Partyflock

'Wat een boer niet kent.....'

'Wat een boer niet kent.....'

door , gepubliceerd op
'Wat een boer niet kent.....' (afbeelding)
Je kent het wel, je vindt platen eerst super vet maar na verloop van tijd verander je van smaak, of verbreed je je smaak. Wat beweegt een mens om zijn ouwe favorieten te laten voor wat het is, ook als deze artiesten nog steeds muziek uit brengen die van goede kwaliteit is en aan sluit bij hun eerdere werk? Met andere woorden, welke zaken maken een muziekstijl vet voor de n en ongeliefd bij de ander?

Mensen die mij van vroeger kennen herinneren mij als de jongen die in de aula van de middelbare school stukken van Chopin en Beethoven op de daar aanwezige piano speelde. Nu ben ik, bij de mensen die ik daarna heb leren kennen, bekend als iemand die vooral hardtrance, ouwe hardstyle, en underground hiphop een warm hart toe draagt. Bovendien luister ik met regelmaat, en met veel plezier, terror, drum n bass, synthpop en crossovers tussen diverse extreme stijlen, vallend onder de noemer breakcore. Met muziek bezig zijn zit dus, zoals bij velen, in mijn bloed zeg maar, zowel actief met producen als passief, feestend en luisterend naar vinyls en mp3tjes.

En dan werkelijk lles, van de intelligente rapteksten van Loop Troop en KRS-One tot en met de rauwe industrial beats van Void Settler en Ophidian, tot de spacy hard trance en trance van o.a. Scot Project, Mat Silver en Armin van Buuren.

Hoe een mens in relatief korte tijd, en met een hele duidelijke muzikale achtergrond (tot mijn 15e had ik nog nooit naar een videoclip gekeken, en alleen klassieke muziek en ouwe rock/hardrock leren kennen) tot een zeer uiteenlopende muzieksmaak komt is voor veel mensen blijkbaar een raadsel. Het valt me namelijk op dat bijvoorbeeld 80% van de hardcore fans aan geeft niet van (hard)trance te houden, en omgekeerd. Heel veel terror/industrial fans houden weer niet van techno. Onlogisch als je naar de kenmerken van de muziekstijlen gaat kijken, maar toch om de een of andere reden wl logisch. Jammer genoeg is het voor mij vaak erg duidelijk dat de reden dat iemand een bepaalde stijl niets aan vindt, of zegt te vinden, er alleen uit bestaat, dat hij/zij het genre en aanverwante genres, niet kent. Of er een vooroordeel over heeft, dat ook nog eens wordt versterkt door de cheezy commercile uitlopers van een genre. Dit geldt zowel voor hardcore en techno, als voor trance, hardhouse, hardstyle en alle muziekstijlen buiten dance om. Omdat het proberen om de commercie ten val te brengen zo stupide is dat je er niet eens over zou moeten peinzen, kan je je beter af gaan vragen: 'Wat spreekt mensen in muziek aan?'

Na intensieve onderzoeken naar diverse neurologische aspecten van het begrip 'muziek' komen wetenschappers tot de conclusie dat muziek de kunstvorm is die het dichtste bij de emotie staat. Natuurlijk niet letterlijk, maar als je dit realiseert wordt een hoop duidelijk. Muziek is een geordende brij van geluidsgolven. Samenklanken tussen geluiden, volgens een bepaalde 'toonschaal' (stelsel van akkoorden) roepen bij de hersenen een bepaald soort emotie op. Welke dit is is cultureel bepaald (Chinezen werken met andere akkoorden dan Westerlingen) en deels ook door aanleg. Zo werden bepaalde muziekstukken niet voor niets in een bepaalde toonhoogte geschreven en niet alle noten een halve of hele toon lager of hoger, hoewel het muziekstuk dan nog wel zou 'kloppen'. Dit is een lang verhaal om uit te leggen, het komt er op neer dat elk instrument enigszins 'vals' gestemd is omdat het anders niet mogelijk is om bepaalde, gangbare, akkoorden, zuiver te spelen. Dit veroorzaakt verschillen in boventonen. Daarnaast zijn er muziekvormen die verder gaan dan dit principe, en niet zozeer met emotie, maar met het verstand beluisterd kunnen worden. Breakcore, terror, sommige soorten industrial hardcore, hardhouse en techno, hebben niet altijd een melodie die emotie op roept. Hierbij moet je actief op zoek gaan naar de vette dingen, omdat deze stijlen variatie vinden in het creatief gebruik van samples, en diepe gelaagde structuren die een produceer-leek eigelijk alleen kan herkennen als hij een ruime luisterervaring heeft, of hl openminded is. Maar genoeg theoretisch geneuzel, laten we terug keren naar de basis. Muziek is geluid dat is gemaakt om een bepaalde emotie te triggeren. Je hoort aan een melodie direct of deze vrolijk (uplifting noemt men het in de dance) droevig of duister is.

Dit wil niet zeggen dat je alles vet kan leren vinden. Zoals bij iedere zintuiglijke indruk, van geur tot beeld, bouw je op grond van je achtergrond een soort van feeling op die je krijgt bij het luisteren van bepaalde geluiden, en het kan zijn dat je bijvoorbeeld een snoeiharde terrorplaat beangstigend vindt klinken, en hem zelfs niet vet kan leren vinden. Dan heb je in ieder geval geprobeerd. Want nog steeds geldt in Nederland, en heel vaak ook qua muziek, het gezegde 'Wat een boer niet kent dat vreet hij niet'. Om een lang verhaal kort te maken: stel je open voor alle stijlen, geef nieuwe, onbekende muziek een kans om tot je door te dringen, en mocht je echt a-muzikaal zijn, dat je geen gevoel voor ritme of voor zuiver/vals geluid hebt, dan kan je altijd nog via je vrienden of klasgenoten, collega's of wie dan ook, aan titels van platen komen die door hun erg gewaardeerd worden. Doe je dit, en geef je alle mogelijke muziek waar je mee in aanraking komt, de kans om te 'verteren', dan gaat er een wereld voor je open!
pagina laatst gewijzigd op

245 opmerkingen

Uitspraak van Emphasis op vrijdag 12 mei 2006 om 21:17:
Ik vind het top als ik Alto's zie raggen op Thunderdome, en gabbers zie spacen bij een ambient-tent op een willekeurig festival.

Kijk hier ben ik t dus helemaal mee eens.. vorig jaar IQ 2012, stonden er 2 real hip-hop negers echt onzettend hard te stampuh op dj promo! ze hadden nog nooit zo iets vets gehoord zeiden ze! :respect:
Toppiej Column :respect:
Thanoz
Artiest Thanoz
Uitspraak van Rudy303 op vrijdag 12 mei 2006 om 13:42:
In the beginning, there was Jack, and Jack had a groove.
And from this groove came the groove of all grooves. And while one day viciously throwing down on his box, Jack boldy declared, "Let there be HOUSE!" and house music was born.

"I am, you see, I am the creator, and this is my house! And, in my house there is ONLY house music. But, I am not so selfish because once you enter my house it then becomes OUR house and OUR house music!" And, you see, no one man owns house because house music is a universal language, spoken and understood by all. You see, house is a feeling that no one can understand really unless you're deep into the vibe of house. House is an uncontrollable desire to jack your body.
And, as I told you before, this is our house and our house music. And in every house, you understand, there is a keeper. And, in this house, the keeper is Jack. Now some of you who might wonder, "Who is Jack, and what is it that Jack does?"
Jack is the one who gives you the power to jack your body!
Jack is the one who gives you the power to do the snake.
Jack is the one who gives you the key to the wiggly worm.
Jack is the one who learns you how to walk your body.
Jack is the one that can bring nations and nations of all Jackers together under one house.

You may be black, you may be white; you may be Jew or Gentile. It don't make a difference in OUR House.
And this is fresh.

Die had mijn reactie gelezen bij 1 van de andere columns? ;P

Uitspraak van Why So Serious op vrijdag 12 mei 2006 om 11:43:
Je toont zelf geen grijntje respect !

Niet echt iets voor mij om zo te reageren, maar ik vind deze opmerkingen een beetje raar overkomen van iemand die een forumpic als deze voert: ­[img]http://vip.partyflock.nl/images/user/277667_small.jpg[/img]
Dat is precies hetgeen wat men hier:
Uitspraak van TimMer1981 :woop: op woensdag 10 mei 2006 om 19:24:
Ik weet wat je bedoelt, alleen heeft 99% van de mensen het over mainstream hardcore, inclusief publiek, als het over 'hardcore' gaat. Die nerds die over niets anders brullen (want normaal praten doen ze niet) dan Angerfist, 'Masters' (want kennelijk is Masters Of Hardcore te moeilijk om te onthouden of uit te spreken) en Noizekick.

Ik bedoel: laten we nou eerlijk zijn: procentueel lopen de meeste kneuzen rond in de hardcorescene. Vandaar mijn reactie dus.

aanduidt. Wat ik wil zeggen: Je spreekt jezelf een beetje tegen (ten minste: zo komt het over o:))
laatste aanpassing
het is zeker kortzichtig als je zegt bv hardcore is the best de rest is voor homo's. maar dat zei ik ook, voor een jaar of 10 geleden. hoe ouder je word, hoe meer open minded je word. ( meestal dan :P )
:frusty::frusty::frusty::frusty::frusty:
:respect::respect::respect::respect:
:respect::respect::respect::respect:
:respect::respect::respect::respect:
wat een boer niet kent dat vret hij niet
ja en daardoor luister ik ook Queen, Pink Floyd, Faithless, The Doors, The Prodigy en tig andere muziekstijlen:P
laatste aanpassing
:gaap: boeiendste stukje dat ik hier ooit gelezen heb.... :gaap:
Volgens mij merkt iedereen wel dat hij een muziekale revolutie mee maakt. Wie luisterd er met zn 28e nog steeds naar kindere voor kindere?
Happy hardcore, leuk als je 12 bent, maar dan wil je al snel meer zoals hardstyle, of mischien al hardcore. Daar ben je ook op uitgekeken als je alle MOH cd's hebt en ga je darkcore en industrial downloaden, waardoor je vanzelf uit komt op terror en speedcore :)
w3at een boer net kent vreed hij niet maar als wat er gezegt word is waar
ik luister al naar house, hardcore en zo sinds 11 jaar geleden. een jaar of 8-9 geleden was iedereen uit mijn vriendengroep 'gabber'. degene die toen het hardste zeide dat ze voor altijd gabber zoude blijven zitten al een paar jaar alleen nog maar in t rockcafe hier in de stad.

ikzelf ben steeds hardere muziek gaan luisteren.
bij mij begon het met house en happy, dat maakte plaats voor hardcore, en tegenwoordig kan ik steeds beter de breakcore en terror waarderen.

van de andere kant luister ik ook weer naar nederlands talig en ook een wat OUDERE hiphop plaat vind ik best leuk om te horen.

het enige waar ik tegenwoordig eigelijk niet naar luister is klassiek en top 40. op het werk wel, maar thuis of met stappe vind ik het niks (op een enkel nummer na dan)

nee, liever een avondje stampe op een leuk feest :D
Uitspraak van OSG Oss op maandag 22 mei 2006 om 23:18:
nee, liever een avondje stampe op een leuk feest


juist
Goeie column! ik ben het er ook helemaal mee eens.
wat een hoer niet kent... dat slikt ze niet
Jah... ik blijf het gewoon bij de verschillende vormen van Hardcore houden.
Column...Discovery Channel...lijkt het op
Uitspraak van OSG Oss op maandag 22 mei 2006 om 23:18:
ikzelf ben steeds hardere muziek gaan luisteren.
bij mij begon het met house en happy, dat maakte plaats voor hardcore, en tegenwoordig kan ik steeds beter de breakcore en terror waarderen.

(Y) :jaja:
Uitspraak van Lijkt me niet nodig... op dinsdag 16 mei 2006 om 07:06:
Wat wil je nou eigenlijk zeggen met dit stukje?
What is the freaking point.

lees dan ook alles ipv halverwege te stoppen.. want dat staat er gwoon in *gaap*
30 SEPTEMBER LUIVEL - MADE (NOORD BRABANT)
. Van 21:00 tot 2:00 .
Braincracking - The underground event.

DJ's: WISDOM, PPF, THE UNTITELD, A-LEE, D-FICTION, RAZION.

HOSTED BY: MC KILLER A.K.A DARK NOISE

http://www.freewebs.com/braincrackingevents/
laatste aanpassing
omdat deze stijlen variatie vinden in het creatief gebruik van samples, en diepe gelaagde structuren die een produceer-leek eigelijk alleen kan herkennen als hij een ruime luisterervaring heeft, of hl openminded is

Niet mee eens. Terror e.d. heb je binnen enkele minuten/uren geproduceerd terwijl als je een goed trance/progessive nummer neer wilt zetten, dus ik praat niet over een top40 hitje, veel langer hieraan moet werken.

Terror is bijvoorbeeld gewoon een vorm van snelle bass achter elkaar plakken en de bass "oversturen" door de frequentie te vernagellen.
Uitspraak van GmembeR op woensdag 31 mei 2006 om 12:38:
Niet mee eens. Terror e.d. heb je binnen enkele minuten/uren geproduceerd terwijl als je een goed trance/progessive nummer neer wilt zetten, dus ik praat niet over een top40 hitje, veel langer hieraan moet werken.

Terror is bijvoorbeeld gewoon een vorm van snelle bass achter elkaar plakken en de bass "oversturen" door de frequentie te vernagellen.

Hmm een beetje een ouderwets denkbeeld over terror dit.. Bij (in mijn ogen) goeie terror gebeurt zoveel en word zoveel gefreakt en ge-edit aan drumloops en kicks dat je daar echt wel een lange tijd mee bezig bent om te maken.. luister eens iets van hellfish of producer, of venetian snares voor mijn part en zeg dan nog eens dat je aan een progressive nummer langer bezig bent.
ga naar deze site en klik op kleding terwaarde van 50 euro alvast bedankt voor het stemmen op mij (ramon) http://www.hardcore-nation.nl/fotopoll.php
jij bent niet de enige die opgegroeid is met chopin en beethoven ook ik, maar ik heb ingezien dat de horizon[muzikale] verder reikt dan dat je weet.
al dat diepzinnige gelul hier :P hahah... lijkt inderdaad wel Discovery Channel
laatste aanpassing
opzich een leuk stukje maar.. las ik ongeveer hetzelfde verhaal een tijdje terug in psycholgie magazine..
laatste aanpassing