Partyflock

Zullen we maar eens wat gaan doen

Zullen we maar eens wat gaan doen

door , gepubliceerd op
Zullen we maar eens wat gaan doen (afbeelding)
Het stukje leerplicht dat je krijgt als je onder de achttien jaar bent, is dat eigenlijk nog wel nodig? Als ik denk aan het MBO, HBO waar je volgens de regering en andere hoge pieten onderwijs krijgt. Het is mij een raadsel, toen ik van het VMBO afkwam, bij ons toch een redelijk gestructureerde school verbaasde ik mij met grote ogen toen ik deelnam op het MBO. Dit was voor mij in ieder geval erg wennen, ik merkte gewoon dat je lekker kon doen waar je zelf zin in had. Oh ja, je moest af en toe ook nog eens deelnemen aan een les. Dit noemen ze dan competentie gericht onderwijs, onderwijs waarbij jij en je “collega’s” deelnemen aan het nieuwe systeem. Dit systeem waar het als je mij vraagt maar om één ding draait, zoveel mogelijk geld besparen.

Ik vind het een goeie regeling dat een leerling zelf moet beseffen dat hij onderwijs volgt voor zichzelf, als hij wat wil bereiken zal hij dat zelf moeten doen. Maar als een leraar mij na een stuk of 10 lessen nog moet vragen wat mijn naam is. Dan vraag ik mij af of ze überhaupt wel bezig zijn met jou als mens, of dat het praatje wat ze vandaag voor de klas gaan houden belangrijker is. Ze hebben gewoon totaal geen binding met een leerling buiten de lessen om. Dan praten ze over vertrouwenspersonen, contactpersonen, mentors enz. Maar als je het lokaal binnenkomt met je probleem, dan moet je je nog wel even opnieuw voorstellen. Hoe moet je een leraar vertrouwen als hij je niet eens kent?

Door de weinige structuur en ritme, wat tegenwoordig zeker niet meer van belang is op het MBO. Dit is zeker te merken, je komt de eerste paar maanden op school en wat een drukte, gelukkig dat hier na een paar maanden de helft van al weg is. Dit scheelt mij behoorlijk minder lang wachten bij de snackbar in de school, laat ik daar dan maar het positieve van in zien. Zodat ik samen met nog honderd veel te dikke jongeren voor de snackbar niet te lang hoef te wachten op mijn vieze vette patatje.

“De jeugd van tegenwoordig daar ligt het hem aan” dat is dan een uitspraak van de volwassen die wij vaak horen, ook school is een onderdeel van onze opvoeding. Deze opvoeding zullen wij later in ons leven telkens weer gaan gebruiken. Als een leraar dus de les in komt met de instelling van over drie kwartier weer pauze, want ach vandaag heb ik even geen zin. Dit zullen wij later ongemerkt wel als een voorbeeld gebruiken, dus vind je het vreemd dat de meeste jeugd niet met die vrijheid kan omgaan. Als ik op het MBO loop, voel ik me echt nutteloos, dan moet ik elke dag me motivatie weer halen uit het denken aan mijn diploma waar ik het dan maar voor moet doen. Vaak loop ik dan ook de school weer uit met het idee, vertel mij nou eens wat ik geleerd heb.

Mij lijkt het juist in deze tijd, waar wij alle mogelijkheden hebben. Alle middelen zijn er, alles kan worden opgezocht op internet. Iedereen heeft de mogelijkheid om te leren, iedereen die iets wil weten kan dat opzoeken. Van een PowerPoint tot een mooie nieuwe methode van ‘werken’ het kan allemaal, tenminste als je er zelf zin in hebt. Vroeger zonder middelen werd er veel meer kennis op gedaan. Vroeger waar je de stok nog achter de deur had, en gewoon je verplicht voelde om op te komen dagen. Nu met alle mogelijkheden verspillen we onze tijd, en blijven we maar weg wanneer we dat willen. De nieuwe leraren hebben dan ook hetzelfde MBO en HBO gevolgd als ons, deze leraren hebben dus de zelfde instelling. Ik denk dat de kennis van de nieuwe leraren ook erg beperkt is,gebaseerd op internetbronnen.

De regering is maar op één ding uit de combinatie vinden tussen goedkoop lesgeven, en dat moeten dan ook nog goede lessen zijn. Deze combinatie bestaat niet als je het mij vraagt, als je wil dat jongeren goed onderwijs krijgen zul je daar gewoon geld voor over moeten hebben. Dit zul je later terug verdienen als de jongeren werken, en ze veel kennis op gedaan hebben.

Uitspraken als: “Oh zullen we maar eens wat gaan doen?” en “Wanneer heb jij zin om naar school te gaan?”. Dit is het motto van het MBO. Laten we het maar in stand houden, zo wint sowieso iemand er iets op. Volgens mij zijn we één ding een beetje kwijtgeraakt, dat is de O.
pagina laatst gewijzigd op

168 opmerkingen

Uitspraak van Mets :') op donderdag 1 oktober 2009 om 17:38:
nee, hun is goed, want het is meewerkend voorwerp
lijdend voorwerp is wel hen

The artificially created distinction between hen (for the accusative) and hun was invented by the seventeenth century scholar Christiaen van Heule, to make Dutch look more like Latin. In practice, many speakers have trouble remembering when to use the one or the other, since this distinction is not made in any other person.

Pronoun
hun (personal)

The dative case of the third-person plural personal pronoun: them, to them.
(proscribed) The accusative case of the third-person plural personal pronoun: them.
(proscribed, dialectical) The nominative case of the third-person plural personal pronoun: they.

Proscribed betekent dat er academici zijn die tegen het kunstmatige onderscheid van Van Heule ingaan. Dus tsja, taalwetenschappelijk is het niet fout :/
ik zit zelf ook op een roc.­ mbo en het valt me op dat het allemaal slecht geregeld is.­
en als je een keer weg bent dat ze daar niet moeilijk om doen.­
dus sommige dingen in dit verhaal kloppen wel over het mbo..­
goed onderwerp, maar je springt nogal van de hak op de tak, spreekt wat onsamenhangend.­
jammer.­
Uitspraak van the beat is Flo_wn op dinsdag 29 september 2009 om 10:26:
voor iedereen die zeikt over de schrijf fouten: doe het zelf beter dan!!!
Voel je bij deze uitgedaagt en schrijf zelf is een column!

Waarom? Het is de keuze van een columnist om te schrijven, en niet de keuze van de lezer. Als je een column plaatst, kun je kritiek verwachten (zowel positief als negatief). In dit geval is het negatief, nou ja.. so what?!?
Dan ons? Dan wij.
en trouwens vaak hebben MBO docenten zelf geen MBO gevolgd hoor.

Ga je schamen, hbo met mbo te vergelijken! :@ wat een kak verhaal trouwens. schrijf gewoon geen column als je het niet kan :no:
Tja is toch wel erg herkenbaar ik zit nu in me eerste jaar op het vmbo ging ik altijd netjes naar school maar ik heb nu in de eerste 5 weken al meer dan 43 uur gemist..­
Uitspraak van tiny mimi op dinsdag 6 oktober 2009 om 09:40:
maar ik heb nu in de eerste 5 weken al meer dan 43 uur gemist..­

en je ouders maar een beetje betalen 8)
je hebt zeker gelijk;)
heb een 3 kwart jaar op de mbo gezeten en toen kreeg k een brief thusi dat k niet meer hoefde te komen ivm slechte cijfers:\ ja rot op dan juuuuw laters;)
Tja, ik heb zelf geen MBO gedaan, maar wat ik van mijn zusje hoor is het inderdaad niet veel soeps.­

Maar over de kwaliteit van het HBO, dat verschilt echt heel erg per opleiding.­ Ik heb zelf HBO Werktuigbouwkunde gedaan, kleine opleiding met na 4 jaar ongeveer 50 mensen die afstuderen.­ Daar ging het prima, goed contact met docenten, geen gezeik met organisatie en belangrijkst nog, goede kwaliteit onderwijs.­

Dus mocht je een goede opleiding willen, nog even doorbijten op het MBO, dan een goede, waardevolle HBO opleiding uitzoeken (lees: geen CE, communicatie etc.­) bij een goed aangeschreven hogeschool en dan kom je er wel!
Beetje een onzinnige column
Heel makkelijk om het maar weer op de regering af te schuiven..­
Verder is je conclusie me aan het eind van het verhaal nog niet bepaald duidelijk.­

Uiteindelijk is er maar 1 iemand verantwoordelijk voor een leerling , en dat zijn de ouders.­
Maar die zijn tegenwoordig te druk met het te grote koophuis , de 2 te dure autos en de 2 carrieres en hebben er een kind bij om het af te maken.­
Breng je kind fasoen bij en steek er tijd in , dan krijgt je niet van die klagende kutkinderen die geen fatsoenlijk nederlands kunnen en niet naar school willen.­

De enige rede waarom de huidige jeugd maar doet waar 'ie zin in heeft , is omdat pa en ma het te druk hebben met andere dingen..­
Branderige diaree
Uitspraak van Mark-W op dinsdag 6 oktober 2009 om 16:08:
Maar over de kwaliteit van het HBO, dat verschilt echt heel erg per opleiding.­ Ik heb zelf HBO Werktuigbouwkunde gedaan, kleine opleiding met na 4 jaar ongeveer 50 mensen die afstuderen.­ Daar ging het prima, goed contact met docenten, geen gezeik met organisatie en belangrijkst nog, goede kwaliteit onderwijs.­

Mee eens! Ik volg nu een HBO opleiding en iedereen heeft goed contact met de docenten. De docenten kennen je, je wordt dan ook gewoon bij je voornaam aangesproken en wat ik heel belangrijk vind: je wordt gelijkwaardig behandeld!
Uitspraak van Mark-W op dinsdag 6 oktober 2009 om 16:08:
Dus mocht je een goede opleiding willen, nog even doorbijten op het MBO, dan een goede, waardevolle HBO opleiding uitzoeken (lees: geen CE, communicatie etc.­)

En als communicatie de richting is die je wilt gaan? Zoals bij mij het geval is? Dan is het wel waardevol :)

Maar iedere opleiding heeft zijn voor- en nadelen, net als iedere school. Zoek iets wat bij je past. Kleinere opleidingen/scholen zijn vaak persoonlijker. Als jij hierdoor gemotiveerd wordt om je studie af te maken, dan zeg ik: zoek een andere school/opleiding. Het is zonde om je tijd te verdoen met een opleiding waar je niet lekker in je vel zit.

Maar het in stand houden van spijbelen vind ik echt belachelijk... je betaalt toch goed geld voor de lessen? Als je niet naar school wilt, ga dan niet studeren. Daar heb je alleen jezelf mee, niet de leraren...
Uitspraak van Karine op dinsdag 6 oktober 2009 om 00:08:
wat een kak verhaal trouwens.­ schrijf gewoon geen column als je het niet kan

helemaal mee eens.

voor wie leer/studeer je nou?
lijkt er een beetje op alsof je er een heel punt van maakt dat een leraar/lerares je niet van naam kan.
ooit een hoorcollege gevolgd met 75 mensen ik geef het je te doen.

2 hbo opleidingen gevolgd waarvan 1 afgerond nooit problemen gehad dat docenten/leerlingen mijn naam niet kende
laatste aanpassing
Uitspraak van SJ-O op zondag 27 september 2009 om 18:46:
Ja een heel mooi en goed idee.­ Jammergenoeg werkt dat niet voor iedereen en vooral op het mbo zie je dat vaak.­ Die mensen zijn gewoon wat meer structuur en vastigheid nodig

werken 40 uur aan de lopende band heb je structuur en vastigheid.
onzin wat je vertelt!!
Dat het MBO zo slecht is, is ook een van de redenen dat ik voor een particuliere opleiding heb gekozen.­ De regering zal hier iets aan moeten doen.­
Uitspraak van - - Anthony - - op maandag 12 oktober 2009 om 17:06:
Dat het MBO zo slecht is, is ook een van de redenen dat ik voor een particuliere opleiding heb gekozen.­ De regering zal hier iets aan moeten doen.­

Ik merk er echt niets van hoor :no: En eigen initiatief, dat is nou iets waar ze op het MBO wel oren naar hebben..
Maak het dan ook bespreekbaar :/ Hij/zij heeft toch ook een mentor, of niet dan?
Maar de schrijver doet liever huilie :cry: Die is idd nog niet rijp voor de grote, boze wereld :D
Ik ben het er zeker mee eens.­
Toen ik op het MBO zat (2 jaar geleden) werd er nooit wat gedaan in de klas als je weg wou naar het computer lokaal kon dat gewoon en al zat je daar dan hoefde je nog niks te doen want niemand die je controleerd en als ze dan wel een keer komen dan heb je gewoon je scherm verkleint en maak je hem open als je de leraar ziet en dan liep hij weer weg.­ Ik kon ook vaak gewoon van school weggaan naar het centrum om daar een beetje kut te doen en dan kwam je weer terug op school om je uit te loggen om toch nog je benodigde uurtjes te krijgen die je 'verplicht' bent te maken.­ heb in die 2 jaar op het MBO niet mijn verplichte uren gemaakt en dan gaan ze aan het einde van het jaar lopen zeiken dat je toch naar school moet komen om je uren te maken anders kreeg je je diploma niet, toch heb ik me diploma gehad zonder er ook maar moeite voor te doen.­ Het hele onderwijs gebeuren is gewoon kut geregeld.­
saai stuk tekst..­ ik merk er ook niks van!
Ik kan hier niks aan toe voegen ;)
Super! :D
Uitspraak van Petey-Core op vrijdag 16 oktober 2009 om 09:45:
Toen ik op het MBO zat (2 jaar geleden) werd er nooit wat gedaan in de klas als je weg wou naar het computer lokaal kon dat gewoon en al zat je daar dan hoefde je nog niks te doen want niemand die je controleerd en als ze dan wel een keer komen dan heb je gewoon je scherm verkleint en maak je hem open als je de leraar ziet en dan liep hij weer weg.­ Ik kon ook vaak gewoon van school weggaan naar het centrum om daar een beetje kut te doen en dan kwam je weer terug op school om je uit te loggen om toch nog je benodigde uurtjes te krijgen die je 'verplicht' bent te maken.­

Uitspraak van MissMupke op dinsdag 13 oktober 2009 om 19:23:
eigen initiatief
Uitspraak van Karine op dinsdag 6 oktober 2009 om 00:08:
schrijf gewoon geen column als je het niet kan

of is het 'kunt' ;-)

Uitspraak van *** O:) Miss Guardian Angel O:) *** op vrijdag 2 oktober 2009 om 19:13:
Wat een klaagzang Saai en boring om te lezen.­

hoezo omdat het niet om party, drugs of sex gaat!?!?

Ben zelf net weer met een mbo opleiding begonnen en merk idd een totale mentaliteitsverandering. Ik heb mijn vorige diploma in 2001 behaald en zat toen dus nog in het oude systeem. De 1e keer dat ik nu op het MBO kwam, hoorde ik conversaties voorbij komen als: 'En wanneer ga je stage lopen dan?' 'Nou, dat weet ik nog niet, heb er nu iig geen zin in'.. ik zat echt met mijn oren te klapperen.. 'geen zin in'??? WTF.. vroeger ging je op een afgesproken tijd naar school, je haalde je rooster op en wist precies waar en wanneer je aanwezig moest zijn.

Er lopen nu cursisten rond die al 5 jaar geen fuck uitvoeren en iedere keer maar weer voor een andere richting kiezen, simpelweg omdat ze te lui zijn om aan het werk te gaan en daadwerkelijk eindelijk eens iets bij te dragen aan onze maatschappij.

Conclusie: het oude systeem is in mijn ogen beter, vooral voor mensen die niet de motivatie op kunnen brengen zelf aan de slag te gaan. Voor mensen zoals ik nu (die er 4 dagen per week naast werken) is het een prima uitkomst, want kan deze opleiding nu doen naast mijn werk. Ik ben echter een uitzondering op de regel en ben dus van mening dat het allemaal best weer wat 'strakker in het gareel' kan.
De visie van de schrijver is duidelijk: Met het huidige onderwijs wordt de student niet voldoende uitgedaagd om de gewenste prestaties te kunnen leveren.­

Ik denk zelf dat er verschillende factoren zijn:
- de veelzijdigheid aan opleidingen en vroeg de keuze daarvan te moeten maken
- de scholen worden steeds groter
- de houding van de student zelf
- zwart/wit gezegd, de leerkracht kent de naam niet eens (die licht ik nog ff toe)

Ik denk dat de schrijver niet eens direct doelt op het niet weten van de naam, maar meer op het feit dat de leerkracht niet weet wat er speelt bij de jongeren, maar dat niet zo heeft verwoord.­ Om een les aantrekkelijk te maken is het belangrijk dat je de student kunt bereiken.­
Ik merk zelf dat ik veel meer opsteek van lessen, waarin wordt teruggekoppeld naar de praktijk, of naar eigen ervaringen van een leerkracht.­
Iemand reageerde hier met het antwoord, dat leerkrachten (naast het werk als docent), ook nog een eigen bedrijf o.­i.­d.­ runnen en dat, dat niet goed zou zijn.­
Ik denk dat, dat juist wel goed is, om zo theorie terug te kunnen koppelen naar de praktijk.­ Op dat moment wordt de theorie levendig en veroorzaak je het ''oja-effect'' bij de student.­
Dat is sowieso een belangrijk gegeven, maar het allerbelangrijkste is en blijft: De student moet zelf groot genoeg zijn om zijn leerproces te WILLEN volgen.­ Laat dat nou net juist het probleem zijn in deze maatschappij, waarbij de student zoveel interessante prikkels krijgt en steeds meer wordt kleingehouden door thuis.­
laatste aanpassing
Misschien is het niet realistisch om van een 16 jarige te verwachten dat hij/zij begrijpt dat school voor jezelf is en niet perse moet?? (Ik realiseerde me dat doen ook nog lang niet) En veel mensen hebben er moeite mee..­ want school is ook saai en eh ja heel saai.­ Dus ik snap dat veel mensen graag een stok achter de deur willen en ze zich prettiger voelen en beter leren als ze een persoonlijke band hebben met de leraar.­

Zelf vind deze methode juist fijn.­ Op het vwo werd ik juist helemaal gek van die leraren die je zo achter je kont aan zaten.­ Ik zit nu op de UVA en heb hoorcolleges van 1 professor die staat voor 600 man.­ De werkgroepen zijn met ongeveer 25 mensen maar de vakken en dus ook de begeleider wisselt elke 8 weken dus echt persoonlijk wordt het ook niet.­ En je aanwezigheid is ook je eigen keuzen wat ik heerlijk vind.­
Maar door dit systeem ben ik juist besef waarom ik aar school ga.­ Dat ik het niet doe omdat ik anders 2 uur moet nablijven of me ouders gebeld worden.­ Maar omdat ik zelf wat wil bereiken en later graag een goede/leuke baan wil hebben.­
laatste aanpassing