Partyflock
 
­ Nederland

Rookverbod misschien niet zo onzinnig?!

anoniem gepubliceerd op
Rookverbod misschien niet zo onzinnig?!
14 december 2008
Vanaf de invoering van het rookverbod stuiten we op een groot verzet. Rokers voelen zich betutteld en de horeca ondernemers voelen zich benadeeld. In mijn sociale netwerk ontbreekt het niet van de 'gezelschapsrokers' de 'verveelde roker' en de 'stressroker', zelf heb ik ook een paar jaar deel gemaakt van deze wereld achter het rookgordijn. Toegegeven is dan ook dat ik met plezier mijn peukjes heb gerookt.

Bij invoering van het rookverbod voelde ik daarom ook mee met de mensen die nu naar buiten werden gejaagd om aan hun nicotine behoefte te voldoen. Het is toch betuttelend van de overheid om zich met ons gedrag te bemoeien? In de kroeg hoort toch gerookt te worden? Maar wat nu, als je het eens van de andere kant bekijkt. Een objectieve blik op de zaak werpen. Een meerderheid van de rokers keurt het roken niet eens goed en zegt diep van binnen eigenlijk wel te willen stoppen. De invoering van het rookverbod in openbare gebouwen en kantoren werd overladen met positieve reacties van zowel niet-rokers en rokers. Ondanks deze feiten blijft de vraag waarom het verzet in de Horeca zo groot blijft.

Naar mijn idee hebben we hier te maken met een veranderende beleefdheidsnorm. Door de eeuwen heen is beschaaf gedrag steeds verandert. Vroeger gingen de mensen nooit in bad, aten ze met hun handen en kotste rustig op straat. Bij afwijkend gedrag kijken mensen met een scheve blik. Uit onderzoek blijkt dan ook dat het aantal rokers afneemt. Wanneer een gedrag met 'vies' bestempelt wordt verdwijnt deze langzaam uit het straatbeeld. Het moet wel gezegd worden dat iets waarvan we weten dat het schadelijk is voor de gezondheid niet noodzakelijkerwijs gevoelens van afkeer en schande oproept. Omgekeerd geldt dat iets dat zulk soort gevoelens wel oproept, in het geheel niet schadelijk voor de gezondheid hoeft te zijn. De schadelijke effecten van meeroken zijn bewezen. Hoelang kunnen rokers zich schuil houden achter de gedachte dat het roken in de horeca een eigen zaak is, wanneer vaststaat dat zij andere met hen meesleuren. Is de beleefdheid die zij van andere verwachten ook verdwenen? Nu deze regel is ingevoerd kunnen niet-rokers een beroep doen op hun recht. Als ik nu in de kroeg sta en ik zou last hebben van iemand zijn rook kan ik zeggen: 'Het gaat niet om een gunst naar mij toe. Het recht vereist dat je stopt.´

680 opmerkingen

Uitspraak van verwijderd op maandag 5 januari 2009 om 12:38:
Iedereen loop wel te zeike over de gezondheid van niet rokers.. maar dan ken je net zo goed doodgaan want alles hier is slecht voor je.. denk je dat de buitenlucht zo fris is.. al die uitlaatgasse enzo...

dit is de eerst zin die ik hier lees maar ik vind hem enorm kortzichtig... Idd uitlaatgassen e.d. zijn ongezond maar al eens nagedacht dat een sigaret opsteken ook roetvorming meebrengt? Die slaat nadien dan neer op de boer zijn gezonde groentjes, de groentjes worden overspoeld met dioxines, de boer gaat failliet.

Dit is eveneens een overdreven stelling maar roken schaadt niet enkel de gezondheid van de roker en de niet roker maar heel het milieu en welzijn. Rokers zijn gewoonlijk zo naïef en zeggen "we moeten toch van iets sterven?" als ik als niet-roker in een cafeetje ga waar enorm veel wordt gerookt, daar heb ik gewoon echt last van, moeilijke ademhaling etc.. En je kleren stinken nog ook! Ik vind dat er weinig voordelen aan verbonden zijn. En de rokers sponseren dan ook nog eens de staatskas en het geld wordt toch nutteloos uitgegeven.

algemeen Rookverbod, strak plan, maar de overheid moet ook zijn verantwoordelijkheid opnemen en gewoon de verkoop van sigaretten verbieden. Want ze willen uiteindelijk geen geldverlies maken.
;)
Artiest Mikey
Ik ruik liever rook van een ander dan stront van een ander...
Uitspraak van Genz op zondag 11 januari 2009 om 17:31:
En de rokers sponseren dan ook nog eens de staatskas en het geld wordt toch nutteloos uitgegeven.

Dat geldt ook voor het geld dat dan aan "gezondheidszorg" wordt bespaard....
Dat wordt dan verdeeld onder de armen...
De linker en de rechter wel te verstaan
Uitspraak van Genz op zondag 11 januari 2009 om 17:31:
algemeen Rookverbod, strak plan, maar de overheid moet ook zijn verantwoordelijkheid opnemen en gewoon de verkoop van sigaretten verbieden. Want ze willen uiteindelijk geen geldverlies maken.

Jij kunt beter naar amerika gaan verhuizen of jij moet wel heel erg graag van je auto af willen.....
Want door dat er nog zo veel rokers zijn is de auto nog betaalbaar als ze dat gaan verbieden doe je niet alleen de criminaliteit een geweldig cadeau maar de belasting etc op je heilige koe gaat ook flink de lucht in...
Maar dat kan de niet-roker niks schelen zeker.........
laatste aanpassing
het eeuwige gezeik gaat verder. het rookverbod moet er weer uit. je mag tog zelf ook weten of je eet of niet ?
bovendien niemand stopt vanwege het rookverbod. de meeste mensen stoppen vanwege de belachelijke hoge prijs. op shag en peuken.
dus kom niet met onzin aanzetten.
Artiest Martinez
- niet meer roken in openbare plaatsen
- geen kerstbomenverbranding meer
- geen vuurwerk meer voor particulieren
- geen roze buurt meer
- geen drugs ( gedoogbeleid ) meer
- niet meer mogen roken in de auto
- geen paddo's meer
enz. enz.

Nog ff en ik ga hier weg....BAH !
kijk weetje in een koroegie of party etc rookt ongelveer 75% en de mensen die er aan ergere dat er gerookt woort is mis 5% dus wie pak je er nou mee? alleenmaar maar hun eige kut economie!!!!


oowjeej help het i slegt voor je je gaat eerder dood.....! MOET IK DAN GVD ZOON KK KASTPLANTJE WORDE IN DE 80-90!!!!! EGT NIET!!!




blijf lkkr door paffe;)(h)






roken = dood ->rookverbod ->Minder roken ->Minder sterfgevallen ->Wereldbevolking groeit ->teveel mensen ->te weinig eten ->dood
 
Uitspraak van Genz op zondag 11 januari 2009 om 17:31:
als ik als niet-roker in een cafeetje ga waar enorm veel wordt gerookt, daar heb ik gewoon echt last van, moeilijke ademhaling etc.. En je kleren stinken nog ook!

Ojaa nee de zweetlucht en kotslucht is lekkerder wou je zegge? als je der last van heb moet je buite gaan staan jullie wille tog frisse lucht?
 
Uitspraak van Raves op maandag 12 januari 2009 om 16:46:
- niet meer roken in openbare plaatsen
- geen kerstbomenverbranding meer
- geen vuurwerk meer voor particulieren
- geen roze buurt meer
- geen drugs ( gedoogbeleid ) meer
- niet meer mogen roken in de auto
- geen paddo's meer
enz. enz.

Nog ff en ik ga hier weg....BAH !

mee eens.. door alles te verbiede breng je de criminaliteit alleen maar omhoog.. Kbdoel kijk nu je moet buite gaan staan met je drankje.. de 1 zegt iets verkeerd tege de ander en ineens is de stop doorgeslage en staat iedereen te vechte.. nee da is lekker zeg.. daar word je egt heeel vrolijk van jah.. en dan ben ik toch heel blij dat ze er hier gwoon totale schijt aan hebbe.. ik ruik liever naar rook heel de avond dan naar iemand anders zen zweet of kots..
 
en by the way.. je ziet vaker niet rokers die aan kanker dood gaan dan de wel rokers.. ook grote onzin van roke krijg je kanker blablabla van in de buiten lucht lope ook dus loop allemaal niet zo te zeike blijf lekker binne sluit je eige op als je er zoveel probleme mee heb..
Artiest Cazzo
Uitspraak van Raves op maandag 12 januari 2009 om 16:46:
- niet meer roken in openbare plaatsen
- geen kerstbomenverbranding meer
- geen vuurwerk meer voor particulieren
- geen roze buurt meer
- geen drugs ( gedoogbeleid ) meer
- niet meer mogen roken in de auto
- geen paddo's meer

Ik hoop dat iedereen de afgelopen tijd geleerd heeft dat er bij de volgende verkiezingen geen hokjes met een C aangekruist dienen te worden, Wolven zijn het, in een witte vacht
Ik vind het mooi om te zien dat we eindelijk een keer niet pikken wat ons opgelegd wordt!
Niet dat ik perse wil roken in de horeca, maar gewoon om de gedachte..

Nu het rookverbod er door is, is dat voor de niet-rokers nog niet genoeg!!
Alle rokers moeten op de terrassen gaan zitten, maar daar is de niet-roker het ook niet mee eens.. 'want zij hebben nu de kans niet meer lekker buiten op het terras van het zonnetje te genieten, omdat ze daar nu in de rook zitten'!!!!
WANNEER STOPT DE BULLSHIT!!

Ze zijn nu zelfs in Den Haag aan het bespreken of er ook een rookverbod komt op roken in de auto. Want als je je kind in de auto hebt zitten en je rookt, is dat ook schadelijk!!!
Moeten ze zich ook daar mee gaan bemoeien?

Ab Klink bedankt! Zelf ook roker, maar geen sociaal leven, dus nog nooit in de kroeg geweest! (Werd meteen tegen zun bakkes geveegd met zun misselijke kop..)
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Clau! op dinsdag 13 januari 2009 om 20:06:
Ik vind het mooi om te zien dat we eindelijk een keer niet pikken wat ons opgelegd wordt!
Niet dat ik perse wil roken in de horeca, maar gewoon om de gedachte..

We pikken al heel lang niet wat ons opgelegd wordt maar normaal gezien denkt de mens van ach laat het ook maar het helpt toch niet als we er tegen in gaan.. maar dit gaat gewoon te ver.. Nog ff en je mag niet meer buiten roken want dan is dat ook schadelijk voor de mense buite.. Nou dan gaan de mense die niet roken maar lekker binnen zitten als ze er zoveel last van hebbe.. alsof al die uitlaat gasse niet schadelijk zijn.. verzin daar is wat op BENZINE.. maak elke auto op zonnebloem olie ofzo het kan toch dus waarom doen ze het niet als het zoveel beter is voor het milieu.. alles is slecht voor je.. zelfs van eten.. fruit is slecht voor je tanden.. dat vlees is slecht voor je gewicht.. gwoon alles doen wat slecht is lkkr belangerijk dood ga je toch..
Uitspraak van verwijderd op donderdag 8 januari 2009 om 10:12:
SCHIJT AAN HET ROOKBELEID!!

helemaal mee eens!
 
gewoon roken.:D
kutrookverbood.. hoerenkutrookverbod
de rokers bepalen zelf wel of z ewillen stoppen ofniet nu word het in pricipe gedwongen gewoon verkapt rusland hierzo rusland mag nu alles hier nisk meer
Uitspraak van Clau! op dinsdag 13 januari 2009 om 20:06:
Ze zijn nu zelfs in Den Haag aan het bespreken of er ook een rookverbod komt op roken in de auto. Want als je je kind in de auto hebt zitten en je rookt, is dat ook schadelijk!!!
Moeten ze zich ook daar mee gaan bemoeien?

Tuurlijk ze hebben niks nuttigs te doen.....
De vs aanspreken op hun leen-gedrag en op die waardeloze oorlog is minder belangrijk dan burgertje dwars zitten
Uitspraak van Cazzo op dinsdag 13 januari 2009 om 12:41:
Ik hoop dat iedereen de afgelopen tijd geleerd heeft dat er bij de volgende verkiezingen geen hokjes met een C aangekruist dienen te worden, Wolven zijn het, in een witte vacht

Mee eens maar dat gebeurt toch wel.. Ik stem nooit op een christelijke partij omdat de katholieken door de eeuwen heen alleen maar rotzooi trapten en mensen oplichtten
In het jaar 1500 regeerde de kerk en nu 500 jaar later doen ze het nog steeds
Denken mensen er uberhaupt wel over na WAAROM het rookverbod is ingevoerd ipv er alleen maar tegen aan te schoppen?
WEER ZO'N PISLUL ZONDER VERSTAND VAN HORECA!!! IK KAN ME ER G'DVERD'MME ZO KWAAD OVER MAKEN!!
IK HEB OOK WEL EENS LAST VAN DRONKEN MENSEN, MAG ER OVER EEN PAAR JAAR DAN NOG WEL GEZOPEN WORDEN IN DE KROEG?????
STELLETJE FOCKING JOKKO'S!!!!! LANG LEVEN SEX, DRUGS, ALCOHOL EN SIGARETTEN!!! :respect: 2 THE PARTY PEOPLE!!
Uitspraak van Notorious-:bier: op donderdag 15 januari 2009 om 18:44:
IK HEB OOK WEL EENS LAST VAN DRONKEN MENSEN, MAG ER OVER EEN PAAR JAAR DAN NOG WEL GEZOPEN WORDEN IN DE KROEG?????

Hier ben ik het nou helemaal mee eens..:respect:

Maar kyk. als je in de kroeg bent en je wil roken, moet je naar buiten.
dan denk je neem ik lekker een glas bier mee, maar nee dat mag ook niet,
want dan kryg je een boete voor openbaar drinken ofzoo.
dus ik vind het rookverbod echt dikke bullshit!

PP!
Uitspraak van Notorious-:bier: op donderdag 15 januari 2009 om 18:44:
IK HEB OOK WEL EENS LAST VAN DRONKEN MENSEN, MAG ER OVER EEN PAAR JAAR DAN NOG WEL GEZOPEN WORDEN IN DE KROEG?????

Waarschijnlijk niet, want dat is de volgende logische stap. In de VS (de grote Voorloper van het Verbieden) is de eerste anti-alcohol-in-de-kroeg-wet al ingediend... weliswaar is de wet niet aangenomen, maar zodra de farmaceutische industrie een terugloop ziet in de verkoop van anti-rookpilletjes en -pleisters en -kauwgoms en -whatever, gaan ze zich natuurlijk hierop storten omdat je door het verbieden van iets wat in feite legaal is, het hek hebt opengezet voor nog méér van dat soort verboden.

En dan hoeft er hier nog maar één persoon om het leven te komen omdat iemand te veel gezopen heeft in de kroeg en hatsee! we hebben er een drankverbod bij. In Frankrijk (of was het Italië?) zijn ze al bezig met een beperkende maatregel voor het aantal per klant te schenken alcoholische consumpties en in andere landen wordt inmiddels gewerkt aan een verbod om je "in kennelijke staat" op straat te begeven.

Allemaal maatregelen die zonder het rookverbod een HEEL stuk moeilijker waren geweest... :(
 
Uitspraak van Notorious-:bier: op donderdag 15 januari 2009 om 18:44:
WEER ZO'N PISLUL ZONDER VERSTAND VAN HORECA!!! IK KAN ME ER G'DVERD'MME ZO KWAAD OVER MAKEN!!
IK HEB OOK WEL EENS LAST VAN DRONKEN MENSEN, MAG ER OVER EEN PAAR JAAR DAN NOG WEL GEZOPEN WORDEN IN DE KROEG?????
STELLETJE FOCKING JOKKO'S!!!!! LANG LEVEN SEX, DRUGS, ALCOHOL EN SIGARETTEN!!! :respect: 2 THE PARTY PEOPLE!!

Dude thats the spirit :D
laatste aanpassing
'Daar sta je dan.. met zn 3'en over omdat de rest buiten moet roken, bullshit dat rookverbod'

Ik rook zelf ook maar veel mensen die niet roken denken er dus zo over..
Uitspraak van [KAAL] op maandag 12 januari 2009 om 17:10:
roken = dood ->rookverbod ->Minder roken ->Minder sterfgevallen ->Wereldbevolking groeit ->teveel mensen ->te weinig eten ->dood

haha:lol:



Uitspraak van Raves op maandag 12 januari 2009 om 16:46:
- niet meer roken in openbare plaatsen
- geen kerstbomenverbranding meer
- geen vuurwerk meer voor particulieren
- geen roze buurt meer
- geen drugs ( gedoogbeleid ) meer
- niet meer mogen roken in de auto
- geen paddo's meer
enz. enz.

Nog ff en ik ga hier weg....BAH !

:respect:
Uitspraak van Da Voice op dinsdag 20 januari 2009 om 13:54:
'Daar sta je dan.. met zn 3'en over omdat de rest buiten moet roken, bullshit dat rookverbod'

Ik rook zelf ook maar veel mensen die niet roken denken er dus zo over..

mee eens:)
Gewoon roken in de kroegen, word in veel plaatsen toch lekker gedaan.
was paar maanden geleden op een feestje waar het rookgedeelte gewoon een ruimte was aan de zaal die niet afgesloten was, dus de rook kwam gewoon binnen. mag dat wel dan?
rookverbod=onzin
 
ik vin het wel goed wand nu hoefen mensen ook niet meer rooken het kost geld en het is doodeleik
 
Uitspraak van Genz op zondag 11 januari 2009 om 17:31:
Rokers zijn gewoonlijk zo naïef en zeggen "we moeten toch van iets sterven?"

Niet alles over een kam scheren he. ;)