Partyflock
 
­ Nederland

Hoe laat gaat het concentratiekamp dicht?

door , gepubliceerd op
Hoe laat gaat het concentratiekamp dicht?
28 juli 2008
Soms vraag ik mijzelf af.. En wil ik weten, hoe diep de haat werkelijk zit. En hoe sterk sta je zelf uiteindelijk in de schoenen.. Ken jij jezelf goed genoeg om te weten hoe je op bepaalde dingen reageert? En kun je alles aan..

Ik vertrek zaterdag om 19.00 uur naar Krakow, Polen. De volgende morgen kom ik om 10.30 uur aan. Na het inchecken ga ik op bed liggen, want ik ben niet lekker. ‘s Avonds loop ik naar het centrale plein van Krakow met zijn prachtige lakenhal en kerken. Ik besefte later pas dat dát het plein is wat ik graag had willen bezoeken in mijn vrije tijd in Polen. Ik ga vroeg naar bed en slaap als een blok.

Auschwitz. Oswiscim. Het is erg mistig, maar in ieder geval droog. Op de weg er naar toe neemt Magdalena, onze gids, me mee naar de ‘berg’ Wanda waar je uitkijkt over de stad. Ik keek omhoog en dacht nog bij mezelf: ‘Meen je dit?’ Niet zeuren, gewoon lopen! Gedurende de reis naar Auschwitz word ik zenuwachtig door de gedachte dat ik naar een concentratiekamp ga. De zon schijnt. Oswiscim is een stadje zoals zo velen. Er zijn gewone huizen, gewone mensen en supermarkten. En er is een hel genaamd Auschwitz. De weg er naar toe is een drukke weg met een garage van tweedehands auto’s en een grote parking met een eetkraampjes. Op de parking veel bussen en groepen. Mijn groep is onrustig en er wordt veel gelachen.

Met een akelig gevoel in de buik lopen we het kamp binnen. Even later sta ik onder de poort met ‘Arbeit macht frei’. Het walgelijke idee dat mensen, door deze leus, echt hard zouden gaan werken om hun vrijheid weer terug te kunnen krijgen die hun beloofd werd… maar nooit werd gegeven. Toeristen poseren met een brede lach voor een foto onder de poort. Er wordt lekker gegeten op de trappen van Mengele zijn experimenteerbarak. Beseffen deze mensen überhaupt waar ze zich bevinden? Ik kom op de executieplaats en in blok 11 terecht. Op de executieplaats staan twee galgen en een executiewand. Ik ben naast een galg en met mijn rug tegen de executiewand gaan staan om te kijken wat je ziet vlak voordat je sterft. Dat heeft een diepe impact. Mijn hart gaat sneller slaan. Ik word overstroomd door emoties. Je moet niet proberen dit te begrijpen. Dat gaat ook niet en het lijdt tot niets. Nu ik de werkelijkheid onder ogen zie kan ik me er geen voorstelling van maken.

Voordat de gidsen komen, eet ik wat in de ‘vreetschuur’ buiten het kamp. Het wordt al wat laat en ik vraag: ‘Hoe laat gaat het concentratiekamp dicht?’ Een belachelijke zin die de absurde situatie nogmaals benadrukt. Ik besluit dat dit de titel wordt van mijn verhaal. Met de gids ben ik door het hele kamp gelopen. Ik zwijg en luister. Dan kom ik bij het crematorium. Op de drempel van de gaskamer kom ik tot stilstand. Als vanzelf weigert mijn lijf om naar binnen te gaan misschien vanuit het besef wat zich daar heeft afgespeeld. Ik sta daar, op de plaats waar duizenden mannen, vrouwen en kinderen vergast zijn. En ik sta daar..! Ik neem een moment om bij mijn gedachten te blijven. Denken doen we in woorden en beelden. Die heb ik niet. Ik loop door om in het crematorium te komen. Ik denk aan de mensen die hier dierbaren hebben verloren. Een moment van nagedachtenis als compensatie voor al die mensen die ik niet heb gekend. Ik hoop dat ze me dit vergeven. Ik ga opnieuw de gaskamer in. En weer kom ik de drempel niet over. Ik sluit mijn ogen en neem de tijd om nu wel contact te maken. Ik stel me open en ze stellen me gerust. Het is gedaan en het kan niet ongedaan worden gemaakt. Het plaatst me ontzettend in het nu. Terug naar het hotel in de bus een cabaret DVD opgezet. Even voluit lachen helpt.

De volgende ochtend slaap ik uit, ontbijt op mijn elf en dertigste en daarna ga ik naar Birkenau. Het is koud en het regent. Goed weer voor een bezoek aan een concentratiekamp. In de uitkijkpost krijg ik in het Nederlands uitleg over het kamp en daarna krijg ik een rondleiding door het kamp. Een groot gedeelte van de barakken zijn afgebroken. Het besef is moeilijk.. Wij lopen naar binnen en er weer uit. Wij zijn vrij, weten niet beter. Hoeven er niet te overnachten. Waren deze mensen nog niet depressief, dan zouden ze het hierdoor wel geworden zijn. Stil. Dat werd ik er van, stil! Een gevoel van ongeloof, onwerkelijkheid ging er door me heen. Dat ik nu ergens sta waar vele massamoorden zijn gepleegd. En nu neem ik daar zelf, vrijwillig, een kijkje. Een kijkje in de wereld die Auschwitz heet.

Het verleden zit zo diep in je ziel, dat je daar niet van bevrijd kunt zijn. (Ruth Wallage-Binheim, Interview 1998) Sommige mensen komen dagelijks terug om bloemen neer te leggen. Ik heb het koud en ben erg nat maar ik klaag niet. Ik heb het recht niet. Na een paar uur rondgelopen te hebben gaan we terug naar de bus. Het is stil, erg stil. Deze dag was een retourtje naar de hel.

Later is het tijd om afscheid te nemen. Het is snel gegaan en het kost me nog even om alle emoties te verwerken. De terugreis is lang. Eenmaal thuis, weet ik dat ik sterker in mijn schoenen sta als voorheen. Nadenkend over de haat voor andere volkeren in de wereld. Haat is nóóit de juiste oplossing en van je vrijheid moet je genieten zolang je de mogelijkheid hebt, want vrijheid is echt iets waar je elke dag van moet genieten!

485 opmerkingen

 
Kippenvel, erg indrukwekkend geschreven.
Artiest Charon
Ben er 4 jaar geleden geweest, het raar om alles daar te zien etc. ...
Nu ik dit (prachtige geschreven) verhaal lees, krijg ik weer de koude rillingen

Zeer indrukwekkend!
Uitspraak van Trancepim op dinsdag 9 september 2008 om 16:25:
jij wilt zeggen dat je er zelf al een keer bent geweest? vertel ons jouw verhaal dan eens, want ik ben wel benieuwd wat voor gevoel jij erbij krijgt als je ziet op wat voor plek de verschrikkingen van de oorlog zich hebben plaats gevonden.

Dat is mijn uitspraak niet ;)

Maar mijn verhaal: Ik ben van plan om volgend jaar naar Auschwitz te gaan en ik weet zeker dat ik het net zo ga ervaren als de column schrijfster..
laatste aanpassing
 
Had niet verwacht zo'n diepgaand stukje te treffen! Top geschreven. Hoop ook dat het, bij iedereen die dit leest, een beetje doordringt..
(L)


Uitspraak van verwijderd op woensdag 10 september 2008 om 12:29:
Had niet verwacht zo'n diepgaand stukje te treffen! Top geschreven. Hoop ook dat het, bij iedereen die dit leest, een beetje doordringt..
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 9 september 2008 om 19:13:
Voor mij is de holocaust (helaas) keiharde waarheid.

Mensen die de holocaust durven te ontkennen zijn gewoon triest. Maar helaas bestaan deze mensen ook nog steeds!
Uitspraak van Fierljeppend Fabeldier op maandag 8 september 2008 om 21:50:
De Holocaust? Dat is één grote leugen! Vraag maar aan onze medelanders!

En dan ben jij zeker de reincardinatie van Himmler?
Uitspraak van verwijderd op zondag 7 september 2008 om 17:36:
Hadden de Canadezen en Australiers wat met 'onze' oorlog te maken? Helemaal niks feitelijk.

Volgens mij hebben de canadezen ons toch echt gered ;)
yep, canadians rule.....waar de amerikanen stopte namen de canadezen het over.....
Uitspraak van :MARLIEN op woensdag 10 september 2008 om 15:27:
De Holocaust? Dat is één grote leugen! Vraag maar aan onze medelanders!

ahum, nooit geschiedenis gehad ofzow?! meer de 30 mljn joden vergast, en dan ontkennen dat het gebeurt is?!
ik ben zelf ook in auschwitz geweest als klein meisje (me ouders vonde dat ik moest wete waar mijn oudoom is overleden) en ik weet hoe et voelt... ik had toen ik daar was ook een beetje et gevoel dat je de geesten vn de slachtoffers daar nog rondzwerven (o.O)had jij dat gevoel ook? ... maar ik had er denkik minder last vn dan jij met die gedachtes erbij.
laatste aanpassing
 
heel mooi geschreven (y)
maar ik heb nog steeds hele erge
haat gevoelens tegen 1 geloof
+ die foto , auschwitz is pas in 1943 open gegaan en niet in 1940
laatste aanpassing
Uitspraak van Fierljeppend Fabeldier op maandag 8 september 2008 om 21:50:
De Holocaust? Dat is één grote leugen! Vraag maar aan onze medelanders!

dat je sterft aan iets verschrikkelijks:)

mooi stuk:respect:
 
Uitspraak van :MARLIEN op woensdag 10 september 2008 om 15:28:
Uitspraak van TimMer1981 :woop: op zondag 7 september 2008 om 17:36:
Hadden de Canadezen en Australiers wat met 'onze' oorlog te maken? Helemaal niks feitelijk.

Volgens mij hebben de canadezen ons toch echt gered

Zucht

Anyway, goed geschreven. Volgende stap is eens nagaan wat er over de hele wereld aan dit soort praktijken is gebeurd en nog steeds gebeurd (Afrika bijvoorbeeld). Wat blijft er dan nog van je beeld van 'de mensheid over'? Als alles goed gaat hebben we moraal en gedragen we ons 'beschaafd', maar als het er op aankomt en alles er echt beroerd voorstaat...
Uitspraak van Fierljeppend Fabeldier op maandag 8 september 2008 om 21:50:
De Holocaust? Dat is één grote leugen! Vraag maar aan onze medelanders!

Uitspraak van Busty. op woensdag 10 september 2008 om 18:13:
dat je sterft aan iets verschrikkelijks:)

uhm, ik denk dat folkie bedoeld dat dr een hele grote groep "medelanders" in NL is die een bepaalde geloofsovertuiging hebben, waarvan de geestelijke beweren dat de Holocaust een grote leugen is om sympathie voor de joodse bevolking op te wekken!!

Voor de rest een meesterlijk stuk!
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 9 september 2008 om 19:13:
Iedereen die hier komt is te oud om de gebeurtenissen van toen meegemaakt te hebben, dus iedereen hier heeft zijn/haar informatie erover uit verhalen, foto's en video's.

Dat is ook het enige wat ik er mee wil zeggen!


Uitspraak van verwijderd op dinsdag 9 september 2008 om 19:13:
Ik ben zelf ook een voorstander van niets zomaar aannemen, zelf dingen uitzoeken en uitvinden of ze ook waarheid voor jou zijn. Voor mij is de holocaust (helaas) keiharde waarheid.

Helemaal mee eens en ik HOOP dat iedereen die geschiedenis heeft gehad en de verhalen kent er zo over denkt!
 
Uitspraak van :MARLIEN op woensdag 10 september 2008 om 15:28:
Volgens mij hebben de canadezen ons toch echt gered ;)

Volgens mij moet je iemand anders quoten, ik heb namelijk net in geuren en kleuren uitgelegd wat het idee achter een wereldoorlog (het woord zegt het al) is.

Daarnaast, de wereld was toendertijd verdeeld in twee kampen: de geallieerden en de asmogendheden; Canada zat in het eerste kamp en redde dus niet alleen ons hachje, maar ook hun eigen land. Er zijn allerlei landen die de overwinning claimen, maar uiteindelijk komt het erop neer dat de geallieerden overwonnen hebben door de massale samenwerking, dus niet specifiek de Amerikanen, Canadezen, Russen, Polen of weet ik het wie.

Als je het mij vraagt hebben we de overwinning te danken aan Sir Winston Churchill, naar mijn mening één van de meest geniale personen die de mensheid heeft gekend. In mijn opinie was hij het echte brein achter Operation Overlord, beter bekend als D-Day, het cruciale omslagpunt in de Tweede Wereldoorlog. Maar dat is mijn, niet bepaald onomstreden, mening. :)

Uitspraak van verwijderd op woensdag 10 september 2008 om 23:26:
Dat is ook het enige wat ik er mee wil zeggen!

Ok, duidelijk. :)

Helemaal mee eens en ik HOOP dat iedereen die geschiedenis heeft gehad en de verhalen kent er zo over denkt!

Dat hoop ik ook. :)

Voor degenen die kennelijk nog niet helemaal overtuigd zijn van de ernst van het verhaal: een totale beschrijving van Auschwitz, inclusief plattegronden en achtergrondinfo. Knappe jongen die dat kan faken.

Zoek ook even op Google op Josef Mengele, was ook een zeer interessant figuur:



In deze ruimte zijn in totaal rond de tienduizend (10.000!) mensen vergast:



En in de tijd dat deze veelzeggende foto's werden gemaakt bestond Photoshop nog niet, dus ik ben ook benieuwd welke slimmerik hier een antwoord op heeft:







Keiharde realiteit, niet meer, niet minder. Dit gebeurde meer dan 60 jaar geleden in onze eigen leefomgeving; tegenwoordig gebeurt het verder van huis, maar dat neemt niet weg dat het nog steeds gebeurt, alle harde lessen ten spijt.

Ik denk dat de ontkenning van de holocaust toch wel blinkend op de nummer één plaats van de meest fascinerende hersenspinsels van de mensheid allertijden staat, om maar niet eens te beginnen over het feit dat er op deze website stukken menselijk afval zitten die nog steeds nazi-ideologieën pretenderen aan te hangen. Aan de ene kant is het een geruststelling te weten dat deze stukjes afval nu eenmaal niet beter weten door een kritisch tekort aan hersencellen, maar aan de andere kant is het al vele malen door de de loop van de geschiedenis heen fout gegaan door deze stukjes afval. "Never underestimate the power of stupid people in large groups" is daarom ook een veelgehoord gezegde...

En voor degenen die zich afvragen waarom dit me zo hoog zit: omdat er nog steeds mensen zijn die hierover lullen alsof ze met een borrelpraatje bezig zijn, alsof het allemaal wel meeviel en schromelijk overdreven is. Ik zou zeggen: lees de verhalen, kijk naar de foto's en video's, ga desnoods inderdaad zelf een keer naar zo'n kamp; ik denk niet dat je er dan nog steeds zo luchtig over doet. De Tweede Wereldoorlog heeft in totaal rond de 72.000.000 mensen het leven gekost; meer dan vier keer de totale huidige hoeveelheid bewoners van Nederland. Ik denk dat die mensen wel iets meer eer verdienen dan onderwerp zijn van wat luchtig oppervlakkig gebabbel en ongeïnteresseerd wegwuiven vanachter een computer in een warme kamer in een vrij land. Een vrij land waar mensen hun leven voor hebben gegeven; een land waar nu mensen wonen die zeiken dat er politieke vluchtelingen, die nu in dezelfde situatie zitten als de Joden in de Tweede Wereldoorlog, die moesten vluchten voor hun leven, een veilig asiel wordt aangeboden en dat men daardoor nog maar drie keer per jaar op vakantie kan in plaats van vier keer. Die mensen moeten zich rot schamen.
laatste aanpassing
had nog geen tijd gezien om het te lezen maar pakkende column,
kreeg gwoon kippenvel.. ik zou ook niet over die drempel kunnen stappen hoor..
veel respect voor alle mensen die ons indertijd hebben bevrijd anders zaten wij nu misschien in zo'n gaskamer :S
:respect:
Uitspraak van verwijderd op donderdag 11 september 2008 om 02:26:
Keiharde realiteit, niet meer, niet minder. Dit gebeurde meer dan 60 jaar geleden in onze eigen leefomgeving; tegenwoordig gebeurt het verder van huis, maar dat neemt niet weg dat het nog steeds gebeurt, alle harde lessen ten spijt.

Ik denk dat de ontkenning van de holocaust toch wel blinkend op de nummer één plaats van de meest fascinerende hersenspinsels van de mensheid allertijden staat, om maar niet eens te beginnen over het feit dat er op deze website stukken menselijk afval zitten die nog steeds nazi-ideologieën pretenderen aan te hangen. Aan de ene kant is het een geruststelling te weten dat deze stukjes afval nu eenmaal niet beter weten door een kritisch tekort aan hersencellen, maar aan de andere kant is het al vele malen door de de loop van de geschiedenis heen fout gegaan door deze stukjes afval. "Never underestimate the power of stupid people in large groups" is daarom ook een veelgehoord gezegde...

En voor degenen die zich afvragen waarom dit me zo hoog zit: omdat er nog steeds mensen zijn die hierover lullen alsof ze met een borrelpraatje bezig zijn, alsof het allemaal wel meeviel en schromelijk overdreven is. Ik zou zeggen: lees de verhalen, kijk naar de foto's en video's, ga desnoods inderdaad zelf een keer naar zo'n kamp; ik denk niet dat je er dan nog steeds zo luchtig over doet. De Tweede Wereldoorlog heeft in totaal rond de 72.000.000 mensen het leven gekost; meer dan vier keer de totale huidige hoeveelheid bewoners van Nederland. Ik denk dat die mensen wel iets meer eer verdienen dan onderwerp zijn van wat luchtig oppervlakkig gebabbel en ongeïnteresseerd wegwuiven vanachter een computer in een warme kamer in een vrij land. Een vrij land waar mensen hun leven voor hebben gegeven; een land waar nu mensen wonen die zeiken dat er politieke vluchtelingen, die nu in dezelfde situatie zitten als de Joden in de Tweede Wereldoorlog, die moesten vluchten voor hun leven, een veilig asiel wordt aangeboden en dat men daardoor nog maar drie keer per jaar op vakantie kan in plaats van vier keer. Die mensen moeten zich rot schamen.

Ontzettend mee eens.
ik heb het gelezen en ik kreeg al tranen in mn ogen. echt diep respect dat je erheen geweest bent.
en dat mensen nog steeds lopen te zeiken over politieke vluchtelingen...

ik hoop dat hoop dat de vluchtelingen hun verhaal kunnen vertellen aan deze nazi's. Ik heb het ook gedaan. ineens begrepen ze waarom ik nu in nederland woon. 2 van de 4 zijn er zelfs mee gestopt en hebben de tatoo's op hun lijf laten overschilderen met andere dingen omdat zij zich ineens schaamde voor ALLES wat ze hebben gedaan. meestal begrijpen ze niet eens waar de rassenhaat vandaan komt. Het is gewoon een manier om erbij te horen... sukkels...
 
-Kippenvel-

Zelf ben ik in 2002 in Bergen-Belsen geweest.
Maar om in woorden uit te drukken wat daar door me heen ging... woorden schieten te kort daarin....
 
Kippenvel
 
Goed onderwerp, en je verteld het goed (Y) Mooi verhaal :yes:
Uitspraak van the beat is Flo_wn op woensdag 10 september 2008 om 16:19:
nooit geschiedenis gehad ofzow?! meer de 30 mljn joden vergast

ja idd, nooit geschiedenis gehad ofzo? volgens mij waren het er 6 miljoen.. achja overdrijven is ook een vak!
 
Mooie Colum ;)
Uitspraak van Tony the Torment op woensdag 10 september 2008 om 21:42:
uhm, ik denk dat folkie bedoeld dat dr een hele grote groep "medelanders" in NL is die een bepaalde geloofsovertuiging hebben, waarvan de geestelijke beweren dat de Holocaust een grote leugen is om sympathie voor de joodse bevolking op te wekken!!

Jij snapt het kerel. En dit was helemaal niets slechts tegenover de joden, integendeel zelfs.
Jammer dat "Marlien", "The beat is flown" en "Busty" met hun botte harses te stom zijn om dit te begrijpen, en dat één van hen mij aangeeft voor een antisemitische post. Hierop besluit de admin (die overduidelijk net zo achterlijk is) mij 2 strafpunten te geven.
Bedankt he jongens!
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 9 september 2008 om 19:13:
Iedereen die hier komt is te oud om de gebeurtenissen van toen meegemaakt te hebben, dus iedereen hier heeft zijn/haar informatie erover uit verhalen, foto's en video's. Ik al meer dan genoeg gehoord, gelezen en gezien om te weten wat er in die kampen gebeurd is.

Ik ben zelf ook een voorstander van niets zomaar aannemen, zelf dingen uitzoeken en uitvinden of ze ook waarheid voor jou zijn. Voor mij is de holocaust (helaas) keiharde waarheid.

Hier heb je ook zeker wel gelijk in. Daarom wilde ik het zelf ook een keer mijn eigen ogen zien.. de sfeer 'voelen' en kijken wat er nou daadwerkelijk wel van klopt en wat niet. Maar toch, is het als je daadwerkelijk op de plek zelf bent, zo anders dan dat je hebt gezien op foto's of in documentaires, of ergens gelezen...
 
Uitspraak van * Natje (L) op donderdag 11 september 2008 om 22:43:
Maar toch, is het als je daadwerkelijk op de plek zelf bent, zo anders dan dat je hebt gezien op foto's of in documentaires, of ergens gelezen...

Daarom wil ik er eigenlijk ook een keer heen.
Uitspraak van Engel Des Todes op donderdag 11 september 2008 om 17:39:
Uitspraak van the beat is Flo_wn op woensdag 10 september 2008 om 16:19:
nooit geschiedenis gehad ofzow?! meer de 30 mljn joden vergast

ja idd, nooit geschiedenis gehad ofzo? volgens mij waren het er 6 miljoen.. achja overdrijven is ook een vak!

In de tijd dat Hitler aan de macht was zijn er zes miljoen [europese] joden omgebracht, niet alleen vergast. Naast de joden waren er meer bevolkingsgroepen die niet in het plaatje van de 'übermensch' passen:
homoseksuelen, zigeuners, polen, gehandicapten etc. etc. deze groepen werden net zoals de joodse bevolking systematisch afgemaakt. Het totaal aantal slachtoffers van de tweede wereld oorlog wordt geschat op ongeveer 72 miljoen [!!] mensen, hieronder vallen militairen en burgers al dan niet door het geweld dan wel door ziektes overleden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slachtoffers_in_de_Tweede_Wereldoorlog

Niet te bevatten wat voor een bizarre tijd dit moet zijn geweest..

Mooi verhaal, mijn plan is om binnen afzienbare tijd ook naar Auschwitz te gaan. Geen idee wat te verwachten, maar weet wel dat het een enorme emotionele impact zal hebben die ik voor de rest van mn leven niet zal vergeten..
Uitspraak van verwijderd op donderdag 11 september 2008 om 02:26:
Er zijn allerlei landen die de overwinning claimen, maar uiteindelijk komt het erop neer dat de geallieerden overwonnen hebben door de massale samenwerking, dus niet specifiek de Amerikanen, Canadezen, Russen, Polen of weet ik het wie.

Lieve schat, ik ben al zo'n 15x in Normandië geweest, dus je hoeft mij niet te vertellen wie de geallieerden waren. En by the way: ik quote inderdaad de verkeerde, excuses, maar die gene die het wel zei noemde enkel de canadezen, daarom ging ik er op in :D
Uitspraak van verwijderd op donderdag 11 september 2008 om 02:26:
En voor degenen die zich afvragen waarom dit me zo hoog zit: omdat er nog steeds mensen zijn die hierover lullen alsof ze met een borrelpraatje bezig zijn, alsof het allemaal wel meeviel en schromelijk overdreven is.

En nog steeds spelen we WOII spelletjes, kijken we films en series erover etc (documentaires en andere educatieve shit waarvan je dus zou moeten leren daarbij uitgesloten). Dus iedereen werkt hier net zo hard aan mee. Jij bent ook geen haar beter als een ander ook al doe je je zo voor. Het is inderdaad de keiharde werkelijkheid dat dat is gebeurd etc. maar zolang jij en ieder ander zulke dingen kijkt, speelt of doet is niemand maar dan ook echt niemand een haar beter.
 
Uitspraak van :MARLIEN op vrijdag 12 september 2008 om 13:54:
Lieve schat, ik ben al zo'n 15x in Normandië geweest, dus je hoeft mij niet te vertellen wie de geallieerden waren. En by the way: ik quote inderdaad de verkeerde, excuses, maar die gene die het wel zei noemde enkel de canadezen, daarom ging ik er op in :D

Lieve schat, kennelijk heb je het wel gezien, maar niet begrepen. En over de Canadezen: dan heb je dat een beetje beroerd neergezet, want het kwam over alsof de complete aardbol op de knieën voor Canada moest vallen.

Uitspraak van Jordies op vrijdag 12 september 2008 om 16:27:
En nog steeds spelen we WOII spelletjes, kijken we films en series erover etc (documentaires en andere educatieve shit waarvan je dus zou moeten leren daarbij uitgesloten). Dus iedereen werkt hier net zo hard aan mee. Jij bent ook geen haar beter als een ander ook al doe je je zo voor. Het is inderdaad de keiharde werkelijkheid dat dat is gebeurd etc. maar zolang jij en ieder ander zulke dingen kijkt, speelt of doet is niemand maar dan ook echt niemand een haar beter.

Wat een ongelofelijke bullshit.

Voor een hoop spelletjes- en filmmakers is WOII inderdaad een grote bron van inspiratie, dus? Is het verboden om erover te praten? Ik denk dat je pas fout bezig bent als je de Duitse kant gaat verheerlijken, niet eerder. Het is nu niet dat er computerspelletjes zijn waarin je even fijn een eigen concentratiekampje kan opzetten, toch? Sterker nog: ik denk dat de mensen die middenin de Tweede Wereldoorlog zaten het prachtig zouden vinden dat we nog steeds fanatiek Moffen afknallen in spellen als Wolfenstein en dergelijke. Slap politiek correct geouwehoer.

En ik doe me niet beter voor, ik schrijf hoe ik erover denk en wat ik erbij voel. Als jij dat verhaal als beter dan dat van de gemiddelde persoon betiteld dan voel ik me vereerd, meer niet.
laatste aanpassing