Partyflock
 
­ Nederland

Wanneer de dancescene instort...

anoniem gepubliceerd op
Wanneer de dancescene instort...
23 juli 2006
Het is misschien een rare vraag, maar hoe lang denken jullie dat de dancescene het nog volhoudt in haar bestaande vorm? In de jaren '90 maakte ook ik kennis met housemuziek, maar sinds ik naar feesten ga en me op dancecommunitysites begeef, zie ik eigenlijk alleen maar meer achteruitgang. Misschien een irreëele of negatieve gedachte, maar ik vraag me tegenwoordig steeds meer af of er wellicht een grote verandering voor de deur staat. Of zelfs: of deze verandering niet al sluimerend gaande is, en hoe het uitgaansleven eruit begint te zien...

De markt is tegenwoordig overspoeld met DJ's. Men vindt het niet echt meer bijzonder om grote namen te horen draaien, want we kennen het recept inmiddels wel. Organisaties van feesten komen ook steeds vaker negatief in het nieuws. Zo was ID&T begin jaren negentig nog een groot succes door goeie houseparty's en CD-releases neer te zetten, tegenwoordig wordt het "veel te commercieel" genoemd. ID&T nam inderdaad vele risico's die toch niet zo handig bleken. Zo betekenden Slam!FM, het tijdschrift Release, popfestival N-Joy en club Cineac bijna de ondergang van ID&T. Geen nieuws voor veel mensen, en sommigen veroordelen ID&T door de organisatie geldwolven te noemen.
Ook UDC heeft het zwaar. Zo heeft het bedrijf afgelopen week de helft van haar medewerkers ontslagen, wat deel uit zou maken van een reorganisatie. Dance Valley was dan misschien een tegenvaller, maar een dreigend faillisement zou een gerucht zijn.
En misschien heeft dit alles niet echt verband met elkaar, maar misschien ook wel. Maar ik vind het er wel op lijken dat er bepaalde kaarsjes langzaam uitdoven.

Het klopt ook wel, want volgens diverse bronnen die ik heb geraadpleegd, stegen de prijzen van entreekaartjes in de afgelopen vijf jaar, gemiddeld, van dertig naar ruim vijftig euro. Het aantal bezoekers van grote dance-evenementen neemt ook daadwerkelijk af, en sponsors hebben minder budget te besteden. Ondertussen hoor ik inderdaad geregeld om me heen hoe mensen de zogenaamde "undergroundfeestjes" aanbidden, commercie schuwen, en velen zwijmelen nostalgisch over "de feesten van vroegah". Men verlangt terug naar een verleden dat niet meer is. Hebben de meesten het wel gezien met de grote feesten, de indrukwekkende aankledingen en de weinig veranderlijke line-ups? Voelt de oude garde zich niet meer thuis tussen de nieuwe generatie danceliefhebbers? Of ligt het aan de (lage?) kwaliteit van, in combinatie met de (hoge) kwantiteit aan te dure feesten?

Internationaal gezien heeft Nederland ontzettend veel goede feesten, zoals ook Harry terecht schreef in één van zijn columns. Zijn we dan inderdaad verwend geworden met z'n allen? Zeuren we te veel? Of is het terecht dat mensen steeds vaker zeggen dat het beter kan? Cijfermateriaal liegt er in ieder geval niet om: de economie ligt al een tijd op z'n gat, en danceorganisaties nemen inderdaad te grote risico's en maken fouten. Gevolg: een deel van het publiek betaalt desondanks een hoop geld maar wordt steeds kritischer, en een ander deel kiest steeds vaker voor de kleinere, goedkopere feestjes.

Maar ligt het niet ook een beetje aan onze beleving? Misschien zijn we wel de "ervaringsdeskundigen" waarvoor het allemaal niet zo nieuw meer is, die de dancescene groot hebben zien worden en in dat proces steeds meer fouten ontdekken. Fouten die er in het verleden misschien ook wel waren, maar de nieuwigheid van het alles dat dat overstelpte. Misschien richten de grote organisaties zich wel grotendeels op de nieuwkomers binnen de dancescene, die nog geen of weinig vergelijkingsmateriaal hebben, en daarom minder kritisch zijn en het geld wel willen uitgeven.

Ik denk in ieder geval dat beide aspecten meespelen. Enerzijds het feit dat organisaties steeds vaker de mist in gaan met winstgevende fantasieen, anderzijds het kritischer geworden publiek dat terugverlangt naar hoe geweldig het "toen" was, en wanhopig zoekt naar vernieuwing.
Dus met dat gegeven vraag ik me af hoe lang het nog gaat duren met onze huidige dancescene. En wie ervoor zal moeten bloeden. Komt er nog een geheel nieuw concept wat het helemaal wordt? Of leggen we ons erbij neer dat veranderingen nou eenmaal plaatsvinden? Het zal mij benieuwen.

488 opmerkingen

-Overkill
(Te veel feesten met een andere naam,maar met een zelfde concept)

-Geld
(Feesten worden ontzettend duur door de dure Nederlandse dj's en de dure aankleding)

-Vernieuwing
(Mensen en organisaties houden vast aan dezelfde dj's,waardoor line-ups allemaal op herhalingen gaan lijken).

Wel opvallend dat de grote jongens die oppermachtig lijken, nu er het zwakst voor lijken te staan.

Maar ik geloof zeker in de toekomst en veranderingen zijn niet verkeerd.
Dat houd de scene levendig.
laatste aanpassing
Ach, als de dancescene al instort, dan wordt het eerder vervangen door iets wat wellicht dezelfde feeling heeft, maar gewoon anders is georganiseerd. Wat dat betreft zijn mensen tegenwoordig mondig zat om dingen aan te geven bij partyorganisatoren. Willen mensen niet meer naar een bepaald concept, dan zal een organisatie toch wel moeten veranderen. Zo lang het publiek ook maar iets met dance wil, in welke vorm dan ook, zal de markt wel volgen...
alsof er ooit een scene helemaal weg valt.. kan ik mis hebben hoor maar welke scene bestaat er niet meer na al die jaren?? dit lijkt trouwens meer een forum vraag naar mijn mening iets om over te discussieren dus
 
donderju
ik heb liever een klein feestje, met goeie muziek als een groot feest met dure namen waar je dan ook je beurs voor kunt trekken. klein maar fijn !

en ik weet niet hoe het vroegah was, maar als ik bijv kijk na feestje als houseqlassics waar dus ook redelijk veel oudere na toe komen ! is de sfeer echt super !

terwijl op andere feetsen is het toch ook al vaak vrij agressief
laatste aanpassing
Ik merk ook steeds meer dat sommige party's veel geld kosten (kijk maar naar sensation 62 euri ofzo?) als de aankleding zoveel moet gaan kosten dat de kaartjes ook erg duur worden,
Dan kunnen de de organisatoren beter de aankleding wat goedkoper doen En dan kunnen ze dat berekenen (goedkoper) naar de party people!
 
...ja...


Wat zal ik zeggen...


Denk dat het juist beter gaat. Door de jaren heen zijn concepten gekomen en gegaan. En elk goed concept blijft en wordt zonodig aangepast. En qua muziek hebben we ook niet te klagen. Vroeger had je paprika en gewoon....moet je nu eens kijken. Zongedroogd steppezout vervoerd via overijssel, biologisch opgeraapt en afgeschraapt met liefde op je chippie gelegd. Zo staat t er nu voor in danceland. Dus... misschien ben je er zelf gewoon een beetje op uitgekeken en heb je teveel op 1 plekje rondgehangen. Kweetniet...maar me patat wordt koud...later.
Ik denk idd... wel dat er veel jongeren bewust niet meer naar de grote feesten gaan om verschillende redenen zoals De toegangsprijs die te hoog is, de sfeer die op de kleine feestjes beter is. Op de kleine feesies betaal j voor een biertje nog anderhalve euro (E1,50) terwijl je op veel grote feesten al meer dan 2 euro moet neerleggen voor een bekertje gerstennat!!!
Uitspraak van verwijderd op maandag 31 juli 2006 om 20:00:
Vroeger had je paprika en gewoon....moet je nu eens kijken. Zongedroogd steppezout vervoerd via overijssel, biologisch opgeraapt en afgeschraapt met liefde op je chippie gelegd. Zo staat t er nu voor in danceland. Dus... misschien ben je er zelf gewoon een beetje op uitgekeken en heb je teveel op 1 plekje rondgehangen. Kweetniet...maar me patat wordt koud...later.

:roflol:

Voorlopig zijn er nog meer feestjes waar ik wel heen zou willen maar om de een of andere reden niet heen kan dan avonden dat ik me thuis op de bank zit te vervelen, dus ik denk dat de dancescene nog lang niet dood is. Maar natuurlijk veranderen er dingen, de grotere organisaties hebben het moeilijk omdat mensen niet elke week 50 euro willen neerleggen voor 12 stages en 100 artiesten waar je er uiteindelijk toch maar 7 a 8 van ziet. Daar tegenover staan heel veel kleine, nieuwe(re) organisaties die voor een redelijke prijs goede en gezellige feesten neerzetten.
Niet alle leuke feestjes zijn duur: check FreshGrooves Outdoor, slechts 17,50 entree en de volgende line-up:

Mainstage

Erick E
Fedde Le Grand
Sidney Samson
Jip Deluxe
Kruh
Mc Mighty Mike
Costar live on Sax
Medito on drums

Inheaven.nl

Jamie Gervais
El Mundo
Bûtre
Ronald van Helden
Mr. President
Marijn van Roode
Carmen Glenn

nette prijs dacht ik zo! voor meer info kan je op www.FreshGrooves.nl kijken
Artiest {SHOWLIST artist 41497, 51180}
Wat zit iedereen toch te zeiken over die prijzen... Ik weet niet of jullie wel eens bij een concert zijn geweest??? Of bij een musical??? Of bij een formule 1 event??? Maar daarvan zijn de prijzen ook belachelijk hoog. Mensen willen nu eenmaal graag betalen voor een stukje entertainment. Ik zelf vind het vaak ook een hoop geld. Maar als ik ergens echt bij wil zijn dan heb ik daar ook een hoop geld voor over.

En het is ook niet alleen dat de prijzen van de grote feesten omhoog schieten, alles word duurder. De supermarkt, de horeca, het halen van je rijbewijs, het kopen van een huis. Alles word duurder. Dus ook feesten. En niet om mijn voorganger in diskrediet te brengen, maar € 17,50 (38,5 guldens) voor zo'n feestje... Daar had je vroeger mee aan moeten komen. Ik stond voor 50 florijnen (guldens) op feesten als Thunderdome '96, en Digital Overdose. En geloof mij, toen vonden ze de feesten ook duur...
laatste aanpassing
Ik heb idd het idee dat de scene afglijdt. De ene erger dan de ander. Harder styles glijdt in mijn ogen HEEL erg af door het domme publiek wat er op af komt. De sfeer gaat heel erg achteruit, line-ups moeten aangepast worden aan de kortzichtigheid van het publiek, wat nog meer dom publiek aantrekt. De echte liefhebbers zie je steeds minder.

Aan de andere kant zie je toch weer een opleving van de techno-scene. Zie veel hardstylers overstappen richting techno ook bijvoorbeeld.

Er lijkt een steeds duidelijkere scheiding te komen (in mijn ogen) tussen populaire stromingen en de wat meer 'underground' (als ik dat mag gebruiken) stromingen. Zodra een stroming succes krijgt komen er steeds meer mensen op af en in de kielzog daarvan weer het domme volk. Het lijkt erop alsof de echte liefhebbers steeds moeten laten vallen wat ze hebben opgebouwd, door gaan naar de volgende stroming om die weer op te bouwen, terwijl de stroming waar ze vandaan komen langzaam afgebroken wordt door de domme krachten die die stroming ook ontdekt hebben. Negatief dus.

Hoop dat t nog begrijpelijk is ;)
Uitspraak van The New Breed op dinsdag 1 augustus 2006 om 16:22:
Alles word duurder. Dus ook feesten. En niet om mijn voorganger in diskrediet te brengen, maar € 17,50 (38,5 guldens) voor zo'n feestje... Daar had je vroeger mee aan moeten komen. Ik stond voor 50 florijnen (guldens) op feesten als Thunderdome '96, en Digital Overdose. En geloof mij, toen vonden ze de feesten ook duur..

Helemaar waar, ook ben ik het met de columniste eens.

Wij zijn erg verwend, al hebben wij het zelf niet door ook is de economie hier de schuld van.
Heb begrepen dat er ongeveer 60% per kaartje naar de evenementenbelasting gaat.

Wat het clubben in Duitsland betreft, die hebben een hele andere regelgeving dan hier in NL, heb begrepen dat je daar de hele dag kan clubben.

Wat de kleinere (niet commerciele feesten betreft), als dat goed gaat lopen duurt het vaak niet lang eer de prijzen aangepast worden, zij kunnen niet anders, door de regelgeving, security, brandveiligheid, etc.

Vernieuwing is gedurft, kost tijd om de "nieuwe muziek" te begrijpen, moest toch echt wennen aan Minimal, nog steeds eigenlijk.
Hou van verschillende stromingen, zit niet echt vast aan één stroming.
laatste aanpassing
hoge prijzen liggen vooral aan de namen die komen draaien en ik vind dat de grote namen VEEL te VEEL geld vragen om 60 minuutjes te komen draaien....


Uitspraak van Frinzy op dinsdag 1 augustus 2006 om 17:45:
Wat de kleinere (niet commerciele feesten betreft), als dat goed gaat lopen duurt het vaak niet lang eer de prijzen aangepast worden, zij kunnen niet anders, door de regelgeving, security, brandveiligheid, etc.


valt mee ligt er maar net aan wat voor muziek er gedraait wordt denk ik...als je kijkt naar BKJN. hun zetten al geruime tijd feesten op een toplokatie (hemkade, amigo's) met een topline up neer tegen een betaalbare prijs..dus t kan wel

gelukkig
BKJN, Hemkade € 25,-... Het is betaalbaar, maar verre van goedkoop. De eerste Hellbound waar ik op stond, koste het kaartje 20 guldens (nog geen 10 eutjes dus).

Dat zeg ik, alles word duurder. Maar over de prijs van een feest valt niet te twisten. Het is maar net wat je er voor over heb om specifiec dat feest bij te willen wonen...
als de dance platenmaatschapei's van luister afdeling,die geen ervaring heben,voor muziek techen over dj tony muzikant producer,met un jaar bezig,en het valt snel op,,dus zo als ik zeg
vernieuwing techen houden,,zoeken naar vernieuwing,,is er al,,neemt het niet aan,,dan zie het einde snel inzicht.
 
Je hoeft niet gelijk "bejaard"te zijn als je toevallig een paar jaar eerder al uit je dakkie ging denk ik dan,hoezo hokjes mentaliteit??Ik weet wel dat je voor 15 gulden de roxy inkwam en dat waren mega goede feestjes!!!Is nu toch wel 10 jaar geleden alweer...:(Voel je goed zolang je feest hoe oud je ook bent!AMEN!
Komt allemaal vanzelf wel weer goed, alleen de goeie organisatoren en DJ's blijven over... ik geloof dus niet in een soort uitsterven van de dancescéne
Ik denk dat je je te veel gefocused hebt op de dansscene zelf. Organisaties moeten zich aan steeds meer regeltjes houden die ook extra budget vragen. Logischer wijs komen die kosten uiteindelijk ook bij de bezoeker terecht.
En verder is het best gezond als er af en toe een organisatietje over de kop gaat. Is wel vaker gebeurt en er is altijd wel weer een andere organisatie die dan weer wat groeiruimte heeft.
Instorten van de dancescene, no way!
Ik maak mij als house liefhebber geen zorgen over de toekomst. De eigenlijke dancescene is niet aan het instorten. De harde kern blijft altijd overeind.(hardcore will never die;)) Alleen de aasgieren er omheen vertrekken naar elders. Zo wordt het kaft van het kore gescheiden en blijft er een gezondere scene over.
ONLY THE STRONG SURVIVE

ORGANISATIES KOMEN EN GAAN, HARDCORE BLIJFT ALTIJD BESTAAN!
laatste aanpassing
 
zielig kut zooi is ut
House bestaat nog steeds zoals vroeger heb ik ontdekt. De commercie en alle nepperij rot er vanzelf wel weer af, en de harde pit blijft over. Je moet tegenwoordig wel goed zoeken naar een leuk feest in de grote hoop, leve internet wat dat betreft...
Goed feest trouwens in blijburg laatst, good vibes. Club11 heeft ookwel goede gigs zo nu en dan.
Oja check www.chemistry.nl ergens in september is er weer een 2de Night of the Proms classics in de waakzaamheid. De eerste was super!
laatste aanpassing
Als we nou naast poolse klusjemannen, fruitplukkers, schoonmakers etc nou ook goedkope dj`s uit polen krijgen.... worden dan die teringkaarten ook goedkoper?
 
de dance en hardcore sene, zal nooit echt dood gaan het krijgt alleen de laatste jaren een ander jasje. de echte liefhebber blijft er bestaan tot de dood ons scheidt!!! (Y) :bounce: 4life
Vorig jaar, Mystery Land 2005 was mijn eerste feest, in mijn mening was het een klote feest, veel's te grote terrein (ben overal wel geweest). Overal te druk bij de tenten, en er tussen is zie je hier en daar mafkezen rond lopen die aan het trippen zijn.
Kwestie van verkeerd meemaken, omdat ik niet bij 1 plaats bleef was ik snel vermoeid en waren we al rond 19:00 weg...

Paar maanden terug, klein feestje Mobster in de plaatselijke popzaal. Uber feest, supersfeer. In mijn mening komt dat doordat het 1 zaal was, misschien klein en weinig variatie in muziek, maar je komt er toch voor jouw smaak van muziek? Dat bepaald of je wilt of niet. Ik ga niet naar een feest omdat het trance draait en de rest van de 'hokjes' tot aan Hardstle toe (zoals MysteryLand). (Mobster was Hardstyle/Hardcore).

Organisatoren willen zoveel mogelijk mensen naar haar feesten lokken. Hoe meer 'klanten' hoe meer winst ze er aan overhouden. De makkelijke keuze is dan veel verschillende stylen aan te bieden, dan berijk je immers een grotere pubiek. Maar is dit wel verstandig? Veel verschillende mensen, verschillende stemmingen/sferen. Kan tot problemen veroorzaken.

Van de verhalen die ik van me broer gehoord hebt en van zijn vrienden viel dit vroeger mee op de feesten, maar ik geef eigenlijk die nieuwere generaties daar de schuld van...

Mijn grootste frestratie vind ik altijd dat een feest zo duur moet zijn. MysteryLand: 57 euro, Sensation 60 euro, Decibel 46 euro (Wat de hel? Ik moet SERVICE kosten betalen omdat ik bij een Ticketbox haal... hoezo service kosten?? je doet geen fluit je drukt op een knop, houd het blaatje in een stampel ding en klaar... noem JIJ dat service?) En ga zo maar duur. De meesten zullen wel zeggen dat het de normale prijs is, maar ik heb toch echt gezien dat het vroeger velen maler goedkoper was.

Ik kan zelf niet echt goed vergelijken omdat Mystery Land me enigste 'grotere' feest was tot nu toe, en Decibel de 19de gaat me 2de worden. Ik heb echter wel kleinere feesten mee gemaakt en daar waren de dranken overduidelijk aanzienlijk goedkoper dan op Mystery Land... Laten we het bier nemen.. Bij de plaatselijke discotheek (Almere is niet 1 van de goedkoopste) kost een biertje pak en beet 1 euro 50. En dan heb je nog kwaliteit.
Op Mysteryland was een biertje rond de 2 euro.. en wat krijg je? Pis bier zonder enige aantoning dat er wellicht alcohol in kan zitten. Nee dank je ik drink dan liever schoon water dan dat afval pis van je.

Nu heb ik gehoord dat het op de meeste feesten dit zo is, en ik betreur dit. Als ik na een feest ga wil ik niet nuchter zijn, veelal omdat ik anders alleen aan de kant sta en te genieten van de muziek, terwijl ik los wil gaan. Op Decibel zal ik in ieder geval goed voorbereid zijn!

Tot dan :D
 
Artiest Dethphyr
Uitspraak van dj tony producer op dinsdag 1 augustus 2006 om 20:54:
als de dance platenmaatschapei's van luister afdeling,die geen ervaring heben,voor muziek techen over dj tony muzikant producer,met un jaar bezig,en het valt snel op,,dus zo als ik zeg
vernieuwing techen houden,,zoeken naar vernieuwing,,is er al,,neemt het niet aan,,dan zie het einde snel inzicht.

Kerel, wat is er aan de hand met die komma knop jung?
Ik denk dat we gewoon selectiever worden met het uitkiezen van feesten. Had je een aantal jaar geleden slechts een paar feestjes in een week, nu wordt je overladen met houseparty's (van verschillend niveau). Ieder zn heug moet je maar denken. Wel ben ik van mening dat de prijzen van tickets en drank redelijk de pan uit stijgen.. wij moeten blijkbaar het verlies compenseren.
Dat veel feesten op elkaar lijken qua line up klopt wel en dat er veelste veel geld voor gevraagd wordt ook.. Maar je kunt als bezoeker ook je feestjes uitzoeken.. Als je alleen maar Q-dance feesten bezoekt wordt het snel eentonig.. Als je een keer afwisselt met een kleiner feestje kun je de grote feesten ook beter waarderen.. Verder denk ik dat het wel meevalt met de ineenstorting van de scene, dat een paar grote bekende feesten geflopt zijn wil niet meteen zeggen dat het over het algemeen slecht gaat, maar dat het concept niet meer werkt of slecht uitgewerkt is. Wel irriteer ik me aan de wildgroei van platen die door de halve wereld gemaakt worden lijkt wel.. Vaak met beschamende kwaliteit. Goede colum
 
denk dat het dj's ook en beetje naar hun kop is gestegen qua vraagprijzen. En waarom 6 zalen en 48 dj's op 1 avond. Verdeel het dan. 2 verschillende stijlen, 2 zalen en 12 dj's. Paar weken andere stijlen, 2 zalen en weer 12 dj's. Alles word beter verdeeld en toegangsprijs kan omlaag.