Elektronische muziek bestaat niet. Het is een soort tijdelijk hobby van een stel amateurs, vooral gebezigd op afgelegen locaties, besmet door drugs, drank en verafgode eenlingen op een hoog podium aanbeden door de hersenlozen onder ons. Nogal kort door de bocht natuurlijk, maar het heeft veel weg van het standpunt van de officiële media ten aanzien van elektronische muziek. Of je nou van house, techno, hardstyle of zelfs van hardcore houdt, het moet menigeen toch opgevallen zijn dat de feesten waar er in Nederland legio van zijn, die door tienduizenden liefhebbers bezocht worden, tot files lijden en in sommige gevallen tot talloze arrestaties in de moderne `mediacratie’ niet bepaald breed uitgemeten worden. Zo smal zelfs, dat je je heel goed moet vasthouden, wil je er niet vanaf vallen. Vanuit journalistiek oogpunt een enorm drama, want er ligt op een gemiddeld festival genoeg stof tot schrijven. Voor de duidelijkheid: dan heb ik het niet over 3voor12 reportages, of magazines zoals DJBroadcast, maar gewoon de dagelijkse media, zoals de NOS, De Volkskrant en, vooruit, De Telegraaf.
Journalistieke pareltjes liggen er voor het oprapen. Alleen al gezien vanuit de keerzijde van dit fenomeen: de drugs, maar ook vanwege de verregaande beleving van veel bezoekers en de voorbode van een nieuwe generatie met hoge eisen en een complete nieuwe beleving van muziek en uitgaan. Het valt misschien voor de buitenstaander niet te bevatten en misschien is het voor niet-kenners zelfs een verwerpelijke cultuur, maar het is er al jaren één waar je niet om heen kunt. Antropologen, laaf u! Het is een stroming die je een stuk beter begrijpt, als je er gewoon eens komt kijken. Zelfs al ben je als medium niet eens geïnteresseerd aan wat er achter deze enorme stroming schuilgaat, wie de trendsetters zijn, waar de miljoenen naar toe gaan en wat het voor impact heeft op de komende generaties; dan nog valt er genoeg te halen. Wat dacht je van de toenemende status van dj’s, het morele verval en nieuwe muziek. Hoeveel platen komen vanuit de `underground’ niet steeds weer bovendrijven? Hoezo de jaarlijkse haringtest in het AD? Het festivalseizoen is begonnen. Dan heb je het pas echt over iets dat in gang wordt gezet.
Neem nou deze website. Honderduizenden leden, waarvoor duizenden feesten worden georganiseerd. In de agenda zoveel sterretjes dat het je voor de ogen schittert. De vraag is of deze journalistieke starheid iets is waarmee je je als liefhebber van techno, house of welk ander genre dan ook (zelfs hardcore) in je handen moet wrijven. Zolang het niet al te breed uitgemeten wordt, blijven de excessen, waar er genoeg van zijn, ook uit de spotlights. Kijk, als dat iets is waar je zelfs schuldig aan bent, dan snap ik dat je je in bovenstaand standpunt kunt vinden, maar dan kun je tot de minderheid rekenen en beter een andere hobby zoeken. Natuurlijk is er een minderheid die vlucht in de muziek, in de drugs, weg van de beklemmende werkelijkheid. Ik weet alleen dat ik een grote groep muziekliefhebbers vertegenwoordig, die zich evenredig weet te gedragen aan het getal dat er achter zijn leeftijd staat. Dan hebben we het toch over een grotere groep dan de bezoekers van mijnheer Roelvink in Ahoy, Northsea Jazz, Marco Borsato en Ome Henk (Op de Camping, lalalala) samengevoegd in het meervoud.
Laten we eerlijk zijn: underground is het natuurlijk alleen niet meer, daarvoor zijn de diverse stromingen, enkele uitzonderingen daargelaten, wel wat te groot geworden. Maar gezien de enorme aantallen bezoekers van talloze indoor en outdoor feesten vraag ik me af wat er, in de onuitgesprokene zijn naam, nodig is voor een fair share aan representatieve media-aandacht in deze natie. Lowlands is toch wel het meest schrikbarende voorbeeld van dit alles. Een onuitstaanbaar en toonaangevend staaltje selectieve journalistiek. Zo'n dertig procent van alle optredens werd dit jaar verzorgd door dj's vanuit binnen en buitenland die enkele tenten tot de nok toe vol wisten te krijgen. Het lijkt niet echt doorgedrongen. Nog altijd is het de `mainstream’ muziek die in de samenvattingen op radio en tv, en zelfs op 3voor12 aan bod komt. Dat valt toch niet te verdedigen? Het wordt stilaan tijd dat een nieuwe generatie journalisten eens heel kritisch naar zichzelf gaat kijken, en dan bij voorkeur in de spiegel.
285 opmerkingen
Uitspraak van vanKnetteren op dinsdag 9 oktober 2007 om 23:31:goeie column slechte inhoud...
laat het aub niet commerciëler worden dan dat het al is.
ik wist niet precies hoe ik mn standpunt formuleren wilde, en toen zag ik dit staan
(hoewel ik af en toe een klein stukje over Hardcore in de metro wel leuk vind)
sorry maar volgens mij ligt het aan jullie zelf, als jullie dít al een moeilijk tekst vinden ga dan maar niet naar de middelbare school toe! (zal lastig worden dan) en die column... ach ja zijn we in dit kleine kikkerlandje sowieso niet al hardstikke gestoord, in ons kleine landje zitten er gewoon 3 media'bazen' zich ongegeneerd kapot te lachen over hoe 16 miljoen mensen alles klakkeloos geloven van wat er gezegd word.. en dan is het wel het laatste waar ik me druk over maak dat ze de electronische muziek niet de waardering geven die het wel zou moeten krijgen! (houd het klimaat'probleem' in je achterhoofd, blijf het toch eens allemaal realistisch bekijken stelletje naievelingen, is namelijk helemaal niet waar en pure geldklopperij)
Zoals Typhoon zei De media schept een beeld waar wij weer onze mening op baseren..
En ik heb toch aardig wat discussies hier op flock gezien waar dit het onderwerp was en toen was iedereen er aardig eens gezind over dat de dance scene alleen maar negatief in beeld komt. En daar gaat dit collum nou over. Alleen nu zeikt iedereen dit collum af omdat?
Krijg het idee dat dit weer van dat schapen gedrag is waar
En ik heb toch aardig wat discussies hier op flock gezien waar dit het onderwerp was en toen was iedereen er aardig eens gezind over dat de dance scene alleen maar negatief in beeld komt. En daar gaat dit collum nou over. Alleen nu zeikt iedereen dit collum af omdat?
gaat erom dat het nu alleen negatief in de media komt, en nooit es een x positief. Dus dan kunne ze et beter laten. Maja, als et dan weer zoals al gezegt vaak positief in de media komt, word et waarschijnlijk commercieler. Dus weer duurdere kaartjes.
Maarja, ik vind et een goeie column, maar waarom steeds:
"house of welk ander genre dan ook (zelfs hardcore)"
dat (zelfs hardcore)? ik snap nie wrom dat "zelfs" er staat.
Hardcore is iets daar moet je van houden en dat het negatief is? mischien? mischien niet. maar toch de mensen denken er tegenwoordig slecht over, je kan amper nog een bb jack aan of je word al uitgescholden voor nazi, niet dat het mij wat interreseerd, maar miss anderen wel. maar boeiend. H4L! Heb er gevoel voor luister gfb ==> http://www.mad.gabbafront.com/traxx/gfb_-_sinners.mp3
Zit wel een waarheid in.
K lees over "onze" feesten eigenlijk alleen maar hoeveel mensen er zijn opgepakt of dat het redelijk rustig is verlopen.
En dat dan in hele kleine berichtjes.
Maar wij weten wel beter toch?
De oude bekrompen mensen die bang zijn voor deze nieuwe culturele stroming in de muziek hoeven niet meer te weten.
Daarbij vind ik het ook helemaal niet nodig dat het meer in de media komt.
Want zelfs zonder de grote media heeft een goede Nederlandse DJ wereldwijd meer fans en aanhangers dan een goede Nederlandse mainstream zanger.
Dit zit em wat mij betreft niet in de gesproken taal van de muziek.
Maar in de taal van de muziek zelf.
K lees over "onze" feesten eigenlijk alleen maar hoeveel mensen er zijn opgepakt of dat het redelijk rustig is verlopen.
En dat dan in hele kleine berichtjes.
Maar wij weten wel beter toch?
De oude bekrompen mensen die bang zijn voor deze nieuwe culturele stroming in de muziek hoeven niet meer te weten.
Daarbij vind ik het ook helemaal niet nodig dat het meer in de media komt.
Want zelfs zonder de grote media heeft een goede Nederlandse DJ wereldwijd meer fans en aanhangers dan een goede Nederlandse mainstream zanger.
Dit zit em wat mij betreft niet in de gesproken taal van de muziek.
Maar in de taal van de muziek zelf.
Helemaal mee eens,..
Als je naar een willekeurig journaal kijkt of 'n willekeurige krant openslaat dan staan daar enkel negatieve berichten in. Want dat is nieuws dat verkoopt.. Dus als "onze" feesten breed worden uitgelicht in de media dan komen daar misschien niet enkel de slechte dingen aan bod, maar die zullen wel de meeste aandacht krijgen. Met als gevolg dat er weer nieuwe regeltjes en wetten ingevoerd worden die de feesten zogenaamd weer in 't gareel moeten krijgen,.. ook al is het minder dan 1% van het totaalplaatje wat de mist in gaat..
Als je naar een willekeurig journaal kijkt of 'n willekeurige krant openslaat dan staan daar enkel negatieve berichten in. Want dat is nieuws dat verkoopt.. Dus als "onze" feesten breed worden uitgelicht in de media dan komen daar misschien niet enkel de slechte dingen aan bod, maar die zullen wel de meeste aandacht krijgen. Met als gevolg dat er weer nieuwe regeltjes en wetten ingevoerd worden die de feesten zogenaamd weer in 't gareel moeten krijgen,.. ook al is het minder dan 1% van het totaalplaatje wat de mist in gaat..
Electronisch muziek is de hedendaagse muziek waar men als journalisten op af kan geven. Vroeger kon dat naar aanleiding van de een Woodstock Festival waar de LSDgebruikende, Wietrokende mens(en wat niet allemaal meer?) mocht luisteren naar artiesten en dat alles onder het motto van de hippietijd. Toen was dat de groep waar de journalisten tegen streed , echter was het toen allemaal mooi en komen dingen van toen nu weer terug als zijnde leuk.
Neem dingen met een korreltje zout, ik denk dat iedere feestganger/exfeestganger er wel zijn eigen ideeen op na houd. Ik heb feesten en muziek veelal als fases in mijn leven gezien. Ik zocht iedere keer weer naar een nieuwe uitdaging hetzij in de locatie, de artiesten, leuk publiek en atmosfeer. Zo kan ik nog het meest genieten van de house uit de begin jaren negentig(houseparty 1,2,3 en ga zo maar door). Mensen praten (on)bewust vaak vanuit het perspectief 'vroeger was alles beter', zo journalisten dus ook.
Je moet altijd objectief blijven, muziek is met liefde gemaakt(dan heb ik niet over gejatte en simple tien in een dozijn housedeuntjes) en dat staat los van mijn gevoel op dit moment tegenover de houseparty's. Er gebeurt nog genoeg, echter zie ik tegenwoordig erg weinig meer de noodzaak van een bezoek aan een feest. Is het dat ik ouder word? Nee, ik denk dat ik het na 10 jaar wel een beetje heb gehad en gezien. Mysteryland,Awakenings,Sensation,Tresor,U60311,Loveparade en ga zo maar door. Wat valt er voor mij nog te ontdekken denk ik (on)bewust. Maar mijn gevoel bij een lekkere technoplaat en oudewetse vette houseplaat dat zal altijd blijven, ik heb mijn muzikale horizon verbreed en ontwikkeld de laatste 10 jaar.
Neem dingen met een korreltje zout, ik denk dat iedere feestganger/exfeestganger er wel zijn eigen ideeen op na houd. Ik heb feesten en muziek veelal als fases in mijn leven gezien. Ik zocht iedere keer weer naar een nieuwe uitdaging hetzij in de locatie, de artiesten, leuk publiek en atmosfeer. Zo kan ik nog het meest genieten van de house uit de begin jaren negentig(houseparty 1,2,3 en ga zo maar door). Mensen praten (on)bewust vaak vanuit het perspectief 'vroeger was alles beter', zo journalisten dus ook.
Je moet altijd objectief blijven, muziek is met liefde gemaakt(dan heb ik niet over gejatte en simple tien in een dozijn housedeuntjes) en dat staat los van mijn gevoel op dit moment tegenover de houseparty's. Er gebeurt nog genoeg, echter zie ik tegenwoordig erg weinig meer de noodzaak van een bezoek aan een feest. Is het dat ik ouder word? Nee, ik denk dat ik het na 10 jaar wel een beetje heb gehad en gezien. Mysteryland,Awakenings,Sensation,Tresor,U60311,Loveparade en ga zo maar door. Wat valt er voor mij nog te ontdekken denk ik (on)bewust. Maar mijn gevoel bij een lekkere technoplaat en oudewetse vette houseplaat dat zal altijd blijven, ik heb mijn muzikale horizon verbreed en ontwikkeld de laatste 10 jaar.
laatste aanpassing
Hij vraagt gewoon om wat meer aandacht voor deze 'scene' vanuit journalistiek oogpunt.
jah, duh, er wordt een enorme berg drugs gebruikt, maar euh, als je goed heb opgelet, zegt hij er in feite geen kwaad woord over hoor...
Tis nou ook weer niet zo dat drugs, super-fijn-te-gek-gaaf-leuk-goed voor je is... wel? Als je dat niet in kunt zien als gebruiker heb je volgens mij een probleem.
De LEZER die geeft er een negatieve draai aan hier valt mij op
hij geeft slechts een weergave van de werkelijkheid
Daarbij, hij geeft ook aan dat het een verwerpelijke cultuur kan lijken voor de 'niet-kenner'
En ga zo maar door...
jah, duh, er wordt een enorme berg drugs gebruikt, maar euh, als je goed heb opgelet, zegt hij er in feite geen kwaad woord over hoor...
Tis nou ook weer niet zo dat drugs, super-fijn-te-gek-gaaf-leuk-goed voor je is... wel? Als je dat niet in kunt zien als gebruiker heb je volgens mij een probleem.
De LEZER die geeft er een negatieve draai aan hier valt mij op
hij geeft slechts een weergave van de werkelijkheid
Daarbij, hij geeft ook aan dat het een verwerpelijke cultuur kan lijken voor de 'niet-kenner'
En ga zo maar door...
Electronisch muziek is de hedendaagse muziek waar men als journalisten op af kan geven. Vroeger kon dat naar aanleiding van de een Woodstock Festival waar de LSDgebruikende, Wietrokende mens(en wat niet allemaal meer?) mocht luisteren naar artiesten en dat alles onder het motto van de hippietijd. Toen was dat de groep waar de journalisten tegen streed , echter was het toen allemaal mooi en komen dingen van toen nu weer terug als zijnde leuk.
Neem dingen met een korreltje zout, ik denk dat iedere feestganger/exfeestganger er wel zijn eigen ideeen op na houd. Ik heb feesten en muziek veelal als fases in mijn leven gezien. Ik zocht iedere keer weer naar een nieuwe uitdaging hetzij in de locatie, de artiesten, leuk publiek en atmosfeer. Zo kan ik nog het meest genieten van de house uit de begin jaren negentig(houseparty 1,2,3 en ga zo maar door). Mensen praten (on)bewust vaak vanuit het perspectief 'vroeger was alles beter', zo journalisten dus ook.
Je moet altijd objectief blijven, muziek is met liefde gemaakt(dan heb ik niet over gejatte en simple tien in een dozijn housedeuntjes) en dat staat los van mijn gevoel op dit moment tegenover de houseparty's. Er gebeurt nog genoeg, echter zie ik tegenwoordig erg weinig meer de noodzaak van een bezoek aan een feest. Is het dat ik ouder word? Nee, ik denk dat ik het na 10 jaar wel een beetje heb gehad en gezien. Mysteryland,Awakenings,Sensation,Tresor,U60311,Loveparade en ga zo maar door. Wat valt er voor mij nog te ontdekken denk ik (on)bewust. Maar mijn gevoel bij een lekkere technoplaat en oudewetse vette houseplaat dat zal altijd blijven, ik heb mijn muzikale horizon verbreed en ontwikkeld de laatste 10 jaar.
goed verhaal tim.
alleen denk je dat je alles hebt gezien, terwijl er nog vaak iets nieuws ergens de grond uit word gestampt? Je hebt veel gezien in het housewereldje...ook buiten onze grenzen. Maar als je het puntje van de ijsberg hebt gezien, betekend dat dan dat je op je hoogtepunt moet stoppen? Of het feit dat de rest van de feestjes daardoor minder leuk word, omdat je weet dat het beter kan, betekend dat dan voor jou dat je liever met je chick thuis op de bank een filmpje kijken gaat of iets dergelijks?
Is het dan ook zo dat als je de beste sexpartij ooit beleeft je daarna met geen ander meisje sex hebt omdat je weet dat het toch niet die ene kan evenaren?...
tis misschien vergezocht maar geluk en genot kan ik terugvinden in sex, maar ook zeker in een goed feest. en met beide zou ík iig niet kunnen of willen stoppen
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op donderdag 11 oktober 2007 om 10:28:en wat is de boodschap?
(misschien ben ik wel te simpel mja.. ksnap dr echt niet veel van )
Das wel heel eerlijk van je
laat hun maar denken en schrijven wat ze willen
schijt eraan
Nou niet echt, zker niet, Het is een schande dat journalisten zich niet goed informeren, en het liefst iets wat al een slechte achtergrond heeft, nog slechter/ erger te maken.
Helaas verkoopt Slecht nieuws beter dan Goed nieuws.
Dat onze scene op de achtergrond is, vind ik persoonlijk alleen maar fijn, zo komen alleen de liefhebbers naar feesten en niet de uitslovers/ kijkers/ sfeer bedervers!!! En anders gaat de overheid er weer mee bemoeien, en dat is alles behalve goed, vooral met de christenunie kan je je donder op zegge dat ze hele feesten nog beter en strenger controleren.
Zie al bij grote bekende feesten, hoe bekender het feest hoe strenger de controle.
laatste aanpassing
Ik snap je column. Echter, waarom is het belangrijk dat de media veel aandacht besteedt aan wat jij en ik leuk en mooi vinden. Persoonlijk heb ik geen bevestiging of goedkeuring van de media nodig om te genieten van een feestje. Ik heb zelfs liever dat ze er vanaf blijft! Overal waar de media aankomt verandert in popcorn voor de massa. Stel je voor, straks behaldeld Albert Verlinde de laatste release van Tresor als onderwerp in Shownieuws......moet er niet aan denken!
Uitspraak van vanKnetteren op dinsdag 9 oktober 2007 om 23:31:goeie column slechte inhoud...
Ligt het aan mij of spreekt je standpunt zichzelf tegen
Uitspraak van verwijderd op zondag 14 oktober 2007 om 15:36:goed verhaal tim.
alleen denk je dat je alles hebt gezien, terwijl er nog vaak iets nieuws ergens de grond uit word gestampt? Je hebt veel gezien in het housewereldje...ook buiten onze grenzen. Maar als je het puntje van de ijsberg hebt gezien, betekend dat dan dat je op je hoogtepunt moet stoppen? Of het feit dat de rest van de feestjes daardoor minder leuk word, omdat je weet dat het beter kan, betekend dat dan voor jou dat je liever met je chick thuis op de bank een filmpje kijken gaat of iets dergelijks?
Is het dan ook zo dat als je de beste sexpartij ooit beleeft je daarna met geen ander meisje sex hebt omdat je weet dat het toch niet die ene kan evenaren?...
tis misschien vergezocht maar geluk en genot kan ik terugvinden in sex, maar ook zeker in een goed feest. en met beide zou ík iig niet kunnen of willen stoppen
Ik sta open voor nieuwe dingen,leuke en interessante nieuwe dingen.
Toch weeg ik zaken tegen elkaar af, wat vind ik belangrijk na een bepaalde tijd. Denk dat je het leven (on)bewust steeds evalueert. Dat wil zeggen dat je voor jezelf gaat afwegen wat je van de dingen die je doet blijft doen en welke dingen je minder belangrijk vind.
De drang voor mij om bijvoorbeeld 25-50 euro te betalen om een hele nacht door te halen is voor mij niet sterk aanwezig. Dat wil niet zeggen dat ik niet kan genieten van de muziek of een avond met interessante muziek en of oude housemuziek waar ik ooh zo van geniet.
Echter kies ik mijn muziekhoogtepunten bewuster uit. Concert van dit, feestje geven met artiesten die ik zelf leuk vind om te horen etc.
Ik bezoek voetbalwedstrijden vind ik ook erg leuk,vakantie e.d.
Door de afwisseling houd ik het boeiend en daarbij vind ik dat het wat betreft uitgaan/feest bezoeken geen .....verplichting moet zijn.
Als ik uitga en ik heb het om 3.00uur gezien dan ervaar ik het niet als niet stoer om dan naar huis te gaan. Ik doe mijn hele leven al veel op gevoel en dat blijf ik de rest van mij leven ook wel doen.
Mn laatste feesten met een uitlooptijd tot minimaal 7.00 heb ik allemaal niet volgemaakt. 1Omdat ik het haat die verrotte koppen te zien, daar word ik niet vrolijk van en 2Omdat ik het niet waard meer vind om me 3 dagen verrot te voelen. Misschien word ik oud, maar er is meer dan feesten alleen .
Wat een boel shit.