Partyflock

'Wat een boer niet kent.....'

 

'Wat een boer niet kent.....'

door , gepubliceerd op
'Wat een boer niet kent.....' (afbeelding)
Je kent het wel, je vindt platen eerst super vet maar na verloop van tijd verander je van smaak, of verbreed je je smaak. Wat beweegt een mens om zijn ouwe favorieten te laten voor wat het is, ook als deze artiesten nog steeds muziek uit brengen die van goede kwaliteit is en aan sluit bij hun eerdere werk? Met andere woorden, welke zaken maken een muziekstijl vet voor de één en ongeliefd bij de ander?

Mensen die mij van vroeger kennen herinneren mij als de jongen die in de aula van de middelbare school stukken van Chopin en Beethoven op de daar aanwezige piano speelde. Nu ben ik, bij de mensen die ik daarna heb leren kennen, bekend als iemand die vooral hardtrance, ouwe hardstyle, en underground hiphop een warm hart toe draagt. Bovendien luister ik met regelmaat, en met veel plezier, terror, drum ‘n bass, synthpop en crossovers tussen diverse extreme stijlen, vallend onder de noemer breakcore. Met muziek bezig zijn zit dus, zoals bij velen, in mijn bloed zeg maar, zowel actief met producen als passief, feestend en luisterend naar vinyls en mp3tjes.

En dan werkelijk álles, van de intelligente rapteksten van Loop Troop en KRS-One tot en met de rauwe industrial beats van Void Settler en Ophidian, tot de spacy hard trance en trance van o.a. Scot Project, Mat Silver en Armin van Buuren.

Hoe een mens in relatief korte tijd, en met een hele duidelijke muzikale achtergrond (tot mijn 15e had ik nog nooit naar een videoclip gekeken, en alleen klassieke muziek en ouwe rock/hardrock leren kennen) tot een zeer uiteenlopende muzieksmaak komt is voor veel mensen blijkbaar een raadsel. Het valt me namelijk op dat bijvoorbeeld 80% van de hardcore fans aan geeft niet van (hard)trance te houden, en omgekeerd. Heel veel terror/industrial fans houden weer niet van techno. Onlogisch als je naar de kenmerken van de muziekstijlen gaat kijken, maar toch om de een of andere reden wél logisch. Jammer genoeg is het voor mij vaak erg duidelijk dat de reden dat iemand een bepaalde stijl niets aan vindt, of zegt te vinden, er alleen uit bestaat, dat hij/zij het genre en aanverwante genres, niet kent. Of er een vooroordeel over heeft, dat ook nog eens wordt versterkt door de cheezy commerciële uitlopers van een genre. Dit geldt zowel voor hardcore en techno, als voor trance, hardhouse, hardstyle en alle muziekstijlen buiten dance om. Omdat het proberen om de commercie ten val te brengen zo stupide is dat je er niet eens over zou moeten peinzen, kan je je beter af gaan vragen: 'Wat spreekt mensen in muziek aan?'

Na intensieve onderzoeken naar diverse neurologische aspecten van het begrip 'muziek' komen wetenschappers tot de conclusie dat muziek de kunstvorm is die het dichtste bij de emotie staat. Natuurlijk niet letterlijk, maar als je dit realiseert wordt een hoop duidelijk. Muziek is een geordende brij van geluidsgolven. Samenklanken tussen geluiden, volgens een bepaalde 'toonschaal' (stelsel van akkoorden) roepen bij de hersenen een bepaald soort emotie op. Welke dit is is cultureel bepaald (Chinezen werken met andere akkoorden dan Westerlingen) en deels ook door aanleg. Zo werden bepaalde muziekstukken niet voor niets in een bepaalde toonhoogte geschreven en niet alle noten een halve of hele toon lager of hoger, hoewel het muziekstuk dan nog wel zou 'kloppen'. Dit is een lang verhaal om uit te leggen, het komt er op neer dat elk instrument enigszins 'vals' gestemd is omdat het anders niet mogelijk is om bepaalde, gangbare, akkoorden, zuiver te spelen. Dit veroorzaakt verschillen in boventonen. Daarnaast zijn er muziekvormen die verder gaan dan dit principe, en niet zozeer met emotie, maar met het verstand beluisterd kunnen worden. Breakcore, terror, sommige soorten industrial hardcore, hardhouse en techno, hebben niet altijd een melodie die emotie op roept. Hierbij moet je actief op zoek gaan naar de vette dingen, omdat deze stijlen variatie vinden in het creatief gebruik van samples, en diepe gelaagde structuren die een produceer-leek eigelijk alleen kan herkennen als hij een ruime luisterervaring heeft, of héél openminded is. Maar genoeg theoretisch geneuzel, laten we terug keren naar de basis. Muziek is geluid dat is gemaakt om een bepaalde emotie te triggeren. Je hoort aan een melodie direct of deze vrolijk (uplifting noemt men het in de dance) droevig of duister is.

Dit wil niet zeggen dat je alles vet kan leren vinden. Zoals bij iedere zintuiglijke indruk, van geur tot beeld, bouw je op grond van je achtergrond een soort van feeling op die je krijgt bij het luisteren van bepaalde geluiden, en het kan zijn dat je bijvoorbeeld een snoeiharde terrorplaat beangstigend vindt klinken, en hem zelfs niet vet kan leren vinden. Dan heb je in ieder geval geprobeerd. Want nog steeds geldt in Nederland, en heel vaak ook qua muziek, het gezegde 'Wat een boer niet kent dat vreet hij niet'. Om een lang verhaal kort te maken: stel je open voor alle stijlen, geef nieuwe, onbekende muziek een kans om tot je door te dringen, en mocht je echt a-muzikaal zijn, dat je geen gevoel voor ritme of voor zuiver/vals geluid hebt, dan kan je altijd nog via je vrienden of klasgenoten, collega's of wie dan ook, aan titels van platen komen die door hun erg gewaardeerd worden. Doe je dit, en geef je alle mogelijke muziek waar je mee in aanraking komt, de kans om te 'verteren', dan gaat er een wereld voor je open!
pagina laatst gewijzigd op

245 opmerkingen

Herken hier ook wel wat in, had m'n vooroordelen ook over jump... maar op een gegeven moment een beetje gaan beluisteren , toen toch wel sommige nummers vet gaan vinden :P(H)
Uitspraak van Triqo op woensdag 10 mei 2006 om 17:43:
De meesten mensen blijven toch wel acher hun masker en hebben liever een kortzichtige kijk op muziek dan zich (mischien) wel te moeten schamen t.­o.­v hun bekenden..­ Of je bent stoerder als je alleen van een bepaalde stijl houd..­


Daar heb je gelijk in (Y) Veel mensen denken dat het stoer is als je echt alleen van hardcore houd of weet ik veel wat.. Wat maakt het nou uit?? Ik ga op alles los hoor O:) LB waar je van houd!! Ieder heeft zijn eigen styl of houd van alle soorten muziek.. Ik hou ook niet van alles.. Maar kom wel in de buurt.. Lekker mee zingen op nederlandse muziek.. Lekker stampen op hardstyle, trance, Lekker dansen op Dance bubbling salsa merengue en niet te vergeten Reggeaton :P..

Maar goed.. Ik schaam me niet hoor.. Hardstyle is nou niet echt mijn favo maar boeiend al mijn vrienden houden wel van hardstyle nou en ik minder.. Moet ik me daar dan voor schamen?? ;) No Way!!!
laatste aanpassing
Uitspraak van DjKnox aka Nongetjie op donderdag 11 mei 2006 om 08:44:
Nou ik heb regelmatig verschillende techno-dingen bijgewoond maar kan het niet waarderen....­


Tja, daar ging dit verhaaltje ook over he
verschillende dingen waarderen.

Ik persoonlijk heb niets meer met hardcore van na 2000 en kan nu Techno en Schranz meer waarderen.
Mike-l
Artiest Mike-L
Bij mij is het zo dat ik van alle muziek stylen wel hou.­ Maar ik heb de muziek het liefst zo hard en rauw mogelijk waardoor ik sneller een hardcore, industrial, terror of breakcore cdtje op zou zetten dan een trance cd bijv maar als ik wil "­loungen"­ dan is trance, ambient en lounge weer geweldige muziek ligt maar net aan mijn stemming.­
Prima geschreven stukje, maar het neigt eerder naar een opstel dan een column.­
Leuk stukje tekst (y)
live and let live!!!muziek heeft met stemmingen temaken,en dat verschild per dag toch?! klassieke muziek is aardig te vergelijken met de house van tegenwoordig,ook door goed gestoorde gemaakt..­leuk verhaal met inhoud..­
:vaag: PQ :vaag: : :respect:

geniaal stukkie text, absoluut!(Y)
laatste aanpassing
Klopt wel ja ..sommige muziek moet je echt leren kennen ..dat is niet voor iedereen weggelegd want als je t van te voren al helemaal kut vind dan is t wat moeilijker om te 'leren' dan wanneer je toch wel iets dr inziet zeg maar ..
Ik heb t met darkcore ..in t begin snapte ik t niet echt maar nu ken ik niet meer zonder :D
t trekt je mee en laat je niet meer los ;)
Briljant. Eindelijk eens iemand de zegt hoe het zit. Fuck kortzichtigheid, lang leve de muzikale vrijheid. Ik vind het top als ik Alto's zie raggen op Thunderdome, en gabbers zie spacen bij een ambient-tent op een willekeurig festival.

:respect: voor de auteur. IMO de beste column tot nu toe :respect:
Uitspraak van Wackiejacky op woensdag 10 mei 2006 om 17:41:
Ik vind het een leuk stukje tekst, maar meer informatief.­ Te lange zinnen en dat leest niet lekker weg.­ Denk toch dat ik andere ideeen heb over wat een column is dan de meeste PF'ers

ik sluit me hierbij aan. en niet vanwege het feit dat ik toevallig zelf een column heb mogen publiceren hier ;)

Uitspraak van *From The Beach* op donderdag 11 mei 2006 om 13:28:
het mooie van een column(vind ik) is dat er geen regels zijn.­ De schrijver bepaalt z'n eigen regels..­ Wil hij/zij lange zinnen gebruiken, dan mag dat, vandaar ook dat iedere columnist(e) goed én niet-goed gevonden wordt door het hele publiek.­ Wil de auteur informatie overbrengen, dan mag dat natuurlijk ook.­

daar ben ik het niet helemaal mee eens eigenlijk. er zijn weldegelijk enkele taalkundige regels verbonden aan het schrijven van een goed stukje tekst, althans, wel als je het leuk en interessant wilt houden voor de lezer. wat een columnist inhoudelijk wil schrijven moet 'ie natuurlijk helemaal zelf weten, maar het publiek tot het einde van de tekst blijven boeien is in mijn ogen wel een kunst. daarnaast is er natuurlijk een groot verschil tussen smaak en kwaliteit :)
laatste aanpassing
Uitspraak van Koekert© op donderdag 11 mei 2006 om 18:24:
no offense maar hij lijkt een beetje op herman van idols...­

herman het ultieme voorbeeld van hoe ver een idioot zonder zelfkritiek het kan schoppen :x :P
Uitspraak van past op vrijdag 12 mei 2006 om 23:24:
daar ben ik het niet helemaal mee eens eigenlijk.­ er zijn weldegelijk enkele taalkundige regels verbonden aan het schrijven van een goed stukje tekst, althans, wel als je het leuk en interessant wilt houden voor de lezer.­ wat een columnist inhoudelijk wil schrijven moet 'ie natuurlijk helemaal zelf weten, maar het publiek tot het einde van de tekst blijven boeien is in mijn ogen wel een kunst.­ daarnaast is er natuurlijk een groot verschil tussen smaak en kwaliteit

En daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens, want ik bedoelde te zeggen dat als er een column/verhaal/strip of weet ik veel wat geschreven wordt, het dus afhankelijk is van welke doelgroep de auteur wenst te bereiken.

Kijk naar Marnix Rueb, met z'n Haagse Harry strips. ;)

Kijk naar een Harry Jekkers, die niet alleen z'n cabaret-voorstellingen in het Haags uitvoert, maar ook columns schrijft met de welbekende Haagse tongval neergeschreven :jaja:

Jules Deelder die exact hetzelfde doet, maar dan met een Rotterdamse tongval.

En die mensen weten heel goed, dat als ze in hun eigen dialect praten of schrijven, ze niet iedereen ermee kunnen vermaken.

En dát bedoelde ik Wen :)
Is het vereren van alles wat underground is en het afkraken van mainstream niet ook erg kortzichtig?
zoiets dacht ik eerder ook al lindaatje.. we zeggen allemaal wel leuk dat we voor alles openstaan, en dat mensen die alleen maar van hardcore houden vooroordelen hebben tegen anders stromingen.. nou is daar wel iets voor te zeggen in sommige gevallen, maar het getuigt er wel van dat wij met z'n allen net zulke vooroordelen hebben, maar dan tegen liefhebbers van hardcore :)
die lindaaatje zegt wat mij betreft veel ware dingen :jaja:
Ik snap niet helemaal wat je nou wil zeggen met deze column.­ Wil je de lezers aanzetten om naar verschillende soorten muziek te luisteren? Bewust muziek te luisteren?

Ik vind dat mensen niet zo serieus moeten doen over muziek.­ Het is maar net waar je mee bent opgegroeid.­ Uiteindelijk word je ouder en ga je meer waarderen.­ Gewoon een leerproces..­
wat een eindeloos gezeur hier ...­ iedereen luistert lekker naar wat ie wil en doet lekker wat ie wil ...­ simpel en totaal geen discussie !!
en wat de boer niet wil vreten , eet ie dan maar niet ...­ ook goed !!!
GEWOON KUT**********************­
kom op man
je kan niemand gaan vertellen dat ze eens na andere muziek moeten luisteren dat moete ze zelf ondervinden..
zelf heb ik laats ook wat meer ondervonden maar dat was niet omdat iemand dat voind maar omdat ik een bepaald soort lied opzette en dacht zo kan het ook....
maar goed party's ga ik wel ma draai het echt niet thuis als ik op me stoel zit:P
Uitspraak van lindaaatje op zaterdag 13 mei 2006 om 13:15:
Is het vereren van alles wat underground is en het afkraken van mainstream niet ook erg kortzichtig?

Yep :jaja:

Net zoals dat gezeik op commerciële nummers.

Als een DJ of producer iets uitbrengt/maakt of draait buiten z'n slaapkamer is het simpelweg al commercieel.

Je hebt alleen dan nog wel gradaties van commercieel.
ik vind dat een beetje vergelijkbaar met al dat gezeik over ID&­T: het begon met irritaties over de grote organisaties die steeds meer vroegen voor hun entreekaartjes, en ten tijde van een aantal foute keuzes van duncan vond iedereen ID&­T ineens de slechtste organisatie ooit etc.­ misschien deels wel terecht te beargumenteren, maar het wordt dan ineens zo'n "­mode-overtuiging"­, iets wat echt iedereen plotseling heel erg vindt...­
Uitspraak van Emphasis op vrijdag 12 mei 2006 om 21:17:
Ik vind het top als ik Alto's zie raggen op Thunderdome, en gabbers zie spacen bij een ambient-tent op een willekeurig festival.­

deze man heeft het door :cheer: