Partyflock
 
­ Nederland

De teloorgang van Sensation

gepubliceerd op
De teloorgang van Sensation
2 juli 2006
‘Be part of the night, dress in white’. Kennelijk is er toch meer nodig om je onderdeel te voelen van de nacht die Sensation White heet. De witte variant, die ooit begon ter nagedachtenis aan een overleden dierbare is verworden tot een individualistisch, hedonistisch paradepaardje van een organisatie, waarvan verhalen de ronde gaan dat ze zich in zwaar weer bevindt.

Miles Stutterheim overleed aan een auto-ongeval en als eerbetoon vond er in de Amsterdam Arena een feest plaats waarbij iedereen in het wit verscheen. Heerlijke trance, een massa mensen met hetzelfde gevoel en dezelfde instelling: samen ‘part of the night’ zijn en met zijn allen een feestje bouwen waar je een jaar op kunt teren. Kippenvelmomenten tijdens het feest en bij het herbeleven, waardoor je het jaar erop met zenuwen in je buik thuiszit, omdat het weer zover is. Na de editie van afgelopen juli zeg ik: als ik nog een keer heenmoet heb ik een knoop in mijn buik omdat ik er tegenop zie. Zelden heb ik me in een zaal vol mensen zo alleen gevoeld.

‘Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow’. Ik geef het ID&T na: ze probeerden het wel. Het was een mooi thema en de gebruikte uitspraak van James Dean deed me hopen op een heerlijke nacht, waarbij de dromen en voorpret voor Sensation werkelijkheid zouden worden. Ik kwam van een koude kermis thuis. Welke droom? Hebben ‘we’ nog wel dromen? Of zijn deze dromen en idealen verworden tot individuele ambities die niet verder rijken dan het ‘ik’? Als iets voor mijn gevoel ontbrak aan Sensation was het een groepsgevoel. Iedereen in dezelfde kleur gekleed zou een gevoel van eenheid en samensmelting van mensen, gedachten en gevoelens makkelijk moeten maken. Maar het werd niet begrepen. Het publiek luisterde niet, het publiek voelde niet. Maar ze kunnen voortaan wel zeggen ‘ik was bij Sensation white’. En de meesten zullen volhouden dat het fantastisch was. Want toegeven dat het haar glans, haar charme en haar eigenlijke bedoeling totaal vergeten en commercieel voorbijgestreefd is, zou betekenen dat die €60 het niet waard was. Misschien kan dit schoolvoorbeeld van cognitieve dissonantie opgenomen worden in de theorieboeken voor psychologiestudies. ID&T verdient het!

De organisatie bood, de door haar tot grote hoogte gehypte, Tiësto een podium voor zijn droom: een wereld zonder aids. Hij heeft zich als ambassadeur verbonden aan Dance 4 Life, maar de enige persoon die empathie toonde aan dit doel was de MC die ons de boodschap gaf om aids te stoppen door te dansen. Geen reactie, een dooie zaal met mensen die slechts ongeduldig kunnen fluiten omdat er een stilte valt in de muziek. Pas als Tiësto zijn uitgemolken duet met Kane op de draaitafels legt, gaat men los.

Misschien ben ik cynisch, misschien had ik toch een snoepje moeten nemen, maar wat mij betreft had de MC gelijk met zijn vraag: 'Why are we here?'

381 opmerkingen

je hebt volkomen ge lijk trouens veel te duur
Heb het gevoel wel op meer feetsen en denk dat dit een nieuwe tendance is..
Het is een gebrek aan creativiteit, inzicht en muziek kennis van de organisatie en de bezoeker...
We zoeken allemaal iets wat er eigenlijk niet is!!!

Laat het over je heen komen en geniet is het advies, dan heb je alleen nog kans op een mooi feest.

Er is een verwachtings patroon en dat schept teleurstelling..

Denk dat Sensation een weerspiegeling van Duncan is, zijn persoon, zijn creativiteit en zijn muziek kennis.
De eerste edities werden gedreven door emotie, gevoel vanwegen zijn broer en nu is dat niet meer de main-factor...

Het verliest zijn charme en dat heeft de echte liefhebber door..
Duurt niet lang meer dit concept..R.i.p.
laatste aanpassing
 
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 1762, 1736}
Artiest Just-D
Uitspraak van Koninghoning op donderdag 6 juli 2006 om 09:27:
Het verliest zijn charme en dat heeft de echte liefhebber door..
Duurt niet lang meer dit concept..R.i.p.laatste aanpassing 6 juli 2006 09:32


Dat denk ik ook niet. Innercity is ook al gestorven, en al men op deze voet verder gaat, zal sensation er naar een paar jaar ook niet meer zijn.... Nouja, misschien in het stadion van FC Knudde, maar geen arena hoeveelheid.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 6 juli 2006 om 09:52:
Uitspraak van Koninghoning op donderdag 6 juli 2006 om 09:27:
Het verliest zijn charme en dat heeft de echte liefhebber door..
Duurt niet lang meer dit concept..R.i.p.laatste aanpassing 6 juli 2006 09:32

Dat denk ik ook niet. Innercity is ook al gestorven, en al men op deze voet verder gaat, zal sensation er naar een paar jaar ook niet meer zijn.... Nouja, misschien in het stadion van FC Knudde, maar geen arena hoeveelheid.

Waar baseren jullie dit op??
Dat jullie het niet leuk (meer) vinden wil nog niet zeggen dat de rest van nederland dat ook vindt.
Je zegt t zelf al: de echte liefhebber heeft t door. Die zal dan ook niet zo snel op een Sensation komen.
Maar zoals ik al eerder gezegd heb, is Sensation geen feest voor de puristen. Maar draait het meer om een avondje uit en om de show.
Geen enkel dance-feest dat de afgelopen jaren zo snel uitverkocht is als Sensation. Dus ik snap niet waar jullie vandaan halen dat het bijna over is met dit concept.
Tenzij ID&T de prijs drastisch verhoogt, zal het echt niet opeens gebeurd zijn met dit feest hoor.
Gelukkig hebben we Black nog daar zit het voorlopig nog wel goed ;)
tis ook precies de rede waarom ik nooit naar black ga vind de muziek van white TE veel schouders over elkaar momenten hebben helaas
Uitspraak van Dj-Obelix op donderdag 6 juli 2006 om 11:17:
tis ook precies de rede waarom ik nooit naar black ga

Bedoel natuurlijk White :$ ;)
Uitspraak van Princepolley op donderdag 6 juli 2006 om 11:14:
Dus ik snap niet waar jullie vandaan halen dat het bijna over is met dit concept.
Tenzij ID&T de prijs drastisch verhoogt, zal het echt niet opeens gebeurd zijn met dit feest hoor.


Mee eens !!!
Zelf ga ik meer voor de artiest naar een club of feest..
Als je dan met 1000 man in een club voor dezelfde act komt en je weet waar die artiest voor staat dan heb je vanzelf dat je met ze allen van voor naar achter met de handen in de lucht staat zonder dat daar echt de nadruk op gelegd word...
Je moet zaamhorigheid vanzelf doen spreken, spontaan is de formule en dat redt je alleen met echt goede Dj's cq Act's. (daar bedoel ik geen Tiesto mee).
Denk dat veel mensen de feeling "House" niet of nog niet snappen!!!

Uitspraak van Princepolley op donderdag 6 juli 2006 om 11:14:
Je zegt t zelf al: de echte liefhebber heeft t door. Die zal dan ook niet zo snel op een Sensation komen.


Ben er daarom ook nog nooit geweest!!!
laatste aanpassing
Uitspraak van Koninghoning op donderdag 6 juli 2006 om 12:07:
Zelf ga ik meer voor de artiest naar een club of feest..
Als je dan met 1000 man in een club voor dezelfde act komt en je weet waar die artiest voor staat dan heb je vanzelf dat je met ze allen van voor naar achter met de handen in de lucht staat zonder dat daar echt de nadruk op gelegd word...
Je moet zaamhorigheid vanzelf doen spreken, spontaan is de formule en dat redt je alleen met echt goede Dj's cq Act's. (daar bedoel ik geen Tiesto mee).
Denk dat veel mensen de feeling "House" niet of nog niet snappen!!!

En daar raak je m nou precies. Het feit alleen al dat de kaartverkoop begon, zonder dat de line-up bekend was, zegt al genoeg. Mensen kopen kaartjes voor een show, niet voor muziek. En wat is nou de essentie van een feest..? Volgens mij juist de muziek. Dat is het voornaamste om een goede sfeer te krijgen (samen met het publiek). Maar feesten zijn er, althans voor mij, omdat er muziek wordt gedraaid waar je van houdt en waar je met een volle zaal, hal, club, etc. helemaal losgaat.
Uitspraak van Koninghoning op donderdag 6 juli 2006 om 12:07:
Ben er daarom ook nog nooit geweest!!!

Ik ook niet, het is mijn ding ook zeker niet.

Uitspraak van <<charly>> op donderdag 6 juli 2006 om 13:24:
En wat is nou de essentie van een feest..? Volgens mij juist de muziek.

Voor mij ook. Maar voor veel anderen blijkbaar dus niet.
Nogmaals: Sensation is geen feest voor de fijnproevers, maar een feest wat ideaal is om voor de eerste keer met dance-feesten in aanraking te komen, en een feest wat zorgt voor show en spektakel.
Mooi toch dat dit soort feesten er zijn? En als je het niks vind, zoals wij, kun je dat meestal van tevoren wel inschatten en ga je er gewoon lekker niet heen.
Uitspraak van Dj-Obelix op donderdag 6 juli 2006 om 11:17:
TE veel schouders over elkaar momenten hebben helaas

Deze vind ik trouwens wel grappig :D, hoe doe je dat?
Goed geschreven column!
heel goed en herkenbaar column.

De grote reden waarom ik al 2 jaar niet ben geweest
sfeer is met elk jaar minder geworden.
En het door je strot duwen van een nieuwe muzikale trend is iets wat het publiek gewoon NIET NIET NIET wilt.

de dj's waren echt ok , daar is niks op aan te merken. Maar bij Tiesto zag je het publiek gewoon finaal opleven alsof het uit een winterslaap kwam
Tuurlijk het was heet , dus werd er minder gedanst

Waarom geen mooie mix van "nieuwe" stijl dj's en wat meer trance gerichte dj's?

sensation w heeft een publiek wat uit dagjesmensen bestaat..daar ga je gewoon niks meer aan doen. Maar die dagjesmensen hebben het zo wel gezien en dan is inmiddels de partyganger ook afgehaakt.
Dat trance zo belachelijk uit de megamix is gehaald is gewoonweg lachwekkend

maar goed , net als bij IC wil id-t graag minder bezoekers ! met het oog op de nieuwe trend en toekomst !
De teloorgang van het gezeik over Sensation

Vanwaar dit protest tegen het concept genaamd Sensation White? Het meerendeel van de mensen die hier nu komt verklaren hoe geweldig kut Sensation wel niet is en dat de sfeer ver te zoeken is, is niet eens op Sensation geweest of houd helemaal niet van de stijl muziek die er gedraait wordt. Als je van hardcore/hardstyle/terror houd, tsja, vind je het dan gek dat je Sensation White als een saai feest bestempeld? Zoek je heil op een ander feest en laat Sensation voor wat het is.

Er zit een factor van waarheid in dat het feest met de jaren commerciëler begint te worden, maar het begint er ook steeds meer op te lijken dat de mensen niet meer op de sfeer letten maar kijken naar kleine dingen om er later zo veel mogelijk over te kunnen muggenziften... Er hangt wel degelijk een goede sfeer alleen verpest men het voor zichzelf door te zeiken op de muziek/aankleding e.d. Men wordt veels te verwend en daardoor is tegenwoordig niets meer goed genoeg.

Misschien valt ook wel een deel van de sfeer weg doordat mensen Sensation bestempelen als een trance feestje, en er ook met die instelling naartoe gaan. Tijden veranderen en zo ook de muziek van tegenwoordig. Als een Superstring dit jaar weer door de speakers had geschalt tijdens de Megamix dan hadden de mensen die nu wat te klagen hebben dit misschien helemaal geweldig gevonden, maar dan was er weer een andere groep geweest die daar weer niet tevreden mee was geweest. Neem een feest zoals ie is maar ga niet naderhand alles af lopen zeiken om zo de napret van anderen te bederven. Sensation is al een paar jaar 'anders' dus was dan toen al afgehaakt als je het toen al niet beviel...

Het is idd wel jammer dat de mensen het D4L principe van Tiësto niet echt begrepen maar meer voor de muziek opzich gingen maar je kunt niet verwachten van een zaal van 45.000 man dat men massaal gaat SMSen/los gaat op een onbekende track. Het idee erachter was goed, alleen werkt zoiets nu eenmaal niet op een gelegenheid als dit. Dit betekent niet meteen dat het hele thema niet deugt en de sfeer er niet is.

Als je een feest ingaat met een filosofisch standpunt en er uit wil komen met een gevoel dat je iets geleerd hebt over de wereld/de maatschappij/whatever dan weet je van tevoren als dat je van een koude kermis thuis zal komen. Het thema was geweldig en de quote van James Dean gaf me kippenvel alleen houd wel in je achterhoofd dat ID&T een organisatie is die zich richt op het organiseren van dancefeesten en niet op het verbeteren van de gedachten van mensen.

Ik zit volgend jaar weer met zenuwen in m'n buik omdat ik weer naar Sensation ga. Laten de mensen die denken volgend jaar met een knoop in de maag te zitten om er heen te gaan, gewoon geen kaartje kopen en thuis blijven. Dan zijn we naderhand weer van een hoop gezeik af en dan zal de sfeer in de ArenA tijdens Sensation White zelf ook wat beter worden...
laatste aanpassing
helemaal mee eens! heb het vorige jaar een keer mee gemaakt! en zou het dus ook niet weer doen...
dat je er zelfs je buurvrouw tegen komt of truus met haar handtas, dat zegt volgens mij genoeg.....

blijf het de uitvinding van het jaar vinden maar niet meer voor mij
Uitspraak van AnoNimisT op donderdag 6 juli 2006 om 23:56:
Misschien valt ook wel een deel van de sfeer weg doordat mensen Sensation bestempelen als een trance feestje, en er ook met die instelling naartoe gaan. Tijden veranderen en zo ook de muziek van tegenwoordig. Als een Superstring dit jaar weer door de speakers had geschalt tijdens de Megamix dan hadden de mensen die nu wat te klagen hebben dit misschien helemaal geweldig gevonden, maar dan was er weer een andere groep geweest die daar weer niet tevreden mee was geweest. Neem een feest zoals ie is maar ga niet naderhand alles af lopen zeiken om zo de napret van anderen te bederven. Sensation is al een paar jaar 'anders' dus was dan toen al afgehaakt als je het toen al niet beviel...


Nee nee nee , niet doen alsof het feest al een paar jaar anders is
dat is helemaal niet waar
vorig jaar had je namelijk een mooie mix van trance en house
en dit jaar is zelfs al de trance in de megamix eruit geflikkerd , zelfs het thema van vorig jaar (een traditie) zat er niet in.
En dit alles om een nieuwe trend in te zetten net zoals ze op IC doen
en dat irriteerd me
kijk vernieuwing is goed , maar waarom zo radicaal?
Uitspraak van Mr Orange op vrijdag 7 juli 2006 om 11:56:
zelfs het thema van vorig jaar (een traditie) zat er niet in.
En dit alles om een nieuwe trend in te zetten net zoals ze op IC doen
en dat irriteerd me

Dus als ze een thema niet in de megamix doen, en wat trance nummers uit de megamix halen vind jij dat ze radicaal vernieuwen??
Wat is er mis met deze kleine verandering?
Uitspraak van Mr Orange op vrijdag 7 juli 2006 om 11:56:
Nee nee nee , niet doen alsof het feest al een paar jaar anders is


Ik bedoel ook niet compleet anders maar je ziet wel dat met de jaren bijv. de trance in de Megamix afneemt. In 2002 zat er alleen maar trance in en sindsdien is het met de jaren afgenomen totdat er nu in 2006 helemaal geen trance meer in te vinden is. Je kunt daaruit opmaken dat ID&T zich steeds minder op trance e.d. richt en steeds meer op de andere/opkomende stijlen...

Ik vind overigens ook wel dat ze alles te snel willen veranderen, en dat heeft o.a. bij IC verkeerd uitgepakt, maargoed dat schijnt het nieuwe beleid van ID&T te zijn...
laatste aanpassing
hele tijd hetzelfde doen is niet goed
ik heb genoten van de dj's
maar het publiek wil wel degenlijk trance horen
dat is zooo duidelijk
dus waarom niet 2 trance dj's ?
Uitspraak van Mr Orange op vrijdag 7 juli 2006 om 13:51:
dus waarom niet 2 trance dj's ?

Ferry en Tiesto waren er toch?
Daarnaast kan Sander K ook aardig richting trance draaien.
Als je terugleest kun je de line-ups zien v/d verschillende jaren. daarin zie je dat er gemiddeld 2 a 2,5(:P)trance dj's stonden (m.u.v. 2003)
Dus zo erg veel is het trance-gehalte niet gedaald hoor.
Daarnaast is ID&T volgens mij nog steeds marktleider en daarvan wordt over het algemeen toch wel verwacht dat je vernieuwt.

Je had de reacties eens moeten lezen als ze weer Gielen, Jean, Ferry en/of Armin hadden neergezet!

Uitspraak van AnoNimisT op vrijdag 7 juli 2006 om 13:32:
Ik vind overigens ook wel dat ze alles te snel willen veranderen, en dat heeft o.a. bij IC verkeerd uitgepakt, maargoed dat schijnt het nieuwe beleid van ID&T te zijn...

IC liep de laatste 2 jaar zoveel minder als daarvoor. Zou jij dan niet eens wat nieuws proberen? Ik zeg niet dat ik het eens ben met de invulling e.d. maar ik kan hun standpunt zeker begrijpen.
Uitspraak van Princepolley op vrijdag 7 juli 2006 om 14:01:
IC liep de laatste 2 jaar zoveel minder als daarvoor. Zou jij dan niet eens wat nieuws proberen? Ik zeg niet dat ik het eens ben met de invulling e.d. maar ik kan hun standpunt zeker begrijpen.


Ik snap hun standpunt ook wel, alleen expirimenteren ze misschien te veel/te snel waardoor het gros van de mensen teleurgesteld wordt omdat dat gros een bepaald beeld heeft bij een feest als IC. Ik denk dat de mensen nog het meest blij zullen worden met een line-up als in 2003. Mensen zien nou eenmaal graag grote namen...
volgens mij had IC prima gelopen als ze het de voorgaande jaren niet zo belachelijk volgestampt hadden
Uitspraak van AnoNimisT op vrijdag 7 juli 2006 om 15:02:
Ik denk dat de mensen nog het meest blij zullen worden met een line-up als in 2003. Mensen zien nou eenmaal graag grote namen...

Bij IC wilde ID&T altijd de diepte ingaan met artiesten. Dus grote namen, nieuw talent en lange sets.
De laatste jaren hebben ze erg geprobeerd die urban er doorheen te hypen.
Het is echter toch wel gebleken dat urban en dance (nog) niet heel goed samengaan. Hierin hebben ze idd waarschijnlijk wat te makkelijk gedacht en dus te snel verandert.

Uitspraak van Mr Orange op vrijdag 7 juli 2006 om 15:57:
volgens mij had IC prima gelopen als ze het de voorgaande jaren niet zo belachelijk volgestampt hadden

Hier kan ik niet over oordelen. ben er alleen in 2000 geweest en toen vond ik het niet te druk ofzo.
Wat IC trouwens ook tegenwerkt is de locatie. De Rai wordt door een groot deel van het publiek toch als kutlocatie gezien. Ik zou eens op zoek gaan naar wat anders als ik hun was.

Maar goed. Het ging hier over Sensation ;)
Ik vind iig niet dat ze dit concept nou zo ingrijpend veranderen. Integendeel eigenlijk, het is toch al jaren hetzelfde concept en al jaren succesvol.
 
mwhehehe, net defqon one! daar had je hetzelfde gevoel
Geef mij die line up van sensation duitsland maar, dat zijn tenminste namen waar ik voor zou komen.. 1 keer geweest vorig jaar naar black en ik ga nooit meer.. vond het veels te massaal en een rare sfeer.. geef mij maar een lekker knus feesie waar iedereen voor de sfeer en de dj's komt (zoals Awakenings festival) in plaats van voor de show en al die bullshit.. maaruh dat is MIJN MENING..
laatste aanpassing
Het is nu wachten op degene die een column schrijft over de teloorgang van ID-T.
hahaha Sensation Black : http://dump.geenstijl.nl/mediabase/2094/bce637a3/index.html

dat is nu het grootste verschil tussen black en white... de sfeer :P

mzzl
Artiest PRAIA
Achja het is HIP he, grote organisaties afzeiken.

jammer
ID&T heeft de house voor iedereen toegankelijk gemaakt. zelfs tante truus die normaal van BZN houdt komt op hun feesten. op zich een knappe prestatie van ID&T. bijkomend nadeel is wel dat de echte liefhebbers wegblijven omdat daarmee ook de sfeer veranderd. goed voorbeeld is Bloomingdale. voor de komst van ID&T in bloemendaal was beachbop een echt incrowdfeestje: de ECHTE partypeople uit de hele regio was er. sfeer was super:BN,ers werden met rust gelaten, nooit vechtpartijtjes,geen security en geen vrouwen die gore opmerkingen naar hun hoofd kregen.
Toen kwam ID&T met landelijke campagnes voor beachbop als ware zij zelf de bedenkers van het concept. gevolg was dat er busladingen uit alle streken kwamen om de sfeer ff te vergallen. ( dit heeft overigens niets te maken met waar je vandaan komt,de relaxte mensen hoeven zich dan ook niet aangesproken te voelen) Het geeft wel aan dat alles dat steeds maar groter en commercieler wordt daar ook de sfeer mee verdwijnt.
laatste aanpassing