Partyflock
 
­ Nederland

Elektronische muziek? There ain't no such thing!

door , gepubliceerd op
Elektronische muziek? There ain't no such thing!
7 september 2007
Elektronische muziek bestaat niet. Het is een soort tijdelijk hobby van een stel amateurs, vooral gebezigd op afgelegen locaties, besmet door drugs, drank en verafgode eenlingen op een hoog podium aanbeden door de hersenlozen onder ons. Nogal kort door de bocht natuurlijk, maar het heeft veel weg van het standpunt van de officiële media ten aanzien van elektronische muziek. Of je nou van house, techno, hardstyle of zelfs van hardcore houdt, het moet menigeen toch opgevallen zijn dat de feesten waar er in Nederland legio van zijn, die door tienduizenden liefhebbers bezocht worden, tot files lijden en in sommige gevallen tot talloze arrestaties in de moderne `mediacratie’ niet bepaald breed uitgemeten worden. Zo smal zelfs, dat je je heel goed moet vasthouden, wil je er niet vanaf vallen. Vanuit journalistiek oogpunt een enorm drama, want er ligt op een gemiddeld festival genoeg stof tot schrijven. Voor de duidelijkheid: dan heb ik het niet over 3voor12 reportages, of magazines zoals DJBroadcast, maar gewoon de dagelijkse media, zoals de NOS, De Volkskrant en, vooruit, De Telegraaf.

Journalistieke pareltjes liggen er voor het oprapen. Alleen al gezien vanuit de keerzijde van dit fenomeen: de drugs, maar ook vanwege de verregaande beleving van veel bezoekers en de voorbode van een nieuwe generatie met hoge eisen en een complete nieuwe beleving van muziek en uitgaan. Het valt misschien voor de buitenstaander niet te bevatten en misschien is het voor niet-kenners zelfs een verwerpelijke cultuur, maar het is er al jaren één waar je niet om heen kunt. Antropologen, laaf u! Het is een stroming die je een stuk beter begrijpt, als je er gewoon eens komt kijken. Zelfs al ben je als medium niet eens geïnteresseerd aan wat er achter deze enorme stroming schuilgaat, wie de trendsetters zijn, waar de miljoenen naar toe gaan en wat het voor impact heeft op de komende generaties; dan nog valt er genoeg te halen. Wat dacht je van de toenemende status van dj’s, het morele verval en nieuwe muziek. Hoeveel platen komen vanuit de `underground’ niet steeds weer bovendrijven? Hoezo de jaarlijkse haringtest in het AD? Het festivalseizoen is begonnen. Dan heb je het pas echt over iets dat in gang wordt gezet.

Neem nou deze website. Honderduizenden leden, waarvoor duizenden feesten worden georganiseerd. In de agenda zoveel sterretjes dat het je voor de ogen schittert. De vraag is of deze journalistieke starheid iets is waarmee je je als liefhebber van techno, house of welk ander genre dan ook (zelfs hardcore) in je handen moet wrijven. Zolang het niet al te breed uitgemeten wordt, blijven de excessen, waar er genoeg van zijn, ook uit de spotlights. Kijk, als dat iets is waar je zelfs schuldig aan bent, dan snap ik dat je je in bovenstaand standpunt kunt vinden, maar dan kun je tot de minderheid rekenen en beter een andere hobby zoeken. Natuurlijk is er een minderheid die vlucht in de muziek, in de drugs, weg van de beklemmende werkelijkheid. Ik weet alleen dat ik een grote groep muziekliefhebbers vertegenwoordig, die zich evenredig weet te gedragen aan het getal dat er achter zijn leeftijd staat. Dan hebben we het toch over een grotere groep dan de bezoekers van mijnheer Roelvink in Ahoy, Northsea Jazz, Marco Borsato en Ome Henk (Op de Camping, lalalala) samengevoegd in het meervoud.

Laten we eerlijk zijn: underground is het natuurlijk alleen niet meer, daarvoor zijn de diverse stromingen, enkele uitzonderingen daargelaten, wel wat te groot geworden. Maar gezien de enorme aantallen bezoekers van talloze indoor en outdoor feesten vraag ik me af wat er, in de onuitgesprokene zijn naam, nodig is voor een fair share aan representatieve media-aandacht in deze natie. Lowlands is toch wel het meest schrikbarende voorbeeld van dit alles. Een onuitstaanbaar en toonaangevend staaltje selectieve journalistiek. Zo'n dertig procent van alle optredens werd dit jaar verzorgd door dj's vanuit binnen en buitenland die enkele tenten tot de nok toe vol wisten te krijgen. Het lijkt niet echt doorgedrongen. Nog altijd is het de `mainstream’ muziek die in de samenvattingen op radio en tv, en zelfs op 3voor12 aan bod komt. Dat valt toch niet te verdedigen? Het wordt stilaan tijd dat een nieuwe generatie journalisten eens heel kritisch naar zichzelf gaat kijken, en dan bij voorkeur in de spiegel.

285 opmerkingen

Mooi geschreven, maar ben het niet met je eens. Meer aandacht door de media betekent een toename van de commercie. En dat kunnen we juist niet gebruiken in de huidge dance scene!
Tuurlijk, 'underground' is geen enkele stroming meer, maar de elektronische muziek en de feestjes moeten niet commercieler worden.

Kijk maar eens naar veel te hoge prijzen van feestjes tegenwoordig, en dan heb ik het niet alleen over de grote massale feesten als Awake en Dancevalley.
Of naar het publiek op sommige feestjes, die alleen maar met elkaar aan het ouwehoeren zijn en totaal niet losgaan. In plaats van dat ze naar de kroeg gaan, gaan ze naar een techno/minimal feestje, want dat is hip tegenwoordig!

Laat Tiesto maar lekker voor de zoveelste keer met zn kop op tv komen, laat TMF lekker zn jump avond hebben. Geen media aandacht voor de dj's op Lowlands? Nou en. De echte liefhebber van elektronische muziek, welke stroming dan ook, zit daar echt niet op te wachten.

Wat dat betreft ben ik best jaloers op Hardcore liefhebbers. Altijd afgekraakt door de media, maar de scene is levendiger dan ooit!
ja mooi! ben het helemaal met -Moos- eens (Y)

vind dat men ook te snel vooroordeelt over bep. muziekstylen

Beetje jammer.

Maar goed, dat bederft onze pret niet. Wij genieten van onze muziek en niemand kan dat ons tegenhouden.

Non-commerciele parties zijn altijd veel leuker en beter, vind ik zelf.

Kwaliteit van muziek is daar beter en het publiek fantastisch.
Zij komen tenminste voor dè muziek en niet voor : 'hee kijk mij nou, ik hoor er bij, want ik ga naar die en die feest' (de feesten waar veel media aandacht aan wordt geschonken en erg commercieel zijn)
laatste aanpassing
 
Goed betoog maar en een column is dit niet te noemen.

Ik denk niet je gelijk hebt; dat het goddank halleluya niet landelijk op de televisie komt bij RTL Boulevard (vóór het gedeelte dat gaat over Gerard Joling die zijn aarsje heeft laten bleken en ná het gedeelte dat Linda de Mol haar wenkbrouwen heeft geepileerd)
betekent niet dat elektronische muziek ''gedoogd'' wordt.
Denk niet dat de dansscene + aanhangers er erg mee zitten dat deze muziek niet naars Marco Borsato wordt gelegd.
Ook is het echt niet zo dat dit juist te maken heeft met het feit dat er op feesten veel aan drugs en alcohol over de spreekwoordelijke toonbank gaat, want dat is overal, zelfs tijden concerten van Jan Smit.
Het heeft ook niets te maken met een ''nieuwe generatie'' journalisten, want festivals bestaan al heel lang en cocaine en weed, pillen of weet ik veel wat, zijn al jaren partydrugs.
 
Ja maar dat laatste is niet het probleem. Het probleem is dat muziekstijlen die ABSOLUUT serieus genomen dienen te worden (omdat ze zich moeiteloos qua diepgang en melodie enzo kunnen meten met jazz en klassieke muziek) nooit recensies op zullen leveren in kranten.

Kennis van mij werkte bij de Volkskrant en mocht van zn redacteur geen recensie schrijven van het artiestenalbum van DuMonde. Waarom? Omdat ze niet aan 'hardstyle' deden op de redactie :frusty:

En dat terwijl breakcore, IDM en ambient (waar stukken minder mensen naar luisteren) WEL serieus worden genomen. Alleen omdat het abstract en dus kunst is :gaap:

Niet dat ik niet van deze muziek houd, maar waarom moet alles zo artistiek verantwoord zijn wil het door de media serieus worden genomen? IMO een belachelijk criterium omdat het zo van de persoon zelf af hangt ipv van de muziek.
Uitspraak van verwijderd op woensdag 3 oktober 2007 om 22:53:
Uitspraak van DJ Ratman89 op woensdag 3 oktober 2007 om 17:33:
doordat hardcore de duistere harde kant heeft durven veel mensen hier niet naartoe te gaan

is het nooit bij je opgekomen dat mensen de muziek gewoon niet goed vinden??

Hardcore is more then music
nee laat de media maar lkkr verslagen doen van jazz en lowlands. Zoals de schrijver zelf zegt is de Elec6tronische muziek al niet heel underground meer door grote bezoekersaantallen maar laten we het niet zelf naar de bovenground:p gaan halen. Laat de media zich maaar bezig houden met de haringtest
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Corporal Deeja op donderdag 4 oktober 2007 om 08:14:
Hardcore is more then music

*gaap*
fuck die kut media... die schrijve egt de grootste bullshit om elke dag dat klote papiertje gevuld te krijgen... dat ze maar kapot vallen
De Metro vandaag weer met een pagina vol over Partyraiser en zijn machine city:) En Nightmare Outdoor kreeg in Metro ook een behoorlijk stukje aandacht:) Nog 1 (ook al is deze kwalitatief vrij laag) krant die het een beetje begrijpt;)
 
helemaal mee eens!
Uitspraak van -Moos- op donderdag 4 oktober 2007 om 00:54:
Mooi geschreven, maar ben het niet met je eens. Meer aandacht door de media betekent een toename van de commercie. En dat kunnen we juist niet gebruiken in de huidge dance scene!
Tuurlijk, 'underground' is geen enkele stroming meer, maar de elektronische muziek en de feestjes moeten niet commercieler worden.

:yes:
 
Zo'n dertig procent van alle optredens werd dit jaar verzorgd door dj's vanuit binnen en buitenland die enkele tenten tot de nok toe vol wisten te krijgen. Het lijkt niet echt doorgedrongen. Nog altijd is het de `mainstream’ muziek die in de samenvattingen op radio en tv, en zelfs op 3voor12 aan bod komt. Dat valt toch niet te verdedigen? Het wordt stilaan tijd dat een nieuwe generatie journalisten eens heel kritisch naar zichzelf gaat kijken, en dan bij voorkeur in de spiegel.

Live muziek vs. mannetjes die plaatjes draaien?
Ik zit liever te kijken naar een goeie live band die een grotere creatieve prestatie neerzetten dan naar een dj.
 
Uitspraak van bonky ® op donderdag 4 oktober 2007 om 12:10:
En dat kunnen we juist niet gebruiken in de huidge dance scene!
Tuurlijk, 'underground' is geen enkele stroming meer, maar de elektronische muziek en de feestjes moeten niet commercieler worden.

Het IS al retecommercieel. Ik kan zelf niet bedenken hoe ze feestjes nog commercieler zouden kunnen maken, ookal zouden ze dat willen ...

Wanneer was de laatste keer dat er nog bijzondere line ups werden neergezet met vers bloed bijvoorbeeld?
Uitspraak van Rosio op donderdag 4 oktober 2007 om 11:39:
De Metro vandaag weer met een pagina vol over Partyraiser en zijn machine city En Nightmare Outdoor kreeg in Metro ook een behoorlijk stukje aandacht

IDD! Publiciteit genoeg...je moet alleen weten waar je moet kijken.
Iig niet naar de NOS. Sukkels...
leuke column maar euh ...

het ligt er een beetje te vingerdik op dat je je wilt onderscheiden door je welbespraaktheid als journalist. Er is een grens en die heb je de eerste paar regels al overschreden :p

je maakt je zinnen onnodig gecompliceerd door er "fancy" woorden en moeilijke uitdrukkingen tussen te gooien: die in vele gevallen een literaire achtergrond hebben.

Dus leuk voor jou dat je het kan maar loop er niet zo mee te koop; als ik wil kan ik dat ook en ik heb zelfs geen journalistenopleiding.
Het moet niet te moeilijk zijn; gewoon lekker lezen. En ik vind niet echt dat dit lekker leest. Maarja da's natuurlijk men persoonlijke mening ;-)
 
Artiest Ducky
chill ben een hersenloze amateur
Ik ben het ook helemaal niet eens met het stuk hierboven. Genoeg aandacht in de metro en spits voor party's en sites (partyflock heeft er zelf van de week nog ingestaan en idd ook partyraiser en nightmare outdoor!)en deze kranten zijn ook niet de minsten met een oplage van 1 miljoen. Daarnaast vraag ik me af of het partypubliek uberhaupt wel zit te wachten op aandacht op tv zenderes zoals de publieke omroepen of zenders als bijvoorbeeld TMF of MTV. De meeste mensen die houseparties bezoeken willen zich niet eens met deze doelgroep indentificeren. Lekker zo laten zoals het nu is zou ik zeggen en niks aan veranderen want ik vraag me af of nog meer commercie en media aandacht wel echt zo goed is voor de dance scene? De hardcore is immers ook bijna dood gebloed toen er in de media opeens mega veel aandacht voor kwam.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 4 oktober 2007 om 12:18:
Live muziek vs. mannetjes die plaatjes draaien?
Ik zit liever te kijken naar een goeie live band die een grotere creatieve prestatie neerzetten dan naar een dj.

tjah ieder zijn ding, maar ik weet zeker als je naar een dj gaat die live draait, dat die in zijn eentjuh 100x meer show neer zet als een live band kan met zun alle. het dj zijnde is niet alleen plaatjes draaien.
Met betrekking tot die artikelen in de Metro, dat zijn ALLEMAAL advertorials... Ga maar eens na over welke organisatoren ze schrijven... Alleen UDC. Dat is dus geen objectieve berichtgeving ;)
 
ja zoals de column is geschreven zo denk ik ook vaak hoor.
De media willen niks hebben van elektronische muziek. Het is slechts een manier voor DJ's om een simpel succesje te boeken. Echte musici dat zijn Beethoven en Mozart, maar goed ondertussen zijn ze wel DOOD! en luistert geen hond meer naar hun muziek! :lol:
Muziek evolueert gewoon, house is niks anders dan een evolutie van muziek. Maar sommige mensen blijven hun kop in het zand steken en blijven bashen, maar uiteindelijk valt het niet meer te ontkennen dat house/dance een gevestigde stijl is. Daarnaast wordt er in de media altijd breed uitgemeten als er mensen gearresteerd worden of iets dergelijks op een feest, terwijl dat er misschien 20 zijn op een 20.000.
Dan heb je nog die mensen die gaan klagen bij de politie als er 1 keer per jaar een groot feest is in de buurt (Nightmare, Decibel)
Triestige burgertjes zijn het, EEN keer per jaar dat er zo'n festival is. En daar valt prima doorheen te slapen, desnoods doe je oordopjes in. Nee, massaal de telefoon pakken en de politie bellen, doe er wat aan dat boem boem boem de hele avond, schandalig :rot:
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 4 oktober 2007 om 12:18:
Live muziek vs. mannetjes die plaatjes draaien?
Ik zit liever te kijken naar een goeie live band die een grotere creatieve prestatie neerzetten dan naar een dj.

wat doet er toe zeg, echt waar...zucht
Op een feest draait het niet om de artiest/DJ..het draait om het vermaken van het publiek!!!! met geweldige muziek, doet er niet toe hoe dat gebeurt, boeit me ook verder geen drol
Als je niet van rock/pop houd dan houd het toch op? Of moet ik dan toch daarnaartoe gaan omdat het allemaal super creatief is en moeilijk is om zo'n optreden te geven?
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 4 oktober 2007 om 12:18:
Live muziek vs. mannetjes die plaatjes draaien?
Ik zit liever te kijken naar een goeie live band die een grotere creatieve prestatie neerzetten dan naar een dj.

:yes:
 
Uitspraak van -Moos- op donderdag 4 oktober 2007 om 00:54:
Mooi geschreven, maar ben het niet met je eens. Meer aandacht door de media betekent een toename van de commercie. En dat kunnen we juist niet gebruiken in de huidge dance scene!
Tuurlijk, 'underground' is geen enkele stroming meer, maar de elektronische muziek en de feestjes moeten niet commercieler worden.

Nee hoor. Denk je dat klassieke muziek en andere, beeldende kunst zoals fotografie en beeldhouwwerken ineens mainstream kunst zijn alleen omdat gezaghebbende kranten erover schrijven? Nee.

Maar bijvoorbeeld trance, progressive en drum n bass recenseren en net zo serieus nemen als jazz en klassieke muziek levert wel extra waardering op bij mensen die nu geen respect hebben voor dance en het af doen als een randverschijnsel van de muziekvoorkeur van 'de jeugd van tegenwoordig'.
Belgie is de bom grote feesten voor weinig geld niet te commercieel en komt ook op radio, tv en krant :) (in belgie dan)
Verder zal mijn post wel niet echt met dit onderwerp te maken hebben.
zeer mooi geschreven
maar dat het de media haalt is niet persé goed...

kijk naar heel dat jump gedoe bij ons ( belgie..)

maar ik begrijp de auteur zeer goed
 
Uitspraak van -Moos- op donderdag 4 oktober 2007 om 00:54:
Wat dat betreft ben ik best jaloers op Hardcore liefhebbers. Altijd afgekraakt door de media, maar de scene is levendiger dan ooit!

Helemaal mee eens.... Daarom ben ik er een liefhebber van :D
wat een onzin. Kan geen blad openslaan of er staat alweer van alles in over danceparties. Lekker boeiend als alle journalisten er nog meer over gaan schrijven. Ik snap niet dat je hier op zit te wachten :S

Ik zou eerder pleiten voor het tegenovergestelde. Tenzij je natuurlijk denkt dat iets pas belangrijk is zodra er ook media-aandacht voor is :S
 
Artiest Monotron
lekker boeiend