Partyflock
 
­ Nederland

Fuck me, I’m the DJ

door , gepubliceerd op
Fuck me, I’m the DJ
25 mei 2006
We schrijven het jaar 1968. In een kleine club genaamd Salvation Too, is Francis Grasso aan het werk. Zijn werk? Platen draaien voor de bezoekers van de club, zoals hij elk weekend doet, 12 uur achter elkaar. Nadat zijn set erop zit, zal hij uit zijn kleine donkere hoekje kruipen, de glazen van de grond rapen, de vloer dweilen en zijn loon in ontvangst nemen, wat nog minder bedraagt dan dat van de barman.

We schrijven het jaar 2006. De mensen die platen draaien, doen dat meestal niet langer twaalf uur lang, ze staan in een goed verlichte DJ-booth en ze hoeven geen glazen meer te rapen of vloeren te dweilen. 38 jaar later is er een hoop veranderd. DJ's zijn de popsterren van onze tijd. Iemand die aan het werk is met twee draaitafels geniet duidelijk meer aanzien dan bijna vier decennia terug. Hoe is dit gekomen? Waarom? Wat is de titel van DJ eigenlijk nog waard?

Allereerst is natuurlijk de commercie aan te wijzen als hoofdoorzaak. Dance is van een hobby uitgegroeid naar een bedrijfstak, en geld heeft zijn stempel gedrukt op dit eens zo ondergrondse fenomeen. Als gevolg hiervan zijn er een hoop mensen die zich inlaten met dance, maar er geen verstand van hebben. Hiermee doel ik vooral op promotors en clubeigenaren. Is het vandaag de dag niet normaal om een line-up van 20 DJ's te hebben op een middelgroot feest? DJ’s die vaak niet langer dan een uurtje (Soms zelfs maar 45 minuten!) draaien en zo te weinig tijd hebben om een set op te bouwen. Grote namen worden voor de piekuren geboekt, en zijn op die manier gedwongen een set te draaien die muzikaal gezien minder interessant is dan die van een local die de avond probeert op te warmen. Beroemde DJ’s vervullen in mijn oogpunt op deze manier geen voorbeeldfunctie meer.

Een gevolg hiervan is dat er een duidelijke wisseling van de wacht heeft plaatsgevonden in de dance. Het extravagante homopubliek van de Salvation Too heeft plaatsgemaakt voor een meer oppervlakkige Hollywood Music Hall crowd. Hierdoor zijn promotors genoodzaakt meer op safe te spelen en word het aanbod van DJ's op commerciële evenementen wel groter, maar niet breder. Muziekstijlen worden ingedeeld in hapklare brokken, zodat de bezoeker weet wat hij kan verwachten en hij eerder is geneigd een kaartje te kopen.

Dit alles heeft het imago van de DJ als artiest zo ingrijpend veranderd, dat het lijkt alsof het niet meer terug te draaien is. Alleen in Nederland al bestaat er een klein leger van bedroom-DJ's dat schaamteloos andermans stijl kopieert, en eigenlijk alleen oefent op een uurtje "peak-time" draaien, zonder aandacht te besteden aan belangrijkere zaken als opbouw, het analyseren van een publiek en de "roots" van de muziek die ze draaien. Nu kom ik bij de kern van deze column: De DJ-markt wordt overspoeld met met mensen bij wie de liefde voor muziek niet diep genoeg zit (Vooral in de hardstyle- en hardcorescene), waardoor innovatieve en talentvolle DJ's verstikt worden en niet genoeg de kans krijgen om het imago van de plaatjesdraaier in positieve zin te veranderen. "DJ" is maar een holle term geworden, aangezien iedereen met twee draaitafels en een mixer zich tegenwoordig zo noemt, of zich zo kan noemen. Waar ik het meest bang voor ben, is dat outsiders op den duur de DJ zullen gaan zien als een "human jukebox", een wannabe, die inferieur is aan andere soorten artiesten.

Wat de toekomst brengt, kan ik uiteraard niet voorspellen, maar ik zie het somber in. Zolang de relatie tussen commercie en dance bestaat, zie ik het niet gebeuren dat het kaf van het koren gescheiden wordt op het gebied van DJ's. Zolang hebberige zakenmensen zich inlaten met deze muziekstroming, denk ik niet dat de meelopers en de copycats het veld zullen ruimen voor de muziekliefhebbers, welke tenslotte de échte DJ's zijn in deze wereld.

330 opmerkingen

 
Valt me nog alles mee dat de beroepszeikers niet gelijk uit alle hoeken en gaten komen om gelijk te roepen dat met deze column een open deur ingetrapt wordt, hetzelfde gezeik wat ze tot nu toe bij iedere andere column neergedumpt hebben.

Laten we de feiten even op een rij zetten: 90% van het publiek en Partyflockers is meeloper, heeft totaal geen verstand van echte kwaliteit, echte artiesten en echte underground. Volgens de meeste kneusjes hier zijn zelfs Angerfist en Korsakoff nog underground...

Maar, nu ga ik even advocaat van de duivel spelen. Naar mijn mening ligt mijn fout in de meeste gevallen niet bij de artiesten zelf, maar bij de organisatoren en platenlabels. Die willen namelijk steeds hetzelfde horen van die gasten, omdat dat in het verleden bleek te verkopen. Daarom staan al die figuren dus steeds dezelfde setjes te draaien, alleen maar hitjes te draaien en maken ze steeds slechte kopieën van zichzelf en elkaar.

Waarom is het zo dat er zoveel mensen de oude producties beter vinden dan de nieuwe producties? Omdat er veel meer gevarieerd, geëxperimenteerd en gedurfd werd. Het boeide niet of het commercieel aantrekkelijk was, als het maar lekker klonk. Niks hokjes, niks standaardformules, gewoon iets maken waar je echt je ziel in had gelegd en voor stond.

De dancescene gaat niet naar de klote door gebrek aan inspiratie, die gaat naar de klote door commercie. Keiharde euro's is het enige wat nog telt en ik weiger eraan mee te doen als organisator en DJ.
laatste aanpassing
Commercie blijf je altijd houden...
Kom je niet onderuit..

Maar inderdaad zoals al werd gezegd.. mense zoals Foutblast of Korsakots (Korsakots die overigens net zo goed de vrouwelijke versie van Catscan is zoals iedereen weet) zijn weer te commercieel.

De mense van Enzyme en DNA en dergelijke.. die moet je hebbe.
Die zich niet te goed voele voor op een klein feestje voor 300 man te kome draaie :D
Zolang de relatie tussen commercie en dance bestaat, zie ik het niet gebeuren dat het kaf van het koren gescheiden wordt op het gebied van DJ's.


Dance is een economisch goed geworden. Dus zo vreemd is die link niet. De hele wereld draait om geld. Ik snap niet waarom dat maffe beeld nog altijd bestaat dat een DJ het allemaal maar voor de fun moet doen. Hij moet toch ook zn platen betalen en zn brood eten?

Waarom zijn er nooit zulke discussies over bijv. een huisarts? Zou je toch ook kunnen zeggen dat iemand zulk werk maar als liefdadigheid moet doen?

Luister, we gaan hier allemaal elke dag naar ons werk om onze centen te verdienen. of je dat nu doet middels het draaien van plaatjes, middels het organiseren van feesten of middels het poesten van kantoren, dat doet er geen donder toe.

Dance is geld. Zo is het en het wordt niet meer hoe het twaalf jaar geleden was.
Artiest Mizle
ik zie liever op een feest ook wat talenten staan die draaien vaak minder commerciele platen en gaan vaak los op hun eigen set!

Zoals bijvoorbeeld Pass-Out op vorig jaar :respect:
Uitspraak van verwijderd op woensdag 7 juni 2006 om 12:58:
Valt me nog alles mee dat de beroepszeikers niet gelijk uit alle hoeken en gaten komen om gelijk te roepen dat met deze column een open deur ingetrapt wordt, hetzelfde gezeik wat ze tot nu toe bij iedere andere column neergedumpt hebben.

o:)
Artiest {SHOWLIST artist 79309, 93012}
Daarom ben ik blij dat er nog illegale-alles-behalve-commerciele-feesten zijn, die ik elke week met heel veel plezier bezoek!
de dj's hier draaien op een heel ander niveau en de mensen die op die feesten komen, die komen ook dan echt voor de muziek.
dat is ook 1 van de redenen dat ik TeKno (en alles eromheen: HardTeK/BreakBeat/Drum&Bass/Goa) veel beter vind als Harcore, terror en dergelijke.

vroeger ging ik elke week naar een harcore/terrorfeest, maar daar ben ik niet meer te vinden. muziek, sfeer en alles eromheen trekt me niet meer. de sfeer in de echte underground is niet te vergelijken met commerciele feesten. Op illegale word er alleen wat geld verdient aan de bar (1 euro voor bier, fris etc, WAAR KOM JE DIT NOG TEGEN???) en de dj die zo soms een cdtje verkoopt (5 euro per cd, DAT ZIJN PAS PRIJZEN!)
zij doen het echt voor het plezier en voor de muziek, dat is pas feest!
:respect:illegale:respect:TeKno:respect:
laatste aanpassing
DNA dj team heb ik ook nog x mee gemaakt. Allereerste keer dat ze gingen draaien. Rustig dat het was toen. Waren misschien maar 200 man ofzo. Maar was wel goud, hulde aan DNA
Uitspraak van Royke..:bier: op woensdag 7 juni 2006 om 13:00:
De mense van Enzyme


die zijn niet commercieel wou je zeggen? :/
Uitspraak van verwijderd op woensdag 7 juni 2006 om 12:09:
ik zie een dj die niet zelf produceert sowieso al als een human jukebox ;)

Dat is zo iemand ook. Helaas zijn er nog steeds veel te veel van dit soort figuren. En gasten die op hun zolderkamertje uren spenderen aan het maken van muziek hoor je nooit wat van...

Er zijn dj's die hele albums hebben uitgebracht maar nooit zelf een track in elkaar hebben gezet. Ik ga geen namen noemen, maar wie zich aangesproken voelt mag trots op zichzelf zijn (Y).
Nou ja als je een cd uitbrengt dan ben je idd commercieel, maar ja ik neem aan dat je als muzikant toch graag jouw muziek wil laten horen aan het publiek. Om te laten zien welke nummers je geproduceerd hebt enzo. Het gaat om de mate van commercieelheid. Outblast en korsakoff zijn duidelijk commercieler dan enzyme
 
Uitspraak van vinnievieux op woensdag 7 juni 2006 om 12:21:
Ja oke ik geef je wel gelijk dat ze een cd opzetten en daar beetje mee kloten, maar ze willen er wel beetje variatie inbrengen en niet alleen maar dezelfde nummers ten gehore brengen.
Promo kan ook heel goed plaatjes achter elkaar draaien hoor en zoveel dj`s zijn er niet in de hardcorescene die echt mixwerk leveren. In de hardcore worden toch meer nummers gedraaid. Voor echt mixwerk is er techno


vat dit niet persoonlijk op maar: jij snapt er geen REET van.

als 1 stijl zich leent voor snelle mixen en ook lastig te mixen is is het hardcore. zeker als je 2 platen draait elke 5 minuten...

Uitspraak van Hammertime op woensdag 7 juni 2006 om 13:12:
die zijn niet commercieel wou je zeggen?


was niet aan mij gericht maareh: Nope :no:

Bass-D&KIng Matthew, Re-Style, Angerfist, Drokz&Akira, Noisekick etc DIE zijn commercieel (n)
Uitspraak van Endonyx op woensdag 7 juni 2006 om 08:51:
je hebt voor een groot deel gelijk, maar dat het vooral in de hardstyle en hardcore-scene slecht gesteld is slaat nergens op vind ik. ook in deze scenes zijn er tal van zeer gepassioneerde muziekliefhebbers die zich proberen te onderscheiden van de rest.


Die zijn er wel, maar juist binnen deze stromingen kiezen de organisaties vaker voor een line-up die makkelijk mensen trekt, lijkt het wel. Of zou de top er gewoon kleiner zijn?
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 7 juni 2006 om 12:58:
Naar mijn mening ligt mijn fout in de meeste gevallen niet bij de artiesten zelf, maar bij de organisatoren en platenlabels.


Lijkt ook niet meer dan logisch, als je ervan uitgaat dat een dj als Outblast dat zelf helemaal zo wil, spoor je ook niet :/

Maar hoever moet je terug in de tijd gaan om djs louter nog originele setjes te horen draaien?
Het pushen van dj om bepaalde setjes in een bepaalde stijl te draaien door organisatoren/platenlabels is toch al zeker 10 jaar lang aan de gang.
Ik denk dat vooral de overkill aan gelijksoortige feesten ook een grote boosdoener is op dit moment, geef het beessie een naam en je hebt weer een "nieuw concept", waar het publiek weer intrapt en bergen geld in pompt terwijl er het gewoon precies hetzelfde is als die 10 andere concepten.
Deze misleiding" reken ik een aantal organisaties en bijbehorende labels aan.
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op woensdag 7 juni 2006 om 13:18:
zeker als je 2 platen draait elke 5 minuten...



2 maar?
 
Uitspraak van Wackiejacky op woensdag 7 juni 2006 om 13:00:
Dance is een economisch goed geworden. Dus zo vreemd is die link niet. De hele wereld draait om geld. Ik snap niet waarom dat maffe beeld nog altijd bestaat dat een DJ het allemaal maar voor de fun moet doen. Hij moet toch ook zn platen betalen en zn brood eten?


platen betalen: nope

iemand als Oliver Klitzing (Reeloop) heeft 11.000 platen waarvan ie er mss 600 zelf gekocht heeft.

Brood: ja, maar dat kan je al van 300 euro per week.... dat is 100x zo weinig als Tiesto voor 2 bookings krijgt incl reis- en verblijfskosten.

Maar goed het gaat idd niet alleen om de fun, maar aan de andere kant als de fun onderdoet voor het geld dan kan je net zo goed stoppen of van stijl veranderen dan is het net als een gewone klotebaan :(
Kheb nog nooit een hc dj met 5 platen tegelijk zien werken, dat noem ik mixen. Ik heb reanimator dat een keer zien doen op darkcore. Mixen is voor mij samples en verschillende soorten kicks en bassen live muziek in elkaar zetten. Dat andere noem ik plaatjes achter elkaar draaien en niet echt mixen!
Maja ik zal er wel niks van snappen als ik er zo over denk
laatste aanpassing
 
We hebben het hier nou wel allemaal over DJ'en maar in de comercielen stromingen van bijv Hardcore,Trance en Hardstyle(bij hardstyle bestaad er trouwens nie eens een niet comercielen stroming)
gaan de mensen kijken naar de dj's omdat die een leuk plaatje hebben gemaakt en niet om het werekelijken DJ'en, want er zijn er maar weinig die nou echt iets bijzonders doen.

Daarom heb ik ook zoon respect voor Manu le Malin, maakt niet echt goeie nummers maar hij heeft zich gewoon naar de top gewerkt met alleen zijn DJ skills en wordt nou deer heel veel profesionelen DJ's (en mij)gezien als de beste DJ van de WERELD!!
laatste aanpassing
Uitspraak van Wackiejacky op woensdag 7 juni 2006 om 13:00:
Ik snap niet waarom dat maffe beeld nog altijd bestaat dat een DJ het allemaal maar voor de fun moet doen. Hij moet toch ook zn platen betalen en zn brood eten?

Wat is dit? Het gaat JUIST FOUT op het moment dat je muziek als inkomstenbron gaat zien ipv een hobby. Geld daar is namelijk nog nooit niks beter van geworden. Waarom zou een "plaatjesdraaier" (want meer is het niet), niet gewoon een normale baan kunnen hebben. En daarnaast voor de fun in het weekend zijn hobby uitoefenen?

Maar goed, ik vind overigens niet dat de DJ de hoofdschuldige is. Dat is nog altijd het publiek (nog eerder dan de organisatoren en labels), want die hebben de mogelijkheid er wat aan te doen, maar dat laten ze na. Als we een keer massaal weg zouden blijven van feesten zouden er dingen gaan veranderen, maar dat gebeurd toch niet.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 7 juni 2006 om 13:30:
(bij hardstyle bestaad er trouwens nie eens een niet comercielen stroming)


onzin.

Luister maar eens een plaat van Andrea Montorsi.
alles wat met dance te maken heeft is sinds jaaaren al 'commercieel'. Het is nu eenmaal de muziek van NU. Daardoor krijgen DJ's die een naam hebben nu eenmaal net zoveel betaald als een popster. Zo worden ze ook behandeld. DJ's die nu niet 'commercieel' zijn, maar goeie producties maken, worden op een gegeven moment bekender (en dus commercieel, zoals iedereen het hier blijkbaar ziet). Hierdoor is er niets anders dan een een singer/songwriter, of een U2 of whatever. Maakt geen reet uit welk genre het betreft. Gelukkig zijn door al die jaren heen honderden verschillende stijlen en soorten feesten ontstaan, waardoor iedereen zn eigen ding kan opzoeken. Zoek dat op en geniet ervan.
 
Dat is het NIET..... commercieel wil zeggen dat je een producer hebt die een project begint met een covergirl/gast erbij waarbij marktonderzoek en dergelijke van invloed zijn op het repertoire

Of covers van ouwe platen die worden omgevormd tot een plaat in een nu populaire stijl.
 
Uitspraak van <<charly>> op woensdag 7 juni 2006 om 13:34:
DJ's die nu niet 'commercieel' zijn, maar goeie producties maken, worden op een gegeven moment bekender (en dus commercieel, zoals iedereen het hier blijkbaar ziet


bekend is niet commercieel... concessies in welke vorm dan ook doen aan je eigen stijl om geld te verdienen is commercieel.
 
Dance is een economisch goed geworden. Dus zo vreemd is die link niet. De hele wereld draait om geld. Ik snap niet waarom dat maffe beeld nog altijd bestaat dat een DJ het allemaal maar voor de fun moet doen. Hij moet toch ook zn platen betalen en zn brood eten?

DJ is een creatief beroep, zelf zie ik een DJ als een kunstenaar. En kunstenaars doen het voor de liefde voor het vak, niet voor centen. Dat je ook moet eten, vanzelfsprekend, maar dat betekent nog niet dat je de complete markt tot op de laatste cent moet uitmelken. Er ligt een heel gebied tussen die twee extremen. ;)

Waarom zijn er nooit zulke discussies over bijv. een huisarts? Zou je toch ook kunnen zeggen dat iemand zulk werk maar als liefdadigheid moet doen?

Omdat een huisarts mensen niet hoeft te vermaken en hij daar geen 20.000 euro per uur verdient. Ik bedoel: laten we nou eens reëel zijn: TWINTIGDUIZEND EURO PER UUR! Dat verdient een vuilnisman per JAAR ofzo...

Luister, we gaan hier allemaal elke dag naar ons werk om onze centen te verdienen. of je dat nu doet middels het draaien van plaatjes, middels het organiseren van feesten of middels het poesten van kantoren, dat doet er geen donder toe.

Zoals ik al zei: dat je geld moet verdienen is logisch. Maar het gaat om de motivatie erachter: liefde voor het vak en de muziek of aandachtsgeil zijn en zo snel mogelijk rijk worden. Ik weet wel welke DJ ik liever hoor...

Dance is geld. Zo is het en het wordt niet meer hoe het twaalf jaar geleden was.

Waarschijnlijk wel ja, des te meer reden om meer underground feestjes te bezoeken. :)
Outblast en korsakoff zijn duidelijk commercieler dan enzyme
Noisekick etc DIE zijn commercieel (n)

Haha! :D
Stop alsjeblieft met namen noemen!
Uitspraak van Edutainment op woensdag 7 juni 2006 om 13:30:
Wat is dit? Het gaat JUIST FOUT op het moment dat je muziek als inkomstenbron gaat zien ipv een hobby. Geld daar is namelijk nog nooit niks beter van geworden. Waarom zou een "plaatjesdraaier" (want meer is het niet), niet gewoon een baan kunnen hebben. En daarnaast voor de fun in het weekend zijn hobby uitoefenen?

Voor wie gaat dat fout? Voor dat kleine groepje puristen die het graag anders zou zien? Die House voor zichzelf wil houden en niet tot product voor de massa wil laten verworden?

Frans Bauer is ook mijn smaak niet maar tienduizenden mensen luisteren toch echt iedere dag naar zijn liedjes. Maakt dat zijn muziek minder waard of zelfs slecht?

Het groepje mensen dat jaar in jaar uit loopt te eiken op Internetfora is zo klein, dat staat in geen verhouding tot de massa. Die vinden het allemaal prima zo. Dat is met alles zo. Een kok zal het ook verafschuwen dat mensen bij de McDonalds gaan eten, maar toch gebeurt dat.


Uitspraak van <<charly>> op woensdag 7 juni 2006 om 13:34:
Hierdoor is er niets anders dan een een singer/songwriter, of een U2 of whatever. Maakt geen reet uit welk genre het betreft. Gelukkig zijn door al die jaren heen honderden verschillende stijlen en soorten feesten ontstaan, waardoor iedereen zn eigen ding kan opzoeken. Zoek dat op en geniet ervan.

:respect: :respect: :respect:
 
Uitspraak van Edutainment op woensdag 7 juni 2006 om 13:30:
Wat is dit? Het gaat JUIST FOUT op het moment dat je muziek als inkomstenbron gaat zien ipv een hobby. Geld daar is namelijk nog nooit niks beter van geworden. Waarom zou een "plaatjesdraaier" (want meer is het niet), niet gewoon een normale baan kunnen hebben. En daarnaast voor de fun in het weekend zijn hobby uitoefenen?

Maar goed, ik vind overigens niet dat de DJ de hoofdschuldige is. Dat is nog altijd het publiek (nog eerder dan de organisatoren en labels), want die hebben de mogelijkheid er wat aan te doen, maar dat laten ze na. Als we een keer massaal weg zouden blijven van feesten zouden er dingen gaan veranderen, maar dat gebeurd toch niet.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 7 juni 2006 om 13:37:
Dat is het NIET..... commercieel wil zeggen dat je een producer hebt die een project begint met een covergirl/gast erbij waarbij marktonderzoek en dergelijke van invloed zijn op het repertoire

Of covers van ouwe platen die worden omgevormd tot een plaat in een nu populaire stijl.

Uitspraak van verwijderd op woensdag 7 juni 2006 om 13:37:
bekend is niet commercieel... concessies in welke vorm dan ook doen aan je eigen stijl om geld te verdienen is commercieel.

Exactly. :)

Uitspraak van Wackiejacky op woensdag 7 juni 2006 om 13:40:
Voor wie gaat dat fout? Voor dat kleine groepje puristen die het graag anders zou zien? Die House voor zichzelf wil houden en niet tot product voor de massa wil laten verworden?

Yep. Ik geloof dat je even aan het feit voorbij gaat dat house wel iets verder gaat dan een product, merknaam of kledingstijl; het is een levensstijl. In ieder geval voor mij.

Frans Bauer is ook mijn smaak niet maar tienduizenden mensen luisteren toch echt iedere dag naar zijn liedjes. Maakt dat zijn muziek minder waard of zelfs slecht?

In mijn opinie wel, maar dat is meer omdat ik Frans Bauer sowieso slecht vind. En zo heeft iedereen zijn eigen mening erover. :)

Het groepje mensen dat jaar in jaar uit loopt te eiken op Internetfora is zo klein, dat staat in geen verhouding tot de massa. Die vinden het allemaal prima zo. Dat is met alles zo. Een kok zal het ook verafschuwen dat mensen bij de McDonalds gaan eten, maar toch gebeurt dat.

De grote vraag is: mag de massa dat kleine groepje het recht tot zeiken ontnemen? Mijns inziens niet.
laatste aanpassing
 
ik vind bovenstaand verhaal eerlijk gezegd één grote generalisatie, vol met cliché's en netjes verpakt in een mooie schrijfstijl. erg columnwaardig vind ik het overigens ook niet, het is meer een weinig beargumenteerd betoog waar de conclusie in mijn ogen een beetje aan ontbreekt.
inhoudelijk kan ik er daarom dus ook niet echt op reageren :)
Uitspraak van verwijderd op woensdag 7 juni 2006 om 13:39:
DJ is een creatief beroep, zelf zie ik een DJ als een kunstenaar. En kunstenaars doen het voor de liefde voor het vak, niet voor centen. Dat je ook moet eten, vanzelfsprekend, maar dat betekent nog niet dat je de complete markt tot op de laatste cent moet uitmelken. Er ligt een heel gebied tussen die twee extremen.

JIJ ziet een DJ als kunstenaar. Maar wie ben jij? Wie ben jij om te bepalen dat dat ook zo IS? Er zijn ook genoeg kunstenaars die hun werk voor veel geld verkopen en er dik van leven hoor. De ene kunstenaar is de andere niet.

We leven nu eenmaal niet in een wereld waarbij alles wat gedaan wordt puur uit liefde voor het vak is. We leven in een economie. Het draait om geld, aanzien, macht, status, materialisme.


Uitspraak van verwijderd op woensdag 7 juni 2006 om 13:39:
Omdat een huisarts mensen niet hoeft te vermaken en hij daar geen 20.000 euro per uur verdient. Ik bedoel: laten we nou eens reëel zijn: TWINTIGDUIZEND EURO PER UUR! Dat verdient een vuilnisman per JAAR ofzo...

Hoeveel DJ's verdienen er nu 20.000 euro per uur joh? :D Dat zijn uitzonderingen.

Ik mag hier trouwens uit opmaken dat jij ook geen voetbal kijkt (want wat verdienen die gasten), gene tennis, geen spot...dat je uberhaupt geen tv kijkt (wist je dat een Caroline Tensen 40.000 euro PER MAAND beurt bijvoorbeeld?)



Uitspraak van verwijderd op woensdag 7 juni 2006 om 13:39:
Zoals ik al zei: dat je geld moet verdienen is logisch. Maar het gaat om de motivatie erachter: liefde voor het vak en de muziek of aandachtsgeil zijn en zo snel mogelijk rijk worden. Ik weet wel welke DJ ik liever hoor...

Heb jij je HTS enkel en alleen afgerond omdat je liefde hebt voor de techniek? Wil je daar niet een beetje lekker van kunnen leven?

If so, dan ben je van harte welkom hier, dan kom je vast ook wel kostenloos even mijn keukenlamp repareren. (l)


Ik hoop dat je mijn punt begrijpt. Iedereen kiest zn eigen weg in dit leven en hefet daar zn eigen doelstellingen en motivaties bij. Als iemand DJ wil worden voor de knaken is dat zijn goed recht. dat maakt iemand niet goed of slecht. Daarbij vergeet je enk ik dat de DJs die ana de top staan er hard voor hebben moeten werken, al jarenlang bezig zxijn en ook ooit met niets begonnen zijn. Zoals dat bij veel topsporters en mensen in het bedrijfsleven ook gebeurt.

Dat zij dara nu de vruchten van kunnen plukken is hun goed recht. Ik ga daar niet over oordelen. Ik ga lekker feesten in het weekend en zolang ik kan genieten van de muziek is dat voor mij voldoende. Of die muziek nu met liefde gemaakt is of voor het geld. :)
Uitspraak van Edutainment op woensdag 7 juni 2006 om 13:30:
Het gaat JUIST FOUT op het moment dat je muziek als inkomstenbron gaat zien ipv een hobby. Geld daar is namelijk nog nooit niks beter van geworden. Waarom zou een "plaatjesdraaier" (want meer is het niet), niet gewoon een normale baan kunnen hebben. En daarnaast voor de fun in het weekend zijn hobby uitoefenen?

Vind je dat dan ook van andere muzikanten? De meeste beroemde DJ's produceren en hebben 1 of zelfs meer labels waar ze zich mee bezig moeten houden voor hun bekendheid, omdat ie anders nog uit het zicht verdwijnt. Het hele godganse weekend draaien, in 2 of meer clubs bijvoorbeeld, daar zou ik op een gegeven moment steeds meer voor gaan vragen. Als alle clubs je willen (al moet daar wel een grens aan zitten, deep Dish kreeg bijna €15000 voor een avondje draaien in de Matrixx wat ik hoorde).
Maar het zijn tegenwoordig popsterren! Mensen betalen er toch wel voor.
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 7 juni 2006 om 13:46:
ik vind bovenstaand verhaal eerlijk gezegd één grote generalisatie, vol met cliché's en netjes verpakt in een mooie schrijfstijl. erg columnwaardig vind ik het overigens ook niet, het is meer een weinig beargumenteerd betoog waar de conclusie in mijn ogen een beetje aan ontbreekt.
inhoudelijk kan ik er daarom dus ook niet echt op reageren :)

Ik zie weinig cliché's eigenlijk, wijs eens aan? :)
laatste aanpassing