Partyflock
 
­ Nederland

Verwend?

anoniem gepubliceerd op
Verwend?
6 december 2009
Gisteren was weer zo’n dag. Ik was net klaar met winkelen en het begint te regenen. Nou ja, geen probleem toch? Bel ik gewoon even een taxi. Eenmaal in de taxi doe ik de oordopjes van mijn spiksplinternieuwe ipod in. Even een nummer uitkiezen valt niet mee; tussen al die duizenden nummers kan ik mijn favoriete nummer niet vinden. Na een tijdje gezocht te hebben zet ik een andere goede track op.

Ritmisch beweegt mijn hoofd mee op het dreunen van de bass. Eenmaal thuis aangekomen betaal ik de taxichauffeur. Ik doe de sleutel in het slot en de rolluiken gaan automatisch omhoog. Ik loop naar binnen en geef de katten wat te eten. Ga op de bank liggen, doe de beamer aan en zet een willekeurige zender op. Heerlijk, lekker lui zijn. Na een half uurtje gaat de deurbel, ik doe open. En net op het moment dat ik wou zeggen “ik koop niets aan de deurâ€, zie ik een klein ventje van een jaar of 10 staan met zijn moeder, helemaal doorweekt van de regen. Of ik wat geld over had voor het diabetis fonds? In mijn goede bui nodig ik ze binnen uit om even op te warmen en voor een kopje thee. Ze nemen het aanbod aan. Als we rond de tafel zitten vraag ik: u had toch ook kunnen gaan collecteren als het droog was? De vrouw is stil en zegt na een tijdje. Mijn man is gisteren overleden omdat er geen donornier beschikbaar was. Hij heeft 3 jaar aan de dialyse gelegen. Het jongetje begint te huilen. We proberen nu andere mensen te helpen, zodat niet meer mensen dood hoeven te gaan aan deze verschrikkelijke ziekte. Ik weet niet wat ik moet zeggen dus zeg ik maar; gecondoleerd. Als de vrouw en haar zoontje weg zijn, vraag ik me toch af waarom ze zoiets tegen mij vertelt? Werd het haar eventjes te veel? Maar wat ik me eigenlijk meer afvroeg; is alles wel zo vanzelfsprekend?

Vandaag loop ik door hetzelfde winkelcentrum en de zon schijnt. Ik loop net langs de V&D als ik een zwerver zie zitten. Ik geef hem een euro om wat eten van te kopen. Ik loop door. De moeder en het kind blijven in mijn hoofd hangen. Wat moet die zwerver als het regent? Ja, die wordt zeiknat. Wat als die zwerver een keertje muziek wil luisteren? Ja, dan moet hij mazzel hebben dat er ergens in het openbaar muziek wordt gedraaid. Waar slaapt hij vannacht? Ja, op het bankje in het park. Wat doet hij de hele dag? Ja, bedelen om in leven te blijven. Wat nou als hij ernstig ziek wordt? Ja, dan is hij waarschijnlijk ten dode opgeschreven. Misschien is alle luxe die we hebben niet zo vanzelfsprekend.

Soms hoor ik mensen klagen dat het geluid niet goed is of dat de line-up anders moet. Meestal wordt zo’n feest meteen bestempeld als een stom feest. Maar bedenk je voor je zo’n uitspraak doet, dat je überhaupt naar een feest kan. Tuurlijk kan niet elk feest perfect zijn. Het is allemaal maar net hoe jij het bekijkt. Positief of negatief?

203 opmerkingen

Uitspraak van Rave Slut op woensdag 9 december 2009 om 23:30:
Misschien is alle luxe die we hebben niet zo vanzelfsprekend.



sommige mensen kiezen er bewust voor om op straat te leven. niet alle zwervers worden gedwongen door een te kort aan geld.
ik kan ook lang niet naar alle feesten waar ik heen wilt. een huishouden is duur en daardoor vallen alle feesten die ik heb gehad weg en word het nog maar 3x ofzo per jaar naar een feest.
maar als er dan kut word gedraait en zo zeg ik zeker wel wat een kut feest.
tuurlijk kan een feest niet voldoen aan ieders verwachtingen maar ik heb wel bepaalde verwachtingen waar een feest aan moet voldoen.



verder wel ok. collumn

Oww bij de buuren is het gras groener als bij mij
het is toch een groot feest en ik verwacht vuurwerk obers 60.000 bezoekers geen politie
hekken hoeft ook niet eigenlijk en ik verwacht dat het drinken 2 euro is
dit jaar betaal ik 60 euro voor een kaartje dus ik verwacht eigenlijk ook een leuk cadeautje als ik wegga
en op zun minst moeten ze boxxen huuren voor 2000 euro per uur ik betaal toch 60 euro
en de jaarbeurs utrecht wat gebouwd is voor 2 miljoen miss eum per maand miss wel 10.000 euro kost ik verwacht als organisator van mijn feestje wel dat hij mij 4 hallen gewoon een avond gratis geeft toch tjah ik zorg ervoor dat al die gasten komen ik wil gewoon gratis die hallen voor mijn feestje
laatste aanpassing
kritiek of een mening okee begrijpbaar
een normaal goed feestje is geweest
niemand zegt wat want was goed feestje

volgende keer zelfde feestje weer goed

maar een aantal mensen waren vorige jaar ook geweest en die vonden het toen vetter

niemand zegt dat het een goed feestje was

eenigste wat je ziet is

Uitspraak jan
Kut geluid

Uitspraak piet
Verdomme die kut beveiliging ook staat me de heletijd aan te gappen hoe kan dat nou O_O
volgende keer ben ik er niet bij hoor al die kut beveiliging

Uitspraak klaas
Ik vond ut bier vorige jaar wel lekkerder

Uitspraak sjaan
Nou ik vond dat het drank enzo wel goedkoper kon ik betaalde wel 10 euro entree

enz

waarom niet

Uitspraak K*nK*rHo*rigeK*nK*rKachel
Was een Top feestje zelfde als vorige jaar ging helemaal los geweldigeNoten
Maar het geluid kon dit keer wel ietsjes beter hoor

Uitspraak piet jan snol
Was gezellig vooraan heb er een leuk feestje van kunnen maken
Jammer dat er 20 gasten dikke ruzie hadden op het einde
beveiliging mag volgende keer wel ietsjes meer

(ik denk dat juist de kleine dingen de grootste verschillen maken het is een klein dingetje een compliment
of een sorry

maar als er geen sorry word gezegd 20 gewonden na een dikke knokpartij (nee je krijgt geen euro)
haha en ze vochten niet eens voor 1 euro ze vochten voor sorry)
Maar we gaan even naar de wikipedia WAT IS sorry
sorry is een woord.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van .Stef. op woensdag 9 december 2009 om 00:23:
Om te beginnen ben je niet zomaar zwerver hier in Nederland. Er zijn genoeg sociale regelingen om toch in ieder geval te zorgen voor een dak boven je hoofd en te eten en te drinken.

Daar vergis je je in. Hoorde gister nog op het nieuws dat er zo'n 6000 zwerfjongeren zijn waar maar 600 plekken voor zijn. Ik kan het weten, heb zelf een tijdje op straat geleefd. Zo makkelijk is het echt niet...

Als je eenmaal op straat leeft ben je meer bezig met overleven dan met je leven op orde te krijgen...

En ja, ik ben zeker blij dat ik nu een dak boven me hoofd heb, een vaste baan heb die de rekeningen kan betalen, voor me eten kan zorgen en me hond kan onderhouden.
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 32918, 41985, 56916}
En dan mag je ook even uitleggen hoe er op een "spiksplinternieuwe" ipod al duizenden songs staan :p
Uitspraak van ! Mr B ! op woensdag 9 december 2009 om 01:14:
vind ook niet dat je een feest maar positief moet gaan bekijken als die reteslecht is, alleen omdat je in "staat" bent om naar zo`n feest toe te gaan.

dit alleen al als je naar de prijzen van tegenwoordig kijkt!

Die prijzen dat is inderdaad zo. En als iedereen door blijf gaan met feesten..
Krijgt die zwerver binnenkort misschien wel gezelschap.
Als je zoveel voor een feest moet betalen hoor je ook wel waar te krijgen voor je geld.
Gelukkig kan ik me altijd wel vermaken dus voor mij speelt de line-up etc niet zo'n grote rol.
De sfeer is belangrijker dan de rest. ;)
Verder wel een goede blog, zit wel een kern van waarheid in.
laatste aanpassing
 
ieder z'n eigen problemen
 
Artiest Bams
ik wil ook automatische rolluiken :(
 
Uitspraak van Jack travelli op woensdag 9 december 2009 om 15:25:
ALS EEN ZWERVER AL ZIJN GELD HAD GESPAART EN HAD UITGEGEVEN TIJDENS EEN 'KUTFEEST' ZOU HIJ DIT OOK BESTEMPELLEN ALS EEN STOM FEEST.

haha prachtige opmerking :lol:


Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 9 december 2009 om 17:25:
de mooiste column wie ik ooit gezien hebt

was het toevallig je 1e?
laatste aanpassing
Slechte conclusie IMO. Wanneer wij snel tevreden zoude zijn met feesten, en geen kritiek zouden geven op de organsiatie dan zou dit leiden tot:
- relatief hoge entreetickets (prijs/kwaliteit)
- opkomst van veel slecht georganiseerde organsiaties die toch kunnen blijven bestaan, omdat iedereen toch geen kritiek geeft..
- wordt niet geinvesteerd in nieuwe innovatieve dingen (muzikaal en show)

Naar mijn mening mag iedereen kritisch zijn, maar moet dit ook goed kunnen onderbouwen met duidelijke argumenten. Veel meningen op pf zijn dit niet, maar als organisatie kun je deze er eenvoudig uit filteren...

Daarbij moet je nog altijd "zelf" het feest maken, en kan een mooie vuurwerkshow op Defqon/Decibel mijn feest écht niet maken... Wat helaas voor heel veel mensen hét gespreksonderwerp is na zo'n feest!
ik ben het hier wel volkomen mee eens.. er is in deze tijd idd een overkill aan feesten.. en mensen zijn idd verwend (zelf heb ik dit ook gehoord van een top artiest). we kunnen in dit land zoveel, terwijl er mensen ernstig ziek zijn die zelfs bij 5 lokale dj's zelfs compleet uit hun dak zouden willen gaan alleen dat gewoon weg niet meer kunnen..

alles kost geld tegenwoordig, en de tijden worden steeds duurder..
 
++++ voor huis met automatische rolluiken.
"Liever verwend dan verwaarloosd"*

*= Paulien, Echte Gooische Meisjes, 2008
 
Uitspraak van stefotronic op woensdag 9 december 2009 om 00:20:
beetje vreemde conclusie idd...
ik ben ontzettend dankbaar voor alles wat ik heb, maar dat betekent niet dat ik als ik iets kut vind het maar moet gaan relativeren tot iets geweldigs...

Wat Daphne waarschijnlijk bedoelt is: "kut" (zoals jij het noemt) is relatief en voor iedereen verschillend. Voor jou is dat als er een plaat op een feest wordt gedraaid die je niet zo denderend vind, terwijl het voor die zwerver is als hij meer dan drie dagen niet te eten heeft gehad en voor die moeder met haar zoontje dat er geen donornier beschikbaar was voor hun man/vader. Het is een kwestie van referentiekader en inderdaad: het merendeel van Nederland is zo gigantisch verwend dat ze het niet eens meer doorheeft.

Deze column heeft weinig met feesten te maken; het onderwerp feesten werd hier slechts gebruikt om een herkenbare vergelijking te kunnen maken. Dus alle mensen hierboven die nu rustig door blijven mekkeren over de kwaliteit en kosten van feesten: doe je ogen eens open; we praten hier op een ander niveau. Dit is niet Iphone vs Iphone GS3 of Qlimax vs Defqon; dit is een luxe leventje vs een ellendig leven / ellendige dood en het standpunt dat je daar best eens even stil bij mag staan i.p.v. eindeloos door te ratelen over wat er nóg beter moet op feesten.

Partyflock is een partysite; vanzelfsprekend. Maar is iedereen hier nu werkelijk zo oppervlakkig dat men alleen over feesten praat? Niks mis inderdaad met een stukje maatschappelijk bewustzijn. Er zijn belangrijker dingen op aarde dan geld en materialisme. De eerste houseparties stonden ook in het teken hiervan: protesteren tegen kapitalisme en egoïsme. Maar hier is helaas verdomd weinig van overgebleven met al die verwende snotkinders tegenwoordig die met minder dan een abnormale geluidsinstallatie en een berg enorme videoschermen en lasers niet tevreden zijn. Hersenloos kuddevolk wat zo gigantisch lui is dat ze nonstop vermaakt willen worden in plaats van zichzelf te vermaken met elkaars gezelschap, ondersteunt door goede muziek. Hoezo de maatschappij individualiseert?

Goede column! (y) :respect:
laatste aanpassing
Uitspraak van janlul op woensdag 9 december 2009 om 23:20:
Mijn man is gisteren overleden

dan ga je waarschijnlijk die dag erna toch niet collecteren zou je zeggen
Mooi verhaal maar die laatste alinea slaat echt nergens op
Uitspraak van Madstarr op donderdag 10 december 2009 om 03:56:
kritiek of een mening okee begrijpbaar
een normaal goed feestje is geweest
niemand zegt wat want was goed feestje

en volgens mij heb jij teveel tijd over.. :frusty:
waarom ga je niet collecteren???
respect (Y) zet je wel aan het denken, maar toch blijft het daar vaak bij..
 
Artiest David M
Het is allemaal maar net hoe jij het bekijkt. Positief of negatief?

Alles is relatief...
Maar met 'n positieve instelling kom je 't verst, waarderen wat je hebt, krijgt en kunt teruggeven (y)
Uitspraak van ** Marcel **:bounce: op woensdag 9 december 2009 om 23:15:
nja begin was goed.... vergelijking met de zwerver vindt ik bullshit.

eens
diabetis? :/

DIABETES ken ik wel (Y)

OT: Column begint goed, einde is wat zwak.
De meeste zwervers, doen het zichzelf aan ..
Daar heb ik geen medelijde mee..
Uitspraak van Madstarr op donderdag 10 december 2009 om 03:05:
Stel je had geen kluisje en je moest die 12 uur lang al jou tering troep meenemen (denk dat je dan zelfmoord had gepleegd) Als je die speakers wilt horen achterin moet je naar achteren lopen (ik sta graag vooraan) Als je achterneef zo veel van zijn playlist houd is het zijn probleem dat die 45 euro of 50 euro voor een feestje neerlegt en uberhoud zijn mp3 speler meeneemt de zaal in en het feest kut vind Als je begint met je adem in te houden mag je van mij als je dat zelf wilt dan heh gewoon lekker in houden Visualiseer je een lege zaal 5 lampjes en 2 boxen (Als niemand er bij zou stilstaan dat mensen houden van groote feesten enz dan was mysteryland etc niet geweest jah ik weet het mysteryland is ook niet leuk om naartoe te gaan die 40.000 bezoekers dachten daar ook net zo over) Als jij een kut nacht hebt doe jij dat in ieder geval zelf. Ik zou er ook heel graag over willen nadenken hoe het is in indie ik wil ook mezelf graag inbeelden en nadenken over hoe ik die euro in dat bakje had willen gooien (Denken/Doen) Als ik jou bakje voorbij zou lopen terwijl je niks hebt zou je ook beretrots op mij zijn en mij een top kerel vinden Je zou aan iedereen vertellen kijk die gozer hij is echt de man hij gaf mij gewoon niks zo goed maaruhh je wist het nog niet heh gossie hij dacht wel aan me Als je niet stilstaat bij het probleem of hebt meegemaakt (ken je het probleem niet) Kan je lang doorlopen zoeken naar de oplossing van het probleem Het verschil zal je nooit maken. Daar zal JIJ denk ik ook niet eens in de buurt komen Maaaaar het begin is er 5 cent is het begin van de 1 Miljoen is er geen begin dan zal er zeker ook geen einde zijn beetje moeite kan geen kwaad

Sorry, niet gelezen, probeer het nog eens!
ik hoef niks meer te proberen ik heb mijn zegje gedaan gewoon triest kijk nog maar eens goed wat je zelf geschreven had
probeer daarna maar mijn stuk te lezen

aan de eene kant is het ook erg leuk als iedereen alleen negatieve dingen te melden hebben

ook erg leuk als mensen alleen de negatieve dingen in het leven zien
laatste aanpassing
Uitspraak van Knuffeldiertje (L) op donderdag 10 december 2009 om 17:26:
Uitspraak van Madstarr op donderdag 10 december 2009 om 03:56:
kritiek of een mening okee begrijpbaar
een normaal goed feestje is geweest
niemand zegt wat want was goed feestje

en volgens mij heb jij teveel tijd over..
waarom ga je niet collecteren???

nee ik heb geen tijd over als ik tijd tekort kom dan maak ik tijd

Stel niemand zou collecteren en iemand in je familie heeft kk en die geneest door de medicatitie van tegenwoordig
was dat allemaal niet mogelijk geweest als ze jaren daarvoor niet gecollecteerd hadden
want: personeel, grondstoffen, gebouwen, materialen en tijd zijn niet gratis
(als je vrijwillegers hebt is het wel gratis jah maar als iedereen net zoals knuffeldiertje(L) zo lekker sarcastische zou doen dan zie ik niet veel positiefs in de toekomst)
zover ik weet gaat alleen de zon voor niks op
als ik iets positiefs over zulke mensen zeg wilt niet zeggen dat ik dat gelijk moet doen ik kan het doen
als ik het verschil tussen positief en negatief kan zien
dan kan ik positief reageren in een negatieve situatie

bijv:
als een ouwe oma op straat word neergemept maak ik tijd om die te helpen
maak ik niet dat ik wegkom zoals 98% van de mensen dat doen
want ow die gast kan ook een mes hebben of mij aanraken
stel het was jou oma dan zou je wel wat anders piepen en er niet over nadenken dat die gast jou ook kan steken of slaan
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op donderdag 10 december 2009 om 08:10:
Uitspraak van .Stef. op woensdag 9 december 2009 om 00:23:
Om te beginnen ben je niet zomaar zwerver hier in Nederland. Er zijn genoeg sociale regelingen om toch in ieder geval te zorgen voor een dak boven je hoofd en te eten en te drinken.

Daar vergis je je in. Hoorde gister nog op het nieuws dat er zo'n 6000 zwerfjongeren zijn waar maar 600 plekken voor zijn. Ik kan het weten, heb zelf een tijdje op straat geleefd. Zo makkelijk is het echt niet...

Als je eenmaal op straat leeft ben je meer bezig met overleven dan met je leven op orde te krijgen...

En ja, ik ben zeker blij dat ik nu een dak boven me hoofd heb, een vaste baan heb die de rekeningen kan betalen, voor me eten kan zorgen en me hond kan onderhouden.

Als iemand het leven op straat niet heeft meegemaakt maar er elke dag langs loopt
Weet diegene ook niet hoe het leven op straat is
1 die het weet
laatste aanpassing
Uitspraak van Australian Girl op donderdag 10 december 2009 om 18:32:
De meeste zwervers, doen het zichzelf aan ..
Daar heb ik geen medelijde mee..

helemaal mee eens:jaja: van mij mogen ze wegrotten
Als ik nou commentaar heb op deze column, ben ik dan ook verwend..? :nosmile:
Goede topic

Behalve gedeelte met de zwerver. Dit is NL, kansen zat. Al zouden ze ook echt niks hebben, gooi ze de gevangenis in: Geen last van & ze kunnen vandaar beter weer een leven opbouwen.