Partyflock

Interview met Lenzman over z'n nieuwe labelplannen en het Curated By Lenzman feest

Interview met Lenzman over z'n nieuwe labelplannen en het Curated By Lenzman feest

door , gepubliceerd op
© Carlos Congote
Interview met Lenzman over z'n nieuwe labelplannen en het Curated By Lenzman feest (afbeelding)
'Voor mij zijn de imperfecties juist de mooiste dingen. In het leven überhaupt en in de muziek ook.'

Lenzman breidt verder aan de reeks successen in z'n inmiddels langlopende carrière. Begin dit jaar introduceerde de Amsterdammer z'n ras eigen label. Daarnaast, op 16 september, volgt hij Nymfo op als de tweede curator tijdens 'Curated By Lenzman' in Paradiso, Amsterdam. De hoogste tijd om polshoogte te nemen.

Laten we eerst eens terug naar het begin gaan. Hoe ben je eigenlijk bij de naam Lenzman gekomen?
In de jaren 90', toen ik net met muziek bezig was, vooral met hiphop, dad ik een naam nodig. Ik heb een lui oog en je had toen rappers zoals Method Man en Redman, dus dat was een soort van inspiratieding. Ik was ook nog eens into manga's en er is een oude cartoon die Lensman heet. Door al die dingen bij elkaar ben ik op Lenzman uitgekomen.

Je nieuwe label, The North Quarter, is inmiddels al een klein jaar actief. Hoe voelt het?
Ik ben vrij excited eigenlijk. Wanneer je een label begint, zijn er een hoop onzekerheden. Het is eigenlijk iets wat ik al heel lang ambieerde; het starten van een label. Er zijn allemaal redenen waarom het er niet eerder van gekomen is. Toen ik vader werd, was er een soort van extra drive om het te doen. Je weet natuurlijk nooit hoe succesvol het gaat worden, ook al had ik er wel een goed gevoel over. Maar ja, je wilt er natuurlijk wel je eigen draai aan geven. Muzikaal gezien, maar ook qua format en artwork en al dat soort dingen. Of het gaat slagen, blijft dan de vraag.
Gelukkig gaat het nu goed! Ik verkoop eigenlijk alles uit. Ik heb net een vinyl herdruk gedaan van de eerste release; nog een keer 500 platen. Er is pasgeleden weer een release (de Blueprints EP van RedEyes) geweest en er staan een aantal dingen in de rij van andere artiesten. Ik heb het eigenlijk altijd gezien als een manier om muziek te promoten waar ik achter sta.

Als je een mission statement zou hebben voor je label – een sterke slagzin die de missie omschrijft – wat zou dat eventueel zijn?
Menselijke muziek. Die human factor; gewoon muziek met soul. Het is eigenlijk niet alleen drum & bass; het muziek met gebreken, iets wat echt is en niet overgeproduceerd.

Less is more?[b]
Nou, voor mij voelt een hoop dancemuziek gewoon overgeproduceerd aan. Het is allemaal heel hard, met weinig dynamiek. Het klopt allemaal precies, maar voor mij zijn de imperfecties juist de mooiste dingen. In het leven überhaupt en in de muziek ook.

[b]De naam, The North Quarter, is afgeleid van je de plek in Leiden waar je opgroeide. Hoe was het om daar op te groeien in muzikale zin?

Nou, ze luisteren veel naar volkszangers in die wijk. Het is een echte volkswijk, maar de reden waarom ik het label zo genoemd heb is omdat ik in die wijk echt voor het eerst into hiphop ben geraakt en dat was eigenlijk een soort van ontwaking. Vanaf dat moment, had ik al echt een drive om van muziek m'n werk te maken. M'n vader luisterde veel naar muziek en hij draaide het altijd heel erg hard. Dus misschien (lacht) dat ik daardoor in de clubs ben beland. Hij luisterde veel naar blues, soulmuziek en ook rock-dingen, zoals The Who. Eigenlijk naar heel veel verschillende dingen. Ik groeide alleen met m'n vader op trouwens. Mijn moeder heeft natuurlijk ook veel muzikale invloeden op mij gehad, maar als we het echt over het Noorderkwartier hebben, dan luisterden we vooral naar The Who, Pink Floyd, Marvin Gaye, The Rolling Stones en dat soort dingen.

Je inspiratie voor soul, hiphop en jazz speelde een grote invloed in de totstandkoming van je smaak. Wat voedde destijds de liefde om dit in een drum & bass richting te gooien?
Nou, wat het is… mijn moeder woont al sinds dat ik heel jong ben in Engeland. Ik kom daar al sinds een erg jonge leeftijd, eigenlijk tijdens al m'n schoolvakanties. Vroeger, toen ik een jaar of vijftien was en into hiphop raakte, had ik al veel vrienden in Engeland en die waren al lang bezig met draaien, vooral house en techno. Ik vond het interessant, want natuurlijk: ze hadden Technics. De muziek voelde ik alleen niet zo. Op een gegeven moment in, in 1995, kwamen ze met van die tapes van LTJ Bukem en kochten ze drum & bass platen. Dat begon ik interessant te vinden omdat de ritmes ervan, die drum & bass beat, die was meer gebroken. Net als de beats van hiphop. Ik vond ook dat in de meeste van die tracks diezelfde attitude zat; drum & bass is ook muziek met een 'black origin'. Het sprak mij aan, dus ik begon het te mixen en dat lukte ook wel. In 1996 ben ik zelf ook platen gaan kopen. Langzamerhand nam m'n liefde voor hiphop af en groeide de liefde voor drum & bass. Zodoende, ik stopte met rappen en ging door met draaien.

Dat is een lange weg inmiddels. Het is apart om te horen dat na een aantal jaar dan iemand als Goldie je muziek support.
Ja, zeker. Want dat was één van de eersten. Toen ik net begon met het kopen van platen, kocht ik ze van labels zoals GoodLooking Records, Full Cycle, Metalheadz, Prototype etc. Goldie is de man achter Metalheadz – ik had net Platinum Breaks gekocht en daar staan dan foto's van de artiesten op, evenals een verhaaltje erover dat Goldie schreef. Jaren later ben ik één van die artiesten weet je… Heel bijzonder.

Ja en dan, 16 september, Curated By. De line-up is er één om van te smullen. Laten we alle artiesten in het rijtje even afgaan en aan de Curator himself vragen hoe de keuze tot stand kwam.
Volgens mij is Calibre gewoon de beste producer in de historie van drum & bass. Persoonlijk is hij ook een grote inspiratiebron. Niet alleen als muzikant, maar gewoon hoe hij in het leven staat. Als ik hem hoor praten in interviews, dan is hij gewoon echt een interessante en diepgaand persoon. Zijn muziek is voor mij echt heel belangrijk geweest in m'n carrière.

Alix Perez is technisch super goed en onwijs versatile (divers red.) als producer. Als hij soulvolle drum & bass maakt vind ik hem een van de beste, maar hij doet het ook erg goed met zijn halftime dingen. Aan de ene kant past hij feilloos in het hele verhaal en aan de andere kant brengt hij ook diversiteit. Hij is één van de beste artiesten in drum & bass op dit moment.

LSB - voor mij is hij één van de tofste artiesten – misschien wel de tofste artiest – die in de laatste jaren is doorgebroken. Hij is best wel lang bezig, maar sinds hij tracks als 'The View' en 'Leave' schreef, evenals z'n hele album vorig jaar, is hij echt doorgebroken. Ik vind gewoon echt bijna alles wat hij maakt heel goed. Voor mij is hij iemand die wellicht niet zoveel geschiedenis heeft als sommige van de andere artiesten, maar z'n muziek van de laatste jaren zit in m'n top qua muziek die binnen drum & bass is uitgekomen.

Submorphics en ik zijn eigenlijk rond dezelfde tijd doorgebroken op hetzelfde label, dus we hebben in die tijd veel muziek samen gemaakt, nog voordat ik bij Metalheadz kwam. We hebben gewoon die connectie en het contact gehouden. We hebben dezelfde smaak en nu ik een eigen label heb, heb ik muziek van Submorphics gesigneerd. Het klopt allemaal bij elkaar.

Want er komt een Submorphics EP aan?
Ja. Hij woont op dit moment in Amsterdam voor een aantal maanden, dus dat is handig qua samenwerking. Wat mij betreft past hij er gewoon goed in. Ik ben best wel een loyaal persoon en ik vind het gewoon tof om met mensen te werken waarmee ik een geschiedenis heb.

Voordat wij het over de MC's hebben. Je staat natuurlijk zelf op de line-up. Welke rol ga je vervullen? Ga je openen? Wat moeten we hierbij voorstellen?
Daar heb ik nog niet over nagedacht. We hebben nog niet echt een running order gemaakt eigenlijk, maar ik heb een bepaald idee in m'n hoofd van hoe mensen draaien en ik zie zelf dan een stijgende lijn aan energie. Dus ik zal waarschijnlijk ergens in het midden staan.

Cool! En dan, de MC's. Want ook die zijn door jou gekozen.
Met Dan Stezo zat ik vroeger in de klas. We draaiden vroeger samen cassettebandjes in de schoolkantine en zaten zelfs samen in een hiphopgroep. Dus we gaan echt way back.

DRS is voor mij de beste drum & bass MC. Hij is erg goed in crowd control en hij heeft een hiphop achtergrond. Hij heeft een hiphop mentality in hoe hij drum & bass maakt en is van de drum & bass MC's één van de weinigen die echt nummers uitbrengt als artiest. Niemand maakt er zoveel als hij en is zo goed als hij. Die hele hiphop mentality, dat is iets wat ik ook bij mij draag en dat past ook goed, want ik heb met hem ook een stuk of vijf tracks samen gemaakt.

Kunnen we ook een grote b2b2b2b verwachten op de avond, of gaat het gewoon natuurlijk flowen en kijken waar het allemaal op uitkomt?
Ik denk dat het natuurlijk gaat flowen. Ik bedoel, iemand als Calibre, daar kan je weinig verwachtingen bij leggen op dit vlak. Ik heb ooit eens een b2b met hem gedraaid, maar het is best wel een uniek ding. Ik verwacht het niet, maar je weet het nooit natuurlijk.

Kan je al iets specifieker zijn over de eerstvolgende release op je label?
De volgende EP is van FD, deze komt kort na de zomer. Die erna is van Submorphics. Het is nogal moeilijk om te zeggen wanneer precies allemaal, omdat ik vinyl laat drukken en er zijn maar drie of vier fabrieken in de hele wereld die vinyl drukken, dus er is altijd een hele lange wachttijd. We hebben binnenkort de testpersingen. Dit zijn hele grove versies en die worden gecheckt op fouten. Je krijgt dan vijf stuks en als zo'n fout op alle vijf aanwezig is, dan heb je een productiefout en moet die opnieuw en heb je vertraging. Negen van de tien keer gaat het goed, maar soms heb je een fout. Ik kan nog niet met zekerheid zeggen wanneer de EP van FD precies uitkomt, totdat de testpersingen zijn gecontroleerd.

Kan men al ergens online preview materiaal checken?
Nee, de aanpak is dat ik het middels een bijpassende videoclip officieel aankondig, een maand voor de release zelf. Ik wil het zo mysterieus mogelijk houden en dit voelt voor mij als hardere communicatie, in plaats van het zachtjes lekken zo van: 'hier is een preview'. Ik kom gewoon: 'bam, hier staat die en je kan nu een preorder doen'.

Bedankt voor je tijd! Wil je er nog iets aan toevoegen?
Ik ben enthousiast voor de Curated By. Het is moeilijk om mij een betere line-up voor te stellen en ik ben echt blij dat ik deze neer kan zetten, zoals ik wou!