Partyflock
 
­ Nederland

Thunderdome's marketing en de verloedering van de hardcore scene

door , gepubliceerd op
Thunderdome's marketing en de verloedering van de hardcore scene
24 november 2009
Waarde leden van Partyflock,

Ik schrijf dit stukje naar aanleiding van de reacties op de campagne die ID&T voert voor haar aankomende feest, Thunderdome. Dit grootse, jaarlijks terugkerende hardcore evenement heeft zich jaren geleden al op de kaart gezet als één van dé feesten binnen de scene. Dit hebben zij voornamelijk bereikt door altijd baanbrekend, vooruitstrevend te zijn in de scene. Thunderdome komt altijd met iets nieuws. Zo ook nu.

De nieuwste Thunderdome staat in het teken van slopen, met het thema "Alles naar de klote". Een paar weken terug hebben Drokz en Neophyte nieuwe producertalenten opgeroepen te komen met een baanbrekende track, omdat zij vinden dat de huidige DJ's/producers "te weinig slopen". Ook is een paar dagen terug een campagne opgezet om een filmpje op Youtube te zetten waarin je iets sloopt, waarmee je kaartjes voor het aankomende feest kan winnen. Nu zijn er heel veel mensen hier op Partyflock, die dit thema met bijbehorende promotie niet op prijs stellen. Zij stellen dat Thunderdome hiermee:
- mensen aanzet tot geweld;
- de hardcore scene om zeep helpt;
- zichzelf te kijk zet.

Ik vraag mij af: waarom? Ik snap het niet. In hoeverre zet dit mensen aan tot geweld? Gaan er mensen aan de hand van een oproep om een filmpje te maken van een willekeurig object dat subtiel naar de filistijnen wordt gehakt, geslagen en geschopt, spontaan elkaar de hersenen inslaan? Ik vraag mij af waarom de hardcorescene sowieso direct wordt geassocieerd met geweld. Het is wellicht 'agressieve' muziek, maar van alle dancefeesten die ik bezocht heb, vond ik de hardcorefeesten de meest gelukkige, losse, relaxte sfeer hebben. Ik heb dan niet veel feesten bezocht, maar het verschil was wel kenmerkend te noemen.

Wat ik vermoed, is dat de mensen die dit stellen zelf bang zijn geassocieerd te worden met geweld. Zij zijn bang dat de scene waar zij zich zo in thuis voelen, overgenomen wordt door baldadige pubers en een maatschappij die negatief over hen denkt, en zo een negatief imago krijgt. Nu vraag ik je; heeft hardcore niet altijd al een negatief imago gehad? Waarom zou dit nú plots veranderen/verergeren? Verder snap ik als student Consumentengedrag en Marketing niet hoe je dit überhaupt slechte marketing kan noemen. Deze campagne heeft nu al meer stof op doen waaien dan die van ieder ander feest dit jaar!

Juist in deze tijden waar de scene dreigt vast te roesten door mensen die niet meer durven iets baanbrekends te doen (vaak door de aanhangende financiële risico's), is het ontzettend slim en doordacht om te komen met iets als dit. Iets wat weer een beetje leven in de brouwerij brengt en mensen twee keer na laat denken over waarom zij (nog steeds) hun hart geven aan deze scene en muziek. Waar staat Thunderdome voor? Waar staat hardcore voor? Waarom zou dit de hardcorescene kapot maken? Wat je zal zien is dat deze scene juíst verloren gaat als degenen die het ware 'hardcore' gevoel nog bezitten, dit (uiteindelijk toch) laten onderdrukken omdat het zogenaamd 'niet maatschappelijk verantwoord' is om deel uit te maken van deze scene en daarom wegblijven op deze mooie feesten die in mijn mening nog één van de weinige uitwegen bieden aan deze kutwereld met al zijn kutregels. In de actie met de sloopfilmpjes, zie ik niets anders dan een ludieke actie om weer wat humoristische filmpjes op het internet te kunnen zien waarin mensen al wat voorpret hebben in afwachting van de nacht waarin zij zich eindelijk weer even ongestoord kunnen laten gaan, zich even moreel onverantwoord met alle remmen los kunnen gedragen. Binnen de grenzen natuurlijk, want het moet wel gezellig blijven ;)

Wil jij dat deze scene met haar unieke sfeer blijft bestaan? Laat je dan niet wegjagen door een stelletje pubers die zogenaamd jouw scene komen verpesten, maar geef ze in plaats daarvan het goede voorbeeld en laat zien dat het échte hardcore gevoel vredelievend van aard is. Dat het draait om een gemeenschap die 's nachts bijeenkomt om éventjes die aan regels gebonden maatschappij achter zich te laten. Even nergens meer aan denken, verstand op nul, alle remmen los. En bedank ID&T dat zij nog steeds voor jullie klaarstaan om alles op alles te zetten om voor dit voor jullie mogelijk te maken.

Ik zie jullie de 19e op Thunderdome, de enige avond in het jaar waarin álles even naar de klote mag. Ik heb er zin in!

365 opmerkingen

Werkzaam bij {SHOWLIST organization 1435, 2296}
Artiest Foltergeist
Dat eerste promotiefilmpje van de campagne voor 15 jaar Thunderdome was ook agressief en weerzinwekkend, en zette zich ook af tegen de maatschappij. Echter, dit filmpje provoceerde wel en is juist precies waar Thunderdome voor zou moeten staan.

Dit sloopgebeuren zie ik ook de lol niet van in, ik vind het een erg kinderachtige manier om weer de aandacht op zich te vestigen (N)

Desondanks kijk ik dankzij de line-up van Thunderdome (dit is nog steeds de reden waarom ik een feest bezoek of niet) in de early-rave en industrial alweer uit naar 19 december.


Toch, het hele sloopgebeuren is nogal kansloos :)

Edit: bovendien geef ik niets om wat mensen buiten de scene van de muziek of het volk denken, dat staat hier helemaal los van :)
laatste aanpassing
Artiest {SHOWLIST artist 40738, 60156}
Uitspraak van Foltergeist op woensdag 25 november 2009 om 00:07:
Dit sloopgebeuren zie ik ook de lol niet van in, ik vind het een erg kinderachtige manier om weer de aandacht op zich te vestigen

kan het niet beter zeggen :bah:
Het imago hebben we toch al.....
waarom er niet een loopje mee nemen en er een lolletje van maken?

''het bevestigt bij andere alleen maar weer het imago''
so what? die hebben we toch al.
laatste aanpassing
Eerlijk gezegd vind ik dat je jezelf enorm tegenspreekt in je eigen column. Je zegt dat de hardcorescene enorm vredelievend van aard is. Een thema's als "slopen" en "alles naar de klote" vind ik daar totaal niet bij passen. Vredelievende mensen slopen niets, maken geen dingen kapot om daar vervolgens op youtube zoveel mogelijk hits mee te krijgen. Die laten het heel, hergebruiken het, repareren het, zorgen dat het materiaal hergebruikt kan worden.
Je zegt dat in de media de hardcorescene geassocieerd wordt met geweld. Na een actie als die van ID&T om mensen dingen te laten slopen vind ik dat niet vreemd. Ik stel me een krantenbericht voor waarin simpel staat dat mensen die iets slopen en/of kapotmaken en daarmee de meeste hits op youtube krijgen, iets winnen. De organisatie zet dus indirect mensen aan tot het kapotmaken van objecten. Probleem is dat waarschijnlijk niet iedereen dingen van zichzelf kapot gaat maken. In het nieuwsbericht staat wel dat alleen filmpjes waarin een eigen object gesloopt wordt geldig zijn, maar er zullen vast ook dingen uit het publieke domein kapot gaan. Een bankje waarop een eigen magnetron met wat zelfgekochte benzine ontploft, om maar wat te noemen. Bovendien zal er ongetwijfeld rommel ontstaan, en ik denk niet iedereen dat netjes op gaat ruimen. Glasscherven van ingeslagen ruiten ed. Toch kut als je band lek gaat en je daardoor een belangrijke afspraak mist.
Ohja, en de hardcorescene heeft inderdaad al heel lang een negatief beeld en ik ben het met je eens dat dat niet zomaar veranderd kan worden. Acties als deze zullen echter niet bevorderend werken om de scene positiever bekeken te laten worden, maar andere, vredelievende acties wellicht wel, hoe weinig dan ook. Maar een klein beetje is altijd beter dan alleen maar een negatiever beeld schetsen. Een ander voorbeeld hierbij dat ik me bedenk is dat er in de media vaak berichten verschijnen over het aantal aanhoudingen op een feest. Jammere vind ik dan dat er nooit bij verteld wordt dat er, zeg, 19875 mensen (waarschijnlijk) wél een supervette nacht hebben gehad. Vreemde is dat er bij bijvoorbeeld Lowlands, wél vermeldt wordt dat het evenement prima is verlopen, en dan in een klein zinnetje dat er toch nog wat mensen aangehouden zijn.

Ohja, en niet dat ik hierdoor niet naar thunderdome ga hoor :p Ik heb mijn kaartje al binnen en heb er enorm veel zin in, en fack deze actie dan. Ik heb er wel een mening over maar ga er verder echt niet mee zitten :p Moet toegeven dat het wel origineel bedacht is :)
laatste aanpassing
 
Werkzaam bij SEKOIA
Nu vraag ik je; heeft hardcore niet altijd al een negatief imago gehad?

waarom dit beeld bevestigen...
klaag dan in vredesnaam niet dat jullie allemaal zo benadeeld worden.. en dat het allemaal niet klopt
als er kinderachtige marketingcampagnes als deze worden gevoerd zet je je zelf voor schut..
mensen nemen je niet serieus en je werkt associatie met asocialiteit, vandalisme, agressiviteit, kansloosheid whatever... in de hand.

door middel van zo'n marketingcapagne categoriseer je je publiek ook als een publiek die zoiets leuk vindt..
wederom bijna een belediging van je bezoeker

*kansloze, bijna naieve, gedachtegang in deze column
laatste aanpassing
 
Iets wat weer een beetje leven in de brouwerij brengt en mensentwee keer na laat denken over waarom zij (nog steeds) hun hart geven aan deze scene en muziek..

echt serieus?

wtf were u thinking toen je dit schreef?
laatste aanpassing
 
zoo.. hoe bedoel je zeuren.. ok het thema daar ben ik ook geen fan van, het had beter gekund een heel jaar lang bedenken, maarja die lineup is wel_o_
en ja dit soort acties zullen toch altijd wel invloed op die 14 jarige wannabee gabbertjes hebben die te hard proberen met hun zo genaamd stoere gedrag
In hoeverre zet dit mensen aan tot geweld?

Simpel. Dit zet mensen direct aan tot geweld. Niet tegen mensen, maar tegen voorwerpen. Dat wil zeggen dat dit waarschijnlijk de mensen aanspreekt die ik (en ik denk vele anderen mensen met mij) niet op een feest wil zien.

Aan de andere kant is dit nou juist het soort mensen dat naar hardcorefeesten komt. Of we dat nou willen of niet, het gemiddelde IQ is op een hardcorefeest lager dan op een rockfestival/ -concert.

Ik heb wel gemengde gevoelens bij deze campagne, maar ik neig naar er niet teveel over te piekeren. Ik denk namelijk niet dat het veel uitmaakt, in ieder geval wat sfeer op het feest betreft.
 
Het gaat mij om de line-up. Naam interesseert me
niet en dat slopen al helemaal niet.
 
is het eigenlijk al opgepakt door de 'grotere' media?

ik vind het iig een vrij kansloze actie.
 
Het had ook nog niet genoeg aand8
 
Ik vind het een zwaar kinderachtig iets waar ze mee bezig zijn. En je spreekt jezelf heerlijk vaak tegen :|
Uitspraak van verwijderd op woensdag 25 november 2009 om 01:00:
is het eigenlijk al opgepakt door de 'grotere' media?

mss willen ze dat juist

De gabbers weten toch wel dat Thunderdome een goed feest is.
Uitspraak van b00t op woensdag 25 november 2009 om 00:19:
Een ander voorbeeld hierbij dat ik me bedenk is dat er in de media vaak berichten verschijnen over het aantal aanhoudingen op een feest. Jammere vind ik dan dat er nooit bij verteld wordt dat er, zeg, 19875 mensen (waarschijnlijk) wél een supervette nacht hebben gehad. Vreemde is dat er bij bijvoorbeeld Lowlands, wél vermeldt wordt dat het evenement prima is verlopen

Berichtje over Qlimax

125 aanhoudingen wegens drugs bezit waarvan 1 17 pillen de rest voor eigen gebruik.
Verder is het feest goed verlopen
Het doel van de column is wel bereikt, namelijk een discussie opgang krijgen.
Daarbij sluit ik me aan bij het feit dat ik het geen goed thema vind van een feest.

Uitspraak van hc4life op woensdag 25 november 2009 om 01:49:
Berichtje over Qlimax

125 aanhoudingen wegens drugs bezit waarvan 1 17 pillen de rest voor eigen gebruik.
Verder is het feest goed verlopen

Mensen kicken op slecht nieuws, kranten staan ook niet vol met goed nieuws.
Het overgrote deel van de nieuwsberichten is negatief of ernstig, mensen lezen een krant niet om alleen maar goede dingen te lezen, zoals vrachtwagens die zonder problemen hun spullen vervoeren. Eerder vrachtwagens die ongelukken maken.
 
Artiest Metz
Je noemt deze sloopactie in 1 woord met de scene, waarin weinig baanbrekends meer gedaan durft te worden. Volgens mij haal je 2 dingen volledig doorelkaar! Deze sloopactie is pure promotie en heeft dus ook helemaal niks maar dan ook niks met de scene te maken!

En ja het is waar dat er weinig baanbrekends meer gedurft wordt binnen de scene, maar dat is dan puur op muzikaal gebied en daar draagt neophyte (records) heel hard aan bij! Luister bijv. het anthem is:)
laatste aanpassing
Werkzaam bij X-Beats
Artiest Otalgicum
Wat je zal zien is dat deze scene juíst verloren gaat als degenen die het ware 'hardcore' gevoel nog bezitten, dit (uiteindelijk toch) laten onderdrukken omdat het zogenaamd 'niet maatschappelijk verantwoord' is om deel uit te maken van deze scene en daarom wegblijven op deze mooie feesten die in mijn mening nog één van de weinige uitwegen bieden aan deze kutwereld met al zijn kutregels.

das best een lange zin :P
 
Ik vind het 'slopen' een goede actie om het feest te promoten. Persoonlijk doe ik er niet aan mee, maar ik geloof niet dat er nu ineens allemaal 'slopers' naar Thunderdome komen vanwege het thema. De mensen die het een vet feest vinden gaan heen en sommige van hen besluiten om zo'n filmpje te maken. Het is niet zo dat willekeurige mensen die dit lezen een filmpje gaan maken om zo een kaartje te winnen voor een feest waar ze in beginsel niet heen gaan.

De column vind ik goed en het doel ervan lijkt mij gehaald :)
Uitspraak van Foltergeist op woensdag 25 november 2009 om 00:07:
Dat eerste promotiefilmpje van de campagne voor 15 jaar Thunderdome was ook agressief en weerzinwekkend, en zette zich ook af tegen de maatschappij. Echter, dit filmpje provoceerde wel en is juist precies waar Thunderdome voor zou moeten staan.

Dat was echt een briljant filmpje!
Dit vind ik nou een gratis kaartje waard! :respect:
Thunderdome staat voor het hardcorefeest der feesten. Thunderdome is de hardcore zelve. Al die uitgebrachte cd's. Al die feesten.

Ik vind dit persoonlijk de naam geen eer aan doen. Ik vind het simpelweg een kinderachtige actie. Beetje puberaal. Je ziet ook over het algemeen pubertjes dingen slopen op die filmpjes.

Sowieso het woord slopen. "we gaan alles slopen" .. Ik vind het maar kinderlijk overkomen. Kan er niks aan doen.
sluit mij aan bij de eerste reactie.
ook ik ben een van de mensen die dit niet vind kunnen.
het filmpje van een paar jaar geleden was top. Ik ga al naar thunderdome sinds 1997 en deze campagne heeft het feest echt niet nodig.
Met dit soort media-aandacht zal het ook steeds moeilijker worden om weer een locatie te vinden voor een hardcorefeest (ook voor andere organisaties).
Tevens geeft het aan wat voor verwende materialistische mensen we zijn. dingen slopen om wat te winnen.
pff. te triest.
en ja. ik ga wel naar het feest, had mijn kaartje al gekocht voordat deze actie begon (en had er mij er ook niet door laten tegenhouden).
Ik heb mij nooit laten wegjagen door een stelletje pubers die de scene komen verpesten.

Ik heb mij wel laten wegjagen door promoters met het hart van een hoer, die vinden dat alles geoorloofd is om naamsbekendheid te creëren.
:respect:
Dacht even dat het een zeikcolumn zou worden maar het tegendeel is waar :respect:
Gelijk maar even een kaartje bestellen, de stufi is weer gestort :D


Laten we er een echte sloopparty van gaan maken de 19e!!!
Er was maar 1 missie voor deze campagne en dat is aandacht of te wel gratis reclame...en is het ze gelukt of niet. ;p
laatste aanpassing
Thunderdome = Controverse
Controversie = Aandacht
Aandacht = Interesse
Interesse = Omzet
laatste aanpassing
Uitspraak van britainnnn! op woensdag 25 november 2009 om 08:16:
Thunderdome staat voor het hardcorefeest der feesten. Thunderdome is de hardcore zelve. Al die uitgebrachte cd's. Al die feesten.

Ik vind dit persoonlijk de naam geen eer aan doen.
Al wordt er in de opmerkingen weer genoeg gezeurd...
Waar maken jullie je druk om? Worden jullie agressief of gewelddadig door zo'n oproep? Ik in ieder geval niet. Ik kom om te feesten en ga ervan uit dat 99% van de bezoekers hiervoor komt, sloopoproep of niet.

En ze krijgen er in ieder geval genoeg aandacht door, zelfs een hele column. En ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel lekker vind dat hardcore niet maatschappelijk geaccepteerd wordt, zolang de feesten maar blijven bestaan. Ik hoef echt geen hardcore in de top 40 :rot: Laat mij maar Underground Los gaan in het weekend en me doordeweeks weer aan het fatsoenlijke burgerleven aanpassen :yes:
Artiest DanM
Hardcore is al zo dood als het maar kan, vanaf een jaartje of 1995 ging het zééér bergafwaards allemaal....:s
Uitspraak van Raving Butterfly op woensdag 25 november 2009 om 09:07:
Ik hoef echt geen hardcore in de top 40 :rot:

Jij had 15 jaar geleden moeten leven, dan praatte je wel anders....