Partyflock

Relativeren

Relativeren (image)
published by , on
Kleine dingen kunnen grote veranderingen in het leven teweeg brengen. De grote vraag is of keuzes die gemaakt worden de goede zijn. Het maken van keuzes wordt nog moeilijker als er niet eens een concreet doel voor ogen is.

Mijn doel is gelukkig worden. Al mijn keuzes probeer ik te maken vanuit deze redenatie. Echter beïnvloedt de ene keuze soms de gevolgen voor de andere keuze die ooit gemaakt is op een negatieve manier. Het ene middel kan het andere middel dus, voor hetzelfde doel, in de weg staan. Om een voorbeeld in mijn eigen situatie te geven. Ik ben kilometers van huis verhuist om een opleiding te doen waarmee ik gelukkig denk te worden, al heb ik daar mijn meisje door de week mee achtergelaten. Een ander middel wat zorgt dat ik gelukkig ben en wordt.

Keuzes beïnvloeden omstandigheden op een positieve en op een negatieve manier. Wat vaak positief is op korte termijn, is negatief op lange termijn, en andersom. Een avondje goed doorhalen is vaak positief op korte termijn, op lange termijn kan dit soms best lastig zijn. Echter kun je jezelf niet altijd in de weg blijven staan om een doel, verder in de toekomst, te realiseren en mag je soms best gaan feesten. Dat feesten is namelijk weer een middel om gelukkig te worden én te blijven.

Ik heb het gevoel dat de scheidingslijn tussen het maken van goede en verkeerde keuzes enorm breed is. Er zijn tal van mogelijkheden om gelukkig te worden en te blijven. Het is aan ieder voor zich om hier een goede invulling aan te geven. Soms kan deze scheidingslijn tijdelijk of blijvend verstoord zijn, zou dat depressiviteit kunnen verklaren? Wie weet. We kijken altijd maar naar de mensen die het beter hebben en proberen ons hieraan te conformeren. Wanneer dit is gelukt, proberen we weer een stapje verder. Uiteindelijk is het onmogelijk om dit doel te bereiken. Je probeert weer kracht te halen door te kijken naar degene die het slechter heeft dan jij zelf. Dit houdt je in balans.

Beste medeflockers, omdat je toch niet weet waar het schip zal stranden. Accepteer dat er altijd mensen zullen zijn die meer hebben dan jij, ben blij met wat je hebt, geniet van je leven en pluk de dag. Wat is het volgende feestje waar we heen gaan?
last edit Saturday 12 December 2009 at 10:59

123 comments

Djeice11 January 2010 19:16
donator!
Quote of Onwijs! on Monday 11 January 2010 at 17:49:
in mindere mate de factor van snuggerheid representeert

Mooi gesproken :D
Oscill­ococci­num (H)11 January 2010 20:16
Quote of Jan met de Lange Voornaam on Monday 11 January 2010 at 12:10:
Leeeeeeeeeeeees dan! Is het een mooie fiets of een mooi fiets?

Quote of Jan met de Lange Voornaam on Monday 11 January 2010 at 12:26:
maar wel enkelvoud flapdrol

Quote of E!!ebe! on Monday 11 January 2010 at 16:23:
Dan ben jij dus een dom jongen?

:roflol: :respect:


Quote of Col-O on Monday 11 January 2010 at 18:49:
wie geen verkeerde keuzes maakt, doet te weinig

Of heeft 'geluk' en wed altijd op het juiste paard? :D
last edit 11 January 2010 20:16
addicted_­to_­dance12 January 2010 01:09
Goed stukje!

Mijn complimenten.­
Col-O12 January 2010 10:54
donator!
Quote of Oscillococcinum (H) on Monday 11 January 2010 at 20:16:
Of heeft 'geluk' en wed altijd op het juiste paard?

in dat geval moet ie maar heel snel naar de roulettetafel gaan;)
Deqs12 January 2010 15:07
Quote of .Thijs. on Sunday 10 January 2010 at 19:10:
Lees het elke keer weer. Mensen willen het maar niet begrijpen dat een column enkelvoud is. :/

Oei. Pijnlijk. :D
©laudiaaaaa AKA ©-LoUd :cheer:12 January 2010 15:51
Quote of Paulus de Kalebouter on Wednesday 6 January 2010 at 07:42:
'De kunst van het geluk' van Howard Cutler &­ de Dalai Lama kunnen lezen.­

idd en ook "de kracht van het nu" van Eckhart Tolle lijkt me wel wat voor jou :yes:
©laudiaaaaa AKA ©-LoUd :cheer:12 January 2010 15:55
Quote of Deqs on Tuesday 12 January 2010 at 15:07:
Oei.­ Pijnlijk.­

whaha dat wordt terug naar school gaan...
TimMer1981 :woop:12 January 2010 16:52
Quote of Onwijs! on Sunday 10 January 2010 at 17:52:
Ehm? Even een groot dwaalspoor :p Hoe kom je op dit onderwerp? Niet echt waar het hier over gaat toch? Tenminste, het column gaat totaal niet over respect. Bovenstaande reacties... ook niet.

Misschien wat minder druk met jezelf bezig zijn en het verhaal echt goed lezen. Deze column is één grote inkopper en ik ging op dat punt in. De meeste dingen op Aarde hebben meerdere kanten, maar dat zou jij als God zelf zijnde toch wel moeten weten...

Quote of Onwijs! on Monday 11 January 2010 at 17:49:
Juist, dus het zelfstandige naamwoord is 'column' bijvoegelijk naamwoord is 'goed'.­ Dus gewoon 'goede column' beste Thijs.­ Ik denk dat je in dit geval in mindere mate de factor van snuggerheid representeert, helaas bent u niet door de volgende ronde.­

Het is "zelfstandig naamwoord" en "bijvoeglijk naamwoord"; als je bijdehand wilt doen, moet je het wel goed doen. Jij gaat dus ook niet door naar de volgende ronde, gezien de "in mindere mate gerepresenteerde factor van snuggerheid"...
last edit 12 January 2010 19:06
Deqs12 January 2010 17:18
Quote of TimMer1981 :woop: on Tuesday 12 January 2010 at 16:52:
de volgende rond

Ok, ok, flauw ;)
brainless12 January 2010 17:46
donator!
goed columnpje

klopt dat dan weer wel??
Rudi!12 January 2010 18:53
Quote of brainless on Tuesday 12 January 2010 at 17:46:
klopt dat dan weer wel??

nee, goed is met otje ou :[
(K)
TimMer1981 :woop:12 January 2010 19:07
Quote of Deqs on Tuesday 12 January 2010 at 17:18:
Ok, ok, flauw ;)

Er mist een punt achter je zin. :P

Heb mijn bericht gecorrigeerd; tevreden? :P

Er zit overigens een groot verschil tussen een typefout en een spelvaut. :P
last edit 12 January 2010 19:08
Deqs12 January 2010 19:30
Quote of TimMer1981 :woop: on Tuesday 12 January 2010 at 19:07:
Heb mijn bericht gecorrigeerd; tevreden? :P

Helemaal. :P

Overigens toevallig dat mijn column die hier morgen als het goed is staat hier een beetje over gaat :o
E!!ebe!12 January 2010 20:14
Quote of TimMer1981 :woop: on Tuesday 12 January 2010 at 16:52:
Het is "­zelfstandig naamwoord"­ en "­bijvoeglijk naamwoord";­ als je bijdehand wilt doen, moet je het wel goed doen.­ Jij gaat dus ook niet door naar de volgende ronde, gezien de "­in mindere mate gerepresenteerde factor van snuggerheid"...­

Dat vind ik dan een minder schokkende 'fout', dan keihard beweren dat, omdat column enkelvoud is, er geen -e achter het bijvoeglijk naamwoord hoort.. ;)
Jan met de Lange Voornaam12 January 2010 21:10
maar alsnog heel erg grappig
smtx12 January 2010 21:43
Een leuke column ;). Goed geschreven en geen taal- en spelfouten :).
Inhoudelijk is het een goed gestructureerd verhaal.

Enkele opmerkingen:

Mijn doel is gelukkig worden.­

Wat is volgens jou gelukkig worden? Dat is een heel onduidelijk en persoonlijk begrip. Ik vind het noodzakelijk om deze term te omschrijven, want vervolgens schrijf je

Al mijn keuzes probeer ik te maken vanuit deze redenatie.­

Dat is een stelling wat niet waar is. Er zijn vast keuzes in je leven (bewust/onbewust), die niet daarop gebaseerd zijn. Waarschijnlijk neem je wel eens een onverstandige beslissing en daar heb je later spijt van. Je was dus voor even "gelukkig" en later niet meer. Je beschrijft een ingewikkelde, maar belangrijke term, te summier.

Ik heb het gevoel dat de scheidingslijn tussen het maken van goede en verkeerde keuzes enorm breed is.­

Deze is oneindig. Denk zelf maar eens over na waarom dat zo is:).

Accepteer dat er altijd mensen zullen zijn die meer hebben dan jij, ben blij met wat je hebt, geniet van je leven en pluk de dag.­ Wat is het volgende feestje waar we heen gaan?

Als laatste opmerking, het is niet helemaal duidelijk hoe de titel refereert naar de inhoud. Je conclusie is dat je keuzes moet relativeren. Dit is wel waar, maar als je gaat relativeren zou je ook een soort absolutie moeten beschrijven.
Je schrijft bijvoorbeeld

We kijken altijd maar naar de mensen die het beter hebben en proberen ons hieraan te conformeren.­ Wanneer dit is gelukt, proberen we weer een stapje verder.­ Uiteindelijk is het onmogelijk om dit doel te bereiken.­ Je probeert weer kracht te halen door te kijken naar degene die het slechter heeft dan jij zelf.­ Dit houdt je in balans
.
Wat je hier mee bedoelt, is dat er geen "beste" bestaat. Dit zou je eigenlijk veel duidelijker kunnen omschrijven, waarin je ook omschrijft hoe iemand zich zou kunnen vergelijken met andere mensen.
ErwinC13 January 2010 00:11
Geluk en kennis gaan niet hand in hand.­ Ik lees veel reacties hier over spelfouten terwijl de essentie van het stuk door velen genegeerd wordt.­ We zijn aldoor op zoek naar negatieve punten ofwel 'verbeterpunten' maar kijken daardoor niet meer naar de goede kanten.­ Dit stuk hoort een inspiratiebron voor mensen te zijn, geen vrijbrief om te demonstreren hoe goed sommigen wel niet in de Nederlandse taal zijn.­

Wat kennis betreft ben ik snel klaar.­ Des te meer je weet, des te groter de kans op ongeluk.­ Beeld je eens in dat je helemaal niets weet, dan weet je ook niet waar je ongelukkig van wordt.­ Dit realiseren wij in het westen ons niet als we andere landen proberen te 'helpen'.­ Creëren we zo niet juist ongeluk?
Gelukkiger zijn heeft dus helemaal niets te maken met meer kennis.­ Als je in je column aangeeft dat je je vriendin achter moet laten terwijl je daar eigenlijk al gelukkig mee bent, waar ben je nog naar op zoek dan? Nog groter geluk? Col-O slaat hier de spijker op zijn kop: 'ik zit liever op aardappelkistjes met de juiste mensen om me heen dan dure leren banken met een stel huichelaars erop.­'

Geluk is een keuze, dat heb je helemaal zelf in de hand, daar kan geen opleiding of goed betaalde baan je mee helpen.­
last edit 13 January 2010 00:11
smtx13 January 2010 08:42
Quote of ErwinC on Wednesday 13 January 2010 at 00:11:
Geluk is een keuze, dat heb je helemaal zelf in de hand, daar kan geen opleiding of goed betaalde baan je mee helpen.­

Geluk een keuze? Dat lijkt me wel heel bizar. Zoals ik schreef, de schrijver moet duidelijk aangeven wat hij bedoelt met "gelukkig" zijn.
ErwinC13 January 2010 15:13
Geluk is in zo verre een keuze omdat jij zelf de grens aangeeft waar geluk voor jou begint.­ Ben je pas gelukkig met een goede baan, een leuke auto en een mooi huis? Of besef je je net zoals 'Godhimself' dat je eigenlijk al lang gelukkig bent.­

Wij mensen achten onszelf superieur aan andere levende wezens en denken dat we heel wat zijn, maar zijn we nu echt gelukkiger dan een paard dat de hele dag gras staat te eten in een wei?
hodann.14 January 2010 21:24
ben blij met wat je hebt,

is het niet: wees blij met wat je hebt? :)
JipTriPP15 January 2010 14:41
volgende feestje is xq :) jij dan ?
Onwijs!15 January 2010 16:06
donator!
Quote of hodann. on Thursday 14 January 2010 at 21:24:
wees blij met wat je hebt?

Kan allebij.. ik zie het probleem niet ;)

Quote of JipTriPP on Friday 15 January 2010 at 14:41:
volgende feestje is xq

Uhm.. Dat is een goeie.. Haak vaak af voor feestjes de laatste tijd, door die verdomde keuzes!
Vincensio17 January 2010 15:28
Wel een leuk stukje tekst.. heb het helemaal afgelezen dat gebeurt niet vaak :)
Saaloo17 January 2010 16:57
Quote of # Michaela. on Thursday 7 January 2010 at 15:37:
ik vindt de opmerkingen lezen veel leuker:lol:

Houd jij het maar lekker bij lezen :flower:

Quote of ErwinC on Wednesday 13 January 2010 at 00:11:
Ik lees veel reacties hier over spelfouten terwijl de essentie van het stuk door velen genegeerd wordt.­ We zijn aldoor op zoek naar negatieve punten ofwel 'verbeterpunten' maar kijken daardoor niet meer naar de goede kanten.­ Dit stuk hoort een inspiratiebron voor mensen te zijn, geen vrijbrief om te demonstreren hoe goed sommigen wel niet in de Nederlandse taal zijn.­

Ik weet het, ik weet het. Niemand is perfect, maar ik stoor me er af en toe zo aan. De/het fouten gaat nog net, maar dt'tjes..
last edit 17 January 2010 16:59
PATRICK:O18 January 2010 13:40
Quote of smtx on Tuesday 12 January 2010 at 21:43:
Een leuke column .­ Goed geschreven en geen taal- en spelfouten .­
Inhoudelijk is het een goed gestructureerd verhaal.­

Enkele opmerkingen:


Mijn doel is gelukkig worden.­

Wat is volgens jou gelukkig worden? Dat is een heel onduidelijk en persoonlijk begrip.­ Ik vind het noodzakelijk om deze term te omschrijven, want vervolgens schrijf je


Al mijn keuzes probeer ik te maken vanuit deze redenatie.­

Dat is een stelling wat niet waar is.­ Er zijn vast keuzes in je leven (bewust/onbewust), die niet daarop gebaseerd zijn.­ Waarschijnlijk neem je wel eens een onverstandige beslissing en daar heb je later spijt van.­ Je was dus voor even "­gelukkig"­ en later niet meer.­ Je beschrijft een ingewikkelde, maar belangrijke term, te summier.­


Ik heb het gevoel dat de scheidingslijn tussen het maken van goede en verkeerde keuzes enorm breed is.­

Deze is oneindig.­ Denk zelf maar eens over na waarom dat zo is.­


Accepteer dat er altijd mensen zullen zijn die meer hebben dan jij, ben blij met wat je hebt, geniet van je leven en pluk de dag.­ Wat is het volgende feestje waar we heen gaan?

Als laatste opmerking, het is niet helemaal duidelijk hoe de titel refereert naar de inhoud.­ Je conclusie is dat je keuzes moet relativeren.­ Dit is wel waar, maar als je gaat relativeren zou je ook een soort absolutie moeten beschrijven.­
Je schrijft bijvoorbeeld


We kijken altijd maar naar de mensen die het beter hebben en proberen ons hieraan te conformeren.­ Wanneer dit is gelukt, proberen we weer een stapje verder.­ Uiteindelijk is het onmogelijk om dit doel te bereiken.­ Je probeert weer kracht te halen door te kijken naar degene die het slechter heeft dan jij zelf.­ Dit houdt je in balans

Wat je hier mee bedoelt, is dat er geen "­beste"­ bestaat.­ Dit zou je eigenlijk veel duidelijker kunnen omschrijven, waarin je ook omschrijft hoe iemand zich zou kunnen vergelijken met andere mensen.­

Als jij geen Nederlands leraar bent... Dan zou ik dat maar gauw gaan worden als ik jou was? :\
cctje18 January 2010 14:16
Interessante manier om zo over depressiviteit na te denken.

Kiezen tussen feestjes is ook moeilijk; van welk feestje word ik het gelukkigst? :D
last edit 18 January 2010 14:16
Coentjuh19 January 2010 14:04
Quote of Col-O on Monday 11 January 2010 at 18:49:
ik zit liever op aardappelkistjes met de juiste mensen om me heen dan dure leren banken met een stel huichelaars erop.­
..IriSh..20 January 2010 12:42
Zolang je je doelstellingen visualiseert zullen de keuzes die je maakt je naar je doel leiden.­
Dancin Queen22 January 2010 16:39
Goed onderwerp! For my 'two cents' I'd like to add a favorite saying, "Life may not be the party we had hoped for, but while we are here, we might as well dance."

Nu naar de volgende dance feest! :-)
smtx3 February 2010 22:54
Quote of PATRICK:O on Monday 18 January 2010 at 13:40:
Als jij geen Nederlands leraar bent...­ Dan zou ik dat maar gauw gaan worden als ik jou was?

:X

Quote of ..IriSh.. on Wednesday 20 January 2010 at 12:42:
Zolang je je doelstellingen visualiseert zullen de keuzes die je maakt je naar je doel leiden.­

Dat is niet helemaal waar, je tracht het te bereiken. Daarnaast kun je doelstellingen visualiseren die niet eens haalbaar zijn :P...