Partyflock
 
­ Nederland
van alles over bestandsformaten ????
en wil mij helpen *lief kijk* :P
eeeuh ik wil wel helpen, iets meer uitleg zou alleen wel makkelijk zijn :-P
Werkzaam bij Partyflock
Wil je ook wel helpen maar wat voor een soort bestanden gaat het om? en wat moet je er over weten?
ok ben gek dat ik dit vraag maar hier gaat tie:

- hoe wordt het bestand opgeslagen
- hoeveel ruimte vergt het ong
- waar wordt het meestal voor gebruikt
- welke kun je het best voor internet gebruiken

afbeeldingen:
bmp
gif
tiff
jpeg
psd
ai
eps
pdf
targa
pict

geluid:
cd-audio
wave
midi
mp3
aif
real audio

video:
avi
mov
animated gif
mpeg
pal
fli (fic)
real audio
Shock wave (flash)
Divx

ik weet oowk niet of mensen hier d'r wat vanaf weten..

(K)
wow dat is wel een lijst!!

ben nu aan het werk maar als ik thuis ben zal ik eens een mooi stukje voor je typen :)
als ik dat hier ga zitten doen krijg ik ruzie met de baas :p
op het internet gebruik je .jpg of .gif images.
bij plaatjes met veel kleuroverloop (bijvoorbeeld foto's) gebruik je .jpg anders .gif. (ik zou dit ook nog uitvoeriger kunnen omschrijven, maar mischien dat je hier al genoeg aan hebt).

.psd=photoshop bestand
.ai=illustrator bestand (kan je ook in photoshop gebruiken)
.eps=illustrator bestand

mp3=alle ruis weggelaten zodat bijvoorbeeld een .wav bestand veel kleiner wordt.
real audio wordt meestal gesteamed ofwel afgespeeld terwijl je het download (niet opgeslagen, alleen in een buffer)

.avi=meestal divx is een gecomprimeerde video file
.move=quiqtime bestand
animated gif=een bewegend plaatje
pal=breedbeeld formaat (weet ik niet zeker)
shockwave=formaat waar filpjes die gemaakt zijn in director of flash afgespeeld kunnen worden. wordt vaak voor bijvoorbeeld internet spelletjes gebruikt.
divx=gecomprimeerd video formaat. heeft de extencie .avi

Verder heb je om mp3, .avi enz bestanden af te spelen een codec nodig. Dit is een soort sleutel waarmee het programma waarmee je het afspeeld weet hoe hij het bestand moet decoderen en het kan afspelen.

Zo dit is wat ik er zo uit mijn hoofd even snel over kan zeggen :-)
(zit nu op mijn stage :-P)
wow :-) dankje, nu kan ik weer ff voort :-)

(K)
nou daar gaat hij dan.... (alleen nog maar over de plaatjes hoor de rest komt nog :) )

-alle bestand typen worden in princiepe het zelfde opgeslagen gewoon bit voor bit (een bit is een 0 of een 1)
Hoe deze eenen en nullen op worden geslagen hangt af van het besturingssysteem dat je heb of liever gezegd de manier waarop je harddisk is geformatteerd.
het formatteren bepaald in wat voor een groepjes de bits op worden geslagen zodat je ze ook weer terug kan vinden na der hand (er is NTSF, FAT16, FAT32, ezv)
het groepje de naam van het bestand zorgt ervoor dat je hem weer terug kan vinden, vroeger kon je een bestand maar een naam van 8 caracters geven. tegenwoordig zijn dat er meestal 256.
het bestands type 'waar jij dus iets over wil weten' staat na de punt achter de bestands naam en geeft aan om wat voor een bestand het gaat.

-de hoeveelheid ruimte die een bestand inneemt is afhankelijk van verschillende dingen, bij een plaatje bijvoorbeeld is het afhankelijk van de groote, is het klein of vult het je hele scherm op.
het is afhankelijk van het aantal kleuren dat er word gebruikt of waarin het plaatje op is geslagen. en het is afhankelijk van het contrast en de helderheid in de foto.
bij een film is het afhankelijk net als bij een plaatje van de groote maar ook van de duur van de film en de kwaliteit van het gluid wat er bijzit.

-plaatjes bestaan eigenlijk allemaal uit pixels dat zijn kleine puntjes die samen het beeld vormen.
als je heelver inzoemt op een plaatje zie je alleen nog maar puntjes nou deze puntjes worden stuk voor stuk opgeslagen door voor elk puntje een kleurcode op te slaan.
BMP is eigenlijk de basisvorm van een plaatje het staat voor bitmap. elk puntje (bit) staat in deze file dus stuk voor stuk beschreven zoals jij op heb gegeven.
hierdoor is BMP dus ook direct een van de grotere formaten omdat hier de data niet bewerkt word maar in zijn geheel word opgeslagen.
hiervan afgelijde formaten zijn RAW en TIFF deze werken bijna het zelfde als BMP maar dat ga ik nu niet uitleggen!

ander formaten van plaatjes zijn allemaal gebazeerd op het zelfde systeem maar bewerken de data nog of voegen er nog extra informatie aan toe.
Dit zijn bijvoorbeeld PSD AI en EPS in deze bestande worden niet alleen de pixels opgeslagen maar ook nog de informatie hoe jij ze gemaakt heb.
zoals bijvoorbeeld in mijn sig, hier kan je duidelijk zien dat het plaatje uit verschillende lagen is opgebouwd.
je ziet de zwarte achtergrond, daaroverheen het is de groene waas gezet en daarna de paddo's erin geplakt. als ik mijn bestand nu weer open kan ik dus zo een van die lagen weggooien of los bewerken.
ook worden deze formaten text gedeeltes opgeslagen als gewone caracters waarbij het lettertype en het beginpunt aan word gegeven zodat je dus later zo de text kan bewerken.

dan is er nog een groep met formaten van plaatjes waarbij de data word bewerkt en er alleen maar data weg word gegooit die minder belangrijk is.
deze groep is ook weer in verschillende groepen te splitsen een groep die bedoeld is voor plaatje met grote effen oppervlakte en een groep die bedoeld is voor plaatjes met onduidelijk overgangen.
de groep die bedoeld is voor duidelijke overgangen is bijvoorbeeld GIF EPS PCX deze worden gebruikt voor tekeningen.
in tekeningen zijn vaak duidedelijke overgangen te zien tussen vlakken en hebben vaak grote vlakken de zelfde kleur. dit soort formaten zijn gebaseer op lijnen.
er word een begin en een einde van een lijn opgegeven met een bepaalde kleur zo kan je dus een heel vlak vullen met een kleur terwijl je maar heel weinig informatie in je bestand kwijt hoeft.
als laatste die ik ga behandelen :) zijn plaatjes met onduidelijk overgangen dit zijn dus bijvoorbeeld foto's
In deze groep is de bekendste en meest gebruikte JPG of wel JPEG
JPG maakt er gebruik van dat jou oog niet voor alle kleuren even gevoelig is. je ogen zijn meer gevoelig voor contrast dan voor kleur.
wat er dus gedaan word bij het comprimeren naar jpg is dat er een onderschijd word gemaakt in de data waarvoor je oog gevoelig is en waarvoor je oog ongevoelig is.
in veel programma's kan je dan de compressiefactor voor de JPG plaatjes opgeven, dit bepaald dus hoever de getallen aan de onderkant (de kant waar je oog het minst gevoelig voor is) worden 'afgerond'
hoe verder je dus comprimeerd hoe maar informatie er weg word gegooit door het afronden maar ook hoe kleiner het plaatje dus word.


wat word nou het meest gebruikt:
op internet word het meest gebruik gemaakt van JPG dit omdat het vrij kleine bestande oplevert die voor de mensen heel goed herkenbaar zijn 'ze zien dus niets ervan dat er informatie weg is gegooid'
door het kleine formaat is het snel over internet te verstuuren en dus heel gebruiksvriendelijk.
in de industrie, drukkerijen enzo word veel gebruikt gemaakt van tiff dit omdat het gebaseerd is op de zelfde basiskleuren als de drukpersen van de meeste bedrijven.
voor tekeningen word dus meestal GIF gebruikt behalve voor echte 3D tekeningen daar worden weer hele andere formaten gebruikt maar dat valt buiten dit verhaal.
Gluid:

Gluid is altijd afgeleid van het analoge (hoorbaar dus want bitjes kan je niet hooren :) ) er is dus altijd een verlies van kwaliteit als je iets digitaal opslaat.
De manier waarop gluid op word geslagen is als volgt, een chip (A/D convertel) heeft bij het opnemen gekeken naar het signaal wat er binnenkwam.
er word dan heel vaak achter elkaar gekeken naar de toon (frequentie) en de sterkte. hoevaak dit word gedaan word van te voren opgegeven, bij een cd is dit bijvoorbeeld 44 kHz wat betekend 44000 keer per seconde.
daarnaast moet er bepaald worden hoeveel einformatie er op word geslagen, het aantal bits. als bijvoorbeeld maar 4 bits op zou slaan kan je maar 16 verschillende tonen weergeven (2 tot de macht 4)
bij een cd word het gluid in 16 bits opgeslagen (worden er maar 14 van gebruikt maar dat doet er nu niet toe)
al deze informatie die je ingesteld heb bepaald dus hoegroot je bestand word hoemeer bits hoe groter en vaker per sconder opstaan betekend ook een groter bestand.
Cd-audio is het zelfde als Wave er zit exact de zelfde informatie in (als het goed is,dus geen copieer beveiligings shit enzo) cd audio heeft te standaar 44kHz 16 bits te zijn dit is internationaal zo bepaald.
dit komt doordat de cd speler intern maar 1 samplerate (aantal keer per seconde dat hij kijkt) aan kan en alleen 16 bits. dit is zo afgesproben om verschillen tussen landen te voorkomen (en omdat philips het wou :) )
Naast deze formaten zijn er dus ook voor gluid formaten die de data comprimeren zoals MP3 en REAL (wat ik eigenlijk geen echt formaat vind)
deze formaten maken ook gebruik van het weggooien van informatie waar jou ooren minder gevoelig voor zijn.
Zoals al te raden volt bestaan mp2 en mp1 ook maar beze worden bijna niet meer gebruikt, wel komt mp4 eraan waarin veel gebruik gemaakt gaat worden van copieer beveiliging, en dus niet meer een en al bedoeld is om audio in te pakken.

midi is een heel ander formaat dit is een formaat dat van begin afaan digitaal is het word bijvoorbeeld door een keybord geproduceerd. aan midi word een toon, een volume en een instrument meegegeven.
om midi af te kunnen spelen moet jij dus wel beschikken over de zelfde bestanden "plugins" als waarmee het op is genomen om het weer hetzelfde eruit te kunnen laten komen.
meeste gluids kaarten hebben standaard een hele lijst instrumenten die zij al kennen en voor overige instrumenten kanje losse module erbij kopen voor bijvoorbeeld je keybord of je orgel.
uit je instrument komt dan alleen de toon hoogte en het kastje (midi module) maakt daar een geluid van een bepaald instrument van.

MP3 is op dit moment voor internet het meest gebruikte formaat omdat het kleine bestande oplevert en omdat het algemeen veel gebruikt word. hierdoor is het makkelijk op internet te verspreiden.
Midi word veel door toetsennisten gebruikt om meer mogelijkheden met hun instrumenten te krijgen en is dus niet bedoeld voor de muziek luisteraar.
Video:

Dit is denk ik nog wel de moeilijkste groep!!
wat wat hoort hier nu eigenlijk in thuis? laat ik dus maar eens beginnen met de formaten die eigenlijk gewoon aan elkaar geplakte tekeningen zijn!
hieronder horen FLI/FLIC Shockwave, flach, animated gif en zo zijn er nog wel veel meer minder en bijna niet gebruikte formaten.
Dit zijn dus bestands formaten waarbij animated gif het al het best zegt: een zooi plaatjes achter elkaar gegooid die steeds ververst worden met een nieuw plaate.
het werkt eigenlijk niet helemaal zo bij al deze bestands formaten maar het komt er bij allemaal wel op neer dat je van een stilstaan plaatje uitgaat en dit plaatje gaat verderen door er een ander plaatje overheen te zetten.

daarnaast zijn er verschillende vormen waarin video beelden op kunnen worden geslagen dit zijn bijvoorbeeld AVI MPEG MPEG2 en DIVX (hoort hier eigenlijk niet bij!!).
alle technieke slaan de informatie beeld voor beeld op (frames) en comprimeren deze frames voordat ze op worden geslagen. de manier waarop dit gecomprimeerd word verschilt alleen met techniek
maar ik denk dat die compressie technieken te ver gaan :) waar het voor gebruikt word is misschien interressanter, avi is veel voor huis tuin en keuken gebruik het is bijvoor beeld het formaat waarin video cd's staan
ook word er gebruik van gemaakt door veel video bewerkings kaarten voor in de pc. veel fims op internet staan in dit formaat omdat de kwaliteit niet al tehoog is maar dit is niet hinderlijk voor thuis gebruik.
MPEG en nog meer MPEG2 word veel in de professionele wereld gebruikt dit is een formaat waarin heel veel informatie zit en dus groot is! thuis heb je hier dus weinig aan.
Divx wat bijna iedereen wel kent is eigenlijk alleen maar een inpak methode voor avi films. er word gebruik gemaakt van een vooraf bepaald logaritme waarmee de data word bewerkt. hierbij gaat net als bij JPG en MP3 informatie verloren.
je kan bij het comprimeeren van DIVX ook instellen hoever je het wil comprimeren en dus hoegroot het resultaat worden maar ook hoe herkenbaar nog.

voor het verspreiden op internet word meestal DIVX gebruikt, dit omdat voor dit soot gebruik geen hoge kwaliteit gewenst is en men het snel wil kunnen downloaden. wanneer je hogere kwaliteit wil kan je de onbewerkte avi vorm nemen of de meer professonele vorm MPEG.
MPEG word veel in tv studios gebruikt ook worden veel films voor professioneel gebruik er in opgeslagen, als voorbeeld neem is de avond/nacht uitzendingen van TMF hierbij worden door de computer de video clips uitgezonden.
Al deze videoclips staan in MPEG2 fotmaat opgeslagen in een grote carrousel en worden eruitgehaald als iemand ze aanvraagd hierdoor vallen ook makkelijk texten/omdertiteling toe te voegen omdat de informatie toch al digitaal is en niet moeilijk bewerkt hoeft te worden voor dat soort dingen.

pal heeft met opslag fotmaten niets te maken het is een standaard voor het oversturen van video beelden over een analoge lijn waarbij onder andere het aantal beeld lijnen en de vernieuwings frequentie af is gesproken.
als je daar meer over wil weten dan kan ik je daar ook nog wel bergen over vertellen maar dan word het wel veel technischer!!
Oh en nog over de afbeeldingen

Ik las net dat JPEG2000 volgende maand word geintroduceerd, het is de opvolger van JPG maar pakt de plaatjes net iets anders in waardoor ze nog kleiner worden. je heb er wel een plugin voor explorer of netschaap voor nodig om ze te bekijken
wow ... dankje wel

*smak*

:-)
Jeetje, franzelare!!
goed man!!
sum.... jij blij!!!
To franzelare-->

kan je mijn "huiswerk" ook ff doen ;)

:D
wat moet je weten?

ik weet alleen dingen waar je eigenlijk niets aan hebt in het dagelijks leven :) zoals de temperatuur van een geiser op 16 meter diepte om maar iets te noemen :) die is dus 116 graden celcius

maar ik sta altijd tot je beschikking als je onnuttige weetjes wil hebben :p
kheb nu niet echt veel huiswerk, ja ik moet nieuwe trends gaan bedenken... kijken in de toekomst dus :S

als ik wat heb dan laat ik het je weten :D
(K)