Partyflock
 
­ Nederland

Weekend!

anoniem gepubliceerd op
Weekend!
20 september 2010
Voel je dat? Dat geweldige gevoel van aankomende ontlading, die sidderende sensatie van aanstaande verlossing? Zaterdag en zondag breken als zinderende stralen zonlicht door het wolkendek van werkdagen, verzwaard door vloeibare verantwoordelijkheden en gemobiliseerd door de wind van werk tot een plensregen van plichten. De wijzers zetten kleine stapjes, maar bereiken nu elk moment dat punt waarop de aandacht verslapt mag worden, waarop het concentratievermogen tot een dieptepunt mag dalen en de verbeelding de regie mag overnemen: het is bijna weekend.

Vijf dagen. Tegenover twee. Vijf. Twee. Dat zijn zeven dagen in totaal, waarvan slechts twee volledig voor het vieren van vrijheid. Wie heeft dat ooit verzonnen? Welk heersend brein heeft deze verhouding bekokstoofd? En, bovenal, welk een makke massa heeft hiermee ingestemd? Ik had bij die vergadering willen zijn. Ik had bij die vergadering willen zijn en op de tafel willen springen om op te komen voor de gewone man, die méér dan twee dagen per week op de bank wil zitten met één hand om de afstandsbediening en de ander in zijn broek. Ik had op willen komen voor de gewone man, die bij het ochtendgloren vloekend en tierend de tram instapt met zijn shirt binnenstebuiten omdat hij zich ochtend na ochtend verslaapt - vroeg opstaan is nu eenmaal onnatuurlijk. Ik had op de tafel willen staan, en ik had met een wijds gebaar van mijn armen de aandacht opgevraagd en met opgeheven hoofd en verheven stem willen protesteren tegen deze regeling van twee-tegen-vijf:

"Heren regeerders, hoor mij aan! Is het leven niet bedoeld om te leven? Komt de zon niet dag na dag op om het groen te doen groeien en de bloemen te doen bloeien? Bestaan wij niet eveneens om te groeien en bloeien, om ons collectieve bewustzijn tot haar uiterste grens te ontwikkelen, om boven onszelf als slechts werkpaarden uit te stijgen en te streven naar innerlijke vrede en wereldwijde harmonie? Hoe wil je dat doen met je brakke vijf-dagen-per-week-kantoorkop? Hoe groei je, anders dan krom, tijdens veertig jaar onafgebroken tegels sjouwen? Hoe ben je van plan de grenzen van het menselijk bestaan te verkennen als fulltime accountant, hoe verbreed je je visie met een veiligheidsbrilletje op je neus; hoe kan je groter worden als je vijf dagen per week als mimespeler opgesloten zit in een onzichtbare doos die elke vorm van expansie belemmert, en je daarna twee kostbare vrije dagen nodig hebt om te kunnen acclimatiseren - en dan is het weekend alweer voorbij! Kneedbaar publiek, volgzame massa, steun mijn protest! VIJF DAGEN WEEKEND!"

Zal je zien dat er een wijsneus opstaat om me de harde feiten der economische welstaat in te wrijven, of dat een bebaarde professor me erop wijst dat er een bepaalde mate van vrijheidsinperking nodig is om totale chaos tegen te gaan. “Ja maar, ja maar!†Dat zou het moment zijn waarop ik van mijn tafel spring, om mijn voet tegen de kaak van de wijsneus te plaatsen en de professor na een soepele landing naar de grond te werken. Volkomen doordacht en voorbereid uiteraard; in een wereld waar mijn protest aan dovemansoren is gericht wens ik mijn weekend niet te vieren.

Zo zou ik al mijn dagen op identieke wijze doorbrengen in een ruimte zo groot als een kantoor, maar dan met tralies en een bed. Als ik de keuze zou hebben tussen een 'cubicle' en een cel, sluit me dan maar op: vrijheid zit tenslotte vooral in je hoofd, en ik plaats ernstige vraagtekens bij een manier van leven waar je de verhouding vijf-twee voor lief hebt te nemen.

De verbeelding heeft het concentratievermogen reeds weten te verdrukken. Ik kijk niet meer naar mijn monitor of mijn collega's, maar het raam uit, naar de bomen in de wind en de eenden in het water. Nog een uurtje en mijn werkweek zit erop. Nog een uurtje en ik ben twee dagen vrij. Twee. Wie heeft dat ooit verzonnen.

98 opmerkingen

Haha :roflol: Heel leuk stukje om te lezen :lol:
Jouw weekend begint lekker vroeg in de week :D

Leuk stukje
Hoe groei je, anders dan krom, tijdens veertig jaar onafgebroken tegels sjouwen? Hoe ben je van plan de grenzen van het menselijk bestaan te verkennen als fulltime accountant, hoe verbreed je je visie met een veiligheidsbrilletje op je neus; hoe kan je groter worden als je vijf dagen per week als mimespeler opgesloten zit in een onzichtbare doos die elke vorm van expansie belemmert, en je daarna twee kostbare vrije dagen nodig hebt om te kunnen acclimatiseren - en dan is het weekend alweer voorbij!

Heerlijk stukje (Y)
Ein-de-lijk een goed geschreven column; iets wat een column genoemd mag worden! Wat hebben we daar lang op moeten wachten zeg.
Leuke column, en je hebt een goed punt.
Ik kan me geld anders ook wel erg goed gebruiken hoor B) Maar wel goed geschreven, zit goed in elkaar (Y)
Aan de andere kant: een werkweek duurt 40 uur, en mijn weekend 48 uur...
 
ik studeer, moet in het weekend meer werken dan door de weeks :p
10 punten!
Geweldig!
Je kunt ook gewoon een leukere baan zoeken ;)
zeker mooi geschreve maar door de 5 kutdage zijn de 2 vrije dage extra speciaal;)
 
GE-NI-AAL stukje. Chapeau indeed :)
 
Wat is de moraal :'( ?
laatste aanpassing
groots respect voor deze column:respect:


Uitspraak van ik91 op woensdag 29 september 2010 om 13:11:
zeker mooi geschreve maar door de 5 kutdage zijn de 2 vrije dage extra speciaal;)

dat is zeker ook waar, zit nou al ik weet niet hoelang thuis en mn vrije dagen zijn nu niet echt bijzonder ofzo.
 
:cheer: :cheer:
Heb zowaar zin gekregen om te demonstreren hiertegen :P
Ken niemand die het eens is met dit principe, dus waarom zouden we wachten met er iets aan doen?! :D Verlossen we generaties uit hun lijden. Lekker rebels gedrag vertonen en ergens tegenin gaan :banana: :banana: Helaas is dat niet meer van deze tijd, alles pikken daarentegen wel... :(
 
Hear Hear!
ik ouwehoerd daar al jaren over....zouden mijn gebeden dan toch.....snap-out-of-dream, back to work modus...
Zal je zien dat er een wijsneus opstaat om me de harde feiten der economische welstaat in te wrijven, of dat een bebaarde professor me erop wijst dat er een bepaalde mate van vrijheidsinperking nodig is om totale chaos tegen te gaan.

Ik vind dat deze "wijsneus" daar best een punt heeft, wat wil je zonder economie doen dan? hezelfde wat je nu doet
Ik kijk niet meer naar mijn monitor of mijn collega's, maar het raam uit, naar de bomen in de wind en de eenden in het water.

alleen 2 dagen lang ipv 5? gaat never nooit werken! :)
laatste aanpassing
 
_O_
Geweldig column 5 dagen weekend _o_
Aan de andere kant: een werkweek duurt 40 uur, en mijn weekend 48 uur..

Klopt...! :yes: Maar... (altijd een maar:p) Met reizen naar je werk én naar huis is het bijna 60 uur dat je met je werk bezig bent! :s
Als je mazzel hebt sta je per dag nog f uurtje in de fileee.. :vaag: Hoppatee... :d Daar gaat je vrijetijd! :roflol:

Btw.. Mooi stukkie! (f)
laatste aanpassing
Uitspraak van Qwaribo op woensdag 29 september 2010 om 16:19:
Zal je zien dat er een wijsneus opstaat om me de harde feiten der economische welstaat in te wrijven, of dat een bebaarde professor me erop wijst dat er een bepaalde mate van vrijheidsinperking nodig is om totale chaos tegen te gaan.

Ik vind dat deze "wijsneus" daar best een punt heeft, wat wil je zonder economie doen dan? hezelfde wat je nu doet

Joh je moet dat niet letterlijk nemen........tuurlijk is economie nodig, maar daar doelt hij niet op....
Uitspraak van Ome Bertuz :X op woensdag 29 september 2010 om 17:18:
Joh je moet dat niet letterlijk nemen........tuurlijk is economie nodig, maar daar doelt hij niet op....

oke klopt.. maar waar doelt die dan op? z'n droom verwezelijken? (dus 5 dagen weekend, 2 dagen werken?)

is dat niet wat persoonlijk voor een column?
Uitspraak van Qwaribo op woensdag 29 september 2010 om 17:26:
oke klopt.. maar waar doelt die dan op? z'n droom verwezelijken? (dus 5 dagen weekend, 2 dagen werken?)

is dat niet wat persoonlijk voor een column?

In columns wordt vaak overdreven ;) Het gaat meer om het idee dat hij gewoon lekker aan het dagdromen is over 5 dagen weekend en dat hij er geen zin in heeft om daarin gestoord te worden.. dus als iemand dat wel doet, is die persoon in zijn dagdroom gewoon de pineut :lol:

Trouwens, op je profiel:
Favoriete site: www.wiljedatikopjeklaar.com

:roflol:
laatste aanpassing
 
HEER-LUK!!!

Geweldig om te lezen, ondanks voor sommige wellicht onnatuurlijke woordkeuze en zinsbouw, by far een van de beste columns hier gelezen ;)
 
Uitspraak van Qwaribo op woensdag 29 september 2010 om 17:26:
is dat niet wat persoonlijk voor een column?

Ik vind de uitleg van Sten1990 wel mooi :) en, zoals ook al gezegd, niet te letterlijk nemen ;)
laatste aanpassing
Aaaaaarrrriiiiieeeeeee!!! Jeeeeeeeeeeeeeww!! Schiet is op gek! Het bier is bijna op!!! :d
Zo dat werd weer es tijd ! Een goeie column ! En wat voor een.. Een van de betere die ik hier in mijn partyflock geschiedenis voorbij heb zien komen. Ik zeg volgende week weer zon heerlijke column ! :flower:
Hele leuke column!! Ben het er helemaal mee eens:)! Maarre, ik zou gewoon 3 dagen minder gaan werken, heb je ook 5 dagen weekend;)
JAAAAAAA EINDELIJK WEER EEN LEUKE COLUMN :cheer: !!
Uitspraak van verwijderd op woensdag 29 september 2010 om 19:39:
Ik vind de uitleg van Sten1990 wel mooi

:flower: Tnx

Ga je meer columns schrijven?? Ik (en zo te zien heel veel anderen ook) vind het echt een goeie column namelijk.. moet je iets mee doen ;)
laatste aanpassing
Leuk stukkie :) Maar goed, voor de mensen die zich wel serieus aangesproken voelen, misschien tijd voor een leukere baan :lol:?
Uitspraak van Juulleke op woensdag 29 september 2010 om 09:28:
Ein-de-lijk een goed geschreven column; iets wat een column genoemd mag worden! Wat hebben we daar lang op moeten wachten zeg.
Leuke column, en je hebt een goed punt.
Uitspraak van Peanutsz op woensdag 29 september 2010 om 19:53:
Aaaaaarrrriiiiieeeeeee!!! Jeeeeeeeeeeeeeww!! Schiet is op gek! Het bier is bijna op!!!

jaa tuurlijk dat lees ik ook als ik uit eten ben geweest en in de auto onderweg ben naar jullie :P
Hier ben ik het al mee eens sinds ik voor het eerst naar school moest.
5 tegen 2 is BELACHELIJK.
Geweldige column.
 
Had je een vak moeten leren, dan had je van 4 dagen per week rond kunnen komen.
 
Doe mij nog maar zon column, leuk geschreven en leest lkkr weg.
Heb er ook vaak over gedroomt om die dagen om te gooien, ik steun je ideeën (Y)
Heel netjes geschreven :respect:
erg leuk om te lezen, en ik ben het helemaal met je eens ;)
Uitspraak van TECHNOFREAK® op donderdag 30 september 2010 om 13:39:
Kom op mensen... er is toch niets mooiers als werken

ik ben blij als het weer maandag is ;)
voor de volle 100% ben ik het hier mee eens!
Leuk geschreven :D
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 september 2010 om 11:29:
Had je een vak moeten leren, dan had je van 4 dagen per week rond kunnen komen.

hoeft niet, tis maar hoe snel je tevreden bent :)
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 1706, 1940}
chapeau:D
Geniaal.
Artiest Imil
Yeah, loonslaven 4 life
 
Eigenlijk gaat het nergens over, want je weekend duurt al langer dan je hele werkweek.
Een gemiddelde werkweek is 40 uur.

En je weekend duurt minimaal 48 uur, dus je moet niet zo klagen ;)
Je hebt langer weekend dan dat je werkt :)
 
mooi geschreven!!
in uren is het 128 tegen 40, dusja :P
weer eens een prima stukje sinds tijden (y) . zo zie ik ze graag meer... oh ja, ik ben het ook helemaal eens met de schrijver :) .
Jezus wat een heerlijke column :respect:
Wel een beetje zware stof zo vroeg op me laatste werkdag.. maar dat ligt aan mij :P
Leuke column :respect:....

Alleen beetje onrealistisch idee. Mr wil 2 dagen werken en 5 dagen weekend??? :lol:... hij denkt ook niet langer na dan zijn neus lang is.

Hoe wil je in vredesnaam genoeg geld binnen krijgen in die 2 werken dagen, om 5 dagen het weekend door te komen????? Zal die/je vast geen sec aan gedacht hebben, ofwel???? :lol:..

Maaruh :lol: @ volk met 2 dagen weekend .... ik heb 4 dagen weekend hooooooooor, maar ook wel 6 werkdagen.

Ploegendienst ROELEERT!!!!
1- meer vrije tijd.
2- meer geld
3- langer weeknd

Ergo....als je vind te weinig dagen in je weekend te hebben, ga de ploegen in.
Schitterende column en een heerlijk standpunt..

Go run for president!! Mijn stem heb je! :D

Props (Y)
hahaha mooi verhaal :D maar of het ooit zo ver komt...
 
Uitspraak van TriNitroTolueen op vrijdag 1 oktober 2010 om 09:35:
Hoe wil je in vredesnaam genoeg geld binnen krijgen in die 2 werken dagen, om 5 dagen het weekend door te komen????? Zal die/je vast geen sec aan gedacht hebben, ofwel???? ..

Uiteraard zou er een totale ommekeer in onze maatschappij moeten plaatsvinden alvorens mijn voorstel uitgevoerd kan worden. Hierbij denk ik aan een viervoudiging van het minimumloon voor tijdens deze twee werkdagen, waardoor het geld geen probleem zal zijn. Hoe we de economie van instorten behouden? Simpel: aangezien iedereen maar twee dagen werkt zullen ook winkels en bedrijven geen volle werkweken meer maken, waardoor al dat extra verdiende geld niet uitgegeven kan worden (want, dichte winkels) maar lekker rente kan vangen op buitenlandse spaarrekeningen, die wij, als trouwe burgers, gewillig afstaan aan de overheid om die viervoudiging te bekostigen.

Nee, totale onzin natuurlijk, maar het is ook vrij naïef om te denken dat deze column een serieuze poging deed om de wereld te veranderen. Dagdromen en vermaak, dat is alles ;)

Bedankt voor de reacties iig :)
 
Uitspraak van Sten1990 op donderdag 30 september 2010 om 02:05:
Ga je meer columns schrijven?? Ik (en zo te zien heel veel anderen ook) vind het echt een goeie column namelijk.. moet je iets mee doen

Dank :) Er staan er al een paar van me, maar dit zal zeker de laatste niet zijn :P
 
vermakelijke column, jij mag er meer schrijven.
Geweldig column.
 
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 2 oktober 2010 om 10:04:
Uiteraard zou er een totale ommekeer in onze maatschappij moeten plaatsvinden alvorens mijn voorstel uitgevoerd kan worden. Hierbij denk ik aan een viervoudiging van het minimumloon voor tijdens deze twee werkdagen, waardoor het geld geen probleem zal zijn. Hoe we de economie van instorten behouden? Simpel: aangezien iedereen maar twee dagen werkt zullen ook winkels en bedrijven geen volle werkweken meer maken, waardoor al dat extra verdiende geld niet uitgegeven kan worden (want, dichte winkels) maar lekker rente kan vangen op buitenlandse spaarrekeningen, die wij, als trouwe burgers, gewillig afstaan aan de overheid om die viervoudiging te bekostigen.

:lol: :roflol: (Y)
 
GENIAAL :D(Y)
Uitspraak van TECHNOFREAK® op donderdag 30 september 2010 om 13:39:
Kom op mensen... er is toch niets mooiers als werken

:lol: je maakt een grapje hoop ik.......... ;)
 
vroeg opstaan is nu eenmaal onnatuurlijk

Wat een bullshit. Het is "natuurlijk" om op te staan met de zon en die is in de zomer heel wat eerder op dan normale mensen wakker worden hoor ! Tevens is het ook "natuurlijk" om te gaan slapen als de zon ondergaat...

Verder is het wel een leuke column
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 5 oktober 2010 om 08:02:
Wat een bullshit. Het is "natuurlijk" om op te staan met de zon en die is in de zomer heel wat eerder op dan normale mensen wakker worden hoor ! Tevens is het ook "natuurlijk" om te gaan slapen als de zon ondergaat...

HAP! :honger:

Ik lig in het weekend vaak nog in me nest als de zon op is... en wakker als de zon onder is :banana:
 
hahahahah.. loonslaaf ben ik ook.... :( HUIL HUIL jank grien

Wederom een goede COLUMN!
laatste aanpassing
WTFBBQ citeer 29 september 2010 14:06
Wat is de moraal ?

Het is geen Disney verhaaltje, waar achter elk verhaal een moraal steekt, daar is een column tenslotte ook niet altijd voor bedoeld...

Maar TOP-stukje (Y)
Oh maar ik heb echt heel veel plezier in me werk. Ik ben dagelijks bezig met mijn hobby, sta continu te lullen met zowel bekenden als onbekenden, en krijg er nog royaal voor betaald ook. Mijn werk heeft eigenlijk maar 1 nadeel en dat is dat het vaak op zaterdag ook is.
Maar ach, dat nemen we voor lief. Met plezier opstaan en zeggen "yes, weer een dagje werken!" is niet iets wat voor iedereen op gaat :)
leuke tekst
Leuk stukje!

Doordeweeks heb ik het ook prima naar m'n zin, maar de verhouding 5-2 is wel beetje vreemd! De maandag als 3e weekenddag lijkt me wel wat haha :P
Superleuk geschreven en mooie woordkeuze! (Y) Thanks, ik heb er om gelachen!
hulde hulde hulde lig helemaal stuk agter de pc :respect::roflol:
 
eindelijk ja!!
lang moeten wachten op een goeie column!!
super column!
en ik geef je groot gelijk, ik ga ook voor de 5 dagen weekend!!
mijn stem heb je
Ik heb van elke 10 dagen 4 dagen vrij en kan 8 van de 10 dagen uitslapen. Het enige nadeel is dat ik af en toe weekenden moet werken. I (L) ploegendienst!
laatste aanpassing
 
Dat zou het moment zijn waarop ik van mijn tafel spring, om mijn voet tegen de kaak van de wijsneus te plaatsen en de professor na een soepele landing naar de grond te werken

:respect:
goeie column! waarom 2 dagen leven als er 7 dagen in week zitten toch?:)
Uitspraak van ik91 op woensdag 29 september 2010 om 13:11:
zeker mooi geschreve maar door de 5 kutdage zijn de 2 vrije dage extra speciaal

helemaal mee eens :)
Uitspraak van Leipe Shit Ouwe' op zaterdag 9 oktober 2010 om 00:54:
Ik heb van elke 10 dagen 4 dagen vrij en kan 8 van de 10 dagen uitslapen

rekensom... :rot: gaat nu niet lukken ;)
10 dagen - 4 vrije dagen = 6 werkdagen
8 maal uitslapen waarvan 4 maal op de vrije dag blijven er nog 4 dagen over, 4 van de 6 werkdagen kan er dus worden uitgeslapen

Rekensom: Gaat wel lukken, zo simpel..
leuk geschreven! Helaas zijn we doordat er maar beperkt geld gedrukt wordt.....genoodzaakt om te werken.
Ik kijk zelf ook uit naar de weekenden! Om totale chaos en te grote verleidingen te voorkomen zeg ik:
4 dagen weekend, 3 dagen werken! :D
(y) nice
Uitspraak van Juulleke op woensdag 29 september 2010 om 10:45:
Aan de andere kant: een werkweek duurt 40 uur, en mijn weekend 48 uur...

:roflol: :coke: :bounce: Scherp!(Y)
laatste aanpassing
Ik zou zeggen, ga de politiek in. Dan zal ik je rechterhand zijn ;)
Goed column weer!

Was benieuwd wie de schrijver ervan was, de naam 'Deqs' zei me even niets namelijk; 'n kijkje bij z'n profiel en m'n vermoeden werd bevestigd háhá hoe kon het ook anders! Mooie herkenbare stijl van schrijven & humor vind je bij al je columns weer terug. (Y)

Good job.
 
Uitspraak van Dennuzzz op donderdag 21 oktober 2010 om 14:53:
Goed column weer!

Was benieuwd wie de schrijver ervan was, de naam 'Deqs' zei me even niets namelijk; 'n kijkje bij z'n profiel en m'n vermoeden werd bevestigd háhá hoe kon het ook anders! Mooie herkenbare stijl van schrijven & humor vind je bij al je columns weer terug.

Good job.

Cool, bedankt!
Werkzaam bij Haelen.tk
Artiest Mass-E
Uitspraak van Juulleke op woensdag 29 september 2010 om 10:45:
Aan de andere kant: een werkweek duurt 40 uur, en mijn weekend 48 uur...

(Y)(Y)(Y)

Goeie column (Y), leest zich lekker weg
 
:respect: hier worstelt dr nog een met dat principe :respect: