Partyflock
 
­ Nederland

Zullen we maar eens wat gaan doen

anoniem gepubliceerd op
Zullen we maar eens wat gaan doen
24 september 2009
Het stukje leerplicht dat je krijgt als je onder de achttien jaar bent, is dat eigenlijk nog wel nodig? Als ik denk aan het MBO, HBO waar je volgens de regering en andere hoge pieten onderwijs krijgt. Het is mij een raadsel, toen ik van het VMBO afkwam, bij ons toch een redelijk gestructureerde school verbaasde ik mij met grote ogen toen ik deelnam op het MBO. Dit was voor mij in ieder geval erg wennen, ik merkte gewoon dat je lekker kon doen waar je zelf zin in had. Oh ja, je moest af en toe ook nog eens deelnemen aan een les. Dit noemen ze dan competentie gericht onderwijs, onderwijs waarbij jij en je “collega’s†deelnemen aan het nieuwe systeem. Dit systeem waar het als je mij vraagt maar om één ding draait, zoveel mogelijk geld besparen.

Ik vind het een goeie regeling dat een leerling zelf moet beseffen dat hij onderwijs volgt voor zichzelf, als hij wat wil bereiken zal hij dat zelf moeten doen. Maar als een leraar mij na een stuk of 10 lessen nog moet vragen wat mijn naam is. Dan vraag ik mij af of ze überhaupt wel bezig zijn met jou als mens, of dat het praatje wat ze vandaag voor de klas gaan houden belangrijker is. Ze hebben gewoon totaal geen binding met een leerling buiten de lessen om. Dan praten ze over vertrouwenspersonen, contactpersonen, mentors enz. Maar als je het lokaal binnenkomt met je probleem, dan moet je je nog wel even opnieuw voorstellen. Hoe moet je een leraar vertrouwen als hij je niet eens kent?

Door de weinige structuur en ritme, wat tegenwoordig zeker niet meer van belang is op het MBO. Dit is zeker te merken, je komt de eerste paar maanden op school en wat een drukte, gelukkig dat hier na een paar maanden de helft van al weg is. Dit scheelt mij behoorlijk minder lang wachten bij de snackbar in de school, laat ik daar dan maar het positieve van in zien. Zodat ik samen met nog honderd veel te dikke jongeren voor de snackbar niet te lang hoef te wachten op mijn vieze vette patatje.

“De jeugd van tegenwoordig daar ligt het hem aan†dat is dan een uitspraak van de volwassen die wij vaak horen, ook school is een onderdeel van onze opvoeding. Deze opvoeding zullen wij later in ons leven telkens weer gaan gebruiken. Als een leraar dus de les in komt met de instelling van over drie kwartier weer pauze, want ach vandaag heb ik even geen zin. Dit zullen wij later ongemerkt wel als een voorbeeld gebruiken, dus vind je het vreemd dat de meeste jeugd niet met die vrijheid kan omgaan. Als ik op het MBO loop, voel ik me echt nutteloos, dan moet ik elke dag me motivatie weer halen uit het denken aan mijn diploma waar ik het dan maar voor moet doen. Vaak loop ik dan ook de school weer uit met het idee, vertel mij nou eens wat ik geleerd heb.

Mij lijkt het juist in deze tijd, waar wij alle mogelijkheden hebben. Alle middelen zijn er, alles kan worden opgezocht op internet. Iedereen heeft de mogelijkheid om te leren, iedereen die iets wil weten kan dat opzoeken. Van een PowerPoint tot een mooie nieuwe methode van ‘werken’ het kan allemaal, tenminste als je er zelf zin in hebt. Vroeger zonder middelen werd er veel meer kennis op gedaan. Vroeger waar je de stok nog achter de deur had, en gewoon je verplicht voelde om op te komen dagen. Nu met alle mogelijkheden verspillen we onze tijd, en blijven we maar weg wanneer we dat willen. De nieuwe leraren hebben dan ook hetzelfde MBO en HBO gevolgd als ons, deze leraren hebben dus de zelfde instelling. Ik denk dat de kennis van de nieuwe leraren ook erg beperkt is,gebaseerd op internetbronnen.

De regering is maar op één ding uit de combinatie vinden tussen goedkoop lesgeven, en dat moeten dan ook nog goede lessen zijn. Deze combinatie bestaat niet als je het mij vraagt, als je wil dat jongeren goed onderwijs krijgen zul je daar gewoon geld voor over moeten hebben. Dit zul je later terug verdienen als de jongeren werken, en ze veel kennis op gedaan hebben.

Uitspraken als: “Oh zullen we maar eens wat gaan doen?†en “Wanneer heb jij zin om naar school te gaan?â€. Dit is het motto van het MBO. Laten we het maar in stand houden, zo wint sowieso iemand er iets op. Volgens mij zijn we één ding een beetje kwijtgeraakt, dat is de O.

168 opmerkingen

MBO, HBO allebei even erg, veel docenten geven les naast het bedrijf dat ze runnen. Zijn 1 dag per week op school en strijken makkelijk hun salaris en bonussen op, vooral de hogescholen hebben hier een handje van. Docenten hebben geen binding met studenten, motiveren niet, kennen idd geen namen en het hele zooitje stimuleert voor geen meter. Veel mensen van 16, 17 hebben een duwtje in de rug nodig, als ze die krijgen gaan ze verder, worden ze niet gestimuleerd haken ze af. Zelfs de grootste mongool kan dat signaleren, het ontkennen is vernietiging van potentie en kost de samenleving bakken met geld. Competentiegericht onderwijs is een grote zeepbel. WO werkt beter, daar is het tempo zo hoog dat je niet gestimuleerd hoeft te worden, werk je twee weken niet mee is het te laat en hoeft niemand je te vertellen dat het niet meer opschiet, kan je altijd nog je mbo halen door de hele dag stoned te zijn en niks te leren.
 
Ik ben het niet helemaal eens hiermee...
Ja teveel leerlingen in een lokaal enzo.
Maar dat competentiegericht onderwijs is om je voor te bereiden voor het "echte leven" als je gaat werken.
Je zit er voor je zelf en niet voor die docenten en dat vinden hun dus ook...
En als je echt wilt zullen er altijd wel een of een paar docenten tussen zitten die je serieus nemen en je echt willen helpen.
Dit is tenminste mijn ervaring...
ik dacht dat het MBO leuk was :(
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 25 september 2009 om 03:52:
Ik ben het niet helemaal eens hiermee...
Ja teveel leerlingen in een lokaal enzo.
Maar dat competentiegericht onderwijs is om je voor te bereiden voor het "echte leven" als je gaat werken.
Je zit er voor je zelf en niet voor die docenten en dat vinden hun dus ook...
En als je echt wilt zullen er altijd wel een of een paar docenten tussen zitten die je serieus nemen en je echt willen helpen.
Dit is tenminste mijn ervaring...

Bij ons is het competentie gericht onderwijs een excuus voor de leraar om op zijn kont te gaan zitten en de rest van het uur geen reet uit te voeren onder het mom van 'Ja, dat moeten jullie zelf uit zien te vinden. Ja dat moet je zelf doen.'


Ja heel leuk dat ik dat zelf moet doen, in de theorie kun je nog wat aankloten. Maar ik heb toch liever wat uitleg als ik een las apparaat in mijn handen geduwd krijg of de opdracht krijg om een jong groen paard de trailer in te begeleiden.

Mijn MBO is echt dramatisch slecht, ik ben blij als ik geslaagd ben na dit jaar.
 
Ik ben het er niet helemaal mee eens.
Maar om eerlijk te zijn, heb ik je column niet eens afgelezen.
Je interpunctie en zinsopbouw klopt totaal niet!
Misschien toch wat vaker de lessen volgen?
Artiest {SHOWLIST artist 51895, 51893}
Uitspraak van chinchilla:dood:H4L op donderdag 24 september 2009 om 20:15:
het MBO met zijn nieuwe 'competentiegericht leren' deugt niet!!
Uitspraak van [SF] Keta Jan:[ op donderdag 24 september 2009 om 23:59:
Nou ik volg een BBL opleiding MBO, en heb 6 uur school in de week, en die hele 6 uur staat er een leraar voor de klas En krijg nog betaald ook wat wil je nog meer

ik had precies hetzelfde...

Maar je kunt leerlingen van 16 jaar die van school afkomen, niet zomaar zeggen van ja doe maar wat je wilt!
Want de meeste zullen dan lekker gaan werken, maar dan kom je erachter dat het dus niet leuk is.....
Tenminste dat is zoals ik het heb ervaren..
mbo cursusje nederlands :vaag:
staat wel erg veel het zelfde en dubbele dingen in
:lol: MBO werkt blijkbaar echt voor geen meter (anders was er wel beter over nagedacht en was dit wel beter geschreven)..moet je anders HBO,WO proberen..ben je helemaal een nummertje tussen alle mensen..als je dan gaat huilen over zulk soort kleine dingen kan je beter gewoon oprotten..daar heeft geen leraar een boodschap aan..you wanna learn, then do so! of wil je liever gewoon bij je handje gehouden worden totdat je leraar je eerste baan voor je scoort! zelfs na alle jaren flink doorfeesten heb k wel mn HBO en mn MBA (ja,k bedoel MBA en niet MBO), en geen leraar die mijn naam perse weet..ligt dus wel helemaal aan jezelf
laatste aanpassing
ik ben het er mee eens! gaat dit over het ROC in Tiel ;p ?
want daar gaat het precies hetzelfde ;)
het ligt misschien ook wel een beetje aan de opleiding/school.
want bij ons in de klas begonnen we met 11 en er vielen gelijk al 3 af
die zijn naar een andere school gegaan en 1 naar een hele andere opleiding.
als we nou met een van hen spreken dan vertellen ze dat het daar wel goed is dus..
Euhh..kun je voor mij even uitleggen wat de link is naar dance en de dance-scene??
Volgens mij was dat toch wel de bedoeling die relatie hier op PF maar bij iets teveel columns mis ik dat verband.
Doe maar niet meer ;)
 
Uitspraak van Antonio op vrijdag 25 september 2009 om 12:48:
Doe maar niet meer

Je slaat de spijker op z'n kop ;)

Niet te volgen, verkeerde plaatsing van leestekens, spelfouten, verkeerde zinsopbouw..
En het gaat ook nog eens helemaal nergens over.

Uitspraken als "Ik denk dat de kennis van de nieuwe leraren ook erg beperkt is,gebaseerd op internetbronnen. " slaan echt helemaal nergens op. Probeer je eerst maar eens goed in je onderwerp te verdiepen voordat je zoiets schrijft. Als jij denkt dat leraren hun kennis halen uit internetbronnen, is er duidelijk iets mis met de bronnen waar jij je informatie vandaan haalt.
Ik zou wat vaker naar de lessen Nederlands gaan...
die onderweis overmuziek,heben die dance platenmaatschapei's wel heel erg nodig,wat vlinke gaten
laten de danceplatenmaatschapei,,en dan nog funcksioneren,,blei dat dj tony muzikant producer voor bei ben,
Klopt helemaal dit!

Zit er zelf ook al een tijdje op en mag ook zelf bepalen wanneer ik kom en ga.
 
Er zaten een aantal grammaticale fouten bij en er misten een heleboel komma's, waardoor de tekst niet goed verloopt :X
laatste aanpassing
Uitspraak van chinchilla:dood:H4L op donderdag 24 september 2009 om 20:15:
ik zag zelfs spelfouten terwijl ik daar normaal overheen kijk

hoe weet je dat, als je er toch overheen kijkt ? :lol:
laatste aanpassing
Nou dat deze jongen niet alles in perfect Nederlands heeft geschreven weten we nu wel. Dat hoeft toch niet 10.000 keer herhaald te worden?
Ik heb de column helemaal doorgelezen zonder enkele moeite. Vond het wel interessant.
Ben het ook zeker met een aantal dingen helemaal eens. Op de middelbare school doen ze veel meer moeite voor je en je wordt als het ware té erg in het diepe gegooid als je naar een MBO gaat. Je moet wel heel gedisiplineerd zijn wil je inderdaad elke les volgen en nooit spijbelen als het daar toch allemaal niets uitmaakt.
Het zal niet op elke MBO hetzelfde zijn, maar duidelijk wel op veel MBO-scholen aan de reacties te zien, en inderdaad ook op de MBO-school waar ik op zit.
Even over de foutjes heen lezen en dan zie ik gelijk het herkenbare van mijn mbo opleiding... :)

Hijs fijn (Y)
toch zou ik nog maar wel ff blijven hangen op school :x
:lol:
sommige docenten vragen wel 5x in de les wat mijn naam is:\
terwijl mijn naam toch best makkelijk te onthouden is toch?
Het idee achter competentiegericht onderwijs is juist dat je jezelf stuurt, eigen leerdoelen stelt en er zelf voor zorgt dat je ze realiseert.
Dat docenten het geen hol kan schelen of je komt of niet, ligt aan de ongemotiveerde houding van de gemiddelde student, MBO of HBO, maakt niet uit.

Tip van iemand die al heel wat jaartjes school en studie achter de rug heeft en nog bezig is: Je moet je niet zo afwachtend opstellen maar verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en je eigen leerproces :flower:

(en nog wat lesjes Nederlands nemen voor stijl en grammatica)
ik heb 4 jaar MBO gedaan.... als je mij vraagt wat ik geleerd heb? geen idee :/
 
Ben het met je eens dat het onderwijs soms nergens over gaat.. Maar het lijkt net alsof jij wil dat de docenten jou aandacht gaan geven om je te motiveren om naar school te gaan. Je bent toch zeker wel oud en wijs genoeg om zelf te bedenken dat je naar school moet om een papiertje te halen en als je dat niet wil dat je dan gewoon moet gaan werken (Y) Beetje basisschool praktijken, het zo leuk en persoonlijk mogelijk maken :rot: En dat op een school waar weet ik wel niet hoeveel leerlingen zitten.
Werkzaam bij Partyflock
Uitspraak van dj tony producer op vrijdag 25 september 2009 om 15:06:
die onderweis overmuziek,heben die dance platenmaatschapei's wel heel erg nodig,wat vlinke gaten
laten de danceplatenmaatschapei,,en dan nog funcksioneren,,blei dat dj tony muzikant producer voor bei ben,

:vaag:
Uitspraak van chinchilla:dood:H4L op donderdag 24 september 2009 om 20:15:
zinsopbouw???????????????? klopt geen zak van! ik zag zelfs spelfouten terwijl ik daar normaal overheen kijk :S

hij zegt toch hoe dat kan ? :9


Maar ik met het column EENS