Partyflock
 

Rotterdam Records: geen mijlpaal zonder Panic

anoniem gepubliceerd op
Rotterdam Records: geen mijlpaal zonder Panic
12 juni 2007
Dennis Copier, beter bekend als Panic, stond op zijn 16e voor het eerst achter de draaitafels in the Big Balloon in Barendrecht. Een jaar later kwam Panic in contact met zijn grote voorbeeld Paul Elstak die hem vroeg om deel te nemen aan het Forze DJ Team. Na zijn eerste grote optreden op Terrordome ging het snel bergopwaarts met zijn carrière. Door de jaren heeft hij samengewerkt met vele grote namen zoals Paul Elstak en Neophyte en opgetreden over de hele wereld. Naast DJ en producer is hij ook nog labelmanager van diverse labels, een druk baasje dus die Panic. In verband met de drie belangrijke mijlpalen die dit jaar door Rotterdam Records worden behaald konden wij hem tot ons grote genoegen toch even aan de tand voelen.

Start the Panic!

Een korte introductie voor de mensen die de afgelopen 16 jaar onder een steen hebben gelegen (of die simpelweg net komen kijken). Wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Dennis Copier en als artiest beter bekend als DJ Panic. Samen met Jeroen Streunding ben ik labelmanager van de hardcore labels Neophyte Records, Terror Traxx en Rotterdam Records, de jump labels Tremble Tracks en Rotterdam Tekno en het hardstyle label Seismic Records. Verder produceer en draai ik regelmatig en hebben we net een boekingskantoor opgestart genaamd Make You Dance Artist Management.

Op je zestiende stond je al achter de draaitafels, sindsdien is het met je carrière supersnel bergopwaarts gegaan. Hoe zag jouw jeugd eruit? Heb je erg gepuberd?
Mijn jeugd was normaal en niet anders dan anderen. Ik voetbalde veel op het pleintje met vrienden en had ook veel interesse voor muziek. Mijn ouders waren niet echt muzikaal ofzo, maar er stond bij ons thuis altijd veel muziek op! Daar kwam bij dat mijn vader vroeger een eigen drive-in show had, vandaar uiteindelijk die interesse denk ik. Op een gegeven moment ben ik plaatjes gaan kopen samen met mijn neef en ging ik thuis een beetje oefenen met mixen, wat ik overigens geleerd heb met twee draaitafels waarvan er maar één met een pitch control! Ik ging veel stappen in een plaatselijke discotheek en ben toen uiteindelijk snel daarna gaan draaien… het verhaal dat ik bij Pompei begonnen ben is denk ik nu wel bekend bij iedereen. Echt uitgaan was er dus op mijn 15de niet meer bij; de feesten die ik als bezoeker nog meemaakte waren “The Ultimate Seduction” in het toenmalige Tomorrowland (nu Outland), “Eurorave 1 & 2” op de Maasvlakte en “Eurorave” in de Energiehal wat overigens het eerste feest was in de Energiehal. Terwijl veel leeftijdsgenoten stonden te springen op veel grote feesten stond ik dus al als jong broekie achter de draaitafels in Pompei en later dus ook in heel Nederland!

Je bent ontdekt en gecoached door Paul Elstak één van de bekendste hardcore-iconen die Nederland rijk is. Hoe heb jij het door de jaren ervaren om met hem te werken? En wat betekent hij voor jou?
Paul Elstak was absoluut mijn grote voorbeeld, ik weet nog dat ik met open mond naar hem stond te kijken op een schoolfeest ergens in Rotterdam. Hij draaide altijd zo strak en nog steeds trouwens. Hij had een bepaalde uitstraling en zijn platenkeus was altijd top. Ik keek erg tegen hem op en had veel respect voor Paul Elstak. Toen hij mij benaderde om bij het Forze DJ Team te komen schrok ik best even en was natuurlijk iets wat ik nooit had verwacht, en kon het toen niet echt goed bevatten. Ik besef ook nog steeds dat Paul diegene is geweest die mij het laatste zetje heeft gegeven, hij heeft mij enorm geholpen. Zelf deed ik natuurlijk ook altijd mijn best en hoorde van verschillende kanten dat ik goed bezig was, maar je hebt toch net dat laatste duwtje nodig om verder te komen! Ik was eerlijk gezegd toen helemaal niet bezig met het idee om op grote feesten te draaien, het was namelijk vroeger niet echt een hype om DJ te worden zoals dat tegenwoordig is. Draaien in Pompeii vond ik al geweldig, en ik baalde juist enorm als er een feest in de Energiehal was, omdat iedereen daar naartoe ging en het bij ons dus rustig was. Maar als Paul dan met een voorstel komt om samen met hem en Lars een DJ team te vormen laat je zo’n kans natuurlijk niet liggen! De samenwerking verliep prima omdat we qua muziekkeuze op één lijn liggen. Ik heb echt veel van hem geleerd.

Terrordome (1994) was je eerste grote optreden, nu heb je inmiddels op meer dan 600 feesten gedraaid. Is er sinds toen veel veranderd aan de feesten/ het publiek? En aan jou als dj/ persoon?
Er is uiteraard veel veranderd, het ‘nieuwe’ van de house muziek is er misschien een beetje vanaf. “Toen” was altijd anders, maar “toen” is niet meer. Vaak hoor ik mensen praten over vroeger dit en vroeger dat, maar je moet je er bij neerleggen dat we ‘nu’ leven en alles verder gaat. Er is weer een nieuwe generatie waarbij het ook super is om voor te draaien; het meezingen en klappen op bepaalde platen was vroeger bijvoorbeeld minder dan nu. Er is nu ook nog eens internet, dus de kloof tussen artiest en publiek is daardoor ineens veel kleiner geworden.
Ook de organisaties zijn professioneler geworden; als je kijkt naar feesten zoals Decibel, Qlimax of de laatste editie van “A Nightmare in Rotterdam” 16 December 2006 dan merk je dat er veel veranderd is qua decoratie en geluid. Zulke feesten zijn echt een soort van concerten geworden: show en concept speelt een hele grote rol op deze feesten, met alleen een beetje licht en wat speakers kom je er tegenwoordig niet meer al vind ik dat het op sommige feesten toch wel zijn charmes heeft. Of ik veranderd ben laat ik aan anderen over maar ik heb het idee dat ik nog steeds hetzelfde ben als 16 jaar geleden. Natuurlijk ben ik wat zelfverzekerder en ouder geworden (helaas, hahaha!) maar ben toch nog af en toe gespannen voor een optreden. Ik merk alleen dat het iets zwaarder is dan vroeger maar ja, je word ook een dagje ouder he!?

Wat houdt het draaien voor jou leuk en interessant?
Voor mij blijft het een kick om het publiek uit hun dak te laten gaan. Klinkt misschien een beetje standaard maar ik ben altijd met het publiek bezig. Natuurlijk lukt het niet altijd maar ik kijk regelmatig in de zaal wat er gebeurt. Ik zoek ook voor elk optreden weer andere platen uit en probeer zo gevarieerd mogelijk te draaien. Ik wil ook wel vaak risico’s nemen met mijn platenkeus, dus tracks draaien die een andere DJ niet zo snel zal draaien. Soms slaat het aan en soms ook niet, maar die kick als het wel aanslaat is zo cool!

Je hebt in verschillende landen in Europa, in Amerika en in Japan gedraaid, is er verschil tussen de feesten in de verschillende landen/ werelddelen? Ervaar je feesten in andere landen anders dan in Nederland?
Ja er is zeker verschil, ook omdat de scene in andere landen vaak kleiner is dan hier. De scene is in dit kleine landje zo groot, ze kijken in landen zoals Italië, Australië en Japan enorm tegen je op! Hier in Nederland krijg je ook wel respect, maar in het buitenland maken ze je dat echt duidelijk door te gillen, aan je te trekken en het vragen om handtekeningen. De eerste keer vond ik dat zo vreemd; hadden veel Italianen hun Nikies uitgetrokken en daar moest je dan een krabbel opzetten, hahaha! Heel gek was dat. In Australië bijvoorbeeld stonden er mensen met alle door mij geproduceerde platen voor me om te laten signeren, het was echt cool om te zien dat ze aan de andere kant van de wereld al mijn producties kennen en ook hebben!

Je draait onder drie verschillende aliassen: DJ Panic(hardcore), Balistic (hardstyle) en Da Goodfellaz (met Kelly van Soest) (jump). Waarom heb je ervoor gekozen om onder drie verschillende namen te werken?
Heel simpel: om voor het publiek duidelijk te maken wat ze kunnen verwachten. Als ik onder één van deze namen draai is het voor het publiek en de organisatie duidelijk welke stijl ik die avond draai. Ik wil door middel van een andere alias de muziekstijlen gescheiden houden, maar inmiddels weten veel mensen wel dat ik achter deze aliassen zit. Maar het is niks nieuws denk ik, er zijn meerdere DJ’s die het doen. Ik vind alle stijlen leuk om te draaien maar mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar Hardcore, vandaar dat ik de naam Panic ook wil laten als Hardcore naam en niet onder die naam jump of hardstyle ga draaien. Je mag je afkomst nooit verloochenen en dat zal ik dan ook nooit doen!

Soms draai je op één avond verschillende muziekstijlen is het niet lastig om over te schakelen van de ene naar de andere stijl?
Het valt wel mee. Mijn voorkeur gaat uit om bijvoorbeeld te beginnen met jump en te eindigen met hardcore omdat je dan een soort opbouw hebt in de avond. Wat dat betreft is het een knop omschakelen en zorgen dat je een uur van te voren in de desbetreffende area bent om alvast in de juiste sfeer te komen.

Een korte samenvatting van de rijke geschiedenis van Rotterdam Records. Rotterdam Records werd jaren geleden opgericht door Paul Elstak. Namen als Paul Elstak, de Euromasters, Rotterdam Termination Source, Rob & MC Joe en Neophyte hebben het label gemaakt tot wat het is: een van de meest succesvolle hardcore labels ooit. Rotterdam Records zorgde voor geweldige klassiekers als ‘Alles naar de kl*te’, ‘The beat is flown’ en de recentere hits ‘Get this motherfucker’, ‘Army of hardcore’, ‘Muil houwe” en ‘Recht uit De Ondergrond’. Het hoogtepunt was ongetwijfeld het nummer ‘Poing’, waarvan ruim 20.000 stuks werden verkocht.
In 2007 behaald Rotterdam Records drie belangrijke mijlpalen: De honderdste release op vinyl, de vijftigste release op cd én het vijftienjarige bestaan van het label. Dit gaat natuurlijk niet onopgemerkt voorbij! Voor de honderdste vinyl release worden er uit de grote catalogus van Rotterdam Records een aantal nummers geselecteerd die door huidige hardcore-helden zullen worden geremixed. Deze remixen zullen verschijnen op een speciale dubbel 12” vinyl. Ook de vijftigste CD release zal een bijzondere uitgave worden. Omdat veel hardcore liefhebbers al die top nummers van vroeger wel kennen van de party's zullen Panic en Neophyte een speciale Rotterdam Records jubileum CD gaan maken. Deze cd zal een megamix worden van alle toppers die ooit op het label zijn uitgekomen!

Als klap op de vuurpijl wordt 30 juni 2007 in Outland een officiële Label/ Releaseparty gehouden in Rotterdam Records-stijl! Bijna alle artiesten die iets te maken hebben (gehad) met het label zullen aanwezig zijn en een bijdrage leveren aan de avond. Zelfs reeds ‘gepensioneerde’ Rotterdam Records artiesten wilden de avond niet missen en zullen een exclusief optreden weggeven op de 15 Years of Rotterdam Records · 100th release party. Natuurlijk moesten we dit heugelijke feit even ter sprake brengen!

Dit jaar worden er drie belangrijke mijlpalen behaald: de honderdste release op vinyl, de vijftigste release op cd én het vijftienjarige bestaan van het label. Wat vind je hiervan, welk gevoel geeft het je?
Het is natuurlijk heel speciaal dat al deze mijlpalen gehaald zijn in hetzelfde jaar!
Nadat Paul het label aan Jeroen en mij heeft overgedragen is het heel cool dat we in staat zijn geweest al deze mijlpalen te hebben kunnen bereiken.

Om de 100e release nog specialer te maken konden nieuwe getalenteerde producers hun remix van het nummer ‘Execute’ Neophyte insturen. Hoeveel reacties zijn hierop gekomen en geeft het je hoop voor de toekomst?
We hebben heel veel reacties gehad sinds het op internet stond, elke dag kwam er wel een stapel CD´s binnen met Execute remixen. We kregen ruim 100 inzendingen binnen en er zaten er acht of negen tussen die potentie hadden om te winnen. Uiteindelijk hebben we, na veel luisteren, de allerbeste eruit gepikt waarvan wij denken dat deze remix een plek verdiend heeft op de 100ste Rotterdam Records plaat en de 50ste CD. De lat ligt tegenwoordig erg hoog dus het is moeilijk om er echt bovenuit te steken, het is aan ons om nieuw talent die potentie hebben goed te begeleiden en in de juiste richting te sturen.

Op 30 juni 2007 wordt in Outland het 15-jarige jubileum gevierd waarbij (zoals Rotterdam Records het zo mooi verwoord) bezoekers worden getrakteerd op een geschiedenisles hardcore-kunde door een aantal grote namen. Een vraag die bij de fans klinkt is waarom Paul Elstak himself, als oprichter van Rotterdam Records, niet aanwezig is. Kan je hier iets over vertellen?
We balen zowel als organisatie als persoonlijk natuurlijk dat de Rotterdam Recordsoprichter Paul Elstak niet aanwezig kan zijn op dit feest, maar helaas had Paul deze dag al een optreden staan in Zwitserland waar hij niet onderuit kon. We moesten een datum prikken voor de Outland en hadden alleen 30 juni als optie. Daarbij moesten we ook rekening houden met de releaseplanning van de 100ste plaat en de 50ste CD, dus de datum verschuiven zat er echt niet in. Hij vindt het zelf ook enorm jammer maar het is helaas niet anders. Ondanks zijn afwezigheid maken we er alsnog een knallend feest van!

De aankondiging is voorzien van een opvallend ontwerp met een soort rookworst. Hoe zijn jullie in godsnaam bij dit ontwerp gekomen?
Voor het ontwerp van de flyer en de hoezen is de vroegere tekenaar van de “Euromasters” hoezen, de eerste Rotterdam Records compilaties en de oude Parkzicht flyers weer van stal gehaald. We hebben hem helemaal vrij gelaten in zijn creativiteit, net als vroeger. Dit is eruit gekomen, ik ben zelf eigenlijk ook benieuwd wat die worst nou voor moet stellen. Ach, het zal me ook eigenlijk een worst wezen! Hahaha!

Wat kunnen bezoekers van dit feest verwachten en wat verwacht jij er zelf van?
De bezoekers op 30 juni zullen zich helemaal wanen in de geschiedenis van Rotterdam Records…. het begint al bij de ingang van Outland, waar je verwelkomd wordt door een gigantische inflatable Euromast, de Euromast die door de Rotterdam Records jaren heen zo kenmerkend was op het artwork! De hele Outland zal volhangen met speciaal gemaakte “15 Years of Rotterdam Records” doeken en door de hele Outland hangen de platenhoezen van alle 100 Rotterdam Records releases. Na heel lang zeuren en bellen naar Rotterdam Records artiesten die al lang en breed met “pensioen” zijn, hebben we een paar voormalige artiesten van het label bereid gevonden om nog eenmalig exclusief een DJ set of live optreden te doen op 30 juni. Dat alleen al maakt dit feest uniek; nergens anders staan deze artiesten de draaien of op te treden, ze doen het alleen voor dit feest. Alle andere producers van het label die niet optreden op 30 juni hebben we wel uitgenodigd, om het 15 jarig bestaan met ons mee te vieren. Persoonlijk verwacht ik dat dit feest één grote reünie wordt van mensen met wie ik vroeger op feesten stond te draaien en met mensen met wie ik tegenwoordig nog steeds elke week draai. Qua muziek wordt het één grote trip door de geschiedenis van de hardcore en erg herkenbaar voor vooral de bezoekers die de early days van de hardcore hebben meegemaakt; een beetje zoals we hebben gedaan met de 50ste CD….. dus kunnen we eigenlijk net zo goed de CD opzetten op repeat en zelf lekker een feestje aan de bar vieren, hahaha!

Voor de vijftigste cd-release zal je samen met Neophyte een speciale Rotterdam Records jubileum CD maken. Dit is natuurlijk een bijzondere release in de geschiedenis van Rotterdam Records. Hoe voelt het om aan deze cd te mogen werken en wat kunnen we ervan verwachten?
Deze CD wordt een megamix van de beste Rotterdam Records platen van release 001 t/m 099. Het was superleuk om te doen omdat je heel de geschiedenis van het label in deze mix voorbij hoort komen, en ook de herinneringen aan vroegere feesten kwamen bij het mixen van de tracks weer allemaal naar boven! De eerste twee CD’s bevatten de megamixen, van de allereerste old school releases van Rotterdam Records via de happy hardcore periode door naar de hedendaagse hardcore. Op de derde CD staan de 2007 remixen van verschillende grote Rotterdam Records klappers, geremixed door artiesten van het label en met enkele verrassende niet-Rotterdam Records namen er tussen. Echt een hele vette CD!

Gaan de organisatie en de artiesten van Rotterdam Records de mijlpalen ook nog op een andere manier vieren? Zo ja hoe? Ga je het zelf vieren?
Ja, we gaan met zijn allen abseilen vanaf de Euromast!

Is er nog iets dat je speciaal kwijt wilt aan Partyflock-ers?
“Geniet van het leven het duurt maar even” , “een dag niet gelachen is een dag niet geleefd” bla bla bla ik zou het echt niet weten, haha! Maar al met al…. start de Paniek! Tot 30 Juni in Outland!

140 opmerkingen

het meezingen en klappen op bepaalde platen was vroeger bijvoorbeeld minder dan nu.

Heb zelf de indruk dat dit er niet of nauwelijks meer bij is vergeleken met bv 2001, laat staan met de jaren 90... :(
 
PANIC :respect:
Panic = held

Rotterdam Records = Jeugdsentiment

:respect: voor beide!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Panic is the shit van Rotterdam!!!!!!!!!!
 
panic :respect:

gisteren ook weer een lekkere freestyle set @ Defqon
jammer dat hij zo vroeg moest draaien
laatste aanpassing
Super intervieuw! Ben er de 30e zeker weer bij!
zwaar respect voor dennis!

toffe,aardige en vooral sympathieke gozer!!
Uitspraak van hc4life op vrijdag 15 juni 2007 om 00:51:
Op b2s staat een super mix van hem.

ja die is echt kick... en k heb hem op cd :cheer:
echt een aanrader
Uitspraak van yelsew op maandag 18 juni 2007 om 18:52:
zwaar respect voor dennis!

toffe,aardige en vooral sympathieke gozer!!
laatste aanpassing
dennis!!! held!!!

Kan me nog herinneren dat je een jaar of 6 geleden belde voor wat ideeen mbt je soloset bij h4l in de koepel toen...tijden veranderen :P

Ik zal er zeker zijn volgende week, wordt weer gezellig :)
laatste aanpassing
lol euromasters wat ik wil wat ik krijg is poep op je buik:P lol panic ga zo door;) ik vindt je nu beter dan vroeger :) enemys 4 life:)
ik kom dan niet uit die tijd, maar weet zeker dat ik veel te veel gemist heb:D

hakkûh:D panic :respect:
laatste aanpassing
terug naar die oude tijd van vroeger :p
woord weer een klal feest :d
kan niet wachten tot het zaterdag is
 
Artiest {SHOWLIST artist 44702, 68263}
vet interview
altijd een feesie met Dennis (Y)
 
project hardcore, Paul>Panic>Neophyte= vette mix:):respect:
 
niet mijn smaak, maar zeker respect voor die kerel :D
PANICCCCCCCCCCCC RULESSSSSSSSSSSSSSSS

100%HARDCORE
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 10 juli 2007 om 16:16:
maar zeker respect voor die kerel

Ja...ik moet zeggen dat had ik ook...tot voor kort....met de nadruk op had. Overigens met pijn in mijn hart.
Want wat ik toch even op de hoes zag staan (over Rige) werd ik toch wel even onpasselijk van. Zeer onsportief, zeer onprofessioneel en compleet smakeloos. En daar moet hij van geweten hebben.
Natuurlijk heeft de bekende H. van een bekende distributeur uit Rotterdam daar zeker mee te maken maar dat hij hier in meegaat, of het in ieder geval niet tegen gehouden heeft, is onbegrijpelijk. En daar gaat hij ook last mee krijgen, dat weet ik zeker.
Maar voor ik echt conclusies trek zal ik hem zelf wel even contacten.
Het werpt in ieder geval een zeer donkere schaduw over dit jubileum.
Ja Panic Gwn Goed :D Ga Zo Door Man :D
 
Werkzaam bij Triple R-Events
Artiest {SHOWLIST artist 31337, 17972, 27639}
Uitspraak van Gitano A.K.A. Egofuckâh op zaterdag 21 juli 2007 om 01:19:
Ja...ik moet zeggen dat had ik ook...tot voor kort....met de nadruk op had. Overigens met pijn in mijn hart.
Want wat ik toch even op de hoes zag staan (over Rige) werd ik toch wel even onpasselijk van. Zeer onsportief, zeer onprofessioneel en compleet smakeloos. En daar moet hij van geweten hebben.
Natuurlijk heeft de bekende H. van een bekende distributeur uit Rotterdam daar zeker mee te maken maar dat hij hier in meegaat, of het in ieder geval niet tegen gehouden heeft, is onbegrijpelijk. En daar gaat hij ook last mee krijgen, dat weet ik zeker.
Maar voor ik echt conclusies trek zal ik hem zelf wel even contacten.
Het werpt in ieder geval een zeer donkere schaduw over dit jubileum.

En dat was?
Uitspraak van Gitano A.K.A. Egofuckâh op zaterdag 21 juli 2007 om 01:19:
Ja...ik moet zeggen dat had ik ook...tot voor kort....met de nadruk op had. Overigens met pijn in mijn hart.
Want wat ik toch even op de hoes zag staan (over Rige) werd ik toch wel even onpasselijk van. Zeer onsportief, zeer onprofessioneel en compleet smakeloos. En daar moet hij van geweten hebben.
Natuurlijk heeft de bekende H. van een bekende distributeur uit Rotterdam daar zeker mee te maken maar dat hij hier in meegaat, of het in ieder geval niet tegen gehouden heeft, is onbegrijpelijk. En daar gaat hij ook last mee krijgen, dat weet ik zeker.
Maar voor ik echt conclusies trek zal ik hem zelf wel even contacten.
Het werpt in ieder geval een zeer donkere schaduw over dit jubileum.

Louis misschien moet je je eens wat minder met iedereen bemoeien, dan is die weer respectloos en dan ben ik weer , dan weer Dennis.
Je hebt een druk leven zat, hou je daar mee bezig. Tip
 
Paul Elstak was absoluut mijn grote voorbeeld, ik weet nog dat ik met open mond naar hem stond te kijken op een schoolfeest ergens in Rotterdam. Hij draaide altijd zo strak en nog steeds trouwens

Sorry hoor, maar elstak draait echt niet strak :|
:respect::respect::respect::respect:
Zeer goede Dj :yes: