Partyflock
 
­ Nederland

Amsterdam Dance Event grootste publieksevenement in 2014

gepubliceerd door , op
Amsterdam Dance Event grootste publieksevenement in 2014
29 januari 2015
De Vierdaagse Nijmegen en het Amsterdam Dance Event (ADE) zijn de grootste evenementen van 2014, zo blijkt uit de nieuwste editie van de Respons TOP100 Evenementen Monitor 2015. Het Amsterdam Dance Event (ADE) eindigt op de eerste plaats in de categorie grootste entreeheffende evenementen en neemt het stokje over van het International Documentary Film Festival (IDFA) dat naar de vierde plaats is gezakt. De Vierdaagse Nijmegen pakt voor de vijfde keer op rij de koppositie bij de vrij toegankelijke evenementen.

De tweede en derde plaats worden bezet door dezelfde evenementen als in de voorgaande twee edities: de NN Marathon Rotterdam staat op de tweede plaats, de Uitmarkt Amsterdam staat wederom op de derde positie.

Indicatoren
De TOP100 bestaat sinds 2013 uit twee ranglijsten: TOP50 Entreeheffende Evenementen en TOP50 Vrij Toegankelijke Evenementen. De beide ranglijsten komen tot stand op basis van drie indicatoren: bezoekaantal, mediabereik en social media. Het aantal bezoeken is de belangrijkste indicator, waarbij wordt gesteld dat een bezoeker maximaal één bezoek per dag maakt. Mediabereik, uitgedrukt in MBE (MediaBereikEenheden), is de media-exposure van een evenement: een combinatie van free publicity en ingekochte media. Sinds 2011 wordt ook populariteit op social media als indicator meegenomen bij het vaststellen van de ranglijsten. Daarbij wordt gekeken naar het aantal 'likes' en volgers op de twee platforms die momenteel het meest populair zijn: Facebook en Twitter.

Met respectievelijk 350.000 en 2,24 miljoen bezoeken, behalen ADE en de Vierdaagse de hoogste score op het aspect bezoekaantal. Het Nederlands Film Festival en het 3FM Serious Request/Glazen Huis (editie 2013 te Leeuwarden) behalen de eerste plaats in de categorie 'media-exposure'. Het Glazen Huis gaat op mediagebied met beide prijzen aan de haal, want ook op social media-vlak was het evenement ongenaakbaar. Bij de entreeheffende evenementen gaat de social media-titel – net als vorig jaar – naar ID&T's Sensation.

Dance-evenementen populair
Ook valt de toename van het aantal dance-enementen op. Naast de eerder genoemde evenementen ADE en Sensation, staan Defqon (16), Mysteryland (19), Awakenings Festival (42), WiSH Outdoor (48) en Extrema Network Outdoor (50) ook in de ranglijst.

Bron: Respons

3 opmerkingen

Beetje vreemd dit.

Als je het ADE als één event ziet, dan kun je ook de eredivisie als één event zien en daar komt toch echt meer volk op af.
Uitspraak van Bobje op donderdag 29 januari 2015 om 12:51:
Beetje vreemd dit.

Als je het ADE als één event ziet, dan kun je ook de eredivisie als één event zien en daar komt toch echt meer volk op af.


En als Extrema en Wish in de lijst staan vraag ik me af waar Dominator en Decibel zijn gebleven? Lijken me toch een stukje groter dan die evenementen?

Gebakken lucht-lijstje lijkt me.
laatste aanpassing
Uitspraak van Snq op donderdag 29 januari 2015 om 13:44:
En als Extrema en Wish in de lijst staan vraag ik me af waar Dominator en Decibel zijn gebleven? Lijken me toch een stukje groter dan die evenementen?

Gebakken lucht-lijstje lijkt me


http://www.respons.nl/uploads/Ranglijsten.pdf

Lijstje is van 2013. Dus zal wel rond die plaats zijn weer, denk ik
laatste aanpassing