Partyflock
 

De herboren Paul Hazendonk: Over een leven vol muziek

door , gepubliceerd op
De herboren Paul Hazendonk: Over een leven vol muziek
26 mei 2014
OrganisatieManual Music / MNL Site
ArtiestPaul Hazendonk Site
LabelManual Music
RecensiePaul Hazendonk - Adapt
Paul Hazendonk is een begrip in Nederland en ver daarbuiten. Recentelijk is zijn nieuwe debuutalbum 'Adapt' uitgekomen. Je zult je afvragen waarom heeft dat zo lang geduurd? In dit interview vind je het antwoord...


Paul, je debuutalbum 'Adapt' is net uit en gaat de wereld veroveren. Hoe is het ermee?
Bijzonder goed! Ik ben heel blij dat mijn album goed ontvangen wordt, want het is toch een stukje persoonlijkheid en op een bepaalde manier ook kwetsbaarheid wat ik erin gestopt heb. Heb heel veel leuke en regelmatig ook supertoffe optredens en radiopromotie dingetjes achter de rug en heb er weer helemaal zin in allemaal.

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. Is het niet ongelooflijk moeilijk om een debuut (artiesten) album te maken, als je al zo lang bezig bent als jij?
Het is dan, denk ik, meer de druk die je jezelf oplegt. Ik wil altijd het maximale eruit halen als ik iets doe en dat is bij een album niet meer of minder dan bij andere dingen. Het is wel extra spannend als het allemaal af is en mensen horen het voor het eerst, toch net iets meer dan bij een EP of remix.

Voor de mensen die jou niet kennen, kan je in het kort vertellen hoe jij begonnen bent met draaien/produceren?
Ik ben begonnen met draaien in mijn slaapkamer op 12/13 jarige leeftijd gewoon omdat ik het leuk vond om te doen en niet met de illusie dat ik ooit mijn brood kon gaan verdienen in de muziekindustrie. Uiteindelijk kreeg ik een baantje bij Basic Beat in Rotterdam waar onder anderen Benny Rodrigues en Lemon8 mijn collega's waren en Ronald Molendijk toen nog net mede-eigenaar was. Toen is het balletje een beetje gaan rollen, omdat de platenzaak destijds de broedplaats was voor alles en iedereen die met electronische muziek bezig was.

Produceren kwam pas een paar jaar later, in de tijd toen de omslag kwam dat je wel platen moest gaan produceren (uitzonderingen daar gelaten) om als DJ geboekt te worden en serieus genomen te worden. Produceren was dus echt eerder noodzaak dan passie, zeker destijds.

Hoe begin jij eigenlijk met een productie? Is dat met een min of meer concreet idee of ga je hele dagen in de studio zitten beats maken en maar hopen dat er wat leuks uitkomt?
Dat verschilt. Met het album bijvoorbeeld kon ik mij helemaal uitleven met diverse ideeën die ik al jaren in mijn hoofd had. Bepaalde samples, bepaalde sounds met een knipoog naar iets uit het verleden, of met lyrics met een persoonlijke betekenis. Bij een EP is het vaak ook gewoon zitten en pielen tot er een toffe hook is waar je verder mee kan.

Wat voor invloeden/inspiratie vinden we terug op het album?
De meeste tracks op het album hebben wel een persoonlijke betekenis voor mij, dus je zou kunnen stellen dat de inspiratie vooral ervaring uit mijn eigen leven is, al wil ik het zeker niet belangrijker doen klinken dan het is – at the end is het gewoon elektronische muziek en het zal 99% van de luisteraars worst wezen welk idee er achter zit, denk ik. Maar om wat voorbeelden te geven: 'Canyon' (met vocalen van Kosheen's Sian Evans) gaat over iemand verliezen die je lief hebt en 'Primate' is een knipoog naar mijn verleden als hardgroove / tribal techno DJ en ik die track zitten dan weer samples verwerkt van een slechte b-film over een killer monkey die ik in mijn jeugd heel tof vond bijvoorbeeld.

Heb je eigenlijk een (absolute) favoriet op het album staan?
Ik ben persoonlijk erg trots op de 'Canyon' track. Ten eerste omdat deze verreweg het persoonlijkst is, er zit echt een idee achter wat ik samen met co-producer Noraj Cue en vocalist / tekstschrijfster Sian Evans mooi uit heb kunnen werken en ten tweede natuurlijk omdat het een eer is om met een grootheid als Sian Evans te kunnen werken!



Ik durf het haast niet te vragen, maar ik ga het toch doen. De Verenigde Staten daar is dance (of EDM) helemaal ontploft en het lijkt alsof er geen einde aan komt. Trance/house en werkelijk allerlei stijlen worden door elkaar gegooid en DJ's worden letterlijk aangezien voor goden. Hoe kijk jij eigenlijk naar deze ontwikkelingen?
Ik vind het allemaal helemaal prima. Persoonlijk snap ik het ook niet zo goed dat er zo over gebitched wordt. Lekker belangrijk als je het kutmuziek vindt en lekker belangrijk als je bepaalde artiesten sellouts vindt, focus je lekker op de dingen die je wel tof vindt, sta positief in het leven en laat een ander lekker doen wat hij/zij wil doen.

Als we eens terugkijken naar het verleden, wat is de raarste/vreemdste/gekste plaats waar je ooit hebt gedraaid?
Een aantal jaar terug deed ik met Furrr (als Furrr & Hazendonk) een tourtje door voormalig Joegoslavië. Er waren wat kleinere boekingen, wat clubs, wat outdoor dingetjes en toen kwam er die boeking in Novi Sad op een feest met de naam Sensation White, je verzint het niet!. Dus wij daar heen met 0 verwachting, kwamen we daar aan, bleek het op het terrein van Exit Festival te zijn, een stage met 4000 man voor onze neus en de DJ voor ons draaide de grootste top 40 hits vlak voordat wij moesten beginnen. Zijn laatste plaat was zelfs de tune van het WK voetbal destijds. Dat werd dus helemaal niets.

Voor de rest natuurlijk wel eens rare afters meegemaakt in een oude nucleaire bunker (Slovenië) of midden in het bos aan een rivier (Genève). Bij die laatste was ik m'n headphone vergeten en toen ik 36 uur later terugging was de after nog steeds aan de gang, laatste 10 mensen die nog (amper) leefden, maar m'n headphone was wel netjes bewaard gebleven, super nice!

Van alle tracks die je ooit hebt geluisterd, welke is voor jou het meest speciaal of aan welke heb je mooie herinneringen?
Nu na 20+ jaar intensief muziek luisteren zijn er echt veel te veel mooie en speciale tracks om er eentje uit te halen. Mocht je iets willen posten bij dit artikel, doe dan 'Karplus Wrong' van Tundra maar. Heerlijke track van een goede gozer die veel te vroeg overleden is...



Laten we terugblikken op het jaar 2013. Jij had vast goede voornemens voor het jaar 2014? Welke heb je daarvan in praktijk gebracht?
Grappig dat je dat vraagt, 2013 was echt een soort verkapt sabbatical jaar voor mij. Al had ik dat toen nog niet echt zo door, maar nu ik er op terugkijk, kan ik het zo het beste duiden denk ik. Ik was het 'hele wereldje' even een beetje zat, had niet meer de drive die ik altijd heb gehad en had ook geen zin om veel te gaan stappen. Uiteindelijk ben ik dus veel minder in het nachtleven te vinden geweest en dat is naar mijn idee wel even goed geweest voor mij, een soort 'mind reset' waarbij ik op een gegeven moment weer inspiratie en spirit kreeg. Zo kwam het idee om dan toch eindelijk eens aan dat album te gaan werken wat er nu is, ben ik met een nieuwe boeker gaan werken en voor het eerst in m'n carrière ook met een manager die mij veel werk uit handen neemt, vooral heel veel nee zeggen haha.
Het jaar 2014 draaide dus voor mij vooral om het album en alles wat daarbij komt kijken. Ik ben weer aan het draaien geslagen, doe veel interviews, radiopromotie en heb weer nieuw hervonden energie!

Wat kunnen we nog verwachten van Paul Hazendonk in 2014?
Nu de eerste storm na de album release een beetje gaat liggen, ga ik eerst een maand naar Azië op vakantie. Daarna ga ik lekker verder waar ik mee bezig ben en beseffen dat ik een bevoorrecht mens ben dat ik mijn geld kan verdienen met mijn hobby, hoe cliché dat ook mag klinken – maar dat is wel iets wat ik een beetje uit het oog verloren was.
Er komen sowieso diverse (remix) singles van het album aan en ik ben weer bezig in de studio, zowel solo als met Noraj Cue samen en tegenwoordig ook met Dustin Natais, een talent uit Canada, dus er zullen ook diverse nieuwe EP's en remixes aan gaan komen. Qua DJ gigs zal de focus ook weer richting buitenland gaan. Er spelen al wat hele toffe dingen, ook buiten Europa waar ik nu al naar uitkijk. Voor de rest ben ik natuurlijk druk zat met mijn Manual Music label en mijn maandelijkse Hazendonk FM radio show natuurlijk.

Wil je nog iets kwijt aan de Partyflock community?
Tof dat jullie de tijd hebben genomen om dit epistel te lezen en nu je toch online bent, check mijn 'Adapt' album even.

2 opmerkingen

 
wie? nooit van gehoord.....
Uitspraak van verwijderd op donderdag 29 mei 2014 om 13:05:
wie? .

Paul Hazendonk. Even het interview lezen en leer wat meer buiten je eigen kaders denken. Hoef je ook niet zo'n achterlijke reactie te plaatsen.

Ik had wel eens van hem gehoord, maar kende hem verder niet heel goed. Moet wel zeggen dat de recensie hier en dit interview me wel nieuwsgierig hebben gemaakt naar zijn werk!