Partyflock
 
­ Nederland

De teloorgang van Sensation

gepubliceerd op
De teloorgang van Sensation
2 juli 2006
‘Be part of the night, dress in white’. Kennelijk is er toch meer nodig om je onderdeel te voelen van de nacht die Sensation White heet. De witte variant, die ooit begon ter nagedachtenis aan een overleden dierbare is verworden tot een individualistisch, hedonistisch paradepaardje van een organisatie, waarvan verhalen de ronde gaan dat ze zich in zwaar weer bevindt.

Miles Stutterheim overleed aan een auto-ongeval en als eerbetoon vond er in de Amsterdam Arena een feest plaats waarbij iedereen in het wit verscheen. Heerlijke trance, een massa mensen met hetzelfde gevoel en dezelfde instelling: samen ‘part of the night’ zijn en met zijn allen een feestje bouwen waar je een jaar op kunt teren. Kippenvelmomenten tijdens het feest en bij het herbeleven, waardoor je het jaar erop met zenuwen in je buik thuiszit, omdat het weer zover is. Na de editie van afgelopen juli zeg ik: als ik nog een keer heenmoet heb ik een knoop in mijn buik omdat ik er tegenop zie. Zelden heb ik me in een zaal vol mensen zo alleen gevoeld.

‘Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow’. Ik geef het ID&T na: ze probeerden het wel. Het was een mooi thema en de gebruikte uitspraak van James Dean deed me hopen op een heerlijke nacht, waarbij de dromen en voorpret voor Sensation werkelijkheid zouden worden. Ik kwam van een koude kermis thuis. Welke droom? Hebben ‘we’ nog wel dromen? Of zijn deze dromen en idealen verworden tot individuele ambities die niet verder rijken dan het ‘ik’? Als iets voor mijn gevoel ontbrak aan Sensation was het een groepsgevoel. Iedereen in dezelfde kleur gekleed zou een gevoel van eenheid en samensmelting van mensen, gedachten en gevoelens makkelijk moeten maken. Maar het werd niet begrepen. Het publiek luisterde niet, het publiek voelde niet. Maar ze kunnen voortaan wel zeggen ‘ik was bij Sensation white’. En de meesten zullen volhouden dat het fantastisch was. Want toegeven dat het haar glans, haar charme en haar eigenlijke bedoeling totaal vergeten en commercieel voorbijgestreefd is, zou betekenen dat die €60 het niet waard was. Misschien kan dit schoolvoorbeeld van cognitieve dissonantie opgenomen worden in de theorieboeken voor psychologiestudies. ID&T verdient het!

De organisatie bood, de door haar tot grote hoogte gehypte, Tiësto een podium voor zijn droom: een wereld zonder aids. Hij heeft zich als ambassadeur verbonden aan Dance 4 Life, maar de enige persoon die empathie toonde aan dit doel was de MC die ons de boodschap gaf om aids te stoppen door te dansen. Geen reactie, een dooie zaal met mensen die slechts ongeduldig kunnen fluiten omdat er een stilte valt in de muziek. Pas als Tiësto zijn uitgemolken duet met Kane op de draaitafels legt, gaat men los.

Misschien ben ik cynisch, misschien had ik toch een snoepje moeten nemen, maar wat mij betreft had de MC gelijk met zijn vraag: 'Why are we here?'

381 opmerkingen

Uitspraak van AnoNimisT op vrijdag 7 juli 2006 om 15:02:
Ik denk dat de mensen nog het meest blij zullen worden met een line-up als in 2003. Mensen zien nou eenmaal graag grote namen...

Bij IC wilde ID&T altijd de diepte ingaan met artiesten. Dus grote namen, nieuw talent en lange sets.
De laatste jaren hebben ze erg geprobeerd die urban er doorheen te hypen.
Het is echter toch wel gebleken dat urban en dance (nog) niet heel goed samengaan. Hierin hebben ze idd waarschijnlijk wat te makkelijk gedacht en dus te snel verandert.

Uitspraak van Mr Orange op vrijdag 7 juli 2006 om 15:57:
volgens mij had IC prima gelopen als ze het de voorgaande jaren niet zo belachelijk volgestampt hadden

Hier kan ik niet over oordelen. ben er alleen in 2000 geweest en toen vond ik het niet te druk ofzo.
Wat IC trouwens ook tegenwerkt is de locatie. De Rai wordt door een groot deel van het publiek toch als kutlocatie gezien. Ik zou eens op zoek gaan naar wat anders als ik hun was.

Maar goed. Het ging hier over Sensation ;)
Ik vind iig niet dat ze dit concept nou zo ingrijpend veranderen. Integendeel eigenlijk, het is toch al jaren hetzelfde concept en al jaren succesvol.
 
mwhehehe, net defqon one! daar had je hetzelfde gevoel
Geef mij die line up van sensation duitsland maar, dat zijn tenminste namen waar ik voor zou komen.. 1 keer geweest vorig jaar naar black en ik ga nooit meer.. vond het veels te massaal en een rare sfeer.. geef mij maar een lekker knus feesie waar iedereen voor de sfeer en de dj's komt (zoals Awakenings festival) in plaats van voor de show en al die bullshit.. maaruh dat is MIJN MENING..
laatste aanpassing
Het is nu wachten op degene die een column schrijft over de teloorgang van ID-T.
hahaha Sensation Black : http://dump.geenstijl.nl/mediabase/2094/bce637a3/index.html

dat is nu het grootste verschil tussen black en white... de sfeer :P

mzzl
Artiest PRAIA
Achja het is HIP he, grote organisaties afzeiken.

jammer
ID&T heeft de house voor iedereen toegankelijk gemaakt. zelfs tante truus die normaal van BZN houdt komt op hun feesten. op zich een knappe prestatie van ID&T. bijkomend nadeel is wel dat de echte liefhebbers wegblijven omdat daarmee ook de sfeer veranderd. goed voorbeeld is Bloomingdale. voor de komst van ID&T in bloemendaal was beachbop een echt incrowdfeestje: de ECHTE partypeople uit de hele regio was er. sfeer was super:BN,ers werden met rust gelaten, nooit vechtpartijtjes,geen security en geen vrouwen die gore opmerkingen naar hun hoofd kregen.
Toen kwam ID&T met landelijke campagnes voor beachbop als ware zij zelf de bedenkers van het concept. gevolg was dat er busladingen uit alle streken kwamen om de sfeer ff te vergallen. ( dit heeft overigens niets te maken met waar je vandaan komt,de relaxte mensen hoeven zich dan ook niet aangesproken te voelen) Het geeft wel aan dat alles dat steeds maar groter en commercieler wordt daar ook de sfeer mee verdwijnt.
laatste aanpassing
 
commerciele troep wordt het, ik hoop dat het de laatste is!

I love pure!
Uitspraak van <<charly>> op donderdag 6 juli 2006 om 13:24:
En daar raak je m nou precies. Het feit alleen al dat de kaartverkoop begon, zonder dat de line-up bekend was, zegt al genoeg. Mensen kopen kaartjes voor een show, niet voor muziek. En wat is nou de essentie van een feest..? Volgens mij juist de muziek. Dat is het voornaamste om een goede sfeer te krijgen (samen met het publiek). Maar feesten zijn er, althans voor mij, omdat er muziek wordt gedraaid waar je van houdt en waar je met een volle zaal, hal, club, etc. helemaal losgaat.


De mensen hebben een kaartje gekocht omdat het inmiddels één van de grootste "I wanna be a part of those people whos says look at me" is.

Met andere woorden. Het publiek is commercieel geworden en komen niet om te feesten maar om zichzelf te laten showen. Mijn bewijs? Het fluitconcert als een MC iets heel belangrijks te vertellen heeft.
laatste aanpassing
 
Sensation is dood, lang leve sensation.
Ga naar een feest voor de muziek, dan komt het groepsgevoel vanzelf.
Ik mis de oude sensations en oude innercities.
Ik ben vorig jaar voor het eerst in 2 jaar weer naar een sensation geweest, de black editie....ik zal maar gelijk de hoop verpesten die een paar mensen hier koesteren: black is nog vele malen erger. Tuurlijk de hardstyle verbintenis die de feestgangers claimen te hebben er wel, maar man o man, wat een zielig feestje is dat geworden, ik zal nooit meer een sensation doen, ik koester de memories van de eerste paar edities wel...
Zelfde geldt inderdaad voor innercity...sinds 2001 nog maar 1 keer geweest en daar had ik niet echt spijt van, maar het is niet een feestje die ik nog een keer wil doen, tenzij ze weer met een 2 voor 1 kaarten optie komen...meer heb ik er niet meer voor over.....Voor de zeikerds, even btw, over die 60 euries...voor sensation van toen, zou ik 100 euries over hebben, makkelijk, wat een avonden waren dat, ongelofelijk...maar nu, inderdaad, 60 euries is veels te veel geld, voor een lullige avond...
 
Mensen die naar sensation white gaan, gaan hoofdzakelijk niet voor de muziek. Werkt schijnbaar prima want er is geen indoorfeest met zo'n capaciteit dat zo snel is uitverkocht.
dj jean set van trance energy 2002

waar is die muziek gebleven. waar zijn blank&jones, mauro picotto etc etc.

ging je naar een feest, dan was het niet van; hopen dat ze goed draaien, dat wist je gewoon al.
en niet dit laffe gejengel van sensation white met hoogst irritante net-klaar-met-school-mc.
 
Uitspraak van verwijderd op maandag 3 juli 2006 om 18:23:
Als er nou eens niet van die efteling "dagjes" mensen kaartjes voor sensation white kochten, en er ging alleen het echte dance publiek op af, misschien zou het dan een stuk relaxter zijn! Maar nee, die rottige dagjesmensen die lopen je constant voor de poten, hebben totaal geen benul waar ze voor komen (dance), maar willen wel zien en gezien worden!! Dat is waar 't allemaal om draait! Geen wonder dat er geen saamhorigheid is dan!!




en dat zie je tegenwoordig echt overal,van die mensen die allemaal doen alsof ze de fucking pimp van de stad of het feest zijn..hou toch op,wees gewoon gezellig in plaats van agressief worden als iemand per ongeluk een slokje uit je bier stoot omdat ie ergens over struikelt ofzow...What The Fuck is happening in this society???is t niet stoer genoeg om eens aardig te zijn ipv van die uit de hoogte blikken?? flikker op dan...ga thuis op de bank stoer kijken en er op meppen als je kat tegen je aanloopt... :nee: :frusty:
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 11 juli 2006 om 12:16:
commerciele troep wordt het, ik hoop dat het de laatste is!

I love pure!



dit slaat al helemaal nergens op.
elk feest is commercieel of je het nou wil of niet,er moet geld aan verdiend worden.
Snap soieso het hele idee niet...Waarom moeten mensen in uniform verschijnen om verbondenheid te kunnen voelen? Het is de muziek die centraal staat toch? Als het publiek daarover op één lijn zit, heb je die échte verbondenheid die leidt tot totale losgang :D
een heel goed column en ik ben er Helemaal mee eens! daarom hoeft Sensation voor mij niet meer. 1x was al te veel..
laatste aanpassing
Uitspraak van Jim Beam op dinsdag 18 juli 2006 om 21:58:
[quote element=column_comment id=6533]commerciele troep wordt het, ik hoop dat het de laatste is!

I love pure!



dit slaat al helemaal nergens op.
elk feest is commercieel of je het nou wil of niet,er moet geld aan verdiend worden.[/quote]
wat een onzin nemisis, ik organiseer feestjes met vrienden waar ongeveer 300 man naar toe komen, we vragen 5 euro entree om uit de kosten te komen en het feest zo klein mogelijk en underground te houden, dus niet alle feesten zijn commercieel.
 
had je maar een pilletje genomen. Zou je anders klinken;)
Het is gewoon een gigantisch kutfeest.
laatste aanpassing
Uitspraak van #LOEKI# op zondag 30 juli 2006 om 14:12:
Het is gewoon een gigantisch kutfeest.


En dat weet jij natuurlijk omdat je er nog nooit bent geweest...
wat is die gast die dit geschreven heeft een zeikerd.. volgend jaar ben je er gewoon weer !!! of blijf dan echt thuis !! dan hoef ik dit soort verhalen tenminste niet te lezen !!
 
ik vind het zeker geen kut feest.. maar dat het veel minder is als een paar jaar geleden dat zeker!!!! ik vind het ook geen trance meer jammer dat de muziek zo veranderd is ik vond de dj's dit jaar jammer genoeg tegenvallen.. volgend jaar gewoon weer en dan maken we der weer een feest van..
of je nou wel of niet van trance houdt maakt niet uit
het decor , het geluid en die mc

tiefus wat verkeerd allemaal
 
vertel eerst eens waar je het thema van het feest van te voren kunt lezen, behalve de witte kleding.
ieder jaar is er een thema maar als je niks weet kun je er ook niet van te voren over na denken.
Wat tiesto betreft. Ben naar zijn beide one man shows gweest in de gelredome. Het eerste was perfect, daarom wilden we allemaal naar het tweede. Zwaar zuigen. Muziek viel uit, licht viel uit. hij kreeg het publiek niet aan de gang en bleef veel te lang in het zelfde hangen. Net of dat hij zijn volgende plaatje niet gevonden kreeg. Hoor je lange tijd niets van de man, komt ie als surprise act op white. Moet hij zijn avond goed maken met zijn klapper van 3 jaar terug. jammer.
mooie column (Y)
Het wordt gewoon tijd dat er een ander feest komt dat voor de sfeer zorgt, want bij sensation white valt het inderdaad gewoon langzamerhand weg. En dat is erg jammer voor een concept wat grote inkomsten en uitgaven heeft.