Partyflock
 

Catching up with Melih Kor

door , gepubliceerd op
Catching up with Melih Kor
10 augustus 2017
Electronic Family heeft de stoute schoenen aangetrokken en een DJ contest georganiseerd voor de editie van dit jaar. Eerste prijs? De mainstage openen op zaterdag. Geen gezeur om "likes" of zo veel mogelijk vrienden uitnodigingen. Gewoon je mix insturen, show je skills en de beste wint. In dit geval: Melih Köroglu uit Neurenberg, Duitsland. DJ naam: Melih Kor. Misschien gaat er een belletje rinkelen, in April draaide hij ook op de FSOE clubnight in Panama, Amsterdam of je hebt een van zijn platen al eens gehoord. Tijd om een praatje te maken met deze talentvolle Duitser!

Je bent erg creatief, naast het produceren van muziek heb ik ook tekeningen en schilderijen op je website gevonden.
Ja dat klopt! Ik ben al vanaf jonge leeftijd aan het tekenen, maar ik heb het eigenlijk nooit zo goed ontwikkeld als het muziek produceren. Muziek was er ook al vanaf een jonge leeftijd, ik werd gegrepen door de muziek van Mr. Oizo, Daft Punk en de elektronische muziek in het algemeen, mijn zusje heeft me geïntroduceerd. Toen ik 16 was kocht ik eindelijk mijn eerste MIDI keyboard en ben mij gaan storten op het maken van muziek.

Heb je ambities om het visuele met muziek te combineren?
Ja ik doe het al wel een beetje, maar ben er niet zo heel actief mee bezig. Voor nu vind ik het belangrijk mij vooral op de muziek te focussen en dan blijft er weinig tijd over voor andere dingen. Het DJ'en en produceren heeft voor mij de eerste prioriteit nu.

Wat zijn je ambities? Waar kunnen we je over een aantal jaar zien?
Dat is een goede vraag! En daar ben ik de laatste tijd erg mee bezig om eerlijk te zijn. Ik heb zeker ambities, anders kan je de lat nooit hoger leggen voor jezelf. Het is niet zo dat ik bepaalde doelen heb die ik echt móet halen om mijn muzikale carrière als succesvol te zien. Ik heb mijn doelen, maar als ik die niet haal ben ik niet ineens zwaar teleurgesteld. Het is lastig genoeg om iets voor het komende jaar te plannen, laat staan de komende jaren want er kan zoveel gebeuren in de tussentijd. Mijn mindset kan veranderen, omstandigheden kunnen veranderen dus ik heb mijn lange termijn geminimaliseerd tot 2 a 3 jaar. Ik wil het realistisch houden. Het belangrijkste vind ik vooral om mijzelf als artiest te ontwikkelen en van daaruit verder te gaan. Nu is het moment waar ik wel invloed op heb, dus dit is het moment dat ik dat kan en moet doen.

Je tracks zijn een mix van stijlen. Sommige neigen wat meer naar Deep House of Techno, andere meer Trance. Waar komt je inspiratie vandaan?
Mijn inspiratie komt veel op onverwachte momenten. Ik probeer dan wat nieuwe melodieën op te nemen op mijn telefoon. Op andere momenten komt de inspiratie door het luisteren en creëren van nieuwe sounds en samples. Ik probeer ook te experimenteren en met dingen te komen die juist niet geïnspireerd zijn op bestaande artiesten. Maar in het algemeen zijn artiesten als Eric Prydz, Armin van Buuren, Deadmau5 en zijn Mau5trap label en Daft Punk. Daarnaast ook labels als Drumcode en FSOE Excelsior. Los van de muzikale inspiratie haal ik veel inspiratie uit de nacht. 's Avonds rondlopen, de straatverlichting, het mysterieuze, de atmosfeer.. Dat is bijvoorbeeld waar mijn track "Night Rider" ook vandaan komt. Ik wil graag muziek maken die ik kan luisteren terwijl ik rondrijd en ondertussen van de omgeving geniet, of dat nu 's nachts of overdag is. Ik probeer zoveel mogelijk als mijzelf te klinken en niet als een andere artiest. Er zijn genoeg andere DJ's en ik zie geen reden om op een van de vele bestaande te gaan lijken. Ik hoop dat mensen mij ooit als de eerste Melih Kor zien en probeer de muziek dicht bij mijzelf te houden en dat te delen.

De artiesten die je noemt komen uit diverse genres, je haalt veel inspiratie van buiten de Trance scene?
Ik wil mezelf niet in een hokje stoppen. Ik probeer zo open mogelijk te blijven met muziek die dicht bij mij ligt. Ik probeer de beste elementen van allerlei stijlen te pakken en te combineren in iets wat bij mij past. Ik zie mezelf ook niet per sé als Trance artiest maar gewoon als artiest. Ik combineer allerlei stijlen en tot nu toe is het resultaat iets wat het dichtste bij Trance ligt.

Voor een relatief nieuwe naam heb je al wat leuke optredens gehad en mooie releases. Dat is een veelbelovende start, wat zijn je plannen?
Er komt een samenwerking met Maglev (NL) aan en daarnaast heb ik genoeg nog ongereleased materiaal liggen. Ik heb net een groot project af, een bootleg die ik heb gemaakt van Greece 2000. Het is af en ik ben nu aan het uitzoeken wat de beste optie is om dit uit te brengen. Er komt dus nog genoeg aan! 

Behalve deze nog redelijk onbekende DJ-in-opkomst waren er genoeg bekende namen op Electronic Family te zien. Sterker nog, de line-up was indrukwekkend! De verhuizing van het Amsterdamse Bos naar Rosmalen was voer voor discussie en ook voor mij misschien nog even wennen. Een van de voordelen was dat je voor de deur kon parkeren in plaats van eerst een etappe van de vierdaagse afleggen alvorens het festivalterrein te bereiken. Dat had een prijs, want waar de website van Autotron een parkeertarief van € 7,- vermeld heb ik voor dezelfde parkeerplaats nu € 15,- moeten betalen.

Het event wekte de indruk niet uitverkocht te zijn gezien de opstelling van de stages. Het geheel was redelijk compact opgebouwd. Voordeel was dat het niet te groots werd, nadeel dat je op sommige plekken mee kon luisteren bij de buren van een stage verderop. Waar op zaterdag het weer twijfelachtig was brak op zondag het zonnetje door en was vluchten naar de Grotesque stage (binnen) niet per se van toepassing. Mocht je wel natgeregend zijn had je daar snel drooggeblazen kunnen worden.. De volumeknop stond flink open en ik trilde bijna uit mijn sokken, "die bass moet je niet horen.." etc.

Bij de Legends / Trance Classics stage verwacht je wel wat aan klassiekers, wat vooral opvallend was dat veel DJ's op de overige podium min. 2 classics draaiden. In originele versie, of een meer of minder geslaagde remix daarvan. Ik ben zeker een liefhebber van de "goeie ouwe Trance" maar een beetje vernieuwing mag best. We hoeven niet altijd op de classics terug te vallen. Degene die opviel was Ferry Corsten die tegen de lijn van de mainstage inging en redelijk rustig draaide maar wel een goede set opbouwde. Hij heeft met zijn Blueprint album bewezen een verhaal te kunnen vertellen met zijn muziek en dit lukte tijdens zijn set ook goed. Had van mij nog wel iets langer door mogen gaan om nog even écht te knallen. Die eer was nu voor Gaia. Persoonlijk vond ik het qua muziek niet de meest spannende set, monnikenwerk ;) maar de visuals op het podium waren vet en versterkten de show en maakte het een mooie afsluiter van een festival met potentie. De zelfbenoemde titel van grootste outdoor Trance festival van Europa was voor mijn gevoel niet helemaal op zijn plaats, maar volgend jaar zie je mij terug op het familieweekend!

1 opmerking

Goed interview / verslag Matthijs!