Partyflock
 
­ Nederland
Ja, misschien niet een onderwerp wat je hier als eerste verwacht, maar ik ben er wel benieuwd naar.

Ga je wel eens naar de kerk, verdiep je je in de Islam, of voel je je meer aangesproken door het Boedhisme?

En nou niet gaan zeggen van: 'Ja, ik geloof in uitgaan!' of 'Ik geloof in mezelf'. Ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn die dit nog menen ook, maar meestal is het een 'stoer' antwoord, omdat mensen er gewoon nog nooit echt serieus over hebben nagedacht.

Ikzelf ben christelijk opgevoed, en probeer er een beetje achter te komen wat ik nu echt zelf
 
ik geloof in niemand :)
mensen zijn tegen woordig niet tevertrouwen ;)
ik geloof in mezelf en in niks of niemand anders
 
ik sta er eigenlijk niet zo bij stil, ik leef niet echt volgens een bepaalde levensovertuiging. Volgens mij staren veel mensen zich blind op hun geloof, krijg dan altijd zo'n oogkleppen gevoel, maar das mijn mening maar.

Ben opgegroeid in een gereformeerd dorp, waar dat geloof je met de paplepel
ingegoten wordt. Ik heb katholiek en protestantse ouders, maar gelukkig hebben
ze me op de openbare school gezet. Voor godsdienstles koos ik toen voor humanisme. Maar ik noem mezelf niet echt overtuigd humanist ofzo.

Over God, sja, daar geloof ik niet in. Ik zou dit eerder willen omdraaien, waarom zou er wel een God zijn. Daar ben ik weer veels te rationeel voor...
 
Ik ben katholiek maar verder zegt het me helemaal niks.
Ben gedoopt en wou toen zelf de communie doen want voor mijn ouders hoefde het niet maar ik zelf wou het graag maar sinds mijn communie ben ik nooit meer in de kerk geweest.
Ik geloof niet in god, ik geloof wel dat er "iets" is maar wat weet ik niet.
Verder ben ik daar helemaal niet mee bezig, het boeit me helemaal niet.
Daarom zou ik ook niet willen trouwen omdat de kerk enzo me helemaal niks zeggen.
Tsja ben christelijk opgevoed maar nu doe ik er eigenluk niks meer mee..hoewel ik nog wel geloof
geen sex voor t huwlijk ;-)
Waarom zeggen: "God bestaat niet"?? Das toch eigenlijk het zelfde zeggen als: "God bestaat wel"??

Of zie ik dat nou verkeerd?
seems i can't deny! some days just don't feel right...!! i think i feel.. i think i feel much better at night...!!

seems i can't deny some days just past me by...!!
you know i feel....... i feel much better at night........!!!
alle geloofen komen van mensen die in die tijd niet eens konden tellen!!!


dus waar geloof je dan in???

ja toch???
pas zoveel jaar later zijn die verhalen er gekomen...

als jij nu aan iets denkt of doet of ziet en jou kinderen moeten dat als hun later groot zijn gaan opschrijven wat is dan nog de waarheid???

bijna niks

ik geloof er dus echt niet in!!!
en overal waar er hevige geloofige mensen wonen is er oorlog of is er oorlog geweest....

en waar is hun god dan!!???
Tja... Als je dat es wist
 
Waarom zeggen: "God bestaat niet"?? Das toch eigenlijk het zelfde zeggen als: "God bestaat wel"??
Of zie ik dat nou verkeerd?


hehe, ja, daar heb je wel gelijk in..
eigenlijk is het ook meer een discussie over vrije wil of determinisme.
Ik ben zelf nederlands hervormd en ben dat ook vanuit mezelf.

Toen ik een jaar of 16 was ben ik pas echt gaan beseffen wat geloof voor mij betekent.
Dat mensen zo uit et niets meningen vormen vind ik kortzichtig.

Het geloof wordt al gauw negatief voorgesteld en dat nemen mensen dan over.
Begrijpelijk maar oordeel een christen daar niet op.
Praat met vrienden die christen zijn of kennisen.
Zodat je een reeel beeld krijgt van de christenen.

Het is ook wel verwarrend door zo veel stromingen in het geloof maar rekenen daar niet meteen iedereen op af. (zelfde met racisme een doet et dus de rest zal ook wel zo zijn)

Het geloof is veel complexer dan men denkt.
Het getuigd van kracht als je in je geloof standvastig kan handelen (hoe moeilijk ik dit ook zelf vind)
Ik handel meestal van uit mijn gevoel wat wel kan of wat niet kan.

Dus de volgende keer als iemand wat vraagd denk dan es eerlijk na voordat je je antwoord geeft.

No hard feelings :):)

Freedom for everybody
Tadaaa, Vrije Wil. Daar geloof ik bijna Heilig in. Je hebt immers altijd een keuze en elke keuze die je maakt is uiteindelijk de juiste....... Dus door je eigen keuzes te maken leer je, en de mogenlijkheid om te leren is misschien wel "God/Dog"........ Or whatever.
2>Gabriel,

Ik snap je standpunt wel, maar iedereen heeft nu eenmaal een eigen mening (doe je nix aan :P ) Hoe "kortzichtig" ook....
Wie ben jij/ik om daar over te oordelen? En ik denk zeker dat iedereen best eerlijk nadenkt hoor!
2 Fabian >

Misschien klopt het niet helemaal, maar volgens mijn probeer je te zeggen: als al die gelovige mensen in de shit zitten, en er gebeurd niets, waar is hun god dan? Conclusie: die bestaat niet.

Ben ik het dus niet mee eens. Als je als overtuigde materialist/atheist niet gelooft in God, kan je volgens mij ook niet in goed of kwaad geloven.

Als overtuigde materialist geloof je namelijk dat alles en iedereen is opgebouwd uit atomen en molekulen. Het toetsenbord waar je nu op zit te typen, maar jijzelf dus ook. En in zo'n materialistische wereld is er geen plaats voor een besef van goed of kwaad. Dat is namelijk niet te vangen in atomen of molekulen.

Het meest logische (voor mij iig) is dus de conclusie dat er iets of iemand is die mij (ons) dat besef van goed en kwaad heeft meegegeven. Een hogere macht, of God. Het bestaan van kwaad (of eigenlijk het besef tussen goed en kwaad bij mensen) pleit dus eerder VOOR het bestaan van een god dan TEGEN.

Ja, zo denk ik er dus over :D
 
mizz mak> psies :) vrije wil is ook voor een groot deel mijn overtuiging, maar determinisme valt ook niet uit te sluiten, tis net zo'n discussie als nature/nurture (aangeboren/aangeleerd), waarin het één het ander ook niet uitsluit.
2>o'c

(+ een 'O') :P
Jah maar in hoeverre zijn onze menselijke eigenschappen aangeboren/aangeleerd? En het besef van hier zijn en persoonlijkheid en karakter................. Hoeii, volgens mij gaan we weer een hele andere richting op.

Nouja, oorzaak en gevolg in hoeverre bepaal jij dat zelf en in hoeverrre bepaald jou mede omgeving het (of God/Dog)?
Ach nee de aloude discussie: oorlogen om het geloof en waarom doet god dan niets?

Das toch simpel daar heb ik twee dingen op te zeggen.

Als christen geloof ik dat god ons een eigen wil heeft gegeven dus mensen maken er zelf een potje van. (of had je liever een robot willen zijn zonder wil en dromen)

Ten tweede et zou toch mooi zijn als god elke keer de rotzooi van anderen mag opruimen.
Nee mijn mening is dat mensen zelf verantwoordelijk voor zijn voor hun daden.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben ;)
dat goed/kwaad is je instinkt
als iets aaauuw doet dan doe je het niet!!
als iets prettig aanvoeld dan doe je die dingen wel

en daar heeft het geloof toch niks mee te maken


maare ik zeg niet dat" als al die gelovige mensen in de shit zitten, en er gebeurd niets, waar is hun god dan? Conclusie: die bestaat niet."

maar als je over de afgelopen jaren kijkt dan gingen bijna alle oorlogen over geloof...
dus veel dood en verderf volgens mij heeft hun god dat niet zo bedoeld!!

maar ik geef je wel gelijk in de moluculen enz...

alleen als je een rots of wat dan ook uit mekaar haalt heeft hij nog steeds de zelfde eigenschappen....

dus ook als je de mens uit mekaar haalt en dus ook het instinkt.. lijkt mij!

en ik geloof zeker in een materialistische wereld, volgens mij als we uit het helal zouden kunnen vliegen vlieg je gewoon een molucuul uit!!!
2>Gabriel

Beetje rare vraag misschien maar:
Hoe ervaar jij God , als ik vragen mag? Bennik best benieuwd naar
juist mizz mako!! want volgens haar heeft god ons gevormt en is daarna weg gegaan ofzo!!
Dan moet ik je eerst vertellen dat God eigenlijk uit drie personen bestaat.

God de vader
God de Zoon (in de vorm van jezus)
God de heilige geest (een soort geweten)

Ik weet het is heel ingewikkeld maar je moet het maar van me aannemen dat het waar is.

Dus ik ervaar god soms als een vader die over mij waakt en zorgt.
En soms als vriend waar ik (in gebed) mijn verdriet en blijdschap mee kan delen.
En als iemand die mij op het rechte pas houdt en mij zekerheid bied voor de toekomst. (hemel)

Het klinkt misschien raar of beangstigend maar zo ervaar ik dat.
 
2 Jogan:

Eigenlijk zou je eerst moeten bewijzen dat ie er wel is :-) Maar vooruit, ik begin:
Er zijn genoeg technieken in de wereld om ik weet nie hoeveel dingen op te sporen, zelfs niet belangrijke. Veel mensen vinden God belangrijk, dus lijkt het me logisch dat daar wel genoeg naar gezocht is. Hij is dus nog steeds nie gevonden.

Over het hiernamaals:
Kheb God en het hiernamaals beetje op 1 kluitje gegooid, heb ik nie goed gedaan. Er zijn mensen die geloven in het ene, het andere, allebei of geen van beide (ik).
Het hiernamaals bestaat trouwens ook nie om dezelfde reden als God nie bestaat.

Het is dus gewoon een fabeltje, net als je vroeger verteld werd dat Sinterklaas uit Spanje kwam. Toen je 10 was werd er ook verteld dat ie nie bestond. Zal ook wel met God gebeuren als je 80 ben :-S
 
ik ben wel gelovig opgevoed, rooms-katholiek, ben gedoopt, heb communie en hervormsel gedaan, maar eigenlijk alleen maar omdat 't moest denk ik...
M'n moeder is wel nog steeds erg gelovig, maar heeft me nooit iets opgedrongen ofzo.
Na m'n 19e ben ik het geloof in twijfel gaan trekken en hebben mijn overbuurjongen en ik een brief geschreven aan de paus (%-) ) omdat we geen katholieken meer wilden zijn :S
We wisten ook niet hoe we anders van ons geloof af moesten komen!!

Ik geloof niet in een god, geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde en dat je hier bent met een bepaald doel. Mijn oma is heel erg gelovig en die gelooft dus dat als ze maar genoeg bidt, alles goed komt. Daar geloof ik dus niet in. Vind ik zelfs onzin!! Maarja ieder z'n eigen ding natuurlijk. Ik geloof in lotsbestemming en dat alles gebeurd met een reden. Tja kan hier nog wel uren over doorlullen, maarja..kep alweer genoeg geluld :S
2>Gabriel

Vinnut niet beangstigend hoor! Maar het intrigeerd me gewoon; ik denk dat hoe jij gelooft en en hoe ik geloof niet eens zo ver van elkaar verwijderd is. Het gaat uit eindelijk toch om liefde en in zeker mate vergeving? En dat kun je ook vinden in jezelf... Maar das puur persoonlijk natuurlijk...

Het mooie vind ik dat dingen kunnen gaan samen smelten, zoals bijvoorbeeld mn opa en oma. Die waren vroeger streng gereformeerd (zwarte kousen en nix mogen doen op zondag), maar nu hebben ze wereldreizen gemaakt. Lezen en discussieren over het bhoeddisme en de koran. Gaan nog steeds naar de kerk en geloven op een prachtige manier, Maar... Zij kunnen heel goed openstaan voor andere religies zonder hun eigen te verliezen en daar heb ik heel erg veel respect voor...

Goed, dan rest mij nog een vraag... Waarom is God geen vrouw?
2 Gabriel > Zo, heel relaxt dat je zo over je geloof kan praten. Ik zou willen dat ik al zo ver was. Niet omdat ik me nu niet goed voel ofzo, maar ook als ik in mijn eigen omgeving kijk (best wel veel christenen) zie ik gewoon hoeveel kracht mensen uit hun geloof kunnen putten, en het hun leven aanvuld (Jezus als vriend, niet als iemand met een wijzend vingertje.) Komt misschien nog bij mij, misschien ook niet, en vind ik mijn ding ergens anders. Weet in ieder geval dat er meer is dan wat wij kunnen zien.

2 Fabian > Ja, sorryz dude, maar ik vind je argumentatie weer rammelen :D : jij zegt 'goed en kwaad dat is je intinct' Ben ik het dus helemaal niet mee eens!!

Wat ik namelijk bedoel is niet het bestaan van het goede/kwade, maar het besef van mensen dat het bestaat. Ons besef van normen en waarden dus. Iets kan wel goed voelen (op het moment dat je het doet/ervaart) maar toch weet je ondertussen dat het fout is: iemand verkrachten (beetje bizar voorbeeld) voelt lekker, want sex is lekker, maar je weet dat het niet kan.

Iemand bedriegen, kan ook 'goed' voelen, in die zin dat je er zelf beter (goeder ;)) van wordt. Maar dat het moreel fout (kwaad) is, daar ben je je wel van bewust. En wie heeft jou dat bewustzijn gegeven??! Tuurlijk je krijgt wat mee in je opvoeding. Maar er zijn ondanks al onze verschillende opvoedingen/culturen wel universele normen en waarden.

Nou, als je me nog een beetje kan volgen, kben benieuwd naar je reactie.
2 Mako > God wordt vaak afgeschilderd als een vader. In de Bijbel zijn echter wel enkele beelden te vinden van God als moeder.

Is ook best wel wat discussie over geweest in de kerk (vrouwen die door hun echte vader misbruikt waren, en erg veel moeite met de term 'vader' hadden). Ik denk dat je de God van christenen kan zien als een universel kracht, die niet in een term 'vader' of 'moeder' is te vangen, maar wel dat gevoel kan representeren.
Ok... God zien als Universele kracht. Komen we dan al niet aardig in de richting van vele ander religies? Men neme het bhoeddisme/Hinduisme > God zit in alles in en om je heen?

Wat maakt het ene geloof dan tot het ware?
Ik geloof wel dat er iets is
ik ben der alleen nog niet 8ter wat..
ik geloof niet in 1 oppermacht ofzow zoals een god
of een satan ,
ik denk alleen dat wij mensen misschien wel deel uit maken van een groter iets dan wij ons kunnen voorstellen.
Ik denk namelijk dat wij net zoals dat alles uit allemaal deeltjuhs bestaan die samen een mens maken ,
Ik stel me dus voor dat het heelal misschien ook wel allemaal deeltjuhs en moleculen zijn die samen een iets maken.
Want sterren- stelsels zijn ook gewoon kernen(zonnen) met deeltus(planeten) die in een baan om de grootste kern heen draaien
en dat de verschillende groote's verschillende stoffen zijn die samen weer een medium maken zoals
water ofzow H2o (2 delen H en 1 deel o als dat klopt)
Alleen weet ik dus nu niet wat al die sterrenstels's samen maken..


Ik weet niet of dit te begrijpen is maar ik heb in ieder geval me best gedaan om het zo duidelijk mogelijk op te schrijven
Ik ben christelijk opgevoed maar geloof niet meer in God sinds een paar jaar. De reden is een aantal vragen die in mij opkwamen:
- Waarom zijn er hemel en hel zoals in de bijbel staat? God vergeeft toch altijd al je zonden?
-Waarom maakt is er een hel en hebben de mensen een vrije wil gekregen? Dat is toch vragen om moeilijkheden en eigenlijk gewoon sadistisch.
-Hoe merk je de aanwezigheid van God? Bidden helpt niet, wonderen gebeuren niet(meer).
-Waarom is er kwaad? Door de duivel? Als er geen kwaad zou zijn dan zou het goede er ook niet zijn.

Ik zeg niet dat God niet bestaat. Dat kan ik niet ontkennen maar toch geloof ik er heilig in dat hij niet bestaat. In ieder geval niet in de vorm zoals de bijbel hem voorstelt.
Als je logisch gaat redeneren dan kan je haast niet in God geloven.
Ja, mizz mako, dat zou ik dus ook wel eens willen weten. Heb al wel een hoop verklaringen gehoord, maar weet niet waar ik nou zelf achter sta. Durf ik dus ook niet te zeggen.

Heb wel laatst met (vrijzinnig) christen gesproken die daar (naar mijn mening) heel relaxt over d8. Zij vond andere geloven niet per definitie minder ofzo. Ze zag het als een eigenschap van mensen om op zoek te gaan naar het onverklaarbare. En dat mensen daar ieder een andere vorm aangeven. Zij voelde zich thuis in de kerk, en geloofde ook in een God. Maar ze had er verder geen problemen mee als iemand anders God (oprecht) ervoer in de Islam. Ze ging er vanuit dat God dus wel bestaat, maar iedereen op een andere manier tot God komt.
Sociaal zijn voor iedereen die respect verdient (en niet alleen mensen)
2 Redslet > Waar heb je die theorie vandaan? Ik kan het wel een beetje volgen, maar heb je dit allemaal zelf uit zitten vogelen of what?
2 Jogan > dit heb ik zelf uitgevogeld
 
Oja, nog ff een reden waarom God nie bestaat.
(Ik zit nou met de nieuwe Veronica gids op me schoot en heb dat stukkie over Sarah Connor)

Als God bestaat waarom heeft hij de wereld zo ongelijk verdeeld?

Ja probeer dat maar es uit te leggen :-S
Dat heeft met leren te maken. I

n het Hinduisme Bijvoorbeeld, reincarneer je als moordenaar, maar ook als slachtoffer van een moordenaar. Als arme sloeber en als rijke Dandy.

Yin en Yang

Dit om alle stadia te doorlopen en verlicht te raken ( niet m.b.v Phillips gloeilampie hoor :P )
 
God is geen persoon! maar de oorsprong van het leven. Het is de kracht (energie / trillende deeltjes) waar alles van is gemaakt. De manier waarop je hier mee omgaat zal je stemming en zelfs je hele leven bepalen. Simpel voorbeeld: geef goed, krijg goed. De wereld is slecht omdat de meeste mensen slecht zijn!!

dus... net als star wars: partypeople, use the force!
Yeahhh!!!

maar om daar van bewust te worden zul je wel moeten weten wat goed en kwaad is....
 
Ik geloof in RESPECT. Als iedereen elkaar respecteert gaat het allemaal een stuk beter.
Je heb geen godsdienst nodig om door het leven te komen, maar een heleboel respect.

Ik heb zelf geen godsdienst en ben zo ook niet opgevoed.

Je ziet het op een feest toch ook, iedereen laat elkaar zijn gang gaan, iedereen respecteert elkaar. Dat gaat toch ook goed.
Waarom kan dat in "Real live" dan niet altijd?
 
ik denk dat je gewoon in jezelf moet geloven!
2 Goldstrike Gabba > He Goldstrike Gabba (Hans relaxte site hoor ;)),

Ben het weer ff met Mizz Mako eens: God verdeelt de wereld niet slecht, maar de mensen. Ieder mens heeft namelijk gaven gekregen (van God?) maar niet iedereen komt in de positie om ze te gebruiken (slecht onderwijs etc.) Geen argument tegen het bestaan van God vind ik.

En ff over dat argument van geen apparaat/manier om God op te sporen > Als ik je vraag: hou je van je vriendin? of van je beste vriend? of whatever? Ik neem aan dat je mensen om je heen hebt waarvan je houd. Maarre.. bewijs dat is ff? Met welk fantastisch apparaat kan jij liefde opsporen? Precies dat apparaat bestaat niet, maar ondertussen weten we allemaal dat liefde wel degelijk aanwezig is.

Ik kaats de bal weer terug naar Goldstrike Gabba ;)


2 Cycle > ben het ook helemaal met jouw eens. Zat laatst ook nog te denken over de goede sfeer op feesten. Komt gewoon omdat iedereen RESPECT voor elkaar heeft. Dus ook voor mensen in wegwerkerspakkies (die fluoriserende) en mensen die HEEEEEEEEEEEEE, HOOOOOOOOOO roepen :D
 
Thnx. respect is belangrijk, maakt niet uit wie of wat hij is.
Ik geloof in respect!!!
Iedereen heeft liefde nodig maar niet iedereeen heeft god nodig leg dat eens uit dan
Ehm, Nixk,

Hoe weet jij dat niet iedereen god nodig heeft?
 
ik geloof in het feit dat men moet kunnen geloven wat ze willen.
als je een bep. geloofsvoorkeur heb dring die dan niet op aan anderen die geen of een ander geloof hebben .. op die manier ontstaan er discussies en irritaties wat kan (maar niet hoeft) leiden tot ruzie/oorlog.

laat iedereen in zijn waarde ongeacht zijn of haar geloof

dat is wat ik geloof

in een god of oppermacht geloof ik niet maar dat zal ik niet aan jullie opdringen :-)
 
Ik heb geen god nodig?!
Get love and give love..