TD 1.. '93 d8 ik
laatste aanpassing
eminem 1 oktober 2002 20:15
De covers van de eerste 21 TD cd's die uitgebracht zijn door ID&T staan hier. Wat echter weinigen weten, denk ik, en wat zelfs de de ID&T TD pagina niet vermeldt, is dat het Dream Team al voor het eerste Thunderdome feest in 92 de CD "Thunderdome" (Dureco-1158012) uitbrachten. Daarop staan 13 nummers, waarvan het eerste door het hele Dream Team is gemaakt en logischerwijs "Thunderdome" heet, en verder iedere DJ drie tracks heeft gemaakt.
Tracklisting:
1. Thunderdome - Gizmo, Buzz Fuzz, The Prophet & Dano
2. Out Of Order - Gizmo
3. Tested - Gizmo
4. Kristalized - Gizmo
5. Vienna Bass - Buzz Fuzz
6. Nastyman - Buzz Fuzz
7. Boomerang (Koala Mix) - Buzz Fuzz
8. Dominatin' - The Prophet
9. God - The Prophet
10. Feel It - The Prophet
11. Flying From Place To Place - Dano
12. Best In The West (John Wayne Mix) - Dano
13. This Is Master Control (I Love It) - Dano
Sommige van deze platen klinken niet eens als oude gabber. Vooral Gizmo laat zien erg beinvloed te zijn door Richie Plastikman Hawtin ... of misschien was het wel andersom? Ik denk dat hier het oorspronkelijke Thunderdome logo vandaan komt.
Ik heb een speciale editie van Thunderdome 1 (van Arcade DLD, als ik me niet vergis) waar een tweede CD bijzit. 3x raden, inderdaad, de CD die jij bedoelt.
[ Nu ik dit zit te typen, en terugblader, zie ik dat Gold dit ook al meldde. Mijn reactie is dus een beetje overbodig, maar in ieder geval was Thunderdome 1 ook mijn eerste ]
De covers van de eerste 21 TD cd's die uitgebracht zijn door ID&T staan hier. Wat echter weinigen weten, denk ik, en wat zelfs de de ID&T TD pagina niet vermeldt, is dat het Dream Team al voor het eerste Thunderdome feest in 92 de CD "Thunderdome" (Dureco-1158012) uitbrachten. Daarop staan 13 nummers, waarvan het eerste door het hele Dream Team is gemaakt en logischerwijs "Thunderdome" heet, en verder iedere DJ drie tracks heeft gemaakt.
Tracklisting:
1. Thunderdome - Gizmo, Buzz Fuzz, The Prophet & Dano
2. Out Of Order - Gizmo
3. Tested - Gizmo
4. Kristalized - Gizmo
5. Vienna Bass - Buzz Fuzz
6. Nastyman - Buzz Fuzz
7. Boomerang (Koala Mix) - Buzz Fuzz
8. Dominatin' - The Prophet
9. God - The Prophet
10. Feel It - The Prophet
11. Flying From Place To Place - Dano
12. Best In The West (John Wayne Mix) - Dano
13. This Is Master Control (I Love It) - Dano
Sommige van deze platen klinken niet eens als oude gabber. Vooral Gizmo laat zien erg beinvloed te zijn door Richie Plastikman Hawtin ... of misschien was het wel andersom? Ik denk dat hier het oorspronkelijke Thunderdome logo vandaan komt.
Ik heb een speciale editie van Thunderdome 1 (van Arcade DLD, als ik me niet vergis) waar een tweede CD bijzit. 3x raden, inderdaad, de CD die jij bedoelt.
[ Nu ik dit zit te typen, en terugblader, zie ik dat Gold dit ook al meldde. Mijn reactie is dus een beetje overbodig, maar in ieder geval was Thunderdome 1 ook mijn eerste ]
Mijn eerste was TD8, op bandje gekopieerd van een vriend, was toen een jaar of 10/11 en zat in groep 8 van de basisschool. Die Duitse Thunderdome waar jullie het over hebben, dus TD1+die Dreamteam-cd, is die erg zeldzaam?
2 Gekhous de Tasmijn Crocodile: Hardcore komt van house af. Niet van Techno!!
Mijn eerste TD cd was nummer 7 met die slang. Top cd'tje en die luister ik nog steeds af en toe. Maar mijn eerste cd met hardcore erop was Bonzai 2.. Nog steeds een van de betere cd's die ik ooit gekocht heb Toen vond ik die fl 65,- veel, maar nou kan ik er die waarde echt wel van in zien!!
Mijn eerste TD cd was nummer 7 met die slang. Top cd'tje en die luister ik nog steeds af en toe. Maar mijn eerste cd met hardcore erop was Bonzai 2.. Nog steeds een van de betere cd's die ik ooit gekocht heb Toen vond ik die fl 65,- veel, maar nou kan ik er die waarde echt wel van in zien!!
Hurricane: ik denk inderdaad dat dat de originele Thunderdome CD is. Zou me ook niet verbazen dat TD zijn naam en logo van die CD heeft gekregen. En dat logo ziet er inderdaad uit als graffiti.
Heb hem hier liggen. Kan hem wel kopieren. Of als iemand 130 MB FTP ruimte heeft kan ik de MP3's (256 Kb/s) er neerzetten. Of in het kader van 10 jaar TD een echte "10 jaar Dream Team" CD maken, dus de hele boel samen met de MP3-tjes van de 4 live-sets van het Dream Team in het legendarische "For Those Who Like To Groove" uit '92 op een schijfje branden. Alleen ga ik NIET een hele stapel kopietjes daarvan meenemen naar TD
Heb hem hier liggen. Kan hem wel kopieren. Of als iemand 130 MB FTP ruimte heeft kan ik de MP3's (256 Kb/s) er neerzetten. Of in het kader van 10 jaar TD een echte "10 jaar Dream Team" CD maken, dus de hele boel samen met de MP3-tjes van de 4 live-sets van het Dream Team in het legendarische "For Those Who Like To Groove" uit '92 op een schijfje branden. Alleen ga ik NIET een hele stapel kopietjes daarvan meenemen naar TD
laatste aanpassing
[betweter]
Eminem de naam en de 't logo komen wel degelijk van ID&T (waar die de naam en het logo weer hebben gejat boeit niet) maar tis in ieder geval niet andersom. ID&T werkte nauw samen met Arcade dus daarom...
En wat betreft dat logo heeft Prhyme weer gelijk, ik heb t namelijk nog wel eens in een grafitti boek zien staan...
[/betweter]
En Gekhous: Hardcore komt niet van Techno af. Even een korte beschrijving hoe Hardcore/Gabber is ontstaan:
Mid-jaren '80 was er in Europa een muziekstroming die Electronic Body Music (EBM) heette. Muziek die heftig beinvloed was door Duitse bands als DAF (beroemd/berucht om hun nummer Der Mussolini), en Kraftwerk. Een van de populairste bands in dat genre was het Britse Nitzer Ebb. Hun album That Total Age uit 1987 is van grote invloed geweest op de dansmuziek, en remixes van het nummer Join In The Chant kun je nog op allerlei overzicht cd's van de house terugvinden. En hoewel de plaat al 15 jaar oud is klinkt ie nog steeds als nieuw. Een aanrader als je de roots van de hardere house wilt beluisteren.
Vooral in Belgie was EBM erg populair. Het Belgische Front 242 was wellicht de bekendste EBM band ooit, en hun album Front By Front is een absolute klassieker. Ook uit Belgie kwam A Split Second, en toen een aantal Belgische DJ's in clubs als de Ancienne Belgique en het beroemde Cafe d'Anvers hun plaatje Flesh eerst per ongeluk, en later express op 33 toeren in plaats van 45 toeren draaiden, was de New Beat sound geboren. Al in 1987/1988, toen house eigenlijk nog populair moest worden, en zeker op het Europese vaste land nog vrijwel onbekend was, was New Beat al zeer populair in Belgie.
Begin jaren 90, toen house ook in Europa populair was geworden, begonnen de oude Belgische New Beat groepjes (of meestal waren het gewoon producers) langzaam met hun invasie in Nederland. We hebben het dan over bands als T99, Quadraphonia, Channel X, Praga Kahn, MNO, die we nu als Oldschool beschouwen. Veel van die platen zijn terug te vinden op de eerste delen van de legendarische Serious Beats compilaties uit Belgie.
In 91/92 begon men in Nederland - en dan vooral in Rotterdam - de New Beat sound te kopieren, maar ook de snelheid en het volume op te voeren. Human Resource en LA Style kwamen met platen die de house scene overrompelden: dat was geen New Beat meer, maar een nieuwe sound, die later tot gabber werd omgedoopt.
Techno heeft een andere weg afgelegd. In het begin van de jaren '80 gingen in New York en Chicago DJ's Europese elektronische muziek mixen met disco, soul & funk. Een goed voorbeeld hiervan is de plaat Planet Rock uit 1982 (!), waarin Kraftwerk onder handen wordt genomen. Misschien wel de eerste houseplaat ooit. House zelf kreeg zijn naam van een club uit Chicago: The Warehouse.
In Chicago, Detroit en omstreken waren eind-jaren '80 een aantal mensen bezig met een sound die we nu techno noemen: mensen als Richie Plastikman Hawtin (die veel met Speedy J heeft samengewerkt), Kenny Larkin, Eddie 'Flashin' Fowlkes, Kevin Saunderson, Blake Baxter, Derrick May, Juan Atkins, etc. Met die sound deed men eigenlijk het omgekeerde van wat men begin jaren 80 met de ontdekking van de house had gedaan: de house werd ontdaan van zijn disco, soul & funk invloeden, en weer teruggebracht tot een super-abstracte sound, die vooral goed te horen zijn op platen als From Our Minds To Yours op het legendarische +8 label van Richie Hawtin.
Techno is na de New Beat misschien wel de belangrijkste invloed geweest op het ontstaan van gabber. Richie Hawtin zelf bijvoorbeeld maakte begin jaren 90 een de plaat Technarchy onder het pseudoniemn Cybersonik, en werkte samen met Speedy J in zijn Pullover tijd, en dat zijn twee platen die zeker de richting van de gabber hebben beinvloed.
Hoe ik dit weet? Ik zat eind jaren 80 in de Industrial & EBM scene, heb bands als Nitzer Ebb, Front 242, The Klinik, en GTO in 87/88 zien optreden, en het eerste feest waar ik naartoe ging was niet een house party, maar een new beat party. Begin jaren 90 was ik vooral fan van de techno van het +8 label, en de sound van de eerste Serious Beats platen.
Oh, nog een laatste opmerking, en dan zal ik mijn kop houden. Meat Beat Manifesto, een band die ook uit de Industrial/EBM hoek kwam, is waarschijnlijk de eerste groep die aan het experimenteren is geweest met wat we nu jungle / drum & bass noemen. In 1988 had hun eerste plaat Armed Audio Warfare moeten uitkomen, maar de opnames gingen verloren in een brand. In 1989 kwamen ze met hun Storm The Studio, en later is Armed Audio Warfare opnieuw opgenomen en uitgebracht. En met dat album laat Meat Beat Manifesto zien bands als the Prodigy en de Chemical Brothers ver voor te zijn.
Mid-jaren '80 was er in Europa een muziekstroming die Electronic Body Music (EBM) heette. Muziek die heftig beinvloed was door Duitse bands als DAF (beroemd/berucht om hun nummer Der Mussolini), en Kraftwerk. Een van de populairste bands in dat genre was het Britse Nitzer Ebb. Hun album That Total Age uit 1987 is van grote invloed geweest op de dansmuziek, en remixes van het nummer Join In The Chant kun je nog op allerlei overzicht cd's van de house terugvinden. En hoewel de plaat al 15 jaar oud is klinkt ie nog steeds als nieuw. Een aanrader als je de roots van de hardere house wilt beluisteren.
Vooral in Belgie was EBM erg populair. Het Belgische Front 242 was wellicht de bekendste EBM band ooit, en hun album Front By Front is een absolute klassieker. Ook uit Belgie kwam A Split Second, en toen een aantal Belgische DJ's in clubs als de Ancienne Belgique en het beroemde Cafe d'Anvers hun plaatje Flesh eerst per ongeluk, en later express op 33 toeren in plaats van 45 toeren draaiden, was de New Beat sound geboren. Al in 1987/1988, toen house eigenlijk nog populair moest worden, en zeker op het Europese vaste land nog vrijwel onbekend was, was New Beat al zeer populair in Belgie.
Begin jaren 90, toen house ook in Europa populair was geworden, begonnen de oude Belgische New Beat groepjes (of meestal waren het gewoon producers) langzaam met hun invasie in Nederland. We hebben het dan over bands als T99, Quadraphonia, Channel X, Praga Kahn, MNO, die we nu als Oldschool beschouwen. Veel van die platen zijn terug te vinden op de eerste delen van de legendarische Serious Beats compilaties uit Belgie.
In 91/92 begon men in Nederland - en dan vooral in Rotterdam - de New Beat sound te kopieren, maar ook de snelheid en het volume op te voeren. Human Resource en LA Style kwamen met platen die de house scene overrompelden: dat was geen New Beat meer, maar een nieuwe sound, die later tot gabber werd omgedoopt.
Techno heeft een andere weg afgelegd. In het begin van de jaren '80 gingen in New York en Chicago DJ's Europese elektronische muziek mixen met disco, soul & funk. Een goed voorbeeld hiervan is de plaat Planet Rock uit 1982 (!), waarin Kraftwerk onder handen wordt genomen. Misschien wel de eerste houseplaat ooit. House zelf kreeg zijn naam van een club uit Chicago: The Warehouse.
In Chicago, Detroit en omstreken waren eind-jaren '80 een aantal mensen bezig met een sound die we nu techno noemen: mensen als Richie Plastikman Hawtin (die veel met Speedy J heeft samengewerkt), Kenny Larkin, Eddie 'Flashin' Fowlkes, Kevin Saunderson, Blake Baxter, Derrick May, Juan Atkins, etc. Met die sound deed men eigenlijk het omgekeerde van wat men begin jaren 80 met de ontdekking van de house had gedaan: de house werd ontdaan van zijn disco, soul & funk invloeden, en weer teruggebracht tot een super-abstracte sound, die vooral goed te horen zijn op platen als From Our Minds To Yours op het legendarische +8 label van Richie Hawtin.
Techno is na de New Beat misschien wel de belangrijkste invloed geweest op het ontstaan van gabber. Richie Hawtin zelf bijvoorbeeld maakte begin jaren 90 een de plaat Technarchy onder het pseudoniemn Cybersonik, en werkte samen met Speedy J in zijn Pullover tijd, en dat zijn twee platen die zeker de richting van de gabber hebben beinvloed.
Hoe ik dit weet? Ik zat eind jaren 80 in de Industrial & EBM scene, heb bands als Nitzer Ebb, Front 242, The Klinik, en GTO in 87/88 zien optreden, en het eerste feest waar ik naartoe ging was niet een house party, maar een new beat party. Begin jaren 90 was ik vooral fan van de techno van het +8 label, en de sound van de eerste Serious Beats platen.
Oh, nog een laatste opmerking, en dan zal ik mijn kop houden. Meat Beat Manifesto, een band die ook uit de Industrial/EBM hoek kwam, is waarschijnlijk de eerste groep die aan het experimenteren is geweest met wat we nu jungle / drum & bass noemen. In 1988 had hun eerste plaat Armed Audio Warfare moeten uitkomen, maar de opnames gingen verloren in een brand. In 1989 kwamen ze met hun Storm The Studio, en later is Armed Audio Warfare opnieuw opgenomen en uitgebracht. En met dat album laat Meat Beat Manifesto zien bands als the Prodigy en de Chemical Brothers ver voor te zijn.
laatste aanpassing
Psychosis: het kan best zijn dat ID&T achter de naam en het gebruik van dit Franse stukje graffiti als logo voor Thunderdome zitten, maar het gaat mij erom dat dit waarschijnlijk de eerste CD is waarbij naam & logo naar buiten zijn gebracht. Die Dream Team CD is ook uitgebracht in samenwerking met ID&T.
laatste aanpassing
Eminem, goed verhaal!
Het is trouwens wel zo dat mannen als Joey Beltram ook via Belgie naar Rotterdam kwamen. Joey Beltram heeft zelfs nog een release op Rotterdam Records. Dit was weer de New-York versie van Detroit Techno.
Ik denk ook niet dat men in Nederland nog die Industrial/EBM achtergrond had, eerder metal (check oude Neophyte hoezen ) of hiphop. In Amerika weer wel, zoals DJ Tron, die vooral Skinny Puppy als invloed noemt.
Het is trouwens wel zo dat mannen als Joey Beltram ook via Belgie naar Rotterdam kwamen. Joey Beltram heeft zelfs nog een release op Rotterdam Records. Dit was weer de New-York versie van Detroit Techno.
Ik denk ook niet dat men in Nederland nog die Industrial/EBM achtergrond had, eerder metal (check oude Neophyte hoezen ) of hiphop. In Amerika weer wel, zoals DJ Tron, die vooral Skinny Puppy als invloed noemt.
Bla:
En verder: weet je dat Richie Cybersonik Hawtin ooit in Rotterdam draaide, omdat zijn Technarchy gezien werd als 1 van de sleutelplaten van de harde house, maar zo geschokt was van de agressieve sfeer, dat ie daarna nooit meer onder de naam Cybersonik is doorgegaan, maar zich voortaan Plastikman noemde?
En verder: weet je dat Richie Cybersonik Hawtin ooit in Rotterdam draaide, omdat zijn Technarchy gezien werd als 1 van de sleutelplaten van de harde house, maar zo geschokt was van de agressieve sfeer, dat ie daarna nooit meer onder de naam Cybersonik is doorgegaan, maar zich voortaan Plastikman noemde?
En ik denk dat Nederland inderdaad niet zo'n sterke EBM achtergrond had (industrieel is een andere vraag). Belgie was toch echt wel een voorloper in dat genre, met Front 242 als boegbeeld, maar ook The Klink, A Split Second, Neon Judgement. En Skinny Puppy komt - net als Frontline Assembly - uit Canada. De enige Amerikaanse band in dat genre die ik zou weten was Ministry, maar die zijn vooral een de rock kant op gegaan. Maar hebben wel weer samengewerkt met Front 242 onder de naam The Revolting Cocks.
Me eerste thunderdome was die dureco-cd van de dreamteam. Heb ook nog steeds heel veel originele mixtapes uit '93 en '94 van o.a. Dj Rob, Phrophet, Buzz Fuzz,Weirdo,Pila en Dano die je toen kon bestellen via mail-order ansichtkaarten die ze op feesten uitdeelden in die tijd........
Voor de rest heb ik ook de Thunderdome reeks 1 t/m 21 op cd en toen ben ik opgehouden omdat ze de thunderdome's niet langer in een hardbox plastic uitbrachten maar in die irritante papierhoesje's die ik principieel niet aanschaf wegens slapheid en onhandigheid.......
Oh, ik was 15 of 14 toen ik die eerste Thunderdome kocht. dat was dus in '92 of '93 en ik luister sinds 1990 naar house en ben zelf bezig in de muziek sinds '94........Nou, dat was het dan wel weer voor vandaag hehehe
Voor de rest heb ik ook de Thunderdome reeks 1 t/m 21 op cd en toen ben ik opgehouden omdat ze de thunderdome's niet langer in een hardbox plastic uitbrachten maar in die irritante papierhoesje's die ik principieel niet aanschaf wegens slapheid en onhandigheid.......
Oh, ik was 15 of 14 toen ik die eerste Thunderdome kocht. dat was dus in '92 of '93 en ik luister sinds 1990 naar house en ben zelf bezig in de muziek sinds '94........Nou, dat was het dan wel weer voor vandaag hehehe
maar het gaat mij erom dat dit waarschijnlijk de eerste CD is waarbij naam & logo naar buiten zijn gebracht
Kan wel kloppen ja, want op de eerste thunderdome flyer (die in Thialf) staat ook geen wizard (heb ooit eens gehoord dat ie 'Dermatool' zou heten) afgebeeld. Ik heb de eerste vijf thunderdome flyers nog steeds, Thunderdome 2 hier in Leeuwarden (in '93) was 1 van de eerste feesten waar ik als 15-jarige heenging.....
Kan wel kloppen ja, want op de eerste thunderdome flyer (die in Thialf) staat ook geen wizard (heb ooit eens gehoord dat ie 'Dermatool' zou heten) afgebeeld. Ik heb de eerste vijf thunderdome flyers nog steeds, Thunderdome 2 hier in Leeuwarden (in '93) was 1 van de eerste feesten waar ik als 15-jarige heenging.....
laatste aanpassing
Ik heb ook die Dubbelle Thunderdome 1 ooit gekocht. Met die Dreamteam-cd dus. Was bij de free-record-shop hier in Nederland en toen ik het prijs-stickertje erafhaalde zat daaronder een Sticker in het Duits dat die cd alleen in Duitsland verkocht mocht worden
2 warezguy: Nee dit was niet Rave the city 1.
2 warezguy: Nee dit was niet Rave the city 1.
ik kocht de dubbelcd van Thunderdome II en heb toen het hele huis op stelten gezet...
naam van die cd weet ik ook niet meer, moet em nog wel ergens hebben liggen, staan 2 doberman pincers voorop.
was toen 14 geloof ik...
naam van die cd weet ik ook niet meer, moet em nog wel ergens hebben liggen, staan 2 doberman pincers voorop.
was toen 14 geloof ik...
Thunderdome VIII, toen was ik 11 of 12.
Mn eerste TD was nr6 From hell to earth.
Mn eerste 'echte' hardcore cd was Houseparty 12 the hardcore/rave mix uit '92 maar lang daarvoor luisterde ik al veel van die techno/rave/hardcore. Denk aan de Techno Trance cdtjuhs. Kan me ook nog n Hellraiser (uit die tijd!!) herinneren. Enkele cd, geen foto maar tekening voorop. Dit is dus niet de Hellraiser waar je later dus n aantal cd's van had.
Daarvoor copieerde ik altijd alles op bandjes... Eigenlijk wel jammer dattik die cd's allemaal niet meer heb, waren dr aardig wat als ik naar al die bandjes kijk...
Mn eerste 'echte' hardcore cd was Houseparty 12 the hardcore/rave mix uit '92 maar lang daarvoor luisterde ik al veel van die techno/rave/hardcore. Denk aan de Techno Trance cdtjuhs. Kan me ook nog n Hellraiser (uit die tijd!!) herinneren. Enkele cd, geen foto maar tekening voorop. Dit is dus niet de Hellraiser waar je later dus n aantal cd's van had.
Daarvoor copieerde ik altijd alles op bandjes... Eigenlijk wel jammer dattik die cd's allemaal niet meer heb, waren dr aardig wat als ik naar al die bandjes kijk...