Partyflock
 
­ Nederland

Verafgoding

gepubliceerd op
God is een dj. Religieus of niet-religieus, dansend Nederland houdt krampachtig aan dit gezegde vast. En terecht, in de plaatsvervangende hemel die een party voor menig bezoeker vormt is de man achter de draaitafels de schepper van alles waar je op dat moment oog voor hebt. Maar waar een god moet zijn, moet ook een gevallen engel bestaan. Of beter gezegd een paria. Die rol van paria wordt tegen wil en dank ingevuld door de mc. Ligt dat aan het verwende Nederlandse publiek? Ligt het aan de Masters of Ceremony zelf?

Laten we bij de heren mc’s zelf beginnen. Zoals je dj’s van top- en amateurniveau hebt, heb je ook kwalitatief goede en slechte mc’s. En laten we eerlijk zijn: zoveel toppers zijn er niet. Wel bestaat er een hele grote groep amateurs. Daar ligt één van de oorzaken van de toenemende mc-haat. Niemand zit tijdens een feest te wachten op een bralaap die onophoudelijk de grootst mogelijke onzin de zaal in spuugt. Zo’n bewijsgierige onverlaat ben je zo zat, en terecht. Wel is het opmerkelijk dat als bezoekers één keer in aanraking zijn gekomen met zo’n bralaap, in één klap alle mc’s klote zijn. Het zou wat zijn als we op zo’n manier dj’s gingen benaderen. Eén klote-dj meemaken betekent dus dat je nooit meer naar een feest zou kunnen gaan…

Daarnaast houden veel bezoekers er nog een opmerkelijk trekje op na: het houden van één enkele mc, en daarnaast het verafschuwen van al zijn collega’s. Da’s toch absurd? Je kunt toch ook meerdere dj’s waarderen? Bij mc’s blijkt dat voor velen erg moeilijk.

De trend om een hekel te hebben aan mc’s is duidelijk aanwezig. Interview-aankondigingen die beginnen met “Mc’s, you love ‘em or you hate ‘em†duwen lezers al een bepaalde hoek in.Iedereen lijkt prima te weten wat ze goed en vooral juist niet goed doen. Aan de discussies over mc’s lijkt in ieder geval nooit een einde te komen. En zolang organisaties de mc opnemen in hun line-ups zullen zij de mc-haters lastig blijven vallen. Het is daarom misschien verstandig om ze gewoon maar te accepteren. Dat scheelt de haters een hoop krampachtig getik tijdens het mee discussiëren op de verschillende internetforums. Een discussie die ongetwijfeld ook onder deze column los zal gaan barsten…

332 opmerkingen

er is/was maar 1 MC en dat is MC Raw :respect: die vent bezorgde me met zijn stem echt kippenvel!
 
Artiest Da Hustla
ach jah.. :P
laatste aanpassing
 
MC's moeten vooral energie geven en positief zijn qua uitspraken..dus geen gebrul idd!
Gezeik over welke MC de beste is en dat de rest allemaal wankers zijn, vind ik ook vaag.
Maar DJ's draaien nou eenmaal een bepaalde stijl en MC's MC-en dus die zijn niet vergelijkbaar volgens mij.:)
Rare column, want wat is nou jouw antwoord op de vraag:
Ligt dat aan het verwende Nederlandse publiek? Ligt het aan de Masters of Ceremony zelf?
 
MC CONRAD!! :respect:
Om MC Stretch als voorbeeld te pakken: hij was behoorlijk vervelend tijdens Steve Rachmad op Rockit.


nou, steve rachmad liep behoorlijk te kutten, dus hij mocht blij zijn dat die mc er af en toe doorheen lulde, dan leek t nog wat ;)
Artiest {SHOWLIST artist 3144, 46647, 122324}
zucht.....gaan we weer,
Waarom heb je deze column niet anders genoemd bijvoorbeeld "MC,s zijn Paria's of niet want met verafgoden van de DJ's heeft dit niks meer te maken. Ik ga me hier zelf en/of andere MC,s ook niet verdedigen want door de jaren heen heb ik daar genoeg over gezegd.Grappig detail,als er geen MC staat op een feest lees je ook vaak saaie reacties.Ik ben zelf van mening dat het meerendeel van de crowd best wel van MC,s houd.Kijk bijvoorbeeld naar het aantal supporters die ik en Ruffian hebben hier op Partyflock.Je kan het vergelijken met hoe men af en toe spreekt over een Luna en/of een Dana,en over hardcore gesproken,over een Outblast of Angerfist.Af en toe door de lezers op bepaalde site's helemaal afgekraakt maar een aantal van die mensen staan net zo hard een week later weer te hakken of te dansen op een set van dezelfde DJ's.Wij,MC,s zijn een verlengstuk van een DJ,niet meer en niet minder.Maar om het falen van een DJ bij de MC neer te leggen gaat mij te ver(ook al zijn wij ook wel eens schuldig)

Voor de MC haters heb ik maar 1 ding die ik wil zeggen.Opbouwende kritiek is nooit een probleem,maar je verliest bij mij je respect als je persoonlijk word.Ik leer na al die jaren nog steeds,en ook veel van het publiek.Maar ik lees af en toe dingen,dat ik denk....tsja,ik heb medelijden met je ouwe moer.Ik vind dit dan ook geen sterke column omdat de inhoud niks te maken heeft met de titel.Ik verafgood een DJ niet maar probeer ze dat respect te geven die ze verdienen
laatste aanpassing
 
Syco :respect:
o ja,nog 1 ding,een goeie MC weet waneer hij zijn bek moet houden? Een echt goeie MC let op zijn publiek,en bedenkt dan wat hij gaat doen.zal een hoop commentaar op komen,jammer dan...het mag wel een keer gezegd worden.

respect voor de nieuwe MC's die eraan gaan komen en dat jullie met vallen en opstaan ondanks af en toe belachelijke kritieken juist je zelf naar een hoger plan kunnen tillen.Publiek heeft jullie vaker nodig dan dat ze zelf ooit zullen toegeven.
laatste aanpassing
Een echt goeie MC let op zijn publiek,en participeert dan wat hij gaat doen


anticipeert?

;)

never mind, t is al weer weg :P
laatste aanpassing
snel hé? had het zelf al ff gezien ;-P

Wie heeft die column eigenlijk geschreven?
laatste aanpassing
Uitspraak van ¹³† :bier: JeePee :bier: †¹³ op woensdag 2 augustus 2006 om 16:51:
er is/was maar 1 MC en dat is MC Raw die vent bezorgde me met zijn stem echt kippenvel!


Eensch...! Al doet DV8 het wat mij betreft ook uitstekend! Als een van de weinigen..

Het probleem met mc's is dat niemand zit te wachten op zo'n 'put your hands up' schreeuwlelijk... Oftewel hij moet echt iets aan de muziek toevoegen met een lekkere flow. Maar dat kan uiteraard nooit exact voor iedereen lekker zijn!

Ik hoor gewoonlijk ook liever een mooie zangeres er tussendoor.. net als die meid die altijd bij Extrema feestjes zingt. Briljant!!
Ben zelf ook niet echt fan van MC's maar er zijn er een paar die ik erg graag zie, zoals MC Gee en Zawdi-MC! Erg goeie / originele vocals!
Er zijn maar 3 goede MC's voor mij, waarvan er al 2 gestopt zijn!!!

1 MC Hype (Remember Mysteryland 98 en Tiesto's set tijdens Energy 2000)

2 MC MArxman

3 MC Gee
Helemaal eens met Da Mouth, ik vind dat een MC zeker wel sfeer aan feest geeft.
Het is idd ook makelijk om een MC af te zeiken terwijl je er zelf niet staat.

Van mij mogen ze gewoon blijven!!
 
Werkzaam bij Based on Logics
mc syco blijft nummer 1
drokz en da mouth of madness bezorgen me gewoon vettekippevel :D
die 2 zijn gewoon traditie :respect:
tjsa de mc's maken het der zelf naar, ik heb het dan niet over de kwalitatieve mc's, een mc doet zijn mond alleen op de goede momenten open, niet tijdens mooie stukjes in het nummer waarop net iedereen zit te wachten

en schreeuwt niet iedere min, van hebben jullie er zin, zo te zien vinden jullie het leuk! en dat soort gebla, en aangezien er maar weinig zijn die dat niet doen!
Ik ben inderdaad een keer vreselijk gallies ( gek ) van een MC geweest! Ik noem zijn naam niet.
In Hardstyle heb je rustige stukjes zitten met soms een melodie die je erg aan spreekt. Moet dan een MC zijn mond open trekken om het publiek op te juichen? Juist, NEE...juist dán is het gewoon mondje dicht en luisteren/genieten! Pas wanneer er een aanloop is vanuit de melodie richting de komende beat, dán moet de MC zijn mondje open trekken om het publiek ( gek te laten worden ) te laten stampen.

Maar om nou door deze ervaring meteen alle MC's te verafschuwen? :nee:

Goed column! (Y) :jaja:
Ik kan mijn blunders zo opnoemen,serieus want niemand hoeft mij te vertellen waneer ik goed of slecht geMC'd heb. Las hier iets over Qlimax 2004?Drama inderdaad,alleen grappig dat iedereen het altijd heeft over dat laatste stukje met Outblast maar tot dat hij kwam ging het gewoon zwaar goed.Omdat ik veel aan mijn kop had was ik apelazzerus geworden en toen ging het fout inderdaad.Geen excuus maar kan gebeuren en zo kan ik nog een paar feesten opnoemen.Maar ik zou graag willen weten welke DJ elke week wel goed draait.Ander voorbeeld waar het zwaar goed ging en mensen blij waren dat er een MC was is twee weken geleden op Illegal Vibes,neem maar van mij aan dat de organisatie toen echt wel blij was met de MC toen alles letterlijk in het water viel

Ik loop echt niet te huilen ofzo want dat er mensen zijn die niet van MC's houden vind ik ok,maar blijf wel redelijk en als ze iets wel goed doen,zeg dat dan ook een keer,een MC steekt daar namelijk ook een boel van op.

Voor bovenstaande reacties aan mijn adres,thanks!

Ik waardeer dat zeker
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 142992, 5562}
Waar ik me wel eens aan stoor met een mc is dat ie stoer probeert over te komen met veel engels talige texten die nergens over gaan. en dan vaak ook nog in combinatie met een schelle stem...

Ik denk dat de beste mc's uit de hiphop / rap wereld komen.
Een mc die goed kan freestylen...
 
Hmm ik snap niet helemaal wat je met dit column probeerd te zeggen eigenlijk?
Word alleen wel gek van de hele tijd gezeik op de MC's. Ieder heeft zo zn mening dr over,vaker negatief als positief helaas. Maar kan het nou niet eens afgelopen zijn? Laat ze hun eigen ding doen en geloof me, wanneer ze dr niet zouden zijn mis je ze echt wel! Geef ze gewoon het respect dat ze verdienen!
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op woensdag 2 augustus 2006 om 17:55:
mc syco blijft nummer 1
drokz en da mouth of madness bezorgen me gewoon vettekippevel
die 2 zijn gewoon traditie



helemaal mee eens dat is ook mijn top 3 :D alleen staat bij mij de volgorde anders :D

1- drokz
2- syco
3- da mouth of madness

heb ook een nummer 4 mc da syndrome vind ik ook wel vet!!


Uitspraak van J Q R D I :banana: op woensdag 2 augustus 2006 om 15:45:
maar als bijv MC Villain staat de mc-en, hoor ik dat graag hoor en vind ik het niet erg als ie vaak te horen is, mits hij maar geen onzin dingen zegt en het irritant wordt haha maar dat is bij hem niet het geval vind IK

ik vind hem dus 1 van de irritantste mc's die er zijn :\ maarja das mijn mening ;)
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Da Mouth Of Madness op woensdag 2 augustus 2006 om 18:02:
Voor bovenstaande reacties aan mijn adres,thanks!

Ik waardeer dat zeker

nee jij bedankt en al de echte mc's :respect:
vind neit iedereen even goed, maar sommige zijn zeer slecht en sommige komen er weer met kop en shcouders boven uit.
idd wat tha mouth zegt over de volgelingetjes hier op flock :D de top mc's hebben ook veel volgelingen.
en het is altijd al zo geweest dat hoe bekender je word hoe meer je word afgekraakt.
en dat iedereen wel eens fouten maakt is ook zo :D
alleen omdat de mc het op een podium doet (heb het neit over de amateurs nu) meot ie amar afgezeken worden terwijl 98% van zijn performences gewoon geweldig waren??
niet echt eerlijk.
vind het een echte aanvulling op feesten en als ik zelf sta te draaien vind ik het alleen maar vet als je je naam door de speakers hoort galmen :D:D

respect to the mc's and dj's,maar ook de partypeople, want zo maken we er een knal feest van met zen allen :D:D
laatste aanpassing
Werkzaam bij Area 0522
Artiest {SHOWLIST artist 1760, 7723}
Uhm, wat is nu exact het doel van deze column?

Beauty is in the ear of the beholder. Er ligt een schone taak bij de organisator door te investeren in een goede mc in plaats voor wat drank en gratis entree een vriendje neer te zetten. Tevens is er een taak voor de dj, is de mc drama, doe die schuif naar beneden. Het is de set van de dj, en de mc ondersteunt erin...
Op rock-it stond er 1 op 365 stage en die wist het aardig te verzieken!!! Als de Dj een verhaal verteld met zijn muziek dan is dat een soort muziekale trip!! Als die dan iedere keer wordt verstoord door zo'n hapsnarker is de pret er echt vanaf!!!

James Lavelle wou ook geen Mc in zijn set en gelijk heeft hij!! Toen de set op zijn eind liep ging de Mc er weer doorheen en het was meteen kut!!

Luke Chable heeft wel eens de muziek uit gezet, omdat hij de Vrouwlijke mc helemaal zat was. Hij pakte de draad pas weer op toen ze van het podium af was!!!

Op een hoofdpodium af en aankondigen kan nog net, maar voor de rest is het disrespect voor the man behind the wheels.

Conclusie: Eigenlijk gewoon weg blijven met die Mc, want de muziek komt gewoon minder over!!!!
oki welk figuur heeft dit dan geschreven waarschijnlijk bang voor represail'les :looser: neej echt heb nog nooit gehoord 'mc haat'
das nieuw voor me maar goed zou kunnen :yes:
dan is het wel een goede topic :9
klopt,en dat gebeurd ook heus wel.
Maar wij hebben het echt zwaarder als een DJ.
We moeten er als eerste zijn,gaan als laatste weg.1 fout en bakken met stront komt over ons heen en (alhoewel geld niet het belangrijkst is)worden we meestel zwaar onderbetaald

En dan heb je ook nog te maken met mensen die anoniem een Column schrijven (dat laatste was een grapje ;-) )
 
Het probleem is dat een slechte mc veel meer opvalt dan een goede...

Bij een goede gaat zn tekst op in de muziek, het klinkt prettig,

bij een slechte stoor je je eraan....

Ik denk dat veel mensen daarom commentaar op mc's hebben