Prhyme 24 mei 2002 11:48
Licht -> Moet je niet overschatten; Om nou te zeggen dat er meer en veel beter hangt dan vroeger op sommige feesten het geval was is niet correct.
Kijk ook eens naar het 'type' verlichting. bijv. fullcolor-lasers...dat is best prijzig om te huren (of misschien heeft ID&T bepaalde dingen zelf aangekocht). Ik zeg ook niet dat dit echt stervensduur is, maar het helpt wel mee
geluid, vuurwerk, security -> Idem als licht
security: hoeveel man zou er wel niet op zo'n feest rondlopen?? en ze werken heel de nacht door, dat kost toch redelijk wat lijkt me
Dj's (duurste?) -> Erick-E (waarvoor ik persoonlijk meer respect had in z'n E-one periode), Armin van Buuren, Johan Gielen, Marcello, Jean??? (deze staan op de White editie) De duurste DJ's? Man, als je het goed regelt kun je ze eigenlijk voor niets neerzetten. Vergeet niet dat veel DJ's graag op een prestigieus evenement hun kunsten willen vertonen, om zo de naam nog verder uit te laten groeien.
Dit zijn zelfs nog Nederlandse DJ's; ook in het buitenland houden ze dit soort evenementen goed in de gaten en kijken ze wat de 'Hollandse top' is, enz, enz.
Overigens Shrek, staan er nu ook ongeveer 5 keer zo weinig DJ's in de line-up als toen.
Met duurste bedoelde ik, dat dit onderdeel waarschijnlijk het meeste kost, maar als je eigenlijk kijkt naar bijvoorbeeld 4-elements: Ticket price E 35,-, en dat voor: CARL COX (3 hour special!!!) bijvoorbeeld...tja ok, begin dan toch ook wel een beetje te twijfelen.
Lokatie (arena...lijkt me aardig prijzig)-> Zou je denken, maar zolang catering/horeca/uitbaterschap in handen in van Arena b.v. kan dit niet al te veel zijn. Je moet niet vergeten dat Arena hierdoor zeer leuke inkomsten geniet.
Hier kun je over blijven praten. We weten niet, of de arena nog kosten vraagt..
Eigen Personeel, voorbereidingen, reclamecampagnes (technisch), rechten voor Buma, EHBO e.d. moet het geld niet zijn. Dit is in principe net als vroeger. Dat Buma overigens ineens vanaf Mysteryland Bussloo rechten laat betalen voor Housefeesten is ook enigszins krom. Echter, wat hier gebeurt is dat alle DJ's van te voren al hun eigen producties opgeven en dus op die manier eigen inkomsten vergaren. Nog een reden om ze minder te hoeven dokken. (ze moeten immers van te voren hun set opschrijven en als je echte DJ bent weet je van te voren alleen maar in grote lijnen wat je ongeveer zult draaien)
Je hebt het alleen over de BUMA, maar ook weer best veel technisch personeel, wat heel de nacht +ochtend bezig is, manuren aan voorbereidingen...dat brengt toch wel een aardig kostenplaatje met zich mee.
rest: verkopen via ticketbox brengt ook kosten met zich mee(of hoe het nu ook heet..)-> Ja, allemaal leuk en aardig, maar waar gaat de fee heen dan? Ik kan me niet indenken dat de vergoeding meer is dan de presale fee die shops ook altijd kregen/kriijgen. (deze is overigens ook gestegen)
ok, dit was ik effe vergeten, het was ook 2:00..
hekwerken, stellage's etc.)-> zelfde als vroeger, zo niet minder.
In de arena moeten al die vloerplaten worden neergelegd. Er werd een grote trap gebouwd en een danspodium..is toch ook niet gratis..
ander voordeel:met deze prijs hou je alle 'idioten' die willen rellen buiten de deur. -> is dat zo? Ik zou mijn kaartje maar goed wegstoppen als ik jou was. Denk je niet dat ze op deze manier juist eerder mensen rippen of kaarten namaken? Als ze geen zin hebben om te betalen, zorgen ze gerust wel voor een alternatief. En dat kaarten namaken, dat is voor velen zo gedaan hoor... thrust me.
De sfeer op sensation 2001 white was echt super. Alleen maar partyminded people. Je doet nu net alsof het een enorme groep is, die die kaartjes namaken. Er zullen best een aantal het proberen en lukken, maar dat zijn niet de mensen die rellen, meestal de gasten die achteraf heel graag naar dat feest willen, als het uitverkocht is. Ik bedoel dat het kaartje voor veel mensen te duur is, om ruzie te gaan lopen zoeken.
ps. Kijk ook eens naar concerten etc.. sommige concerten kost een kaartje 150 euro!! ..
of belangrijke voetbalwedstrijden van 90!! minuten... -> en bij de voetbalwedstrijden zijn ze toch ook?
Voetbalwedstrijden ligt qua rellen echt heel anders, dus dat is appels en peren vergelijken. Ik heb het ook over de fun en de herinnering aan een wedstrijd of feest. Ik betaal dan 55 euro voor een superavond. En sommige gasten betalen 100 euro voor een belangrijke voetbalwedstrijd, om daar 2 uur plezier aan te beleven.
Ik vind het de 100 piek wel waard.(exl. Blad+dvd)
Dat is voor mij 9 uurtjes werken voor +/- 10 uur Fun. De prijs is wel enorm omhoog gegaan, maar ej....als jij een bedrijf bent..en je kan kiezen tussen 35euro..en uitverkocht gaan of 45 euro (exl. blad+dvd) welke zou jij kiezen?? ID&T is nu eenmaal een bedrijf, die ook winst wil maken. ->
Kan ik helemaal inkomen, wist nog niet eens dat dit het geval was.(
grappig not!) Natuurlijk is het helemaal niet vreemd dat je winst wil maken, maar zoals ik eerder al stelde; je kunt ook minder vragen en zo je publiek tevreden stellen, om vervolgens op de lange termijn er voor te zorgen dat ze nog steeds tevreden zijn, genoegdoenend gestemd worden, vaker zullen gaan,
(de feesten van ID&T zijn bijna altijd uitverkocht) enz... wie zegt trouwens dat men niet meer uitgeeft op het feest zelf as het kaartje minder kost? Als men uiteindelijk meer geld overhoudt op feesten, heeft men meer kans om zichzelf te goed te doen aan andere zaken.
Ik zal heus niet meer cola drinken of gaan eten als het kaartje goedkoper wordt hoor.
Als je zo'n kaartje nu minder laat kosten, dan zijn je bezoekers eerder goedgestemd dan met een kaartje was haast onbetaalbaar is. Duidelijker gesteld: Hoe duurder het kaartje is, hoe meer de mensen nodig hebben om tevreden te zijn.
Ik denk dat het 'verwachtingspatroon' bij dit punt heel belangrijk is. Als je 55 euro betaald, dan wil je daar ook wat voor terug zien. Met dit punt ben ik het wel met je eens, dat mensen nu ook echt iets groots verwachten. Bij Sensation 2001 vond ik dat gelukt. Nu maar afwachten.