebeurt dus veel meer, achter de schermen, als hetgene wat wij zien.

Nice maar er wordt nergens uitgelegd waarom het steeds duurder wordt en bij diverse voorverkopen ligt nog steeds de site plat net als een paar jaar geleden. 5 euro per kaart vind ik gewoon achterlijk veel. Doe het dan per bestelling maar denk dat die gasten ook wel 2x op vakantie willen per jaar. Komt op mij heel erg over als makkelijk verdienen. De bezoeker heeft toch geen keuze. Waarom zijn er dan kleinere bedrijven die het wel goedkoper aan kunnen bieden?

Uitspraak van actief op maandag 30 maart 2015 om 15:40:
Kaarten op naam met identificatie aan de deur. Bij Tomorrowland en evenementen in de UK is dit al normaal. Dit voorkomt doorverkoop;

Even 30.000 man hun ID controleren...Succes! Dan krijg je weer gezeik dat mensen te lang voor de ingang moeten wachten

Uitspraak van ;p Qnallertjuh ;p op dinsdag 31 maart 2015 om 18:42:
Mogelijkheid om kaarten terug te geven aan de organisatie als je toch niet kan gaan. Dan hoeft er niet doorverkocht te worden en kan alles eerlijk via het oorspronkelijke kanaal nogmaals verkocht worden. Schijnt in België ook al zo te zijn.

Gaan ze dus echt nooit doen. Kijk naar een willekeurig festival en hoeveel kaarten er aangeboden worden als er regen voorspelt is. Als je die als organisatie allemaal terug moet nemen kan je binnen 1 jaar je bedrijf opdoeken. Nu is het het probleem van de consument, dalen de prijzen waardoor de kaarten een nieuwe eigenaar vinden.
Uitspraak van actief op woensdag 1 april 2015 om 09:56:
Misschien koppelen aan een termijn van enkele wegen voor aanvang van het evenement als laatste terugkoopdatum?


Ja, dat lijkt me toch prima. Tot 1 of 2 weken van tevoren kunnen terugsturen. Moet inderdaad niet zo zijn dat op basis van de weersvoorspellingen mensen hun kaarten last minute terug gaan sturen.