Partyflock
 
­ Nederland

Elektronische muziek? There ain't no such thing!

door , gepubliceerd op
Elektronische muziek? There ain't no such thing!
7 september 2007
Elektronische muziek bestaat niet. Het is een soort tijdelijk hobby van een stel amateurs, vooral gebezigd op afgelegen locaties, besmet door drugs, drank en verafgode eenlingen op een hoog podium aanbeden door de hersenlozen onder ons. Nogal kort door de bocht natuurlijk, maar het heeft veel weg van het standpunt van de officiële media ten aanzien van elektronische muziek. Of je nou van house, techno, hardstyle of zelfs van hardcore houdt, het moet menigeen toch opgevallen zijn dat de feesten waar er in Nederland legio van zijn, die door tienduizenden liefhebbers bezocht worden, tot files lijden en in sommige gevallen tot talloze arrestaties in de moderne `mediacratie’ niet bepaald breed uitgemeten worden. Zo smal zelfs, dat je je heel goed moet vasthouden, wil je er niet vanaf vallen. Vanuit journalistiek oogpunt een enorm drama, want er ligt op een gemiddeld festival genoeg stof tot schrijven. Voor de duidelijkheid: dan heb ik het niet over 3voor12 reportages, of magazines zoals DJBroadcast, maar gewoon de dagelijkse media, zoals de NOS, De Volkskrant en, vooruit, De Telegraaf.

Journalistieke pareltjes liggen er voor het oprapen. Alleen al gezien vanuit de keerzijde van dit fenomeen: de drugs, maar ook vanwege de verregaande beleving van veel bezoekers en de voorbode van een nieuwe generatie met hoge eisen en een complete nieuwe beleving van muziek en uitgaan. Het valt misschien voor de buitenstaander niet te bevatten en misschien is het voor niet-kenners zelfs een verwerpelijke cultuur, maar het is er al jaren één waar je niet om heen kunt. Antropologen, laaf u! Het is een stroming die je een stuk beter begrijpt, als je er gewoon eens komt kijken. Zelfs al ben je als medium niet eens geïnteresseerd aan wat er achter deze enorme stroming schuilgaat, wie de trendsetters zijn, waar de miljoenen naar toe gaan en wat het voor impact heeft op de komende generaties; dan nog valt er genoeg te halen. Wat dacht je van de toenemende status van dj’s, het morele verval en nieuwe muziek. Hoeveel platen komen vanuit de `underground’ niet steeds weer bovendrijven? Hoezo de jaarlijkse haringtest in het AD? Het festivalseizoen is begonnen. Dan heb je het pas echt over iets dat in gang wordt gezet.

Neem nou deze website. Honderduizenden leden, waarvoor duizenden feesten worden georganiseerd. In de agenda zoveel sterretjes dat het je voor de ogen schittert. De vraag is of deze journalistieke starheid iets is waarmee je je als liefhebber van techno, house of welk ander genre dan ook (zelfs hardcore) in je handen moet wrijven. Zolang het niet al te breed uitgemeten wordt, blijven de excessen, waar er genoeg van zijn, ook uit de spotlights. Kijk, als dat iets is waar je zelfs schuldig aan bent, dan snap ik dat je je in bovenstaand standpunt kunt vinden, maar dan kun je tot de minderheid rekenen en beter een andere hobby zoeken. Natuurlijk is er een minderheid die vlucht in de muziek, in de drugs, weg van de beklemmende werkelijkheid. Ik weet alleen dat ik een grote groep muziekliefhebbers vertegenwoordig, die zich evenredig weet te gedragen aan het getal dat er achter zijn leeftijd staat. Dan hebben we het toch over een grotere groep dan de bezoekers van mijnheer Roelvink in Ahoy, Northsea Jazz, Marco Borsato en Ome Henk (Op de Camping, lalalala) samengevoegd in het meervoud.

Laten we eerlijk zijn: underground is het natuurlijk alleen niet meer, daarvoor zijn de diverse stromingen, enkele uitzonderingen daargelaten, wel wat te groot geworden. Maar gezien de enorme aantallen bezoekers van talloze indoor en outdoor feesten vraag ik me af wat er, in de onuitgesprokene zijn naam, nodig is voor een fair share aan representatieve media-aandacht in deze natie. Lowlands is toch wel het meest schrikbarende voorbeeld van dit alles. Een onuitstaanbaar en toonaangevend staaltje selectieve journalistiek. Zo'n dertig procent van alle optredens werd dit jaar verzorgd door dj's vanuit binnen en buitenland die enkele tenten tot de nok toe vol wisten te krijgen. Het lijkt niet echt doorgedrongen. Nog altijd is het de `mainstream’ muziek die in de samenvattingen op radio en tv, en zelfs op 3voor12 aan bod komt. Dat valt toch niet te verdedigen? Het wordt stilaan tijd dat een nieuwe generatie journalisten eens heel kritisch naar zichzelf gaat kijken, en dan bij voorkeur in de spiegel.

285 opmerkingen

 
idd lekker boeiend gewoon feesten en voor de rest kan het me aan mn reet roesten wat er wel of niet omheen gebeurd:)
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 4 oktober 2007 om 17:57:
idd lekker boeiend gewoon feesten en voor de rest kan het me aan mn reet roesten wat er wel of niet omheen gebeurd

slaat de spijker op zijn kop
laat ons maar lekker uit de media

en wat wordt er toch steeds bedoeld met (zelfs hardcore)?
Hou de grote media maar uit de buurt van al deze toffe feestjes. Anders wordt het nog een dagelijkse sleur en saai..


Trouwens, ik zag toch echt laatst een groot artikel in spits/metro/telegraaf over de start van het festival seizoen met vermeldingen over diverse feesten en alles daar omheen..

En waarom kom je dit dan niet tegen in de gerenomeerde bladen als Volkskrant, AD & NRC; Juist ja, omdat het daar niet thuis hoort.. Neem toch aan de dat de desbetreffende journalisten stukken schrijven die door de lezers worden gelezen.. en ik zie het gros van de NRC lezers Mysteryland toch niet zo interessant vinden..

Anyway, wel een toffe column en ik hoop vaker iets van je te horen (lezen)!
laatste aanpassing
Beetje jammer van je laagdunkigheid over hardcore.. verder wel een leuk stuk om te lezen.
 
mooie column

Uitspraak van verwijderd op donderdag 4 oktober 2007 om 17:57:
idd lekker boeiend gewoon feesten en voor de rest kan het me aan mn reet roesten wat er wel of niet omheen gebeurd

kon het niet beter zeggen :)
 
Tja...

Kan iemand mij vertellen hoe je dan op zo'n titel komt? t zal zeker wel weer aan mij liggen.

Elektronische muziek? There ain't no such thing!

Tuurlijk bestaat dat wel! ;)

Greetz peepz
Uitspraak van J!ms op donderdag 4 oktober 2007 om 19:47:
Beetje jammer van je laagdunkigheid over hardcore.. verder wel een leuk stuk om te lezen.

Zo ongv alle muziek vn nu wordt omlaag gehaald. jammer.
Nogal kort door de bocht natuurlijk, maar het heeft veel weg van het standpunt van de officiële media ten aanzien van elektronische muziek.

Volgens mij lezen nogal wat mensen over deze regel heen ofzo :S

Zo ongv alle muziek vn nu wordt omlaag gehaald. jammer.

De colums schrijver beweert nergens dat hij er zo over denkt,
Hij geeft alleen aan hoe de media er tegen over staan....
De "of zelfs van hardcore" begrijp ik ook wel, omdat hoe je het ook went of keert deze muziekstijl toch wel de grootste afstand heeft tot de massa, en misschien ook wel het meest negatieve imago (dat ik dit schrijf wil niet zeggen dat ik het met dat imago eens ben :p).

En dan nog een kleine reactie op de mensen die zich beklagen over het feit dat het altijd de drugs is die in het nieuws komt:

nieuws (het ~)
1 bericht of berichten over iets dat nog onbekend was
2 radio- of tv-uitzending waarin actuele berichten worden verspreid => journaal

Aldus de Van Dale. Het feit dat er op een feest van 20000 man 19900 man een top avond hebben gehad is niet zozeer van nieuwswaarde. Er zijn op een zaterdagavond weet ik veel hoeveel mensen die het naar hun zin hebben. Het feit dat er op 1 avond bij 1 feest 100 man opgepakt wordt met drugs op zak, of dat er iemand met een ambulance is afgevoerd is dat wel. Wil wederom niet zeggen dat ik het eens ben met deze manier van berichtgeving, het zet de "dance-scene" wel in een minder daglicht maar hetzelfde gaat op voor andere "nieuws" items. De NS die een trein perfect op tijd laat vertrekken (het is zeldzaam, daarom juist :p) komt niet in het nieuws, maar als utrecht weer is een paar uur plat heeft gelegen vliegen de interviews met de reizigers je om je oren.

Nou dit verhaal is alweer behoorlijk lang geworden, maar nog 1 vraag:
Waarom wil je (columschrijver) zo graag dat de "dance-scene" massaal in het nieuws komt. Dance is een feeling, dat lang niet iedereen begrijpt. Zodra geprobeerd word zo'n "feeling" aan de massa duidelijk te maken werkt dit niet. Iedereen weet nog wel dat een aantal jaar geleden een bepaalde muziekstroming ook inneens massaal in de media te vinden was, wat leidde tot parodieen en grappen wat deze muziekstroming uiteindelijk niet echt ten goede is gekomen toch?

conclusie: Ik weet waar ik mijn party-nieuws moet zoeken, samenvatting en beelden kan zien, livesets kan horen, dus waarom nog meer media?

Goeie column trouwens ;)
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Buis op donderdag 4 oktober 2007 om 20:33:
Nou dit verhaal is alweer behoorlijk lang geworden

Neej toch!?


Uitspraak van Buis op donderdag 4 oktober 2007 om 20:33:
maar nog 1 vraag

ja neej sorry kan niet, dan wordt t echt teveel... haha ;)

Greetz
Artiest {SHOWLIST artist 60112, 53035, 29253, 43323, 50998}
ik vind dat de media zich niet meer met feesten moeten bemoeien en met muziekstromingen op te hypen... commerciele jump zuigt over het algemeen en het is tegenwoordig ook voor kleuters :rot: muziekstijlen en feesten lijden er onder en dat is kud want dan wordt alles commercieel en denkt iedereen dat ie dj is... :/
Uitspraak van D . A. V. op donderdag 4 oktober 2007 om 14:06:
Lekker zo laten zoals het nu is zou ik zeggen en niks aan veranderen want ik vraag me af of nog meer commercie en media aandacht wel echt zo goed is voor de dance scene? De hardcore is immers ook bijna dood gebloed toen er in de media opeens mega veel aandacht voor kwam.

Precies! Ben het er helemaal mee eens!;)
 
Leest niet makkelijk weg en saai
vind het ook behoorlijk saai :/
 
:gaap:

:Z
laatste aanpassing
Uitspraak van Buis op donderdag 4 oktober 2007 om 20:33:
De "of zelfs van hardcore" begrijp ik ook wel, omdat hoe je het ook went of keert deze muziekstijl toch wel de grootste afstand heeft tot de massa

Denk je dat o0 ? Dan schat je dat verkeerd in denk ik. Hardcore trekt meer massa dan de meeste feesten durf ik vanuit te gaan. Hoe populair jump bijv is(nogwel) hardcore trekt meer publiek.
En voor de rest, als ik voor de hardcore scene mag spreken... Laat ons met rust, steek je negatieve energie ergens anders in en fuck de media en fuck de politiek
Denk je dat o0 ? Dan schat je dat verkeerd in denk ik. Hardcore trekt meer massa dan de meeste feesten durf ik vanuit te gaan. Hoe populair jump bijv is(nogwel) hardcore trekt meer publiek.
En voor de rest, als ik voor de hardcore scene mag spreken... Laat ons met rust, steek je negatieve energie ergens anders in en fuck de media en fuck de politiek

Gast.... Dat zeg ik niet.
Ik heb het er niet over hoe populair hardcore is onder "dance" minded nederland, maar over hoe de mensen die "dance" niet kennen over hardcore denken. En wat je ook van hardcore vindt, je moet met me eens zijn dat hardcore minded nederland nog niet "de massa" is. Die bestaat namelijk voor een groot deel uit Jan Middelmaat en die zet in het weekend niet even een cd-tje van Enzyme of wat dan ook aan om bij te tanken. Toch?

Ennuh, CAPA, speciaal voor jou wat korter gehouden deze keer :p
Uitspraak van verwijderd op donderdag 4 oktober 2007 om 17:57:
idd lekker boeiend gewoon feesten en voor de rest kan het me aan mn reet roesten wat er wel of niet omheen gebeurd

Denk dat we met deze wijze woorden een goede afsluiter hebben gevonden voor deze discussie..
Tsjoh.. beter dat ze niet komen kijken en er niet over schrijven.. dan is het voor de liefhebbers volgens mij een stuk gezelliger..!

Uitspraak van BrunetJuh op donderdag 4 oktober 2007 om 21:19:
Uitspraak van D . A. V. op donderdag 4 oktober 2007 om 14:06:
Lekker zo laten zoals het nu is zou ik zeggen en niks aan veranderen want ik vraag me af of nog meer commercie en media aandacht wel echt zo goed is voor de dance scene? De hardcore is immers ook bijna dood gebloed toen er in de media opeens mega veel aandacht voor kwam.

Precies! Ben het er helemaal mee eens!

(Y) mee eens..
Uitspraak van Konfliktzone op woensdag 3 oktober 2007 om 15:54:
zijn we nou allemaal zulke jankerds of willen we gewoon de wijze slimmerik uithangen met ze alle?

ik ben gewoon de slimste :P weet van alles niks :lol:
Als we elkaar nou eens gewoon in zijn waarde zouden laten en gewoon genieten maakt niet uit van wat voor muziek of je nou van trance houd of van van andre hazes who gives uh fuck als je maar vreselijk naar je zin hebt. Gr. x Els
Uitspraak van J!ms op donderdag 4 oktober 2007 om 19:47:
Beetje jammer van je laagdunkigheid over hardcore

Dit viel me ook al op:-s

Voor de rest een goed geschreven stuk, maar zoals het nu is, is het prima. Afegelopen week ook weer een stuk over Partyraiser in Ahoy en een maand geleden Nightmare Outdoor in de Metro!
Moet ik toch even onze lokale krant, De Stentor, een complimentje geven... weliswaar wordt er niet zoveel aandacht aan dance besteed, toch staat er regelmatig een verslag of zo van een feest in.

Waar wel wat aan gedaan kan (en eigenlijk: moet) worden is het feit dat in nationale media (vooral De Telegraaf) regelmatig stukken geplaatst worden met arrestaties op housefeesten (tegenwoordig ook veel Urban) e.d., maar dat bijvoorbeeld bezoekersaantal niet vermeld wordt. Dat is eenzijdige informatie geven en bepaald niet journalistiek te noemen!
Artiest {SHOWLIST artist 45171, 39934}
Dance hoeft imo niet breed uitgemeten te worden in de media, maar een wat evenwichtigere berichtgeving zou prettig zijn :)
Wat doet het ertoe dat electronische muziek niet wordt opgenomen door de mainstream? Het feit dat de mensen bereid zijn de huidge prijzen te betalen voor feestjes die door iniatiefnemers(*hulde)worden georganiseerd. Betekent toch alleen dat er ECHTE liefhebbers naar de feestjes komen. Dit in vergelijking tot de mainstream feestjes waar de helft van de bezoekers weg staat te dromen puur omdat zij een 'popster' willen zien maar zichzelf niet kunnen vinden in de muziek die er gespeeld wordt.

Tot 10 nov. I Love Techno!
laat de media zich maar bekommeren om andere zaken, in plaats van zich ook nog eens met ons te gaan bemoeien.
Ook hoef ik geen live verslag van een feest op de radio. Als ik muziek wil horen die me op dat moment aanstaat dan trek ik wel een cd'je uit me verzameling.
waarom zou ik willen lezen in kranten over bijv: Mysteryland ? Als ik wil surf ik gewoon Partyflock en andere partyminded sites voor alle info.
Straks eist de media nog credits op omdat ze in hun ogen mischien een ''goed'' artikel/ radio show in elkaar hebben geflanst, terwijl ze voor de rest geen fuck er mee te maken hebben... niet met de dj niets met het geluid en al helemaal nix met de bezoeker.

Uitspraak van -o78- op donderdag 4 oktober 2007 om 17:57:
idd lekker boeiend gewoon feesten en voor de rest kan het me aan mn reet roesten wat er wel of niet omheen gebeurd

:jaja:

en bovendien zorgt de media op muziek gebied toch te vaak voor een hype... een hype word overkill en daarna bloed het dood.
Dus laat maar gaan al die aandacht, van ons hoeft het niet !
Moge techno voor altijd uit de media blijven.
Please >.<
ze moette gewoon altijd iets te hebbe zeike over de jeugd.
natuurlijk is electrionische muziek ook muziek (logisch)
alleen die ouwe gekke herkenne het niet als muziek omdat hun gehoor versleten is en dus de helft niet kunne horen..
Uitspraak van verwijderd op donderdag 4 oktober 2007 om 12:20:
Wanneer was de laatste keer dat er nog bijzondere line ups werden neergezet met vers bloed bijvoorbeeld?

:respect:
waardeloze column....
Wat wil je nu precies zeggen. Je hebt een vaag langdradig verhaal waarin je eigenlijk vertelt dat je niet genoeg leest/hoort in de media over 'housemuziek'. Dit is omdat het daar niet thuis hoort! Je leest hier op partyflock toch ook geen nieuws over politieke besluitvorming, natuurrampen en oorlogen? Dit hoort hier niet thuis aangezien het de doelgroep niet bekoort. Met een beetje logisch nadenken kom je een heel eind. Dan wil ik me er nog bij aansluiten bij de mening dat teveel media-aandacht onze muziekstroming naar de klote helpt.

Verder klopt je column tekstueel gezien ook voor geen meter. Je zinsbouw is slecht en je gebruikt woorden die niet eens bestaan! Mediacratie? Wat moet ik me daarbij voor de geest halen, een samenleving die om de media draait?
Goede poging maar columns schrijven is voor jou niet weggelegd.


Uitspraak van *B@LLEBO* op vrijdag 5 oktober 2007 om 11:40:
Beetje jammer van je laagdunkigheid over hardcore
laatste aanpassing