Driftmoon - Invictus

door , gepubliceerd op , waardering: 91/100
In 2016 was daar '(R)Evolution', het eerste album van Driftmoon, in het normale leven bekend als Juraj Klička. Dit album zorgde voor een klein opschudding in trance land. In een mum van tijd was Driftmoon een bekend gezicht geworden. Precies 24 maanden later komt hij met de opvolger, genaamd 'Invictus', een langspeler waar de fans naar uit hebben gekeken, inclusief ikzelf. De geboorte van 'Invictus' is wat ongebruikelijk. Het hele project startte namelijk niet als geluiden, maar als een graphic novel, helemaal ontworpen door Juraj zelf. Het verhaal gaat over een vader die de laatste woorden moet opschrijven, nog voor hij naar de begrafenis van zijn twee kinderen toe moet. Pittig verhaal; maar daar heeft Juraj het een en ander over te zeggen:

"I am a firm believer that strong and emotional life experiences can change a human being in their entirety. I wrote the story to try and gain an understanding of how a parent must feel when they lose something they've given life to. There's a lot of my own experiences bedded into the story but he clarifies they are figurative in its overall scheme"

Invictus
Op zich een logisch verhaal wat Juraj vertelt. Om 'Invictus' muzikaal vorm te geven heeft hij de hulp in geroepen van de zwaargewichten binnen de trance scene. Ik noem Giuseppe Ottaviani; Eco; The Thrillseekers; Robert Nickson, Ferry Tayle en Exis. Dat zijn wat mij betreft geen kleine jongens. Qua tekstschrijven en vocale ondersteuning door Julie Thompson, Merethe Soltvedt en Robert Polo en het feest is compleet. En dat is geen grapje. Er is duidelijk te merken dat er aan iedere track zorg is besteedt en tot in de puntjes is verfijnt. Neem nu 'Chasing the Dawn' (met Giuseppe Ottaviani) of 'Beautiful Life' (met Julie Thompson) of 'They'll never find us' (met Eco); allen zijn topproducties. Melodieën en de gehele compositie steekt perfect in elkaar en eigenlijk is dit de trend die te vinden is over beide schijfjes van het album

Magnificum
Het nieuwe album van Driftmoon staat als een huis, zelfs zo goed dat het in de buurt komt van het geweldige debuutalbum. Daarom een bijbehorende passende score.

Score: 91/100